Gå til innhold

Eide/bodde samene i Norge først?


Anbefalte innlegg

Jeg får stadig rasistiske kommentarer å dra tilbake der jeg kom fra på sosiale medier. (opplevd i noen utesteder tidligere av fulle folk.) Jeg er 24 år, født i Norge og bodd her hele livet mitt, med afrikansk bakgrunn.

Så jeg lurer på om en mot-argument kan være om samene bodde her først og «nordmenn» egentlige ikke eier landområdene i Norge?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er også litt uklart hvem som var her først, ingen (som vi vet om) var her før den siste isen, fra den siste istiden smeltet, for ca 10 000 år siden. Arkeologene har funnet spor etter samer fra 2000-2500 år siden, altså har de i alle fall vært her så lenge, men det kan fint ha vært lenger også.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Avstanden mellom hjernen og tastaturet er ganske kort på sosiale medier. De er ute etter å provosere og fant ikke noe bedre enn opprinnelsen din.

Man kan argumentere for at samer eide landeområder oppe i Finnmark, som de har blitt fratatt. Norge har også en mørk historie med undertrykkelse og "fornorsking" av samefolket. Men i motsetning til USA så var det ingen innfødte som eide landet, som ble overkjørt av innvandrere. Vi er etterkommere av de innfødte.

Lenke til kommentar

Sikkert mest bare folk som troller når det er lav terskel på nett så ikke noe vits bry seg med å svare de. Men greit å vite hvor etniske nordmenn og samer stammer fra, jeg visste det ikke :)

Alkohol inn er vett ut og provosering inn, folk flest har ikke noe imot andre etnisiteter. Tror mange i dag ville synes det var litt trist om det bare etnisk norske her.

Lenke til kommentar

De første TS må gjøre er å ignorere slike tosker. Det å si og skrive " Men samer kom først og du er også innvandrer" er bare å gå ned på deres nivå og det er du ikke tjent med. 

For det andre. Det at vi har samer og nordmenn i Norge skyldes to imigrasjonsbølger en indo-europeisk fra sør og en finno-urgisk fra nord-øst. Hvilken bølge som var først er usikkert, men blant historikere og lingvistikere er den rådende hyportesen nå at den indo-eurpeiske var den eldste av disse to migrasjonsbølgene.  Men det som er uvisst er når samer begynte å se seg selv som samer og nordmenn som nordmenn. Dette er nok et spørsmål vi nok aldri får vite helt sikkert. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
tjavel skrev (På 4.7.2020 den 14.58):

Alkohol inn er vett ut og provosering inn, folk flest har ikke noe imot andre etnisiteter. Tror mange i dag ville synes det var litt trist om det bare etnisk norske her.

Jeg tror at de ærligste folkene som sier det de mener er barn, sinte folk og fulle folk ?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Allinuse skrev (På 4.7.2020 den 14.48):

Samer har ikke vært her noe lengre enn nordmenn men verken nordmenn eller samer var de første menneskene her. Indoeuropeisk og finsk-ugrisk folkevandring skjedde etter at Norge allerede var bebodd.

Jeg tenker i samme baner. Genetiske analyser av det lille som er av skjelettmatriale i Skandinavia tyder på at disse folkene har sine nærmeste, nålevende slektninger i Baltikum. 

Når det er sagt, er det nok ikke slik at den som kom først har rett på landet. Om jeg ikke har misforstått helt mener vel samene selv at ingen kan eie jorda, havet osv, dermed så utelukker de seg selv også som eiere. Opphavet til staten Norge har dessuten dype røtter i den etnisk norske delen av befolkingen, som stammer fra indo-europeisk innvandring i bronsealder. 

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Samer er ikke urfolk på den måten uttrykket vanligvis forstås. Norge anser samene som urfolk fordi de bodde her når kongeriket Norge ble grunnlagt. Det vanker også en god del (rettmessig) skam for hvordan samer ble behandlet i lang tid, som er hovedgrunnlaget for at Norge vedtok og ratifiserte FNs urfolkslover.

Ifra arkeologiske funn antar vi idag at etniske europeere ankom det geografiske Norge rett etter at isen trakk seg tilbake, for nesten 11000 år siden. Samene ankom for 3-4000 år siden. Samene bosatte seg bare i nord. Antagelig fordi de møtte på mer motstand lengre sør. Vi vet faktisk ikke om det bodde etniske europeere i Nord-Norge før den tid. Man antar at de holdt seg lengre sør hvor det var mildere. Men det er bare en antagelse. Med tanke på at folk fulgte isen og at mennesker alltid vandrer når de kan, så eksisterer det en betydelig sjans for at f.eks samene innvandret og etnisk renset nordmenn. Det vet vi rett og slett ikke. Og har foreløpig ikke noe bevis på.

For å sette det på spissen så er samene mer Spanjoler enn Innfødte i denne sammenhengen. De hadde blant annet mer avanserte våpen.

Det sier også litt at folk ikke klarer å integreres på flere tusen år. Et varsko mot innvandring på mange måter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...