Gå til innhold

ubuntu server 20.04


LMH1

Anbefalte innlegg

Har noen erfaringer? for det er mulig på tekstmodus installering å droppe brukernavn + passord. Problemet da får man ikke logget på.

Er det noe kjente problemer å ha windows 10 installert på en annen SSD? for må fysisk ta ut SSD disken for å få windows 10 å starte.

Først trodde jeg SSD disken var overskrivet men heldigvis ikke. Finner ikke standard brukernavn + passord.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ubuntu server, finnes jo ophcrack så godt mulig det finnes tilsvarende for linux?

Valgte å droppe å sette opp, trodde det ble igjen fra forrige ubuntu 19.04.

Vet noen om man må ta full formattering at installasjon funger dårlig? Fikk windows 10 å starte igjen så vet ikke hva årsaken var løs kabel?

For SFP+ funger selv under installasjon men er usikker hvor langt jeg kommer vs pfsense, godt mulig man kan virtualisere pfsense?

Lenke til kommentar

Ta ti steg tilbake. Glem ophcrack. 

Forklar hva du faktisk gjorde. Installerte du det over Ubuntu 19.04 uten å formatere disker? Kjørte du en oppgradering? Hva var det du hoppet over?

Og ikke bland inn pfsense. Om planen din er å bruke Ubuntu som router må jeg nok skuffe deg; det er mer komplekst enn pfsense. Det er ikke umulig eller ekstremt vanskelig, men du må kunne mer om systemet enn du må kunne for å bruke webgrensesnittet til pfsense.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, men ble vel formatter veldig grunnleggene, er vel heller overskriving, finnes ikke noe oppgradering på ubuntu generielt, finnes heller ikke noe enkel fiks for feil med oppstartlasteren slik på openmandriva eller mageia.

Men hva tenker du å ha pfsense i vmware\virtualbox\ eller tilsvarende ville du gjort det? hvordan man man sette det opp med tanke på nettverk? For pfsense er ikke stort nok å kunne ha alene, for vil ha blanding av server (Domain controller) og cache server også. Ubuntu har powershell, onedrive, og mye annet som Free BSD og pfsense ikke har.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, LMH1 said:

Ja, men ble vel formatter veldig grunnleggene, er vel heller overskriving, finnes ikke noe oppgradering på ubuntu generielt, finnes heller ikke noe enkel fiks for feil med oppstartlasteren slik på openmandriva eller mageia.

Jo, det finnes oppgradering. Det har det gjort i alle år. Men igjen. Hva hvar det du hoppet over? Hva er problemet? At du ikke får logget inn? I så fall anbefaler jeg å installere på nytt - og IKKE hoppe over noen steg. På et nyinstallert system mister du ikke noe uansett ved å gjøre det, og det er enkleste utvei.

Om du vil diskutere pfsense foreslår jeg at du lager en tråd om det. Jeg tror ikke det å sause sammen tusen ulike ting i samme tråd vil hjelpe deg på noen som helst måte. Konsentrer deg heller om å lese svarene du har fått - og svare på eventuelle spørsmål. Jeg har stilt et par spørsmål, og du har svart på nøyaktig ingen av de.

Om du forventer å få hjelp må du greie å forklare problemstillingen på en slik måte at det er mulig å vite hva problemet er - og hvilke steg som ledet deg til der du er nå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (17 timer siden):

Har noen erfaringer? for det er mulig på tekstmodus installering å droppe brukernavn + passord. Problemet da får man ikke logget på.

 

Da starter du ubuntu i single user mode og oppretter en bruker (med sudo-rettigheter), så kan du logge inn med den på vanlig måte etterpå. Du kan lese hvordan her https://www.osradar.com/access-single-user-mode-ubuntu-20-04/ eller google selv. Det aller enkleste er dog å installere på nytt, du har jo ikke fått satt opp noe i Ubuntu som er noe å ta vare på, og det tar ikke så lang tid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Det aller enkleste er dog å installere på nytt, du har jo ikke fått satt opp noe i Ubuntu som er noe å ta vare på, og det tar ikke så lang tid.

Men tar så mye lengere tid, men er håpløs den terminal modus, hvordan starter du firefox? ser ut som det å sette opp nettverk er unødvendig vanskelig. Samme med Xunit og xfce-desktop alikevell funger ikke startx så ganske frusterende.

Lenke til kommentar

Å sette opp og administrere Ubuntu er veldig enkelt. Som du har fått beskjed om flere ganger her : 

1. Fortell oss nøyaktig HVA du har gjort, HELT fra begynnelsen. 

2. Fortell oss hva ditt mål er. 

Skjønner det slik at du kjører dual boot. Igjen, hva er målet ditt? Er det testing i ett server miljø, aktiverer du Hyper-v i windows og kjører det virtuelt. Mye enklere, og raskere. Skal du faktisk hoste noe legitimt, fortell oss hva, så kan vi guide deg i riktig retning. 

 

 

Linux er veldig enkelt, og gjør hva den får beskjed om helt perfekt. Men du må fortelle den  at den skal gjøre det du vil, ikke bare forvente at den gjør det selv. 

Endret av RaveX
  • Liker 3
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (2 timer siden):

Men tar så mye lengere tid, men er håpløs den terminal modus, hvordan starter du firefox? ser ut som det å sette opp nettverk er unødvendig vanskelig. Samme med Xunit og xfce-desktop alikevell funger ikke startx så ganske frusterende.

Ja, hvis du får det til er det selvfølgelig raskere å fikse dette med single-user mode. Det var vel i grunnen derfor jeg foreslo reinstallering ... 

Hvororfor bruker du Ubuntu Server hvis du ikke liker terminalen? Hvis du vil ha et grafisk brukergrensesnitt er det bedre å bruke Ubuntu desktop-versjon. Men du kan også installere et desktopmiljø etterpå i Ubuntu Server. Firefox starter du med kommandoen firefox. Nettverket pleier å sette seg opp mer eller mindre automatisk hvis du ikke rører og surrer det til. Det samme gjelder desktopmiljø igrunnen, ikke nødvendig å starte det manuelt med startx.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Hvororfor bruker du Ubuntu Server hvis du ikke liker terminalen?

Det er vel mest for å teste det ut, men er det slik alt kan installeres på desktop som på server? windows har vel vertfall forskjell system.

Php\apache bør vel gå men usikker med tanke mye annet. Som er typisk server ting.

Sitat

Firefox starter du med kommandoen firefox

Jeg mener med putty og ligdene var det spessielt måte å gjøre det på var med bokstaver og ene og andre. får feilmelding ingen grafisk miljø satt. for er mulig å kjøre firefox i terminal men blir muligens dårlig når skjermkort driverne ikke er installert.

Sitat

Nettverket pleier å sette seg opp mer eller mindre automatisk hvis du ikke rører og surrer det til. Det samme gjelder desktopmiljø igrunnen, ikke nødvendig å starte det manuelt med startx.

Tja virker ikke som dhcp eller /etc/network/interfaces

https://vitux.com/ubuntu-network-configuration/

Den filen var helt tomt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (2 timer siden):

Det er vel mest for å teste det ut, men er det slik alt kan installeres på desktop som på server? windows har vel vertfall forskjell system.

Php\apache bør vel gå men usikker med tanke mye annet. Som er typisk server ting.

Jeg mener med putty og ligdene var det spessielt måte å gjøre det på var med bokstaver og ene og andre. får feilmelding ingen grafisk miljø satt. for er mulig å kjøre firefox i terminal men blir muligens dårlig når skjermkort driverne ikke er installert.

Tja virker ikke som dhcp eller /etc/network/interfaces

https://vitux.com/ubuntu-network-configuration/

Den filen var helt tomt.

For å ta det siste først så aner ikke jeg hvilke valg du har gjort under installasjonen og hvorfor, men du har fått en tom fil som et resultat av hvilke taster du har trykket på under installasjonen. Normalt sett virker det "ut av boksen" hvis ikke du har "sær" hardware som ikke støttes. 

Du kan ikke kjøre Firefox i terminal, Firefox behøver et grafisk brukergrensesnitt. Prøv Lynx. 

Du kan installere alt du vil. Men det blir litt enklere med Ubuntu Desktop, siden du der får med et grafisk brukergrensesnitt ved installasjon. Du kan installere en gnome desktop på Ubuntu server med en enkel kommando også, hvis du googler litt så finner du ut hvordan. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vær så snill. Ikke test selv. Gjør som du får beskjed om.
Hvis du ikke gjør det, så kan du bare glemme alt som heter Linux Distro og PC forøvrig.

Og sånn for sikkerhetsskyld. Det er ikke Gentoo eller Archlinux du driver med nå, hvor man må sette opp ting selv. Det er Ubuntu du bruker og der setter man ikke opp (såvidt jeg husker), så mye selv.

Endret av wil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, quantum said:

For å ta det siste først så aner ikke jeg hvilke valg du har gjort under installasjonen og hvorfor, men du har fått en tom fil som et resultat av hvilke taster du har trykket på under installasjonen. Normalt sett virker det "ut av boksen" hvis ikke du har "sær" hardware som ikke støttes. 

20.04 bruker ikke /etc/network/interfaces. Siden 17.10 har standarden vært Netplan. https://www.tecmint.com/configure-network-static-ip-address-in-ubuntu/

@LMH1 med mindre du er villig til å bruke et par hundre timer på å faktisk lære deg Linux, og ikke bare lime inn tilfeldige ting og klage på at det ikke virker, så er ikke Linux tingen for deg. Ingenting avansert er tingen for deg med den holdningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man trenger ikke hundrevis av timer for å komme igang med Ubuntu. Men man må la installasjon og konfigurasjon gå automatisk, og på forhånd ha sjekket at hardware er støttet. Og så kan man begynne å "fikle" etterhvert for å lære mer, hvis man har lyst. Men det er da viktig at man forholder seg til dokumentasjon for den distribusjonen man bruker, ellers havner man på en wild-goose-chase som her. Jeg har nok å fikle med som det er i jobb og foretrekker Ubuntu og MacOS siden det er de mest fikle-frie OS-ene jeg vet om. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å være helt ærlig, så er jeg ikke sikker på om LMH1 har installert Ubuntu i det hele tatt. Jeg lurer på om han bare limer inn masse linker for tull. Det skal ikke være mulig og lage så mye tull for å installere noe så enkelt som en nybegynnerdistro som Ubuntu.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, quantum said:

Man trenger ikke hundrevis av timer for å komme igang med Ubuntu.

Helt enig. Som bruker trenger man to timer for å lære forskjellene mellom Windows og Ubuntu. Men lmh1 ønsker altså å bruke det som server og potensielt router, med manuelt nettverksoppsett og alt som hører til. Og da trenger man et par hundre timer. Netfilter er ikke så kjapt gjort å sette seg inn i... spesielt ikke når man ikke forstår nettverk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du kommer inn via putty, så har du tilkoblet nettverk på maskinen, mao ingenting mer du trenger å foreta deg på den biten. 

Om du ønsker noe mer enn terminalen (som forøvrig Linux er basert på), installerer du desktop versjonen. 

 

Å installere php, apache, mysql og alt annet du trenger for å kjøre web krever kun en kommando. Er dette for vanskelig for deg å søke deg frem til, foreslår jeg at du legger dette på hylla, og setter noen som har peiling på dette til å hjelpe deg å sette det opp. 

Om du insisterer på å utforske Linux, installerer du desktop utgaven av Ubuntu, eller Linux Mint. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...