Gå til innhold

Ta opp studielån for å spare?


Gjest ab08a...79f

Anbefalte innlegg

Gjest ab08a...79f

Hei. Jeg skal nå begynne å studere og har i førsteomgang tenkt til å bo hjemme. Pga dette så har jeg ikke egentlig behov for studielån, men jeg har hørt det er det billigste lånet du kan få. 

Burde jeg ta opp studielån og spare det? I f.eks. fond?

Hva anbefaler dere?

Anonymous poster hash: ab08a...79f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Du betaler ikke renter i studietiden, så om du sparer alt og får renter på pengene så kan du tjene på det.
Jeg tar makslån selv om jeg ikke trenger det, slik at jeg kan investere overskuddet.

Lenke til kommentar
Gjest ab08a...79f
Slettet-YQ8U8xbZ skrev (1 time siden):

Du betaler ikke renter i studietiden, så om du sparer alt og får renter på pengene så kan du tjene på det.
Jeg tar makslån selv om jeg ikke trenger det, slik at jeg kan investere overskuddet.

Eventuelt hvordan er det du inversterer det, fond? Sparekonto?

Anonymous poster hash: ab08a...79f

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ
Gjest ab08a...79f skrev (19 timer siden):

Eventuelt hvordan er det du inversterer det, fond? Sparekonto?

Anonymous poster hash: ab08a...79f

Jeg setter de på høyrente med 2,4% rente. 
BSU er også et alternativ, men jobber med økning av bufferkonto nå. En annen fordel er at det er null risiko på sparekonto.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva slags utdanning du skal ta, men med mindre det er en legeutdannelse eller noe som varer i 5+ år er det nok en litt kort tidshorisont å putte pengene i fond på. Med mindre du planlegger å bare la dem stå da, og ikke løse inn hele lånet umiddelbart ved endt utdanning.

Lenke til kommentar

Tenk litt alternativt - invester i deg selv. Jeg tenker da på trening, naturopplevelser og god, ikke-prosessert mat. Ja kanskje bruke en slant på å kjøpe en øl eller 2 til hun jenten du studerer med som du liker.

Og evnt. Bruke lånet til det det er ment for, nemlig at du kan ta deg råd til å ikke jobbe, men kjøpe deg tid til å studere og dermed øke fremtidig inntjeningsevne og interessante arb.oppg.

Hvis du driter i alt det over og er all-about-the-? så regner jeg med du jobber og betaler skatt... Da maxer du ut BSU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...