Gå til innhold

Ap vil ha fritidsbåtene over på strøm – tror elbåter kan bli eksporteventyr


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Harengus skrev (11 minutter siden):

Teknologien er snart hyllevare.

www.evoy.no

Neiii, det er hyllevare, og kan lages av hyllevare.

 

Men utvalget er sterkt begrenset, jfr LEGO modell over. Muligens grunnet en for doktrinepreget industri og poletikk.

 

På veg til «Ta Sjangsen» i fjord, laget av skal vi si 100 år gammelt skrap:

1D81CD20-C096-4DA3-B8ED-343994C13854.thumb.jpeg.9885fae33eea3f7c4edad8fb5de21084.jpeg

C3DEFB98-9331-433F-98E4-5A208396D5B2.thumb.jpeg.3dc13d12d0c6a87f7d8bacc08b6ec252.jpeg

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
0QE8JCM8 skrev (1 time siden):

Hvis alle skal ha stort batteri så trenger vi i alle fall trådløs hurtiglading i havnene, for det å erstatte dagens bensin- og dieselmotorer i fritidsbåter vil gi en ladekø som blir verre enn drosjekøene etter julebordet. Og landstrøm til alle vil gi jordfeil konstant på landanlegget med nedetid som følge. Rekkeviddeangst får også selskap av angst for å drive på land utenfor en le kyst, ref. Viking Sky. Redningsselskapet får nok å gjøre.

Min utheving. Godt at ikke alle skal ha stort batteri da :p Lading av fritidsbåter kan skje med solceller og små vindturbiner. Og rekkeviddeangsten kureres med seil og nødaggregat. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
rm84 skrev (1 time siden):

Ok, men det er ikke alle som er medlem av en båtforening som har båt. For eksempel campingplasser, gårdeiere, fiskere, hytteeiere. Eneste grunn til å være medlem av en båtforening er at man ikke har en plass til båten selv ;)

Uansett.. en båt er ikke aerodynamisk, i alle fall ikke en slik planende småbåt. La oss ta utgangspunkt i det. Min veier 750 kg tørr, 70 liter bensin og 450 kg nyttelast. Jeg får den med på henger bak bilen. Når jeg kjører motorvei i 80, bruker jeg normalt 0,45 l/10 km men med båt bak bruker jeg 0,85 (diesel). Samme som for campingvogn, men campingvognen er en kloss med avrundede hjørner. Man skulle kanskje tro en båt på henger var mer aerodynamisk enn det, men da måtte man ha den opp-ned bakpå en pickup i så fall. 

Båten bruker 20 l/timen. Tvedestrand-Arendal tar 1,25 timer og jeg bruker 40 l tur-retur med 300 kg nyttelast. 

Hvis vi tar utgangspunkt i hvor stort et bilbatteri må være for å komme like langt som på 40 l bensin, er det nærmere 95 kWh og det veier da 1,5 T. 
Anta at vi setter på dette på båten, forbruket går da opp 3x fordi mesteparten av motstanden kommer fra vannet, ikke luftmotstand. Batteriet må derfor bli 3x tyngre osv.. regnestykket konvergerer ikke. En liten planende fritidsbåt kan ikke gå 2 timer på batteri og den vil i alle fall være uegnet til vannski hvis den ble så tung. Nautique har laget en elektrisk vannskibåt, den går godt men det er kanskje snakk om opp til 12 minutter. 

På displacement-fart (snekke) er det kanskje mulig å få et par timer på en slik. Seilbåt som faktisk går for seil vil også kunne legge til og komme utpå med el-drift, men det må da regenereres strøm fra slepegenerator for å kunne legge til igjen. Seilbåter har gjerne vektkapasitet i det minste.
Ferger, fiskeskøyter og andre nyttebåter har dem jo greid å få elektriske, men disse har også gjerne mange driftstimer. Jeg har liten tro på dagens fritidsbåt-flåte på batterier. Kanskje tar foilende fritidsbåter av, men det blir noe helt annet. Batteriene må bli lettere, mer kompakte og ikke minst sikrere før vi kommer inn på dette. 

Tro meg, jeg er brennende opptatt av miljø og elektrifisering. Jeg har aldri hatt båt før men tenkte å starte med denne som har innenbordsmotor for å se på mulighet for ombygging, men det er ikke nok nyttelast til å få det til, de er utrolig sensitive for økt vekt. Og om kort tid er alt det jeg har sagt her gått ut på dato, for det er kommet et bedre batteri ;)

Du slår inn åpne dører med dette "motsvaret" til meg. Jeg er helt enig. Tunge batterier i båt kommer ikke til å skje. Det må som sagt løses på andre måter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (56 minutter siden):

Du slår inn åpne dører med dette "motsvaret" til meg. Jeg er helt enig. Tunge batterier i båt kommer ikke til å skje. Det må som sagt løses på andre måter.

hvis vi titter nærmere på giring, hybride drifter, variator, kanskje turbin.. ser vi noen effekter her?
jeg tenker på at en båt for eksempel gjerne går på 4000 rpm eller mer i marsjfart/toppfart. hvis man fikk på en lavtrykksturbo fikk man kanskje nok bånndrag til å komme i plan med mindre slagvolum. med et gir for å få turtallet ned fra 4000 til 2000 fikk man kanskje ned forbruket. Hva med seriehybrid? Og å redusere vekt ved å bruke turbin på generatorsiden i stedet for stempelmotor..?

det blir fort en haug med leamikk for å fikse noe som nesten ikke er et problem. Vil fremtidens unge voksne i det hele tatt være interesserte i småbåter med småbåthavner, blir det ikke for dyrt og upraktisk?

Lenke til kommentar
rm84 skrev (1 time siden):

hvis vi titter nærmere på giring, hybride drifter, variator, kanskje turbin.. ser vi noen effekter her?
jeg tenker på at en båt for eksempel gjerne går på 4000 rpm eller mer i marsjfart/toppfart. hvis man fikk på en lavtrykksturbo fikk man kanskje nok bånndrag til å komme i plan med mindre slagvolum. med et gir for å få turtallet ned fra 4000 til 2000 fikk man kanskje ned forbruket. Hva med seriehybrid? Og å redusere vekt ved å bruke turbin på generatorsiden i stedet for stempelmotor..?

det blir fort en haug med leamikk for å fikse noe som nesten ikke er et problem. Vil fremtidens unge voksne i det hele tatt være interesserte i småbåter med småbåthavner, blir det ikke for dyrt og upraktisk?

 

Det finst rikelig med kjøretøy til ungdom (< 50 år), som både har god funksjon og OK pris.

 

E0060F8A-97EA-4512-B661-51CE4B86DD1E.thumb.jpeg.8aa63b284dae72fe3cd8ce7c72dc32b3.jpeg

 

Miljø messig vil ikke batteridrift gå i + i vanlige «aplikasjoner» (små-båt konstruksjoner) før om tidligst 20 år. Men for all del så nedsnødd som folk er nu tildags treng vi tiden.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Tore Bekkevold skrev (1 time siden):

Artikklelen eller Barth Eide mangler en forklaring på tallet 500 000 tonn CO2. Hvor kommer det fra?

 

Såg en beregning fra et statlig organ for en tid tilbake, fant ut det dreiet seg om ca 450 liter bensin-enheter pr fritidsbåt og så er det å gange med ca 3 (faktor hensyntar utvinningsutslepp) for å få CO2 utsleppet, og gange med 600 000 motordrevne. 

 

Kansje man klarer ned mot 20% ved å bruke foiler om man regner høg fart i forhold til en planende (over 25 knop)

Litt enkelt kan man si en båt krev 10 ganger energien til en bil (uten foiler). Noen har 10 hestekrefter, vanskuteren over 200, og en 50 foter nærmere 1000.

 

En båt på 35 fot bruker vel i området 20 liter pr 10 km

En bobil ca 2 liter pr 10 km

=> elektrifiser bobilen først, og dei er også langt mer i bruk og kan lade på eksisterendes infrastruktur.

Bare gi Sør-Korea (som eig Ekornes) eller China (som eig Brødrene Aa) litt tid så skal Du se det ordner seg:

https://www.nyteknik.se/fordon/biljatten-miljardinvesterar-i-billiga-brittiska-elskapbilar-6984621

 

Perpentium mobile, eller noas ark (strek) er innen rekkevidde........., og volum.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
aanundo skrev (På 4.7.2020 den 11.01):

Dette er typisk industripolitikk, sett med Oslo-briller. Politikerne er gode til å prate, men i dette tilfellet mangler den teknologiske forståelsen.

For en gangs skyld enig med deg. Dette viser bare hvor langt fra realitetene AP-toppene har hevet seg de siste tiårene. De aner ikke hvordan industri og næringsliv fungerer lenger. Man kan si MYE dårlig om den sittende regjeringen, men sosial-økonomer må ALDRI få styre Norge igjen. Det har ikke Norge råd til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (53 minutter siden):

For en gangs skyld enig med deg. Dette viser bare hvor langt fra realitetene AP-toppene har hevet seg de siste tiårene. De aner ikke hvordan industri og næringsliv fungerer lenger. Man kan si MYE dårlig om den sittende regjeringen, men sosial-økonomer må ALDRI få styre Norge igjen. Det har ikke Norge råd til.

Intresangt synspunkt, og kem skviser politikerne......., som en sitron.

 

Tja, knehøner er knehøner, inkognitoer inkognito.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
On 7/5/2020 at 8:00 PM, 6RCURCGB said:

Sikre at alle nye båter ikke forurenser? Hvordan skal man gjøre det, forby alt nysalg av båter med motor?

Hvordan ser du for deg å belønne de som kjøper seilbåt? Hvem skal du ta pengene fra?

Var det opp til meg stoppet vi salg av fossilmotorer på båt i 2021 over ... say .. 20 hk. 

Så må drivstoff til båter skattelegges likt biltrafikk (ingen rød diesel)

For meg er global oppvarming ren logikk. Vi må kutte der vi kan ellers vil det koste oss dyrt i fremtiden. Forurensing fra fritidsbåter er en nobrainer. Hvis vi ikke klarer oss uten det er det neppe noe håp om å stoppe forurensingen i tide.

For de som møter dette med ramaskrik kan dere også vite at jeg mener alternativer til forurensende aktivitet ikke nødvendigvis må være både bedre og billigere enn alternativet (jfr elbiler og kraftproduksjon). Kutt det dårlige, og så velg blant de alternativene som er igjen. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tallak Tveide skrev (11 timer siden):

Var det opp til meg stoppet vi salg av fossilmotorer på båt i 2021 over ... say .. 20 hk. 

Så må drivstoff til båter skattelegges likt biltrafikk (ingen rød diesel)

For meg er global oppvarming ren logikk. Vi må kutte der vi kan ellers vil det koste oss dyrt i fremtiden. Forurensing fra fritidsbåter er en nobrainer. Hvis vi ikke klarer oss uten det er det neppe noe håp om å stoppe forurensingen i tide.

For de som møter dette med ramaskrik kan dere også vite at jeg mener alternativer til forurensende aktivitet ikke nødvendigvis må være både bedre og billigere enn alternativet (jfr elbiler og kraftproduksjon). Kutt det dårlige, og så velg blant de alternativene som er igjen. 

 

Siden Det er en nobrainer for Deg; hva synest du om energien som skal produseres av dette anlegget (litt ut i linken Havenergi)

https://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-fra-vestfold-og-telemark/202007/DKVT98070820/avspiller

Er det slik at dei har gløymt at også vatnet man pumper med også må bort ?

 

Slik eg ser på energi så må den bli dyrere så man ikke har så mykje å kjøpe for, dog betinger det at «avgiften» ikke går til til noe som krev mer energi en hva Du ville kjøpt om Du beholdt pengene.

En annen måte er å selge / frembringe produkter som ikke er så energiintensive i forhold til kostnad. => Dyre produkter der det medgår arbeidskraft og som gir deg nok til å velge dei fremfor dei energiintensive.

Kansje enkleste veg er bedre artikler i Media, mindre reklame => færre aviser og internett propaganda. 

 

Her en artikkel som forklarer at batteri-bil ikke er 0 - utslipp før om minst 50 år:

https://www.dn.no/innlegg/elbil/elbilpolitikk/klima-og-miljo/innlegg-tretten-milliarder-som-virker-mot-sin-hensikt/2-1-837632

Dette er også en Nobrainer, på samme måte som at artikler som ikke blir sett av minst 100 000 har tilnermet 0 effekt i dagens samfunn. Selv om innholdet til og med hadde grader av sannhet i seg.

Om 10 til 30 års tid kommer kansje SSB og RRF på banen, for sent til å ungå brukbare strategier frem til da. 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...