Gå til innhold

Ap vil ha fritidsbåtene over på strøm – tror elbåter kan bli eksporteventyr


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Hun viser til at produksjonen av fritidsbåter i stor grad har flagget ut fra Norge. Båtene vi kjører i dag, har skrog og utstyr fra andre land.Nå håper hun at elektriske fritidsbåter kan bli en norsk Tesla til sjøs."

Dette er typisk industripolitikk, sett med Oslo-briller. Politikerne er gode til å prate, men i dette tilfellet mangler den teknologiske forståelsen. Fritidsbåter med batteri egner seg i Oslofjorden, men neppe  for båtentusiaster som meg.

Jeg bruker båten min til ganske lange turer om sommeren(2 ganger Ålesund - Sverige). Om vinteren skifter jeg ut kajakkene med mesan, og bruker båten til fiske. Båten er lettdreven, og klarer 16 knop med 120 HK motor. Vekten er avgjørende for farten, og med batterier ville den trolig gått med 14 knop. Jeg har regnet på hvor lenge jeg kan være på sjøen med et Tesla-batteri, og er kommet til ca 2,5 timer.

Med andre ord må jeg lade så ofte at "Rekkeviddeangst" blir et mye større problem på sjøen enn med bil.

Skal batterier brukes i båt i stor utstrekning må batterieteknologien forbedres vesentlig, så noe industrieventyr av Tesla format er bare politikerprat.

Samtidig er det rett at politikerne har mye av skylden for at vi ikke klarer konkurransen i eksportindustrien, men det skyldes at regjeringen ikke stiller med mer kapital for å lage piloter for å fornye eksportindustrien. Vi burde ha samme tankegangen innen all industri, som vi bruker i oljevirksomheten, ved at staten tar mellom 80 og 90% av risikoen ved oljeleting. En kan ikke forvente at privat kapital tar den store økonomiske risikoen det er å utvikle nye båttyper, som er tema i dette tilfellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette betyr at man må bygge ut ladenett i samtlige småbåthavner i Norge helt fra nord til syd. Og trolig må alle havner også kunne tilby en del hurtiglading. Eller skal dette bare gjelde for Oslo-området? Det høres ikke gratis ut. I tillegg skal det også bygges ut ladenett for både EL-biler og EL-ferjer i hele Norge. Og det er vel strømkundene (medregnet industrien og næringslivet) som skal måtte betale for alt dette i form av økt nettleie og feks ikke eierne av fritidsbåter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tunge batterier virker litt malplassert i en fritidsbåt. En bil bruker man kanskje daglig, en båt noen ganger i året. Det blir vanskelig å forsvare både utgifter og utslipp for batterier med så sporadisk bruk som en fritidsbåt har.  Jeg peker på to retninger ut av dette:

- Båter som flyr på vinger (foil) kan tillate høy fart og lavt forbruk. Men byr på praktiske ulemper som neppe er forenlig med feks fiske

- Seilbåten er en miljøvennlig og velutprøvd måte å krysse havet på. Man kan velge raske planende båter hvor seilingen er en sport, eller en mer bedagelig saktegående båt som man kan bo i

 

I tillegg har jeg personlig tro på at en hybrid seilbåt/elbåt med lite batteri og kraftproduksjon ombord er en god vei forover. Seil gir enorme krefter, men disse blør bort i krenging og skrogfart (drag i vannet). En hybrid seilbåt kan dra båten i riktig fart og legge overskytende kraft tilbake til batteriet for bruk i vindstille og motvind. 

Når det gjelder fritidsbåt kulturen slik den er i Norge idag kan den ganske enkelt ikke forsvares miljømessig. Vi må løse dette med forbud og høye avgifter. Det er underordnet om dugelige alternativer kommer på banen. 

Endret av Tallak Tveide
Mer tydelig setning
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ekstremt viktige poeng. Andre momenter er mulighet for lading langs kysten. Her er det vel noen hull. Dessuten produseres båter i mindre antall enn biler. Frykter for at batteriene blir dyrere. Ingen båtprodusenter lager dette selv derfor må underleverandører designe kjølesyster og kabling osv. Har regnet på det mange ganger på min båt men det blir for tungt og for dyrt

Lenke til kommentar
Trestein skrev (16 minutter siden):

Ekstremt viktige poeng. Andre momenter er mulighet for lading langs kysten. Her er det vel noen hull. Dessuten produseres båter i mindre antall enn biler. Frykter for at batteriene blir dyrere. Ingen båtprodusenter lager dette selv derfor må underleverandører designe kjølesyster og kabling osv. Har regnet på det mange ganger på min båt men det blir for tungt og for dyrt

Jeg visste at Hanse har den båttypen og litt gogling viste at merkosten var rundt 250 000 for å hive ut dieselen og erstatte den med elmotor, 5,4 kWh batteri og leamikk for lading.

Men jeg tror det har noe for seg på sikt. De færreste av de som seiler ønsker å bruke diesel. Batteripakke, solcellerpaneler integrert og en vindmølle eller pod/liten vannturbin og man har nok til å komme seg ut og inn av havn og ha strøm til båtens systemer, Et lite aggregat på noen kilowatt i tilfelle rottefelle.

Endret av uname -l
Edit: Sikter til seilbåt her, for motor tror jeg det er langt fram.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Elbåtene er helt i startfasen, utvalget er begrenset, og batteriene er tunge og har utilstrekkelig rekkevidde, påpekes det der.

Sitat

Selv ser han for seg en pakke med Enova-støtte, tilrettelegging ved havnene, utbygging av ladestasjoner og hjelp til båtindustrien.

Båt er ikke bil. Elbåt må/bør ikke behandles politisk likt som elbil. Espen Barth Eide går i den fallgruva å trekke for mange paralleller og tro man kan bruke "elbil-formelen" på elbåter. Det er manglende forståelse for både teknologi og praksis. Å tro på noen sjøens tesla med superladere langs kysten er fullstendig bak mål.

Båter må hybridiseres og ikke helelektrifiseres. Fritidsbåter må selvlade og ikke lades fra land, særlig ikke hurtiglading. Med selvlading mener jeg solceller, vindturbin og aggregat. Yrkesbåter må semi-hurtiglades med båteierens egen lader, analogt til å lade elbilen med sin egen lader hjemme i garasjen.

Den eneste offentlige ladeinfrastrukturen som bør bygges ved sjøen er landstrømanlegg i havner, myntet på større skip, ferger og lignende. Men selv disse fartøyene bør hybridiseres i stedet for helelektrifiseres. Dvs. bruke strøm ved landligge og korte normal-etapper, men ha drivstoff til lange etapper og nødsfall.

Apropos (fornybar) rekkevidde så er det ikke økonomisk svarende, eller vektmessig klokt å øke det med større batterier. Det bør forbedres med lavere forbruk. Her er det mye å hente på skrogformer og rekkeviddeforlengere som seil og flettner-rotor.

Til Ap/Espen Barth Eide: Statens bidrag bør være investeringsfond og støtte til utvikling av og patentering av hybrid-konsepter, bedre skrogformer, brukervennlighet og tilrettelegging for rimelig masseproduksjon. Staten bør ikke kaste bort massevis av penger på "superladere" langs kysten eller støtteordninger for helelektrifisering. Det er helt feil formel for suksess på sjøen. Det funker for elbiler på land, men ikke på sjøen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rart innspill. Det eneste egnede fritidsbåter på el er snekker til bruk på korte turer i Oslofjorden. eller andre fjorder. Ellers er det mange klimavennlige båter: seilbåter, gamle trekogger, andre snekker, m.m. Disse går på vind eller så er de veldig drivstoffgjerrige. Det problematiske er de kjappe tunge båtene som sluker drivstoff og all bruken av miljøfiendtlig kompositt og plast i båter.

Endret av Tor Hansen3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -l skrev (48 minutter siden):

Jeg visste at Hanse har den båttypen og litt gogling viste at merkosten var rundt 250 000 for å hive ut dieselen og erstatte den med elmotor, 5,4 kWh batteri og leamikk for lading.

Men jeg tror det har noe for seg på sikt. De færreste av de som seiler ønsker å bruke diesel. Batteripakke, solcellerpaneler integrert og en vindmølle eller pod/liten vannturbin og man har nok til å komme seg ut og inn av havn og ha strøm til båtens systemer, Et lite aggregat på noen kilowatt i tilfelle rottefelle.

En seilbåt eller deplasemangsbåter er ikke noe miljøproblem. El motor og batteri kan brukes og vil sikkert virke bra. Poenget er at det er store hel og halvplanende båter som drar diesel. Det er disse som utgjør volumet og som har høye nox og partikkelutslipp i tillegg til CO2. Når båten drar 150 til 200kw ved cruise fart sier det seg selv at batterier må være store og ladehastighet høy. 

Legger man på diesel avgiften vil båtene bli levert med bensinmotor. Disse er mye billigere og er stort sett amerikanske v8 motorer fra 60 og 70 tallet med voldsomt forbruk og urenset eksos. CO2 utslipp og brannfare vil øke.

som mange påpeker kan ikke el biler og el båt sammenlignes. For båter er vekt svært viktig for forbruk. Lasten på motor er høy.

Dessuten blir det som for andre applikasjoner der diesel motoren har høy belastning. Besparelse blir mye mindre fordi diesel motoren har høy virkningsgrad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Simen1 said:

Båter må hybridiseres og ikke helelektrifiseres. Fritidsbåter må selvlade og ikke lades fra land, særlig ikke hurtiglading. Med selvlading mener jeg solceller, vindturbin og aggregat.

Grunnen til at jeg er interessert i hybridbåter er at seil er bra, men seil skaper lite bevegelse som kan brukes til å generere strøm. Hvis man går bort fra seil og heller bruker drager (frittflygende vinger) får man velge mellom rein kraft eller strøm, og også mer frihet til å velge hvilken vei kraften skal peke (feks oppover). 

Også veldig morro med slike båter, de kan seile sakte rett mot vinden i teorien. Morro partytricks, men kanskje også nyttig for å parkere på havet uten anker.

Det er synd det ikke er forsket mer på dette. Jeg har en del ideer rundt dette jeg vil kikke på straks døgnet har fler enn 24 timer.. 

 

(La meg nevne at jeg jobber i Kitemill hvor vi skal bruke drager til å lage vindkraft på land)

Endret av Tallak Tveide
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tallak Tveide skrev (53 minutter siden):

Grunnen til at jeg er interessert i hybridbåter er at seil er bra, men seil skaper lite bevegelse som kan brukes til å generere strøm. Hvis man går bort fra seil og heller bruker drager (frittflygende vinger) får man velge mellom rein kraft eller strøm, og også mer frihet til å velge hvilken vei kraften skal peke (feks oppover). 

Også veldig morro med slike båter, de kan seile sakte rett mot vinden i teorien. Morro partytricks, men kanskje også nyttig for å parkere på havet uten anker.

Det er synd det ikke er forsket mer på dette. Jeg har en del ideer rundt dette jeg vil kikke på straks døgnet har fler enn 24 timer..

(La meg nevne at jeg jobber i Kitemill hvor vi skal bruke drager til å lage vindkraft på land)

Flott med dine perspektiver fra Kitemill. Du har sikkert tenkt 100 ganger mer gjennom dette en meg.

Kitemill virker glimrende for båter med litt størrelse som skal seile på steder med lav tetthet av andre Kite-skip, lite bruer og sånt. Men jeg innbiller meg at automatisering på det nivået er dyrt for en fritidsbåt og at det kan bli et problem med høy tetthet av kite-båter, som f.eks i en småbåthavn eller populære utfartssteder.

Lenke til kommentar

Fordelen med elbåter i noen bruksområder er kanskje at de er mere drifts-sikre? Kan hende jeg er forutinntatt eller ikke har fulgt med i tiden men ser for meg fiske-turistene som er midtfjords og drar i snora på påhengern og forbanner seg på at de ikke tok med årer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
tjavel skrev (1 time siden):

Fordelen med elbåter i noen bruksområder er kanskje at de er mere drifts-sikre?

Det er de nok, men den fordelen veies nok fort opp av kort rekkevidde. Derfor mener jeg redundans er veien å gå. Bensin + årer. Diesel + seil. Batteri + seil, solceller og vindturbin. Eventuelt kite.

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 timer siden):

https://www.yanmar.com/global/news/2020/06/04/75041.html

Vi er nok for seint ute her også. 

Spennende initiativ, og Yanmar kan fremdrift. Men jeg synes egentlig at det høres litt skummelt ut med hydrogen i fritidsbåt. Korrosivt miljø, bølger/slag og så som så med vedlikehold. Hvor risikabel blir en 15 år gammel båt da? Dette er ingen alder for en båt, men gammelt for en bil.

Endret av Tor Hansen3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tor Hansen3 skrev (21 minutter siden):

Spennende initiativ, og Yanmar kan fremdrift. Men jeg synes egentlig at det høres litt skummelt ut med hydrogen i fritidsbåt. Korrosivt miljø, bølger/slag og så som så med vedlikehold. Hvor risikabel blir en 15 år gammel båt da? Dette er ingen alder for en båt, men gammelt for en bil.

Båter har da hatt gass-systemer for matlaging feks? Men enig at det krever ekstra med fokus for å holde sikkerheten i sjakk. 

Det er flere som utforsker muligheten og uhell er ikke akseptabelt, så jeg regner med de havner på gode løsninger. 

 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (29 minutter siden):

Båter har da hatt gass-systemer for matlaging feks? Men enig at det krever ekstra med fokus for å holde sikkerheten i sjakk. 

Det er flere som utforsker muligheten og uhell er ikke akseptabelt, så jeg regner med de havner på gode løsninger. 

 

Jeg har hatt rødsprit- og parafinkokeapparat. Det er uansett en stor forskjell på et komplekst og stort system med hydrogen og et lite og enkelt og kokeapparat med en luktbar gass.

 

Endret av Tor Hansen3
Lenke til kommentar

Jeg sitter akkurat nå på Lyngør. Her er det veldig mange båter som aldri går lengre enn over fjorden, eller til Risør maks. Det er nok elektrisk effekt tilgjengelig. Det vil være ekstremt enkelt å elektrifisere. Selvfølgelig med svært begrenset effekt, siden dette er det segmentet med lavest forbruk, men det er ikke en grunn til å ikke gjøre det.

Foruten elektriske utenbordsmotorer kunne man tenke seg en båt som har elektrisk framdrift for de fleste bruk, men hvor man kunne sette på en fossil utenbordsmotor hvis man trenger det.

Elbåt-produksjon er forøvrig i gang her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var nedlatende. Vi bør heller applaudere at Espen Barth Eide trekker fram denne problemstillingen, og ikke komme med gamle gubber-argumenter basert på hvordan teknologisk status er akkurat nå.

Som mange påpeker er det ikke noen enkel sak å skifte fra diesel til strøm. Men det er absolutt mulig, og noen pionerbedrifter har meldt seg på. Vi vil nok se at det vil medføre endring av prioriteringer og adferd på sjøen. Fokuset på fart, for eksempel, må tones ned. Hvis ikke koster det skjorta, og rekkevidden blir lav. Husk ellers på at svært mange bruker båten til korte turer for å fiske eller bare være på sjøen, og så tilbake i havn etter noen timer. Den som har elmotor i båten vil da oppleve å ha en tilnærmet lydløs opplevelse i en fart som passer til å være på sjøen, siden det er det som er poenget. Vel hjemme lader man i vanlig kontakt i båthavna til neste tur, gjerne dagen etter. En natt er nok. Ingen tur til dieselpumpen, ingen dieselukt, ikke utidig bråk og røyk, og stabil drift sommer som vinter, uten redsel for forstskader. Fordelene med elektrisk drift er formidable, og flere bør oppdage det. Selv har jeg hatt seilbåt med elmotor til framdrift i fem år, og kan bare anbefale andre å ta spranget.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Tor Hansen3 skrev (44 minutter siden):

Jeg har hatt rødsprit- og parafinkokeapparat. Det er uansett en stor forskjell på et komplekst og stort system med hydrogen og et lite og enkelt og kokeapparat med en luktbar gass.

 

I små båter ja, men i større fritidsbåter så har man gasslager og rør til kjøkken inne, varme samt utegrill. Så mer komplekse systemer er jo løst selv I urolig sjø. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...