Gå til innhold

Forbud mot plast


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Emile the rat skrev (2 timer siden):

Lykke til, se for deg et moderne sykehus uten plast. Skal mennesker få intravenøst gjennom pappkartonger?

Nei, totalforbud mot plast høres veldig lite gjennomtenkt ut.

Er nok snakk om forbrukervarer 
Mye av det medisinske og til bedrifter må fortsatt være i plast, men det kastes som regel ikke på havet heller

Mesteparten av det vi finner langs kysten kommer fra andre land

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ikke sykehus og bedrifter også bruke plast laget av korn og poteter? Er det ikke sterkt nok?

Noe annet er nedbrytingshastigheten. På ordentlig plast er det mange millioner år. Men om det bare er 1000 år på potetplast, vil det fortsatt forsøple, tenk for 1000 år siden da var det bare vikingtid.

Lenke til kommentar
14 hours ago, Merko said:

Jepp.

PLA feks, er en plasttype som er lagd ut av blant annet korn. den brytes ned i naturen.

Undersøkte dette når jeg begynte med 3D printing, og i følge det jeg klarte å lese meg fram til så brytes ikke PLA nevneverdig fortere ned i naturen en annen plast. Den må visst komposteres i anlegg som holder over 60°c.

Dette kan ses på både som en positiv og negativ ting siden den ikke brytes nevneverdig ned mens den er i bruk men det betyr jo også at den ikke brytes ned av å ligge i naturen. 

Quote

"PLA decays best in high-temperature environments with rich microorganism presence. Soil could be one, but to reach the required heat (around 60°C, the PLA glass transition temperature) you’ll have to bury your print deep in the dirt. It takes roughly six months for visible cracks and signs of decay but that too profoundly depends on your soil sample." - Kilde: all3dp.com

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...