Gå til innhold

Ap vil ha fritidsbåtene over på strøm – tror elbåter kan bli eksporteventyr


Anbefalte innlegg

Det er en ting en må huske på å ta med seg i miljøregneskapet, og det er levetiden på båtene. Levetiden på fritidsbåter er enorm. Så det å avgiftsbombe fossilt brennstoff til båter for å få båteiere over på nyproduserte el-båter, vil ikke nødvendigvis vere bra for totalregnskapet.

Så har man det med livskvalitet og rekreasjon. Lyden av en Marna bensinmotor eller en gammel Sabb i en liten sjekte er gjerne selve "opplevelsen" for noen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, William Morris said:

Det er en ting en må huske på å ta med seg i miljøregneskapet, og det er levetiden på båtene. Levetiden på fritidsbåter er enorm. Så det å avgiftsbombe fossilt brennstoff til båter for å få båteiere over på nyproduserte el-båter, vil ikke nødvendigvis vere bra for totalregnskapet.

Så har man det med livskvalitet og rekreasjon. Lyden av en Marna bensinmotor eller en gammel Sabb i en liten sjekte er gjerne selve "opplevelsen" for noen.

Bare alle nye båter er nullutslipp så kan kanskje en del av de gamle båtene brukes videre. Men den type ødsling med ressurser og CO2 utslipp som foregår idag kan vi ikke være bekjent av. 

 

Motorlyd er ikke en menneskerett. Et flytende hus som kan kjøre i 20 knop er heller ikke en menneskerett. 

Å kunne bo der man er født er en menneskerett (?) og dyr og planter har en rett til å ikke bli utryddet. 

For meg er ikke dette en spesielt vanskelig problemstilling. Vi må få bort båtlivet per 2020

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/4/2020 at 12:55 PM, Simen1 said:

Båt er ikke bil. Elbåt må/bør ikke behandles politisk likt som elbil. Espen Barth Eide går i den fallgruva å trekke for mange paralleller og tro man kan bruke "elbil-formelen" på elbåter. Det er manglende forståelse for både teknologi og praksis. Å tro på noen sjøens tesla med superladere langs kysten er fullstendig bak mål.

Jeg er helt enig med deg.

Norges bidrag til utviklingen av elektriske biler er vel om mulig enda mindre enn bidraget til å utvikle vanlige biler.

Regjering/storting har omfordelt enorme summer for å subsidiere bl.a. øvre middelklasse med kostbare elektriske biler. Skal de gjøre det samme med elektriske cabincruisere og hurtiggående daycruisere?

Batterier veier minst 50 ganger så mye som bensin og tar enormt med plass. Realistisk sett er elektrisk fritidsbåt synonymt med saktegående snekkeskrog med solceller på taket og bensinaggregat som backup. En helt ypperlig løsning som jeg har sett flere stedet i utlandet.

Teknologinøytrale rammer er det eneste myndighetene trenger å sørge for. Innovasjon vil som vanlig komme fra det private næringslivet. Elektrisk båt kan være et alternativ for noen men å skifte ut en snekkemotor som brenner 20 liter diesel i sesongen med ett elektrisk fremdriftssystem fremstår som ganske fanatisk. Men helt greit sålenge det ikke brukes offentlige midler på det.  

 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (18 timer siden):

Det er de nok, men den fordelen veies nok fort opp av kort rekkevidde. Derfor mener jeg redundans er veien å gå. Bensin + årer. Diesel + seil. Batteri + seil, solceller og vindturbin. Eventuelt kite.

Ser ikke problemet..........., tenk nytt, og oppsøk dei som har evne (kompetanse)

 

1016404405_2016-12-3020_17.13(1).thumb.jpeg.db917b4a3eb32c3658fdff6ed9fd0c0e.jpeg

 

1402037250_2016-12-3020_17_38.thumb.jpg.8bdfbaf6ce521256e64ebe19e00edff8.jpg

 

Kickstarter - Reklame / Manipulert Idé spredning.

 

the MOV  -  Multi Ocean Vehicle

 

Amfibium vil bli det nye innen mobil rekreasjon, og er minst en dobling av bruksområde.

Prosjektet er å bygge en 1:1,5 prototype av over 30 år gamle hyllevarer. Å følge byggingen og få vite mer om skrapet det bygges av, gjennom engelsk tekst, bilder og video vil vere mulig for 100.

Målet er å ta ny verdensrekord i fra Carleis til Dover. Knuse Richard Bransons Verdens-rekord og BBC sitt pikupp stundt. Etter rekordforsøk er doning eit samleobjekt og overleveres den som donerte mest.

 

Ny batteri teknikk og mange underleverandører av standardkomponenter til EV gjer tiden moden for å se på hva denne teknologien kan brukes til, i et midlere prissegment. Det gir en lavere pris og høgre produksjon volum er mulig, anslagsvis 100 000 stk pr år standardversjon

 

Over 1% av US innbyggerne vil kunne betale dette kontant. Og rent teknisk kunne det vert serieprodusert før WW2, likeledes var markedet mer en stort nok for over 1 generasjon siden.

Noe må skje…, det kan masseproduseres.

 

Småbåtene er ikke interresante å heil elektrifisere, dei krever for mykje energi (dyr og tung energi pakke), det er et faktum at regnestykket bruksverdi/pris (pris er miljø avtrykk) ikke går opp. Det er her kombinert drivlinje kommer inn med 1/10 part av energi behovet når man tar transportstrekninger på veg, og gir en særlig utvidet bruk av “hytten” på land.

Prosjektet har i seg en reduksjon av batteripakken til godt under $ 50 000

 

Store- og mellomstore bedrifter med gubbevelde er en generasjon for sent ute, om dei ikke må (se på iPhone og Tesla effekten).

Før man påstår man ligg 5 år forut for sin tid må man værtfall ha gjort seg ferdig med lav-teknologien. Om noen ønsker å punge ut $ 1 mill + en spesial utgave til meg, for å overta prosjekt og få kunnskap raskt termineres prosjektet. Dog må evne og vilje til å gå for 1:1 masseproduksjon sannsynliggjøres.

 

Vi kan gi Muldyrene en Kickstarter

 

 

Elementer hva angår privat marked i 1:1 versjon.

 

Areal

  • Er det man de facto har, dette må maksimeres (+ 40 m^2) 
  • Ståhøyde er et krav, det er en funksjon og gir høynet komfort, minimum 1,95 m
  • Kan gjeres mer romlig og komfortabel ved ikke å møblere for mykje, og bruke rett møblering
  • Flere avgrensede soner er et krav, det øker funksjon og komfort

 

Strøm

  • Er grunnlaget for all komfort i dagens samfunn
  • Dyre batterier får over 4 bruksområder, kjøring på veg og vann, komfort hjelpesystemer, IT og er miljøvennlig
  • Rekkevidden gjær 10 gangeren på veg i steden for vatn
  • Nok og enkel strøm kreves i den Audio Visuelle og vår kommunikative verden

 

Substitutt (er det som har høgst sukksesrate)

  • Vi har kultur for kjøring på veg og til vanns, Det er en bil, båt og hytte som passer over hele verden
  • Kultur er noe som eksisterer, utgjer ca 80% av det vi betaler for
  • Mer funksjon er det samme som betalingsvilje, vi vil ha

 

Enkelhet

  • Serviceplan og garantier kan gis, kunn “stander elementer”
  • Man kjenner og forstår det man kjøper
  • Risiko oversikt er betalingsvilje, og den samvirker med det den er substitutt for

 

Modulært

  • Muliggjør høg grad av tilpassning i lavpris segmentet
  • Gjør Den egnet også for markeder med høg betalingsvilje, næring, service og spesial
  • Oppgraderbar til dømes etter 20 år medfører innbytteverdi
  • Utstyrsleverandører og oppgradering firma får nok volum og lav risiko 

 

 

Elementer av mer teknisk art

 

Størrelser

  • Veg-traseene våre toler 4 m høgd dei fleste plasser og 2,6 m bredde som man i helhet bruker.
  • Lengd stander versjon kan være 9,6 m (32 fot), som ikke utelukker lokale veger 
  • Bredde etter sjøsetting 4,6 m som gir dertil stabilitet og muligheter
  • 7-12 tonn er en grei totalvekt, og vil ikke skade veiers bærelag

 

Bestykkning

  • 360 kW timer batteri (2 tonn), 8 timer på veg á 45 kW
  • Stove m/kjøkkenkrok 5 x 2,5 meter
  • Fører og pasasjerrom 3,6 m x 2,5 (12 fot), med funksjon som eget rom
  • Bad 1 x 2,5 m lengd på tvers i midtre seksjon, kombinert med (-) trapper
  • Flybridge 2,5 x 6 m
  • Ventilasjon og klima i tak, kombinert med seterad (ene side flybridge)
  • Lastelem, veranda og badeplattform er en selvfølge

 

Til patentering (gir åpnere prat og tillit implisitt)

  • Strukturelle hoved elementer
  • Komplett forhjulsoppheng
  • Bakre hjuloppheng og øvrig drivlinje
  • Ekstra elementer for utvidet bruk av stander struktur/ plattform
  • Noen areal forbedrende element og småplukk

 

 

Mine grunnleggende ferdigheter i rekning, fysikk, sveising, compositt-matrialer og mekanikk vil dere nok til å sy i hop dette. Likeledes kjøreerfaring fra de fleste typer maskiner og 4 års sammenhengende opphold i en Niesmann-Bichoff.

Lat oss se…., mulig en med grunnleggende revolver erfaring setter en stopper !

 

TERSKLER 

 

Nød...
Gir kunst

 

Kunst...
Gir ting
Ting...
Gir lidenskap

 

Lidenskap...
Gir nød
Nød... Kan ikke kjøpes. 

 

Joda, en tavlepreken for den som har tid: https://www.youtube.com/watch?v=kXagZaML4l8

 

Den rike mann må more seg ! Om så i noe 35 år gammelt RÆÆLL

C889B243-E278-488E-BAC1-73AD58F9569F.jpeg.8bb591d07515ecda9ec9a6e3568180ba.jpeg

Brytersalat for dei som liker det:

E4CF8CF2-B8D6-48E2-8636-891D23B2674E.jpeg.3188c13836ef2ade01744d680541ffde.jpeg

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
rm84 skrev (31 minutter siden):

En vanlig fritidsbåt brukes rundtom 18 timer i året på marsjfart. Den bruker ca. 20 l drivstoff i timen, og varer 20 år. Så spørs det om det er verdt det?

Du kan så si.

Her en link til et prosjekt som tar ned lasteevnen (tunge batterier) av vatn på en brannbil. https://www.nyteknik.se/fordon/volvo-penta-utvecklar-elektrisk-drivlina-till-brandbilar-6998066

 

Hva kan til dømes 2 000 liter ekstra slukkemiddel ha å bety for UTSLEPP ! Joda, noe er kokkeliko

 

the MOV (Multi Ocean Vehicle) som kan brukes på land og serves av eksisterendes infrastruktur er i en helt annen divisjon. Og ja det er på ingen måte noe «rakettforskning», krev bare minimale intelektuelle evner.

 

Kunne vært noe for Kongsberg, i steden for dette rasket i den her linken (utdatert før det er tatt i bruk). Men da må man gå gjennom hva som faktisk er siktemålet, et godt forsvar. https://www.tu.no/artikler/k2-black-panther-koreanerne-tilbyr-a-bygge-nye-stridsvogner-i-norge/494276

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
3 hours ago, 6RCURCGB said:

Elektrisk båt kan være et alternativ for noen men å skifte ut en snekkemotor som brenner 20 liter diesel i sesongen med ett elektrisk fremdriftssystem fremstår som ganske fanatisk. Men helt greit sålenge det ikke brukes offentlige midler på det.  

 

Det er ingen som foreslår det. Saken var vel å sikre at alle _nye_ båter ikke forurenser. 

Jeg tror får nye båter bruker 20 l diesel per sesong. Feks Båt nr en på denne listen (lenke nederst) bruker 33 l diesel per time. Det blir noen liter ila en sesong på et par måneder med bruk nå og da. 

Det er ikke tresnekka som er problemet her. Problemet er at folk har penger å bruke, men ikke noe magemål. Vi må belønne dem som feks velger å seile heller enn å komme fort frem med drivstoff og planende skog.

https://baatplassen.no/i/topic/49529-hva-er-drivstoff-forbruket-for-din-båtmotor/

 

Lenke til kommentar
rm84 skrev (18 timer siden):

En vanlig fritidsbåt brukes rundtom 18 timer i året på marsjfart. Den bruker ca. 20 l drivstoff i timen, og varer 20 år. Så spørs det om det er verdt det?

Bransjen sier 30-35 timer i sesongen i snitt. Gang det med 30 liter/time så er det omtrent det samme som en personbil bruker i året i gjennomsnitt - på 12 000 km

Endret av Simen1
Båtforeningen -> Bransjen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 minutter siden):

Båtforeningen sier 30-35 timer i sesongen i snitt. Gang det med 30 liter/time så er det omtrent det samme som en personbil bruker i året i gjennomsnitt - på 12 000 km

Skal vi sei det blir ca 100 kW ut på aksel, da er Du ikke komt så langt kansje 30-40 km med en 32 foter (9,6m, 4,5 tonn)

 

Tar Du dei 100 kW effekt å deler på 2 kan du kjøre eit stykke med veikjøring (forutset at det er amfibium) + 150 km

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
1 hour ago, Tallak Tveide said:

Det er ingen som foreslår det. Saken var vel å sikre at alle _nye_ båter ikke forurenser.

Det er ikke tresnekka som er problemet her. Problemet er at folk har penger å bruke, men ikke noe magemål. Vi må belønne dem som feks velger å seile heller enn å komme fort frem med drivstoff og planende skog.

Sikre at alle nye båter ikke forurenser? Hvordan skal man gjøre det, forby alt nysalg av båter med motor?

Hvordan ser du for deg å belønne de som kjøper seilbåt? Hvem skal du ta pengene fra?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (14 timer siden):

- "Jack of all trades, master of none"

Hadde det bare vært sånn at man kunne bygget en amfibium uten å kompromisse på egenskapene som bil, eller båt, så hadde det jo vært fantastisk.

Som bobil mister Du intet i forhold til dagens om det møbeleres «rett» men joda du mister dette bagasjerom:

C196E2BE-E277-4E73-9849-8D72AF065103.jpeg.f57dcd48cb49c998f0d093d304eab3bd.jpeg

 

Hva angår båtfunksjon så er skrog-form alltid et kompromiss. Ved å gjøre som i LEGO modell over er katamaraneigenskapene i behold, => noe seil kan settes.

Du vil få ca samme aksjonsradius med 2 000 kg batterier i steden for 20 000 kg. Som eg har påpekt ville bringe prisen noe opp.

=> Fordel, du slipp å stampe i tung sjø før du er komt frem i en del tilfeller.

Fra Sogndal til Førde på en time, derfra til Trondheim på en lading, en tur til breen er greit.

 

Her en sak eg bodde i 4 år, bakre seksjon og den bak førerplass er 2 meter, og møbler av standertype kan sirkulere/brukes:

6790DACD-1474-4761-8AAF-FBBE38C3BAC7.jpeg.9bf2223a95f1debb850bd31077e5f6df.jpeg

Tro det eller ei, den ville flyte betre en Sleipner gjorde på sin siste tur med over 5 tonn oppdrift bare i poleuretan isolasjon.

 

Slik eg ser det har det ikke skjett den dritt siden Citroén DS kom i 1955, enda mindre på båt og 0 innen husbygging bortsett fra spikerpistolen. Og han som bart eide kommer neppe til å forandre noe som helst i styrerommene i statsbedrifter hva angår teknologi, SSB eller ved RRF.

 

Vi mangler til dømes over 1 mill varmepumper som gir 4 gangeren........ ref:

https://www.dn.no/innlegg/elbil/elbilpolitikk/klima-og-miljo/innlegg-tretten-milliarder-som-virker-mot-sin-hensikt/2-1-837632

Fakta og semantikk er ikke det samme.

Og så denne da......, Hæææ:

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/norsk-elbil-politikk-gir-store-klimagevinster-ogsa-utenfor-landets-grenser?publisherId=17824355&releaseId=17883738

FackeNews..... som ikke hensyntar dei 500 000 batteribusser i China

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Odd Børretzen : Jeg elsker å seile og seiler så seint det går an, for turen tar slutt når du kommer til land.

 

Hvis alle skal ha stort batteri så trenger vi i alle fall trådløs hurtiglading i havnene, for det å erstatte dagens bensin- og dieselmotorer i fritidsbåter vil gi en ladekø som blir verre enn drosjekøene etter julebordet. Og landstrøm til alle vil gi jordfeil konstant på landanlegget med nedetid som følge. Rekkeviddeangst får også selskap av angst for å drive på land utenfor en le kyst, ref. Viking Sky. Redningsselskapet får nok å gjøre.

 

Men ikke dermed sagt at vi skal frede forurensende fritidsbåter. Fritidsbåter trenger ikke å reise langt. Det er som cruise, ligg og driv så trenger du ikke stort batteri, gleden får du ved å se på showet, bade i poolen og spise ved kapteinens bord. Da rekker det med seilbåt.

 

Endret av 0QE8JCM8
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 timer siden):

Båtforeningen sier 30-35 timer i sesongen i snitt. Gang det med 30 liter/time så er det omtrent det samme som en personbil bruker i året i gjennomsnitt - på 12 000 km

Ok, men det er ikke alle som er medlem av en båtforening som har båt. For eksempel campingplasser, gårdeiere, fiskere, hytteeiere. Eneste grunn til å være medlem av en båtforening er at man ikke har en plass til båten selv ;)

Uansett.. en båt er ikke aerodynamisk, i alle fall ikke en slik planende småbåt. La oss ta utgangspunkt i det. Min veier 750 kg tørr, 70 liter bensin og 450 kg nyttelast. Jeg får den med på henger bak bilen. Når jeg kjører motorvei i 80, bruker jeg normalt 0,45 l/10 km men med båt bak bruker jeg 0,85 (diesel). Samme som for campingvogn, men campingvognen er en kloss med avrundede hjørner. Man skulle kanskje tro en båt på henger var mer aerodynamisk enn det, men da måtte man ha den opp-ned bakpå en pickup i så fall. 

Båten bruker 20 l/timen. Tvedestrand-Arendal tar 1,25 timer og jeg bruker 40 l tur-retur med 300 kg nyttelast. 

Hvis vi tar utgangspunkt i hvor stort et bilbatteri må være for å komme like langt som på 40 l bensin, er det nærmere 95 kWh og det veier da 1,5 T. 
Anta at vi setter på dette på båten, forbruket går da opp 3x fordi mesteparten av motstanden kommer fra vannet, ikke luftmotstand. Batteriet må derfor bli 3x tyngre osv.. regnestykket konvergerer ikke. En liten planende fritidsbåt kan ikke gå 2 timer på batteri og den vil i alle fall være uegnet til vannski hvis den ble så tung. Nautique har laget en elektrisk vannskibåt, den går godt men det er kanskje snakk om opp til 12 minutter. 

På displacement-fart (snekke) er det kanskje mulig å få et par timer på en slik. Seilbåt som faktisk går for seil vil også kunne legge til og komme utpå med el-drift, men det må da regenereres strøm fra slepegenerator for å kunne legge til igjen. Seilbåter har gjerne vektkapasitet i det minste.
Ferger, fiskeskøyter og andre nyttebåter har dem jo greid å få elektriske, men disse har også gjerne mange driftstimer. Jeg har liten tro på dagens fritidsbåt-flåte på batterier. Kanskje tar foilende fritidsbåter av, men det blir noe helt annet. Batteriene må bli lettere, mer kompakte og ikke minst sikrere før vi kommer inn på dette. 

Tro meg, jeg er brennende opptatt av miljø og elektrifisering. Jeg har aldri hatt båt før men tenkte å starte med denne som har innenbordsmotor for å se på mulighet for ombygging, men det er ikke nok nyttelast til å få det til, de er utrolig sensitive for økt vekt. Og om kort tid er alt det jeg har sagt her gått ut på dato, for det er kommet et bedre batteri ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0QE8JCM8 skrev (14 minutter siden):

Odd Børretzen : Jeg elsker å seile og seiler så seint det går an, for turen tar slutt når du kommer til land.

...

Men ikke dermed sagt at vi skal frede forurensende fritidsbåter. Fritidsbåter trenger ikke å reise langt. Det er som cruise, ligg og driv så trenger du ikke stort batteri, gleden får du ved å se på showet, bade i poolen og spise ved kapteinens bord. Da rekker det med seilbåt.

Seilbåt med familie er den største selvmotsigelsen. Man får aldri med seg familien når det er friskt og fint å seile, og det er dørgende kjedelig å gå for motor når de faktisk vil være med ut siden det ikke blåser ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
rm84 skrev (4 minutter siden):

Seilbåt med familie er den største selvmotsigelsen. Man får aldri med seg familien når det er friskt og fint å seile, og det er dørgende kjedelig å gå for motor når de faktisk vil være med ut siden det ikke blåser ;)

Stemmer, fortøy og bad.  Du trenger ikke dra noe sted.  Når du har kjøpt en båt har du uansett bare kjøpt et hull i vannet.  Oppi det hullet skal du putte store mengder penger så lenge du har båten.  Begynn med regattaseiling hvis du virkelig vil seile.  Eller du kan ta på den dyreste dressen du har, gå inn i dusjen og sette på iskaldt vann på max. og stå der og rive i stykker tusenlapper så fort du klarer, det er omtrent det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0QE8JCM8 skrev (14 minutter siden):

Stemmer, fortøy og bad.  Du trenger ikke dra noe sted.  Når du har kjøpt en båt har du uansett bare kjøpt et hull i vannet.  Oppi det hullet skal du putte store mengder penger så lenge du har båten.  Begynn med regattaseiling hvis du virkelig vil seile.  Eller du kan ta på den dyreste dressen du har, gå inn i dusjen og sette på iskaldt vann på max. og stå der og rive i stykker tusenlapper så fort du klarer, det er omtrent det samme.

Einig.

 

Noen klarer bare ikke å tenke nytt og alternativt. Og snart får vi AI som sedimenterer tilstanden.

 

IQ’en er på veg nedover, og eg tror det kan skuldes formatet (media / reklamen) som blir presset inn i hodet gjennom synsnerven og autotune.

Saltak seier teknisk kontor, og saltak blir det. Huuhhh....., eg velger å kalle det OID’aaa (Organisatorisk Innavls Depresjon)

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...