Gå til innhold

Hva skjer når flytende hydrogen lekker? Her er testen som kjøres før hydrogen­elektrisk ferge skal driftes i Norge [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jøss, i rapporten så skrev dem at de fikk til å slippe hele 50kg i minuttet. Om den eksplosjonen er det som ble resultat av å slippe 50kg i minuttet i 5 minutter i det åpne, så viser det effekten av hvor viktig ventilasjon er. Det der var jo ikke særlig spektakulært. 

Lenke til kommentar

I den skya som vert danna der luft kondenserer i kulda frå det flytande hydrogenet er det små dråpar av flytande oksygen og nitrogen frå lufta. Oksygen har høgast kokepunkt av dei to, og kondenserer lettast. Flytande oksygen er svært reaktivt og kan til og med få asfalt til å brenne eller organisk materiale til å eksplodere. Lurer på kva tilleggseffektar det kan få på alle former for brennbart materiale rundt utsleppet. Her vil oksygenet vere iblanda nitrogen og andre gassar, men er uansett meir konsentrert enn oksygen i luft.

 

Om farer med flytande oksygen: https://archive.org/details/23004LiquidOxygenReceiptTransferStorageDisposal

 

Eg ser at utsleppet var på "opp til" 0,83 kg/s (50 kg/min).  Det er ca det same som når ein tank med komprimert hydrogen naudventilerer.  Ikkje veldig mykje, men det vart ei god sky utav det.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Nå må Påtalemyndigheten ikke dra beina lenger med å få ut materiale fra etterforskningen av Kjørboulykken i Sandvika.

Den vil kaste noe lys over hva som skjedde..

Elektrolysøren i Sanvika er basert på elektrolyse av vann, H2O.

Det er et interessant spørmål om oksygenkomponenten fra elektrolysen kan ha spilt noen rolle, f.eks med å selvantenne organisk materiale i nærheten og på hvilken måte Ventilasjon av av Olsygen er et interessant punkt

Man kan mistenke at saken er satt på vent av politiske grunner. Slik kan vi ikke ha det!

For meg virker dette som krampaktig stahet som vil sette liv og helse på spill ved å benytte hydrogen i det sivile samfunn til transportformål for å oppfylle en spådom om bruk av Hydrogen som i sin tid ble ansett som fremtidsrettet..

Sivile omgivelser har hverken ekplosjonssikkert eller egensikkert utstyr og arrangementer som standard..

Organisk materiale som kan selvantenne i forbindelse med Oksygen finnes over alt.

Selvfølgelig må det oksygen og en tennkilde til for å ta fyr, det var vært alminnrelig akseptert empiri siden steinalderen og menneskts oppdagelese av ilde.n.

Sivile omgivelser har massevis av tennkilder , alt fra biler, ( EL-biler og andre ) til belysning og masse annet elektrisk utstyr.og andre varme tennkilder.

Diskusjon om kaikantens utførelse høres direkte dumt ut.

Jeg håper DNV-GL har guts til å sette skapet på plass en gang for alle så vi kan unngå en storulykke av katastrofale dimensjoner.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...