Gå til innhold

Hvem eier kablene som henger over tomten din? Det viste seg å være vanskelig å finne ut av


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde de blitt skadet på en eller annen måte ville det sikkert kommet noen, om de var i bruk.

Enten er det kraftkabler (lavspent), gammel kobber fra telenor, eller noe fibergreier.

Kraftselskaper hos oss merker stolper som er dårlige med "hvitt belte".

Entreprenører og gravefirmaer, hvordan finner de ut slikt...?

Hva med å melde skade til alle som kan benytte luftspenn, og se hvem som kommer?

Og få til svar at grunneier skal vite er ikke mye hjelp i, når en ikke er synsk.

Hva kom først av huset, og luftspennet...?

Skulle tro den siste måtte melde til noen...

Lenke til kommentar

Hvorfor må vinklingen på denne artikkelen være manglende oversikt hos en offentlig instans? En eller flere kabeleiere (privat selskap) har tydeligvis tatt seg til rette på infrastrukturen til en annen privat aktør. Og da har kommunen skylda? Lag heller en artikkel om den hensynsløse framferden til private kabelselskap og deres underentreprenører.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Gul ring på stolpen skiller bare lavspent sone fra ekom sone, så mangel på den forteller at det kun er ekom i stolpen. Ser ut som det er 50/50 med cu og fiber, då blir det lettere å spore opp eier(e). Cu(tele) er 98% sikkert Telenor sin. Fiberen er sannsynligvis samme som du har internett/tv fra, det kan være flere fibereiere i samme stolpe. Noe kan også være coax for kabel-TV om det er det i området.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hva skjer når Telenor legger ned fasttelefon. Blir kreosotimpregnerte stolper og luftstrekk stående. Stort forsøplingspotensiale. Kreosotstolper er vel spesialavfall? Sendte e-post til berørte departementer for mange måneder siden (september 2019) om problemstillingen. Ingen så noen grunn til svare meg.

Telenor må jo få pålegg om å fjerne både stolper og kablene.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
sakligkommentator skrev (9 timer siden):

Simen1: Godt detektivarbeid, men ser at godt skjult i artikkelen så er også svaret lenket. Noe som definitivt burde kommet mer tydelig fram.

https://www.tu.no/artikler/kabelkrollet-ble-til-slutt-lost-men-ikke-av-kundeservice/494896

Takk for detektivarbeidet med linken. Det hadde jeg rett og slett oversett i min iver etter å finne ut av dette. :blush:

Angående forslaget om å kutte vs servituttloven så må man for all del ivareta sikkerheten til de som "kutter". Bestill elektriker og spesifiser arbeidet med "arbeid under spenning", "i høyden" og be om at de kobles pent ut i den ene enden, med endebeskyttelser så det er lett og trygt å eventuelt koble tilbake senere. Så vidt jeg vet risikerer man bare å bekoste utbedring og erstatningsansvar, så sørg for å gjøre dette når folk er hjemme og i sommerhalvåret. Dyrt, men hvis kablene er i bruk finner man nok ut hvem som eier de.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Interessant sak da vi har luftstrekk i området som løsner og faller ned på garasjetak osv. når det er uvær. Det kan ligge slik i mange dager og over 1 uke før det blir tatt tak i. Kabler som henger i en tynn tråd eller har falt ned.

En annen ting som er interessant. Må man få godkjennelse fra alle naboer før man lager nye luftstrekk eller fører kabler i eksisterende luftstrekk som naboer kanskje er interessert i å fjerne.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg jobber selv stadig med overhengene kabler. Det enkleste er somregel å se etter fiberbomber eller sikringer. Da er man et hakk nærmere. Har vært på mange runder for å få kabeleier til å stramme opp. Ofte så støter vi på samme utfordring som forfatter, men ofte sp sitter det er par kloke hoder inne his kommumen på driftssiden. Til tider er dette vann og avløp sitt driftskontrollen til VA, de har utrolig mye lokalkunnskap om slikt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
ovstebo skrev (11 timer siden):

Siden det tydeligvis ikke er noen sine, er det bare å kappe dem. Da får du nok også vite hvem som eier dem i løpet av kort tid :)

 

Dubious skrev (7 timer siden):

Kabler over eiendom skal være tinglyst
Er de ikke det så er det bare å hyre inn noen til å ta de ned

 

The Walking Dead skrev (6 timer siden):

jeg ville bare tatt tak i de med ei stang og dratt hardt, da hadde det antagelig kommet noen etterhvert for å fikse.

Hvis ikke det hadde kommet noen , så var det bare å dra kablene til sides, problem løst.

Nei, nei, nei!!

Før du vet ordet av det, har du blitt erstatningspliktig. Det er ikke lov til å ta bort alt man ikke liker over egen tomt. Heldigvis!

Tenk hvis jeg kunne gjøre hva jeg ville med eventuelle ledninger i luft, vann-/avløpsrør i bakken eller annen infrastruktur som krysser tomten min?!

Screenshot_20200704_191523_com.vivaldi.browser.thumb.jpg.f08d8db3e7dbdc625b6567463d5151ce.jpg

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...