Gå til innhold

Leier leilighet: sluket er gammelt og fungerer ikke


Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg leier en leilighet i en 40-tallsblokk, der gulv/sluk på badet aldri har blitt byttet ut. Jeg har dusj, vaskemaskin og vask der vannet fra disse renner ned i sluket. Sluket har lett for å renne over, og jeg har derfor vært forsiktig med bruk, i tillegg til at jeg forebygger med mudin 2 ganger pr uke. Det har ved en anledning rent ned vann i taket til leiligheten under pga at gulvet på mitt bad ikke er tett. Jeg har hele tiden gitt beskjed til huseier om at sluket er for dårlig, med jeg har ikke fremsatt krav om utbedring. Det har også vært en vaktmester sendt fra huseierne som har konstatert at sluket burde byttes/gulvet burde tettes. 

Nå har jeg fått mail fra huseier om at eieren av leiligheten under har planlagt å pusse opp badet, og at jeg vil stå ansvarlig for erstatning dersom det kommer vannskade i leiligheten under. Dette vil i praksis bety at jeg ikke kan bruke vaskemaskinen, fordi sluket er så dårlig at det lett renner over på gulvet (det tar ca 30 sek før det renner ned i sluket igjen) 

Jeg har derfor et spørsmål; Kan jeg kreve at huseier gjør nødvendige utbedringer av gulvet/sluket slik at jeg kan bruke vaskemaskinen? I husleieloven er det eventuelt § 2-10 (krav på retting av mangel) jeg ser at jeg kan bruke som argument. Har dere noen tips? 

Endret av silset23
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan sannsynligvis være noe som sitter lenger inn, som gjør at det fort blir tett igjen.

Få rørlegger til å stake opp det horisontale røret som går under gulvet fra sluket til rørstammen.

 

Så kan du høre med styret i blokka om det er planer om en felles rehabilitering av badene. 

Lenke til kommentar

Snakk med utleier om å få en rørlegger til å stake opp røret
Gjør han ikke noe, så skaff rørlegger selv og trekk fra regningen på leien

Blir det ikke bedre så må utleier gjøre noe mer drastisk, og det er hans problem at det lekker i etasjen under, så lenge du har varslet og utleir ikke gjør noe.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 4.7.2020 den 16.10):

Snakk med utleier om å få en rørlegger til å stake opp røret
Gjør han ikke noe, så skaff rørlegger selv og trekk fra regningen på leien

Blir det ikke bedre så må utleier gjøre noe mer drastisk, og det er hans problem at det lekker i etasjen under, så lenge du har varslet og utleir ikke gjør noe.

Det Dubious skriver, stemmer. Så lenge du har gitt beskjed om en konstruksjonsrelatert feil i leiligheten til huseier, og han ikke gjør noe for å rette opp i det, kan ikke du bli holdt ansvarlig for følgeskader.

Men minn han gjerne på at du har gitt beskjed om problemet, at det er hans ansvar å få fikset det, og at du ikke tar ansvar for eventuelle følgeskader på leiligheten under. Gjør dette skriftlig, helst i en e-post som du passer på å ta vare på, og be om skriftlig tilbakemelding. Så har du ditt på det rene om det skulle bli noe uenighet i fremtiden.

Lenke til kommentar

For å få jussmessig adekvat svar, ta kontakt med advokatvakt. Hvis det skulle bli et erstatningskrav du ikke egentlig er ansvarlig for, kan det hende du har krav på fri rettshjelp.

Og finn frem husleiekontrakten. En utleier kan ikke bare uten videre fremme krav om ditt og datt hvis det ikke er skrevet ned i noen kontrakt dere begge har skrevet under på, eller som ikke er grundig gjengitt i jussen.

Oppdatér gjerne prosessen etterhvert som den utvikler seg. Er interessert i dette på generelt basis siden jeg har leid av ca 6 forskjellige utleiere.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Hei igjen, og takk for gode innspill. 

Jeg endte med å skrive et naivt, litt fordummende og hyggelig svar tilbake. Jeg tenker at det er en god strategi, så kan jeg heller spisse det etterhvert, hvis utleier ikke gjør sine plikter; 

"Hei, 

Takk for informasjonen. Jeg har renset sluket 2 ganger i uken og gjør det jeg kan for å holde sluket åpent. Jeg har imidlertid inntrykk av at  sluket i dårlig stand (har ikke blitt byttet siden bygget ble bygd) og når jeg benytter vaskemaskinen på badet renner det over i et par sekunder. Når skal eieren av leiligheten under pusse opp badet? Det hadde vært til stor hjelp å få mer informasjon om hvordan jeg kan unngå oversvømmelse, men fremdeles bruke dusj og vaskemaskin som normalt. Pr. nå tør jeg ikke bruke vaskemaskin i frykt for oversvømmelse, men jeg antar at dette er mulig å fikse siden dette gjelder del av den faste eiendommen i leiligheten. Er det virkelig slik at jeg kan bli erstatningsansvarlig ved normal bruk, om jeg har tatt alle forhåndsregler og brukt Medin aktivt, samt renset sluket ofte? Jeg dusjer pr. nå aldri lenge og er ytterst forsiktig. Ser frem til å høre fra dere!" 

Svar fra utleier; 


"Hei, 
BN Rør kontakter deg for å se på sluket og vedr bruken av vaskemaskin. Dersom det ikke er mulig å bruke maskinen på badet, kan du vaske i fellesvaskeriet i kjelleren. Hun skal pusse opp badet i august." 

Jeg tenker at jeg kan akseptere at jeg må bruke fellesvaskeriet i en periode frem til rørlegger har undersøkt dette, men som en langsiktig løsning vil jeg fremme krav om at sluket blir ordnet slik at vaskemaskinen kan brukes, og ja, de må absolutt trekke tilbake uttalelsen om at jeg blir erstatningsansvarlig ved eventuell skade. Jeg vil også skrive inn alle poengene fra diskusjonen i forumet her. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ofte gjenspeiler husleieprisen standarden på leilgiheten man leier. Det kan være ting som vanntrykk, sluk, luftavtrekk, isolasjon for lyd og kulde osv.

Dersom man ønsker ting utbedret, særlig kostbare ting, så vil man måtte påregne husleieøkninger.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (2 timer siden):

Dersom man ønsker ting utbedret, særlig kostbare ting, så vil man måtte påregne husleieøkninger.

Og husleieøkninger er selvsagt streng regulert, og på ingen måte knyttet til nødvendige oppgraderinger/reparasjoner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
BIGG skrev (22 minutter siden):

Og husleieøkninger er selvsagt streng regulert, og på ingen måte knyttet til nødvendige oppgraderinger/reparasjoner.

Det er sant, men man kan bli oppsagt fordi utleier skal pusse opp og da har man ingen alternativ enn å godta prisøkningen eller flytte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...