Gå til innhold

Her overleveres 13 nye hydrogenbiler i en by uten offentlig fyllestasjon


Anbefalte innlegg

oophus3do skrev (1 time siden):

Hvem er det som sier at formålet er å erstatte allerede eksisterende BEV flåte? Formålet er selvfølgelig å finne alternativer til de som idag fremdeles kjøper ICE eller PHEV produkter. 

Ser at du skriver om at formålet vil være å bytte ut BEV, jeg for min del poengterer at de som har sluttet med det tåpelige systemet med fylling av drivstoff kun på en stasjon ikke vil tilbake. Og selv ikke Toyota ønsker å bygge en fyllestasjon for å avhjelpe situasjonen, og de burde jo ha sterke grunner til å hjelpe hydrogenbilene. Da er det tydelig at ikke engang de som lager og selger produktet har noen som helst tro på det.

Ved å fortsette med anekdotene dine viser du jo kun at det må tenkte tilfeller til. Hydrogen er sikkert morsomt nok, men det har kun blitt dårligere og dårligere de siste årene. Og hvem ønsker å kjøpe en trang bil som er dyr som en stor tesla og har drivstoffpriser som en bensinbil? I tillegg til at servicekostnadene er høye og fleksibiliteten ikke finnes? Jeg måtte jo ha booket to fylletider per uke for å kunne bruke en til jobb. I tillegg til at en knapt kan kjøre noe sted for det er kun fyllemuligheter 5km fra der jeg bor.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bengt Who skrev (2 minutter siden):
oophus3do skrev (1 time siden):

Hvem er det som sier at formålet er å erstatte allerede eksisterende BEV flåte? Formålet er selvfølgelig å finne alternativer til de som idag fremdeles kjøper ICE eller PHEV produkter. 

Ser at du skriver om at formålet vil være å bytte ut BEV, jeg for min del poengterer at de som har sluttet med det tåpelige systemet med fylling av drivstoff kun på en stasjon ikke vil tilbake

NEI! Det er jo nettopp det jeg IKKE sier! Det er INGEN som sier at formålet er å bytte ut eksisterende og fremtidig BEV flåte. 

Formålet er som jeg tydeligvis må gjenta uendelig ganger her inne er å se på de som idag velger å kjøpe ICE og PHEV produkter. Det er her mulighetene ligger for å erstatte det segmentet med et alternativt nullutslipp alternativ. 

BEV + FCEV vil I samarbeid kunne utradere ICE variasjonene. 

Resten av det du skriver om handler om DIN situasjon. Du har jo kjøpt en BEV og eksisterer ikke i det segmentet som idag velger ICE eller PHEV. Åpenbart

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 4.7.2020 den 17.08):

Argumentet ligger fast i hvor vanskelig det blir å tjene penger på infrastruktur til hurtiglading. BEV bilene blir bedre, og folk kjøper biler som dekker sine behov i større og større grad. Folk hurtiglader ikke nok, siden folk flest starter hver dag med 100% SoC hjemme. 

Folk ønsker ikke å bruke en formue på drivstoff. Billig for forbrukerne er en fordel for ~99,9% av forbrukerne. De siste ~0,1% er stasjonseiere. De må i større grad basere seg på salg av mat og andre tjenester.

Nei, folk starter ikke med 100% SoC hver dag. Det normale er å starte med enten 80% (nettopp ladet) eller det som måtte være igjen fra gårsdagen. Personlig starter jeg nesten alltid med mellom 20 og 80 %.

oophus3do skrev (På 4.7.2020 den 17.08):

Det å da støtte behovet som i stor del kun er der i utfartsdager blir for dyrt jo større man skalerer opp elbil flåten. 

Tvert i mot. Flere elbiler vil i større grad "fylle hullene" som dagens ladere har på småsteder. På langturer vil det bli flere ladere langs veiene slik at folk kan velge ladere som er mer perfekt plassert i forhold til deres behov og man kan nøye seg med mindre sikkerhetsmargin fordi neste lader er nærmere. Flere ladere på samme sted øker også redundansen og næringsgrunnlaget for kiosker, cafeer osv.

oophus3do skrev (På 4.7.2020 den 17.08):

En H2 stasjon vil kreve en mye mindre strømregning for å møte det samme behovet per helg og til ferier. Det å følge behovet er mye billigere over en viss skala. 

Som jeg har vist deg tidligere vil en H2-stasjon måtte forbruke ca 3 ganger mer energi for å levere samme rekkevidde til bilene. Altså 3 ganger høyere energiregning. Du sikter vel til effektbehov og det viste jeg deg også. En H2-stasjon trenger samme effekttilknytning som en hurtigladestasjon for å levere samme mengde km rekkevidde i løpet av et døgn. Da beregner jeg stusselige 8 timer i døgnet med kundebehov. Er det flere timer i døgnet så kommer ladestasjonene bedre ut enn hydrogen, forutsatt like mange km rekkevidde levert.

Og ikke glem at selv på gode utfartsdager så lader elbilene en stor del av energien de trenger i løpet av natta før. Det fungerer utjevnende på kraftnettet. H2-stasjoner løser altså ikke noe effektbehov i nettet som ikke rene elbiler allerede har løst.

oophus3do skrev (På 4.7.2020 den 17.08):

Du glemmer behovet for batteriet. Det er billigere med et 20kWh batteri og H2 utstyr ved skala i en arbeidsbil vs et batteri på 200kWh. 

Denne tråden handler om personbiler, ikke langdistansebusser, laksefrakt til sør-europa eller taxier med fantastiske 100% belegg.

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Folk ønsker ikke å bruke en formue på drivstoff. Billig for forbrukerne er en fordel for ~99,9% av forbrukerne. De siste ~0,1% er stasjonseiere. De må i større grad basere seg på salg av mat og endre tjenester.

Nei, folk starter ikke med 100% SoC hver dag. Det normale er å starte med enten 80% (nettopp ladet) eller det som måtte være igjen fra gårsdagen. Personlig starter jeg nesten alltid med mellom 20 og 80 %.

Trur du går glipp av poenget. AC saktelading vil være en mulighet uavhengig av energi lagringen i fremtiden. BMW, Daimler og Jaguar snakker alle om hvor de mener en rekkeviddeforlenger gir mening. Det er på de større modellene sine, og alle inkluderer batterier som er store nok til at de vil kunne bli sakteladet. 

Dine største innvendinger til dagens PHEV produkter er at ting er designet på hodet. Fordelen med FCEV er jo at man starter i riktig ende automatisk. Drivverket er et BE drivverk, og FC er en normalt uttalt en "auxillery generator" som kan sende strøm i flere retninger. Enten direkte til batterier, eller motor, eller en kombinasjon. H2 behovet vil i personbilsegmentet kun erstatte DC behovet. Prisen mellom H2 og DC hurtiglading er tilsvarende den samme, og begge vil kunne saktelade hjemme. Forskjellen er jo at H2 vil være billigere så kjapt man hopper opp i MW behov. 

Jo bedre batteriene blir, jo mindre kan produktene være som inkluderer H2 utstyr. 

Simen1 skrev (15 minutter siden):

Tvert i mot. Flere elbiler vil i større grad "fylle hullene" som dagens ladere har på småsteder. På langturer vil det bli flere ladere langs veiene slik at folk kan velge ladere som er mer perfekt plassert i forhold til deres behov og man kan nøye seg med mindre sikkerhetsmargin fordi neste lader er nærmere. Flere ladere på samme sted øker også redundansen og næringsgrunnlaget for kiosker, cafeer osv.

Agree to disagree. Se feks på motviljen I å lage hurtigladere I Nord Norge. Enova er igang med den tredje runden med 100% støtte for laderne. Andre land har enda større forskjeller i mennesketetthet mellom "landet" og byene. Det å støtte ferieutfart for millionbyer vil være et helvete på kun DC hurtiglading. Det billigste er kombinasjonen DC hurtiglading og H2 infrastruktur. 

Igjen, les Deloitte analysen. 

Simen1 skrev (19 minutter siden):

Som jeg har vist deg tidligere vil en H2-stasjon måtte forbruke ca 3 ganger mer energi for å levere samme rekkevidde til bilene.

Din tankefeil er å splitte behovet jevnt over døgnet, uken og månedene for hurtiglading. Slik fungerer det ikke. 

H2 produksjon kan bruke uker og måneder på å stå klart for å få unna de største utfartsdsgene i året, og har større frihet i å filtrere energipriser for produksjonen. 

Simen1 skrev (22 minutter siden):

Denne tråden handler om personbiler, ikke langdistansebusser, laksefrakt til sør-europa eller taxier med fantastiske 100% belegg.

Hva er en pickup truck? 

Taxier må du da også løse i et skift oppsett slik man ser i mange land. 

Som sagt, formålet er ikke å ta BEV andeler. Det er å ta dagens ICE og PHEV andeler. 

Lenke til kommentar
12 hours ago, Bengt Who said:

Hva i all verden er det som tilsier at det måtte blitt et lukket system? Det ville jo vært mye mer naturlig at Toyota fikk bygd to-tre fyllestasjoner. Det er jo hva som menes med spørsmålet. 

Den jeg svarte på hevdet toyota burde gjøre som tesla. Mitt svar var da at vi trenger ikke flere som tesla som driver med proprietære løsninger slik tesla gjør.

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 timer siden):

Dette må være den feilen folk flest tar. Selvfølgelig blir energitettheten for hydrogen systemet bedre og bedre. Les forbedringene Toyota hadde mellom sine forsøk i 2009 til idag. Les også om Ballard sitt utstyr mellom generasjonene. 

Bedre batterier alene gjør jo hydrogensystemet lettere. I tillegg til bedre pumper, mindre og mer effektive celler, bedre og lettere type 4 tanker osv. I tillegg så har man potensialet for å lagre H2 i feks Lithium Hydride. Da snakker man energitetthet 40 ganger større enn i batterier og effektivitet på over 90%. 

Den som i dette tilfellet tar feil er deg. Energitettheten for hydrogen er gitt av de fysiske egenskapene til gassen og vil ikke forandre seg. Å snakke om andre deler av systemet er bare ren avsporing fra diskusjonen. Så klart man klarer å gjøre små forbedringer i effektivitet, men da snakker vi om en skala på noen få prosent. Forbedringen i batteriteknologi har i løpet av 6 år gjort at for eksempel BMW I3 i dag leveres med dobbelt så høy kapasitet  på batteriet som den bilen de lanserte for 6 år siden. Det gir en dobling i rekkevidde på 6 år. 

Lagring av hydrogen i Lithium Hydride finnes det ingen kommersielt tilgjengelig løsning for, så det er mer av en ønskedrøm enn et faktisk alternativ. Og det vil definitivt ikke være kompatibelt med den infrastrukturen som man ser for seg å bygge på kort sikt. Men det er jo fremtidens teknologi, so keep om dreaming.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (14 minutter siden):

Din tankefeil er å splitte behovet jevnt over døgnet, uken og månedene for hurtiglading. Slik fungerer det ikke. 

Nei, jeg snakker om årets største utfartsdag 2. påskadag, den eneste dagen som virkelig setter effektbehovet i nettet på prøve. Lagringskapasitet i form av H2 vil nok bli ganske begrenset av sikkerhetsmessige grunner.

oophus3do skrev (14 minutter siden):

Taxier må du da også løse i et skift oppsett slik man ser i mange land. 

Det gjør de, men nå handler denne tråden om personbiler så jeg foreslår vi avslutter den avsporingen jo før jo heller. Temaet kan vi diskutere i tråder der det er temaet.

oophus3do skrev (14 minutter siden):

Som sagt, formålet er ikke å ta BEV andeler. Det er å ta dagens ICE og PHEV andeler.

Min utheving. FC-biler er fraværende i dagens marked. Når FC er klart for massemaredet, kanskje i 2030 finnes det knapt ICE igjen i nybilmarkedet. PHEV-salget vil nok nå toppen sin mellom 2025 og 2030 og avta etter det pga elbiler med mye lengre rekkevidder og høyere ladehastighet enn dagens. Da må FC-bilene enten forsøke å ta markedsandeler fra bruktmarkedet (ICE) eller fra nybilmarkedet (elbil og PHEV). Så jo, FC-biler vil måtte konkurrere mot elbiler og PHEV, ikke ICE. Det største potensialet ligger nok i å ta markedsandeler fra PHEV basert på bensin/diesel, men det forutsetter at hydrogen-fyllenettverket kan konkurrere mot bensin/diesel-fyllenettverket på det tidspunktet. Drøyer det ennå lengre før FC-bilene er klare, f.eks til 2040, så er jeg stygt redd for at folk som er ute etter nybil tar hurtiglading så for gitt at de ikke kommer til å snu seg tilbake til tiden med fyllestasjoner. FC glir stadig dypere ned i en Nokia/Kodak-situasjon.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Eivind Helle skrev (24 minutter siden):

Den som i dette tilfellet tar feil er deg. Energitettheten for hydrogen er gitt av de fysiske egenskapene til gassen og vil ikke forandre seg.

Potensialet ligger altså på 33,300Wh/kg.

Første generasjon Mirai i sin helhet, inklusive batterier lå på ca 650Wh/kg. Lettere pumpe betyr høyere energitetthet I systemet. Bedre H2 wrapping betyr mindre vekt I tank mot lagret H2 = bedre total energitetthet. Lettere omformer betyr? Mer volt per celle i brenselscellen betyr? Lettere batteriet betyr? 

Lagret H2 I Sodium Borohydride pulver er allerede bevist en energitetthet til 9,000Wh/kg. Lagret H2 I Lithium Hydride vil ha enda større potensiale og systemet i et slikt oppsett i mindre skala er bevist å være 90% effektivt. Man nærmer seg energitettheten til bensin og diesel mens man er 3, nesten 4 ganger mer effektiv i det potensiale betyr at du tar feil. Den totale energitettheten i systemene har selvfølgelig forbedringspotensiale vs energitettheten i 2014 Mirai. 

Ballard brenselcelle 8 generasjon har samme effekt på halvparten av cellene vs generasjon 7. Det betyr at? 

Eivind Helle skrev (34 minutter siden):

Så klart man klarer å gjøre små forbedringer i effektivitet, men da snakker vi om en skala på noen få prosent.

Om du bruker en brenselcelle for å styre varierende forbruk direkte, vs som en generator som kun går maks effektivt så øker du enkelt effektiviteten 10-15%. Det betyr i praksis 20-30% lengre rekkevidde på samme mengde H2. 

Mål gjerne rekkevidden på H2 prototype biler i 2009 vs 2016 på Nexo. Hva finner du? Samt hva er forklaringen på de forbedringene?

Lenke til kommentar
Eivind Helle skrev (34 minutter siden):

Energitettheten for hydrogen er gitt av de fysiske egenskapene til gassen og vil ikke forandre seg.

Rett skal være rett. Gassen er en neglisjerbar del av vekta til systemet. Tanker hadde for et par tiår siden et stort sprang i vekteffektivitet da man gikk fra ståltanker til fiberkompositt. Det sagt så går nok utviklingen på akkurat vekteffektiviteten til tankene ganske tregt nå, men andre deler av bilen vil likevel bidra til økning av rekkevidda: Lavere rullemotstand og luftmotstand, bedre effektivitet på brenselceller osv. Her er det nok mye mer å hente. Jeg ser ikke bort fra at 1 kg hydrogen kan gi 200 km rekkevidde om et tiår, versus 100 km nå. Så en potensiell Mirai 2030-modell kan muligens tilby så mye som 1000 km rekkevidde. Omtrent det samme som elbiler i samme prisklasse gjør på samme tid.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (17 minutter siden):

Nei, jeg snakker om årets største utfartsdag 2. påskadag, den eneste dagen som virkelig setter effektbehovet i nettet på prøve. Lagringskapasitet i form av H2 vil nok bli ganske begrenset av sikkerhetsmessige grunner.

I Norge. Det at vi i det hele tatt klarer å sette effektbehovet I prøve i en av verdens beste nett med de andelene elbiler vi har burde si deg noe. 

Prøv å løs problemene ut av multimillion byer I land som bruker naturgass for varme i store kvantum. 

Simen1 skrev (21 minutter siden):

Det gjør de, men nå handler denne tråden om personbiler så jeg foreslår vi avslutter den avsporingen jo før jo heller. Temaet kan vi diskutere i tråder der det er temaet.

En normal taxi er en personbil. Det samme med pickup trucks. 

 

Simen1 skrev (22 minutter siden):

Min utheving. FC-biler er fraværende i dagens marked. Når FC er klart for massemaredet, kanskje i 2030 finnes det knapt ICE igjen i nybilmarkedet.

Sier hvem? Deg? Og i hvilke land? 

OEMs er uenig med deg og forventer å måtte beholde en diversifisert portefølje lengre enn til 2030. 

Simen1 skrev (24 minutter siden):

PHEV-salget vil nok nå toppen sin mellom 2025 og 2030 og avta etter det pga elbiler med mye lengre rekkevidder og høyere ladehastighet enn dagens.

Ifølge Japan's stønader for NEV produkter så er det lite trolig. De har fra før av funnet ut at gode PHEV produkter vil gjøre mer for CO2 kutt enn jaget på kun BEV. Landet vil ikke klare å støtte en 100% BEV flåte, og de er ikke alene om det problemet. Ergo en hydrogen strategi. 

For løsningen er BEV og FCEV i kombinasjon. 

Simen1 skrev (28 minutter siden):

FC glir stadig dypere ned i en Nokia/Kodak-situasjon.

DC hurtiglading lading er desverre en Nokia/Kodak situasjon forutenom der man klarer å beholde behovet. Det er i byene, og rundt dem. De som bor utenfor vil alle kunne saktelade. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (11 minutter siden):

I Norge. Det at vi i det hele tatt klarer å sette effektbehovet I prøve i en av verdens beste nett med de andelene elbiler vi har burde si deg noe. 

Prøv å løs problemene ut av multimillion byer I land som bruker naturgass for varme i store kvantum. 

Tråden handler om Norge/Trondheim. La meg omformulere meg: på prøve -> "på prøve".

oophus3do skrev (11 minutter siden):

En normal taxi er en personbil. Det samme med pickup trucks. 

Ikke forsøk å vri dette inn på næringstransport. Tråden handler om personbiler i privat bruk. Ikke ekstreme scenarier, men slik som hvermansen bruker sine personbiler i privat sammenheng og da regner jeg 2. påskedag på østlandet som årets mest ekstreme bildag for vanlige folk.

oophus3do skrev (11 minutter siden):

Sier hvem? Deg? Og i hvilke land? 

OEMs er uenig med deg og forventer å måtte beholde en diversifisert portefølje lengre enn til 2030. 

Utlandet kan vi diskutere i tråder der det er temaet. Jeg synes det er ganske frekt å forsøke å vri den ene diskusjonen etter den andre over på ekstreme scenarier i utvalgte fremmede land som måtte passe ditt syn. La oss holde oss til trådens tema her, Norge.

oophus3do skrev (11 minutter siden):

Ifølge Japan's stønader for NEV produkter så er det lite trolig. De har fra før av funnet ut at gode PHEV produkter vil gjøre mer for CO2 kutt enn jaget på kun BEV. Landet vil ikke klare å støtte en 100% BEV flåte, og de er ikke alene om det problemet. Ergo en hydrogen strategi. 

For løsningen er BEV og FCEV i kombinasjon. 

La nå Japan være Japan - her handler det om Norge.

oophus3do skrev (12 minutter siden):

DC hurtiglading lading er desverre en Nokia/Kodak situasjon forutenom der man klarer å beholde behovet. Det er i byene, og rundt dem. De som bor utenfor vil alle kunne saktelade. 

Håper jeg finner denne tråden igjen om 5-10 år så vi kan se hvordan den spådommen gikk. La meg bare kjapt nevne at det er 300 000 elbiler i Norge nå, der ca 200 000 hurtiglader av og til (resten egner seg ikke til langkjøring og brukes som nr 2 biler.) I 2030 vil det være ca 1,2 millioner elbiler i landet, der ca 1,0-1,1 million vil egne seg til langkjøring. Så selv om hver elbil på langtur trenger litt mindre hurtiglading så vil markedet øke ganske kraftig.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

So det er der bilane har hamna! Reagerte på at det i juni har vorte registrert ein haug Toyota Mirai med serienummer frå 2018!  Tippar dei gjekk til ein veldig "gunstig pris", ja!  Matpakkebilar med rekkjevidde deretter.

 

Toyota vart vel lei av å ha desse gamle bilane ståande på lager, og fann til slutt nokon som aksepterte å lease dei for ei krone.  Toyota registrerte forresten 14 slike Mirai produsert i 2018 i juni i år.  Lurer på kvar den siste vart av.

 

Det har vorte avregistrert og vraka nokre hydrogenbilar i det siste òg , so no er det 147 personbilar med HY-skilt i Noreg.  4 av dei skulle vore avskilta pga manglande EU-kontroll.

Endret av Sturle S
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (33 minutter siden):

Tråden handler om Norge/Trondheim. La meg omformulere meg: på prøve -> "på prøve".

Logikken jeg prøver å vise er at personbiler vil være tilgjengelig fordi det er påtvunget i diverse land utenfor Norge. BMW vil ha FCEV I sin produktportefølje og dermed vil dem som et eksempel være tilgjengelig. Om det vil slå an i Norge i stor grad er jeg enig er lite sannsynlig siden vi har forholdene til rette for at BEV fungerer i vår skala. Mens I land med 10x personer, så er det mer problematisk å ha lade infrastruktur som kan støtte de store utfartsdsgene ut av byene og tettstedene. 

Dog jeg mener fremdeles at diverse nisje behov her også passer ypperlig til FCEV. Nettverket vil uansett tvinge seg igjennom grunnet ting og langtransport samt flåte salg. Der kan vår lille andel av FC personbiler utnytte. 

Simen1 skrev (46 minutter siden):

Ikke forsøk å vri dette inn på næringstransport. Tråden handler om personbiler i privat bruk. Ikke ekstreme scenarier, men slik som hvermansen bruker sine personbiler i privat sammenheng og da regner jeg 2. påskedag på østlandet som årets mest ekstreme bildag for vanlige folk.

Næringstransport og diverse yrker trenger produkter som støtter betydelig større forbruk i bilene sine i periodevis. 

For normale folk med normale behov så er jeg enig med deg. De vil kjøpe BEV. 

Simen1 skrev (48 minutter siden):

Utlandet kan vi diskutere i tråder der det er temaet. Jeg synes det er ganske frekt å forsøke å vri den ene diskusjonen etter den andre over på ekstreme scenarier i utvalgte fremmede land som måtte passe ditt syn. La oss holde oss til trådens tema her, Norge.

Bilprodusenter er fra utlandet og utlandet bestemmer hvilke biler som er tilgjengelig. Derfor gir det mening å peke til andre scenarier i andre land. 

 

Simen1 skrev (49 minutter siden):

Håper jeg finner denne tråden igjen om 5-10 år så vi kan se hvordan den spådommen gikk. La meg bare kjapt nevne at det er 300 000 elbiler i Norge nå, der ca 200 000 hurtiglader av og til (resten egner seg ikke til langkjøring og brukes som nr 2 biler.) I 2030 vil det være ca 1,2 millioner elbiler i landet, der ca 1,0-1,1 million vil egne seg til langkjøring. Så selv om hver elbil på langtur trenger litt mindre hurtiglading så vil markedet øke ganske kraftig.

Gjør gjerne det og bookmark det bare? 1,2 millioner elbiler spredt ut i et land med omtrent mest areal per menneske på kloden vs 10 millioner elbiler som skal ut av byer i andre land og møtes i midten hvor 5 millioner andre elbiler også må lade på vei til svigers, hytta eller feriemålet fra nabobyen. 

Hvilke behov du ser der ute vil bestemme hvilke biler du kan kjøpe her i Norge fra utenlandske bilprodusenter. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Mål gjerne rekkevidden på H2 prototype biler i 2009 vs 2016 på Nexo. Hva finner du? Samt hva er forklaringen på de forbedringene?

Kan godt sammenligne IX35 fra 2013 med Nexo fra 2018. NEDC rekkevidden økt fra rundt 600 til 800 km, men med noe større hydrogentanker. Så effektivitet pr. kg H2 er ikke like mye forbedret. Men her er det ikke bare endringer i brennselscelle og tanker som spiller inn. Den gamle bilen var en ombygd fossil bil med dårligere aerodynamikk og høyere vekt, mens den andre var bygd fra grunnen av som hydrogenbil. 5 år med utvikling har altså bidratt til 25% mer rekkevidde. Til sammenligning har man i løpet av samme tidsperiode fått en dobbling i rekkevidde på BEV.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TL1000S skrev (9 timer siden):

Jeg oppfattet godt hva du kommenterte og det var det som trigget meg...

Enda en tråd brukt som "Tesla-bashing".

Jeg har mye igjen for å bli overbevist om hydrogenets fortreffelighet som "drivstoff" til elmotorer (=latterlig teknologi.. noe du burde innse). Særlig gjelder dette personbiler.

Men jeg skal bli den første til å akseptere at jeg kan ta feil. :)

Ja, jeg tviler ikke på at det du så var Tesla bashing, og at du da gikk rett i forsvarsposisjon med diverse personangrep. Virkeligheten er at det like godt kunne vært et angrep på Apple eller andre som driver med lukkede økosystem. Hvis du har noen som helst interesse av saklig diskusjon, kan jeg godt fortelle hvorfor du bør innse at lukkede økosystem ikke er i din interesse. Du bør kjenne meg godt nok til å vite at jeg liker at det er konkurranse, og at forbrukere har valgmuligheter.

Angående hydrogen, så ser jeg at du fokuserer på drivstoff. Betyr det at du innser at hydrogen kan ha noe for seg på andre områder? Hvilke?

Endret av Del
Lenke til kommentar
Eivind Helle skrev (29 minutter siden):

Kan godt sammenligne IX35 fra 2013 med Nexo fra 2018. NEDC rekkevidden økt fra rundt 600 til 800 km, men med noe større hydrogentanker. Så effektivitet pr. kg H2 er ikke like mye forbedret. Men her er det ikke bare endringer i brennselscelle og tanker som spiller inn. Den gamle bilen var en ombygd fossil bil med dårligere aerodynamikk og høyere vekt, mens den andre var bygd fra grunnen av som hydrogenbil. 5 år med utvikling har altså bidratt til 25% mer rekkevidde. Til sammenligning har man i løpet av samme tidsperiode fått en dobbling i rekkevidde på BEV.

60% effektivitet, 20-30% kraftigere og mer volt ut av FC, 25% lengre rekkevidde og økt arbeidsområde til mellom - 30 til +50 grader er forbedringene kun mellom de to modellene. 

Alt dette er totalt imot dine originale utgangspunkt i at utstyret ikke vil forbedre seg over tid mens batterier gjør det. 

Det du glemmer er at bedre batterier betyr mer plass for H2. Bedre batterier betyr mindre formfaktor for utstyret for en FCEV og mindre og mindre biler kan lages slik. Mindre batterier med høyere energitetthet betyr større muligheter for kombinasjoner batterier + rekkeviddeforlenger og plugin muligheter. 

Lenke til kommentar

Det er fascinerende at folk ikke forstår noe så enkelt som at kort fylletid vil alltid ha fordeler som passer bruksområdet til mange langt bedre. Eller at utbygging av strømnett og kapasitet ikke er aktuelt mange steder. Velkjent og dokumentert, men går allikevel ikke inn til de som har bestemt seg for at de ønsker noe annet. 

Men det er bare å se på undersøkelser av hvorvidt folk ønsker hydrogenbiler eller ikke (hvis det finnes fyllestasjoner) og man får klare svar. Forhåndsbestillinger av Nikola Badger med hydrogen vil også gi en liten pekepinn, selv om det riktig nok er en kostbar pickup og det er få fyllestasjoner per dags dato som dermed retter seg til et mindre marked . 

https://nikolamotor.com/press_releases/nikola-badger-preorders-open-june-29-at-11-am-et-83

Endret av gamlefar
Lenke til kommentar
37 minutes ago, gamlefar said:

Det er fascinerende at folk ikke forstår noe så enkelt som at kort fylletid vil alltid ha fordeler som passer bruksområdet til mange langt bedre. Eller at utbygging av strømnett og kapasitet ikke er aktuelt mange steder. Velkjent og dokumentert, men går allikevel ikke inn til de som har bestemt seg for at de ønsker noe annet. 

Men det er bare å se på undersøkelser av hvorvidt folk ønsker hydrogenbiler eller ikke (hvis det finnes fyllestasjoner) og man får klare svar. Forhåndsbestillinger av Nikola Badger med hydrogen vil også gi en liten pekepinn, selv om det riktig nok er en kostbar pickup og det er få fyllestasjoner per dags dato som dermed retter seg til et mindre marked . 

https://nikolamotor.com/press_releases/nikola-badger-preorders-open-june-29-at-11-am-et-83

At folk ønsker seg kort fylletid er bare for det de ikke har forsøkt å legge til rette og leve med en elbil. 

Litt som Henry Fords berømte sitat. “If I had asked people what they want, they would’ve said faster horses” 

Det er lettere og billigere å bygge ut saktelading ved alle parkeringsplasser i Norge, enn det er å bygge ut et stort nok Fyllestasjonnettverk med kapasitet til at hele personbilparken i Norge (og vestlige verden for den del) skal kjøre på hydrogen.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...