Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

BSOD - kernel-power41 - kan noen hjelpe?


Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Kjøpte en brukt gaming pc for ca 2 måneder siden. Av tungt arbeid bruker jeg den stort sett til å spille COD warzone. Har skjedd endel ganger nå at pc-en plutselig bare shutter ned og skjermen blir svart. Viftene fortsetter å gå, og jeg må skru av og på pc for å restarte. Legger ved bilde fra enhetsbehandling og hendelsesliste. Er det noen som har erfaringer med dette problemet, og har noen tips for fiks?

5.PNG

6.PNG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Cipher Panda skrev (3 minutter siden):

Sjekk temperatur med HWmonitor.

Har lastet ned programmet nå. Vet ikke helt hvilke temperaturer jeg skal se på, og hva som er for mye. Kan det hende at noen av temperaturene overstiger det som er satt på maks, og at dermed det får pcen til å trippe? Burde det ikke komt en klarere feilmelding i etterkant isåfall? 

Lenke til kommentar
Cipher Panda skrev (1 time siden):

Hvis du fremlegger et oversiktsbilde av alle temperaturene hjelper det mye. Kan du starte PC som normalt etter shutdown?

 

Her er temperaturene etter en lang spilleøkt med warzone. Pcen skrudde seg ikke av idag. Kan også nevne at jeg har oppdatert bios, og har ikke hatt shutdown etter dette, men usikker på om det faktisk har løst problemene, da det virker som de bare kommer ut av det blå. 

Etter shutdown kan man starte pcen på normal måte, og får ikke opp noe feilmelding når jeg starter windows igjen. 

7.PNG

8.PNG

Lenke til kommentar

Temperaturer er OK. Harddisken din derimot kan ta kvelden ganske spontant hvis du ikke kjøler den mer. Ref Seagate:

Sitat

 

ST3000DM008-2DM166

Operating ambient temperature (min °C) 0°
Operating temperature (Drive case max °C) 60° †

 

Anbefaler også en SMART sjekk via SeaTools eller HDD Sentinel.

Bortsett fra det, ser du andre "kritiske feil" under Program & System i Windows-logger (Hendelsesliste)? Ingen "nvlddmkm.sys has stopped responding" o.l meldinger?

Lenke til kommentar
Cipher Panda skrev (På 4.7.2020 den 3.37):

Temperaturer er OK. Harddisken din derimot kan ta kvelden ganske spontant hvis du ikke kjøler den mer. Ref Seagate:

Anbefaler også en SMART sjekk via SeaTools eller HDD Sentinel.

Bortsett fra det, ser du andre "kritiske feil" under Program & System i Windows-logger (Hendelsesliste)? Ingen "nvlddmkm.sys has stopped responding" o.l meldinger?

Hei,

Har prøvd smart test via SeaTools (vedlagt bilde) 

Sjekket også litt på temperaturer, og ser at 70 grader ser  ut som øvre working temperature på den modellen jeg har, men enig i at 62 grader er veldig høyt. Er det noen enkle tiltak jeg kan gjøre for å holde den kjøligere? Vil en M2 SSD fungere bedre, eller eventuelt å installere spill på den vanlige HDD-en?

 

På system så ligger det bare de kritiske feilene (kernel-power41), mens det ikke ligger noe under program som er klassifisert som kritisk.

9.PNG

Lenke til kommentar

Obs: Viktig å få fram andre feilmeldinger fra hendelsesloggen og/eller pålitelighetslogg, det kan være skjermkortfeil (under belastning) som forårsaker en "abrupt shutdown" og det ser du på hendelser relatert til .sys/.dll filer. 

Når det gjelder disken, tror jeg ikke det er en avgjørende faktor for hvorvidt maskinen kveler, men det skal ikke utelukkes. Du kan sette inn en ekstra vifte (i riktig retning) for å få bedre kjøling. En M2 SSD tåler høyere temperaturer i stor grad(bare litt mer kostbar som en ordinær SSD), så det kan være en god løsning. 

Videre kan problemet skyldes noe så enkelt som støv oppå kretskortet til HK eller PSU. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...