Gå til innhold

Her overleveres 13 nye hydrogenbiler i en by uten offentlig fyllestasjon


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (5 minutter siden):

1. Jeg vil påstå at det å bli hentet med bilberging et sted i Italia ikke er å ha samme mulighet som dieselbilen.

2. Prisene på lading varierer veldig mye mer enn på bensin og diesel. Derfor gjør det mye større utslag på totalen når man lader i vilden sky.

3. Etappen Lübeck - Bad Ragaz tar i følge google maps 9 timer og 43 minutter. Man trenger ikke helle innpå med kaffe eller være 70 og ha prostataproblemer før det blir en utfordring. Som sagt, det hadde vært interessant å vite ikke bare hvor de fylte og for hvor mange SEK, men også hvilke flere pauser de tok og hvor lenge de varte. De gjør jo også et poeng ut av antall ladestopp. Nå ser jeg ikke resten av artikkelen, men det bør nevnes at ladestoppene inkluderer pissepauser, beinstrekk, muligens mat osv, mens tilsvarende aktiviteter for dieselbilen holdes skjult.

1. Siden du er så opptatt av planlegging, så ville man aldri blitt hentet i Italia, man ville kjørt ned til Frankrike istedenfor, eller stoppet og sett mer av Sveits før man snudde. Samt jeg skrev jo at man ville trengt én stasjon ekstra for å ha samme mulighet som dieselbilen for nettopp denne turen. 

2. Stemmer, som jo er litt av poenget jeg gav. Man må kjøre etter energibehovet til bilen i større grad om formålet er å spare penger den ene gangen man drar på ferie. Eller så gjør man som i eksempelet og illustrasjonen jeg gav, man takler at man lader litt dyrere noen plasser uten å stresse med abonnementer nedover i Europa. Men da havner man altså litt ved samme konklusjon. Det blir straks ikke så fryktelig dyrt med H2 selv nå idag, og elbilen blir straks dyrere å kjøre enn bensin/dieselbilen. 

3. Nå skrev jeg at vi tok pauser ca hver 5-6 time, så jeg aner ikke hvorfor du bringer inn 9 timer og 43 minutter her? 
Poenget til artikkelen er jo litt klar ut fra illustrasjonen? Det er ingen som trenger å pisse 13 ganger iløpet av den strekningen der, om man skulle tatt den sammenhengende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Ergo ikke samme mulighet. Det finnes sorte huller i ladekartet også, særlig i Afrika, midtøsten og deler av Asia.

2. Man trenger ikke planlegge selv hvis bilen eller ladeappen gjør det for deg. Klart, noen biler henger etter på dette punktet og noen bilister gir beng i ladeapper, men ikke alle disse gjør et stor poeng ut av at drivstoffet ble dyrt på trykk i et blad.

Ladeprisen henger også sammen med valg av bil. Mitt prisestimat var som sagt 0 kr. Det finnes også andre biler som gir et helt annet kostnadsbilde enn de mangfoldige tusen som artikkelen skriver om. F.eks ville Stockholm-Nice med en TM3 kostet 1089 NOK. Ikke så galt det heller ;)

3. Enig i at 13 pissepauser på 26 timer er litt vel mye, men er du enig i at 4 pissepauser er litt vel lite? Hva om vi møtes på midten og blir enige om å ta 8-9 pissepauser på en sånn tur? :) Så kan man bruke de resterende pausene på mat, drikke, se seg rundt osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 minutter siden):

1. Ergo ikke samme mulighet. Det finnes sorte huller i ladekartet også, særlig i Afrika, midtøsten og deler av Asia.

2. Man trenger ikke planlegge selv hvis bilen eller ladeappen gjør det for deg. Klart, noen biler henger etter på dette punktet og noen bilister gir beng i ladeapper, men ikke alle disse gjør et stor poeng ut av at drivstoffet ble dyrt på trykk i et blad.

Ladeprisen henger også sammen med valg av bil. Mitt prisestimat var som sagt 0 kr. Det finnes også andre biler som gir et helt annet kostnadsbilde enn de mangfoldige tusen som artikkelen skriver om. F.eks ville Stockholm-Nice med en TM3 kostet 1089 NOK. Ikke så galt det heller ;)

3. Enig i at 13 pissepauser på 26 timer er litt vel mye, men er du enig i at 4 pissepauser er litt vel lite? Hva om vi møtes på midten og blir enige om å ta 8-9 pissepauser på en sånn tur? :) Så kan man bruke de resterende pausene på mat, drikke, se seg rundt osv.

1. Jeg har jo skrevet at man ville trengt én ekstra stasjon fra start for å ha nøyaktig samme mulighet? Trur poenget går litt over hodet ditt, om du skal sette deg fast her. 

2. Siden man er avhengig av en åpen standard for å løse problematikken, så vil det naturlig nok ta litt lengre tid enn for et firma som setter ut en stor bremsekloss for den generelle satsningen med sin løsning, til kun sine biler. Heldigvis vil man nok løse problemet her over tid, slik man vil få flere hydrogenstasjoner over tid som åpner opp for å kjøre flere plasser. Angående midtøsten og Afrika, så tipper jeg de får en grei hydrogen-dekning etter hvert. De begge satser nå hardt på produksjonen av hydrogen, for å bli med inn i den verdikjeden. Klodens største hydrogenfabrikk vil jo være i Saudi Arabia blant annet, og Tyskland har jo allerede signert kontrakter for å kjøpe hydrogen fra enkelte land i Nord og Vest Afrika, med tilhørende satsning og midler for ny RE der. 

3. Pissepauser hver 6,5 time har jeg fint klart mange ganger på turer nedover i Europa. Flere av turene har vært generelle transport-etapper, og da ønsker man seg frem så kjapt som overhodet mulig, og med flere sjåfører som bytter hver gang man fyller drivstoff, så er det jo ikke noe stress å ta slike behov samtidig som man tar drivstoffet. Om det er normalt og noe man kan anta som en "regel" blir noe annet. 4-5 timer er nok bedre, og har man barn med, så blir det gjerne enda kortere tid igjen. Forskjellen ligger dog i at man i dette eksempelet må stoppe hver andre time, og det blir ofte selv med en 3 åring baki. Sleng på en henger i tillegg, så ville man måtte stoppe 26 ganger med dobbelt så høyt forbruk, eventuelt en takboks og stopp 19-20 ganger. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 timer siden):

1. Hvor langt kom de med hydrogenbilen da, siden det er det tråden handler om?

Det og hele tiden argumentere mot hydrogen basert på dagens situasjon når man utmerket godt vet godt at hydrogen er noe som kommer lenger fremme til privatbilmarkedet de fleste steder er useriøst og spekulativt. Du avslører deg med slik argumentasjon.

Lenke til kommentar

Oophus3do fant et svensk blad som idiotforklarer hvor mye det koster å lade en elbil og hvor mye oftere man må stoppe med den. Jeg vet ikke hvor gammelt bladet er, men det blir uansett useriøst å sammenligne de bilene med en hypotetisk framtidsbil, uten å samtidig oppdatere til hypotetiske framtidsbiler med hhv diesel og batteri også. Da blir det bare en hel masse ukjente faktorer: Hvilket år snakker vi om? Hva koster hhv diesel, hurtiglading og hydrogen da? Hvor lang er rekkeviddene da?

Ellers så er det jo ikke sånn at det ikke finnes hydrogenbiler eller hydrogenstasjoner nå, så det er fullt mulig å sammenligne i nåtid også. Det gir i hvert fall mindre spekulasjonsfaktor.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (18 minutter siden):

Oophus3do fant et svensk blad som idiotforklarer hvor mye det koster å lade en elbil og hvor mye oftere man må stoppe med den. Jeg vet ikke hvor gammelt bladet er, men det blir uansett useriøst å sammenligne de bilene med en hypotetisk framtidsbil, uten å samtidig oppdatere til hypotetiske framtidsbiler med hhv diesel og batteri også. Da blir det bare en hel masse ukjente faktorer: Hvilket år snakker vi om? Hva koster hhv diesel, hurtiglading og hydrogen da? Hvor lang er rekkeviddene da?

Ellers så er det jo ikke sånn at det ikke finnes hydrogenbiler eller hydrogenstasjoner nå, så det er fullt mulig å sammenligne i nåtid også. Det gir i hvert fall mindre spekulasjonsfaktor.

Den fra tidligere brukte en Volvo XC60 og en I-Pace så såå gammelt kan det jo ikke ha vært. Uansett var jo ikke poenget at dette var en noen som helst fast fasit. Kjør mer bevisst og med mer planlegging på forhånd så går det å spare penger. Men utfordringen er jo uansett der. Hurtiglading er egentlig noe herk og noe folk flest ønsker å unngå, samt det burde være forståelig at det fort gjort kan være folk som heller ønsker "bensin-påfyllings opplevelsen" fremfor hurtigladings jaget og usikkerheten som følger den. 

Det finnes jo hydrogenbiler? På den strekningen så er det jo god dekning forutenom helt i enden ned i Italia. Dog ja, det er tidlig nå å skulle se på hydrogenbiler. De koster for mye mot hva de gir forutenom de fordelene som naturlig nok kommer med dem. Men OEM's er i gang med å bygge nye mer autonomiserte fabrikker og prisene vil falle kjapt. Det er ikke tilfeldig at Hyundai Nexo skal inn i det Indiske markedet med sin 2021 modell Nexo. Den vil ha 1,000 km rekkevidde, samt ha en betydelig bedre pris, som jo er grunnen til at de først nå skal inn i det Indiske markedet. Hva prisen blir aner jeg ikke, men det blir spennende å se.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...