Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bremseklosser, trygt å kjøre?


Anbefalte innlegg

Heisann!

Kvinne 30 her, på familieferie, uten peiling på bil. Det viser seg at vi antageligvis har slitte bremseklosser, det subber når vi bremser. Vi har fortsatt et stykke å kjøre tilbake nærmeste verksted (22mil), og jeg lurer jo på om det er trygt å kjøre. Siden det er helg nå er det ikke så mange å spørre om hjelp, og jeg er usikker på om slitte bremseklosser er veihjelp-materiale. Er det farlig å kjøre? Er jo så klart redd for at bremsene skal svikte - worst case. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det subber når dere bremser? Er klossene utslitt bruker det å komme skrapelyd\hyling når man bremser.

Har dere "åpne" felger klarer man å se på bremsene gjennom dem, men om ikke må man av med hjulet for å se om de er slitt.
Spør på facebook eller noe om det er noen i nerheten som kan ta en rask titt om dere er skeptisk.

Lenke til kommentar

Det kan være noe så simpelt som en stein som ligger mellom bremseskiven og bremseskjoldet, men det kan også være utslitte klosser.

22 mil er for langt å kjøre hvis det er utslitte klosser, hvis det er klossene så vil bremsene fremdeles fungere til en viss grad men det er ikke trygt og kan føre til større kostnader i og med at skivene blir veldig slitt i tillegg.

Det er nok best å skaffe veihjelp, eventuelt spørre på diverse bilgrupper på FB om det er noen som kan hjelpe. 

Lenke til kommentar

Kan hende forsikringa dekker det hvis dere ringer NAF. Ring forsikringa og spør. Kanskje dere kan få leiebil. Uansett så kan det være verdt å bruke de tusenlappene det koster for å redde ferien hvis NAF veihjelpen sier dere ikke bør kjøre videre. Ta taxi til nærmeste leiebilselskap og leie bil for ferien. Kanskje de kan kjøre ut leieil til dere.

Bil er alltid dyrt, og det er alltid risiko. Bare ta det som en lærepenge og sett bilen på verksted til grundig sjekk før neste gang dere drar på ferie. Ikke verre enn dét :) Det blir ikke snakk om titusener.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Hvis det virkelig er bremseklossene som er utslitt, så vil du høre tydelig skrapelyd med én gang du bruker bremsene, og variere med hastighet. Vanligvis er det da en liten slitekant på skiven som tar borti stålet på klossen, eventuelt et hjørne av klossen, mens 95-99% av resten av klossen er fortsatt god å bruke. Ville ikke bekymret meg det minste å kjøre noen mil, så fremt det er utslitte klosser som fremskaffer denne lyden.

Men på en annen side, hvilken bil er det snakk om, vil tro de fleste biler på norske veier har slitasjevarsler, i hvertfall foran, som varsler med lys i dashbordet når klossen er 2/3 slitt.

Endret av Thunderhead
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Thunderhead skrev (På 5.7.2020 den 9.50):

Hvis det virkelig er bremseklossene som er utslitt, så vil du høre tydelig skrapelyd med én gang du bruker bremsene, og variere med hastighet. Vanligvis er det da en liten slitekant på skiven som tar borti stålet på klossen, eventuelt et hjørne av klossen, mens 95-99% av resten av klossen er fortsatt god å bruke. Ville ikke bekymret meg det minste å kjøre noen mil, så fremt det er utslitte klosser som fremskaffer denne lyden.

Men på en annen side, hvilken bil er det snakk om, vil tro de fleste biler på norske veier har slitasjevarsler, i hvertfall foran, som varsler med lys i dashbordet når klossen er 2/3 slitt.

Det kommer skrapelyder først når vi skal bremse helt, så ved f.eks litt bremsing i sving i fart hører vi ingenting. Men skal vi stoppe helt kommer det mye lyd, og definisjon skraping/subbing er litt vag. Men det høres ut som at vi drar en metallplate etter oss. 

Lenke til kommentar
Kristine 85 skrev (15 minutter siden):

Verkstedet får ikke prioritert det, så da blir vi uten bil noen uker gitt. Men hvordan ser man egentlig som "Ola Nordmann" at bremseklossene er slitt? ?

Det gjør man ikke. Man må sette bilen til en vedlikeholdstime på verksted hver måned, sånn at du skifter ut slitte deler før de når 0% driftskapasitet og man står der langs veien og må betale 3000 til kranbil og 5000 for leiebil. Bil er ran i Norge, med mindre man mekker selv, da man selger fritiden.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Jeg hadde bilen på service to uker før vi dro på ferie, da sa de at vi burde bytte bremseklosser til høsten, og at vi kunne ta det samtidig som vi skal ha bilen på EU-kontroll. Da jeg fortalte at vi skulle på ferie i Norge mente verkstedet at det kom til å ikke være noe problem. Jeg skjønner så klart at de ikke vet med sikkerhet, men i vårt tilfelle virka de ikke i tvil. Føler ikke vi har bremsa unaturlig mye heller ? Da jeg ringte i dag for å få time, ble jeg fortalt at det står i notat fra verkstedmann at bruker av bilen må følge med på bremseklossene. Så derfor jeg lurer - om det er meninga at jeg skal kunne sånt ?

Lenke til kommentar
Kristine 85 skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde bilen på service to uker før vi dro på ferie, da sa de at vi burde bytte bremseklosser til høsten, og at vi kunne ta det samtidig som vi skal ha bilen på EU-kontroll. Da jeg fortalte at vi skulle på ferie i Norge mente verkstedet at det kom til å ikke være noe problem. Jeg skjønner så klart at de ikke vet med sikkerhet, men i vårt tilfelle virka de ikke i tvil. Føler ikke vi har bremsa unaturlig mye heller ? Da jeg ringte i dag for å få time, ble jeg fortalt at det står i notat fra verkstedmann at bruker av bilen må følge med på bremseklossene. Så derfor jeg lurer - om det er meninga at jeg skal kunne sånt ?

Det er alltid fører av bilens ansvar å påse at bilen er i forsvarlig og forskriftsmessig stand. Det betyr blant annet at du skal vite at bremsene ikke er farlig nedslitt.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (11 minutter siden):

Det gjør man ikke. Man må sette bilen til en vedlikeholdstime på verksted hver måned, sånn at du skifter ut slitte deler før de når 0% driftskapasitet og man står der langs veien og må betale 3000 til kranbil og 5000 for leiebil. Bil er ran i Norge, med mindre man mekker selv, da man selger fritiden.

Bare av nyskjerrighet, hvor mange biler har du eid?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nyere biler har slitasjevarsler, der ser man det ved at det står på dashbordet at det er på tide å bytte bremser.

På andre biler, med skivebremser, kan man som oftest se bremseklossene i caliperen, å se om de er slitt ned eller ikke, også gjennom felgen dersom den er delvis åpen, men man burde vel ha en viss ide hva man ser etter kanskje.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Kristine 85 said:

Jeg hadde bilen på service to uker før vi dro på ferie, da sa de at vi burde bytte bremseklosser til høsten, og at vi kunne ta det samtidig som vi skal ha bilen på EU-kontroll. Da jeg fortalte at vi skulle på ferie i Norge mente verkstedet at det kom til å ikke være noe problem. Jeg skjønner så klart at de ikke vet med sikkerhet, men i vårt tilfelle virka de ikke i tvil. Føler ikke vi har bremsa unaturlig mye heller ? Da jeg ringte i dag for å få time, ble jeg fortalt at det står i notat fra verkstedmann at bruker av bilen må følge med på bremseklossene. Så derfor jeg lurer - om det er meninga at jeg skal kunne sånt ?

Enten så har du vært på ferie veldig lenge, eller så har verksted tabbet seg ut, eller så er det noe galt med bremsene. Men, som nevnt tidligere, så skal det være slitasjevarsler på de aller, aller fleste biler som går på norske veier i dag, enten i form av lys og et pip ved oppstart, eller en mekanisk varsler som lager skrapelyder ved bremsing. Disse varsler vanligvis når det er igjen 1/3 av belegget på klossen, noe som vanligvis holder til noen måneders normal bruk.

Det kan dog være noe galt med bremsene i form av at stempelet i kalipperen går tregt slik at klossene ligger inntil og slites ved vanlig kjøring, da kan du slite ut gode klosser på relativt kort tid. Kjennetegnes med veldig varme skiver og litt brent lukt fra klossene, og kanskje også litt røyk ut av felgen/hjulhus, avhengig av hvor mye de ligger på.

Å sjekke klossene med hjul på kan være vanskelig, både fordi felgen hindrer innsyn, men også fordi selve kalipperen kan hindre god sikt til klossene, i hvertfall den indre klossen og det er som oftest denne som slites raskest. Det beste er helt klart å jekke opp bilen og ta av hjulet for å sjekket status på begge klossene.

Er du fortsatt på ferie? Uansett, snakk med noen i nærområde som kan være behjelpelig med å ta av hjulet på den siden hvor lyden kommer fra for å sjekke klossene, tar ikke mere enn 10 minutter hele prosessen. Bedre enn å vente flere uker på at verksted skal gjøre det. Kanskje det er noe helt annet også....?

Lenke til kommentar

Touran 2012, står i Drammen, synes lyden kommer fra begge bremser bak. ? Vi har kjørt hjem, har kjørt rundt 120mil siden bilen var på service. Nå blir bilen stående til verkstedet får tid, fellesferie er gøy, men de mente de fikk tatt den innimellom ila andre biler. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...