Gå til innhold

Kabler ute av drift: Norge må slippe vann forbi turbinene, mens Sverige betaler dyrt for mer kjernekraft


Anbefalte innlegg

dguzs skrev (4 timer siden):

 

Først, riktig skal være riktig og vi snakker om 0,013 kr/kWh (ikke 1,5).

Ja, altså da hadde prisen vært 2 øre/kWh istedenfor 1, og det på sommeren når ingen har noe nevneverdig forbruk - kjempeinnsparing!!
Og da kunne man ha solgt til Danmark til den prisen ganger 30 og fått de pengene tilbake i form av redusert nettleie. Ser du hvor stor forskjellen er?

 

Jeg kommenterte i forhold til motstandere av kabel i mitt innlegg. De har absolutt ett argument i forhold til strømpriser for forbrukere. Prisen for strøm blir dyrere med utenlandskabler. Det har NVE selv sagt. Så kan man argumentere for at nettleie da skal bli lavere, så lenge staten eier kablene.

Personlig skulle jeg gjerne sett at det ble bygget flere utenlandskabler. Norge kan absolutt bidra med mye regulerbar vannkraft i nettet som kan levere på kort varsel og når andre energikilder produserer lite pga. varierende vær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
41 minutes ago, JUL said:

Jeg kommenterte i forhold til motstandere av kabel i mitt innlegg. De har absolutt ett argument i forhold til strømpriser for forbrukere. Prisen for strøm blir dyrere med utenlandskabler. Det har NVE selv sagt.

Nei, NVE har sagt det tvert motsette.  Prisen (om vinteren) vert mykje høgare utan utlanskablar.  Kjelde:

https://www.nve.no/Media/7167/2018_08_16_notat-om-kraftpriser-uten-handelsmuligheter.pdf

Quote

Så kan man argumentere for at nettleie da skal bli lavere, så lenge staten eier kablene.

Nettleiga vert lågare pga handelsinntektene frå kablane.

Quote

Personlig skulle jeg gjerne sett at det ble bygget flere utenlandskabler. Norge kan absolutt bidra med mye regulerbar vannkraft i nettet som kan levere på kort varsel og når andre energikilder produserer lite pga. varierende vær.

For ti år sidan lanserte Ola Borten Moe Noreg som "Europas batteri" med masse utlandskablar som skulle tene pengar på å yte fleksibilitet til europeisk fornybar kaftproduksjon.  No har han investert pengar i oljeselskapet Okea, og den nye Olja Borten Moe har fått partiet sitt med på at vi heller skal eksportere gass.  Dei som trudde det var lite korrupsjon i norsk politikk kan ta seg ein bolle.

Endret av Sturle S
  • Liker 3
Lenke til kommentar
JUL skrev (23 minutter siden):

Jeg som har blingsa da. Det var denne rapporten jeg siktet til:

https://www.tu.no/artikler/sa-mye-dyrere-blir-strommen-av-utenlandskabler/244150

Borten Moe har vel vært en av de i Norge de siste årene med minst kredibilitet, håpløs.

Det er visse man ikke burde høre på. Problemstillingen er ikke enten ingen forbindelser med utlandet vs forbindelser med utlandet. Vi har hatt utenlandsforbindelser i mange, mange tiår. Det er tøyseargumentasjon.

Problemstillingen er om vi trenger flere utenlandsforbindelser - og hva som skjer med prisen da. Med andre ord har du helt rett.

Videre sparer man noen millioner i nettleie - men vi må betale milliarder mer for strømmen. 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2019/12/10/195633002/nve-tall-for-northconnect-kan-fa-4-milliarder-hoyere-stromregning-hvert-ar

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Trist at det ikke finnes et større marked for metanol.

Stena Germanica går mellom Sverige og Tyskland og bruker metanol, men metanol er ikke mye brukt som drivstoff selv om logistikken er ganske lik som for bensin og diesel. Energiinnholdet er det halve av diesel, men fanget CO2 fra Klemetsrud er nok til 560 mil. liter metanol. I tillegg trengs 7 TWh vannkraft.

Et alternativ for Statkraft, og dersom en regner 20 øre/kWh for strømmen er LCOE for metanol rundt kr 3,-/liter.

Metanol er et bærekraftig alternativ, da CO2-utslippene reduseres med mer enn 70% dersom CO2 blir fanget og brukt flere ganger.

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 time siden):

Nei, NVE har sagt det tvert motsette.  Prisen (om vinteren) vert mykje høgare utan utlanskablar.  Kjelde:

https://www.nve.no/Media/7167/2018_08_16_notat-om-kraftpriser-uten-handelsmuligheter.pdf

 

Ja for NVE er jo helt upartisk når det  gjelder de kabla ? 

 

edit, man ser jo hvordan prisene stuper på sørlandet hver gang de får problemer med de kablene

Endret av freddy85
  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, dguzs said:

Nå kan endelig alle kabelmotstandere kjenne sin besøkelsestid og fortelle oss alle igjen hvor "ulønnsomme" og meningsløse kablene til utlandet er.
Jeg håper de "nyter" situasjonen der kraftanleggene som ble bygget med deres (og våre alles) egne skattekroner slipper vann forbi og tjener null og niks.

Folk har vel stort sett påpekt at det er meningsløst å bygge industriområder med vindturbiner hviss eneste formål er å fylle strøm i utenlandskabler, og av den grunn bygge flere kabler. Rett og slett fordi det er ødeleggende for vår natur. Og inntjeningen på vindturbinkrafta er jo tilnermet null og nada og svada alikavel pga subsidier og utenlandske eiere. Nei, jeg kjenner på at jeg ikke har noe behov for å besøke deg.. Tror det er du som "nyter" å være skadefro her, heller.

Kabler i seg selv er nå fett nok, men å bygge større kabelkapasitet pga flom ett år kan vise seg dyrt for det Norske folk. Gled deg heller over vakre fosser i år i stedenfor å sitte der sur og tvinnende på tommlene. Dessuten er jo problemet her ikke at man ikke har kapasitet i kablene, men at kabelen er ute av drift. Å bruke det som argument for å bygge nytt er litt søkt.

Utlandet har heller kke noen som helst interesse av at Norge skal sitte som en rik sur gammel bestefar og kontrollere energikilden deres.  De vil generere sin egen kraft og være uavhengig av oss, i all venskapelighet. Derfor blir alle disse drømmene om nordens batteri og vindturbiner på hver en topp og kabler i fleng til utlandet kun svermeri og fantasier. Dette handler om disse landenes forsyningssikkerhet så vel som sikkerhetspolitiske hensyn. 

En ting til denne , bokstavlig tala, overfloden viser oss er jo at det er tullete å bygge vindturbiner

 

 

 

 

Endret av EremittPåTur
Lenke til kommentar
On 7/3/2020 at 8:17 PM, freddy85 said:

Ja for NVE er jo helt upartisk når det  gjelder de kabla ?

Den forstod eg ikkje.  Kva eigeninteresser har NVE i dei kablane?

On 7/3/2020 at 8:17 PM, freddy85 said:

edit, man ser jo hvordan prisene stuper på sørlandet hver gang de får problemer med de kablene

Med mindre det er vinter, då går prisane til himmels.  Om sommaren er straumrekninga mi på hundrelappar pga snøsmelting og lågt forbruk, men om vinteren bryr eg meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 7/3/2020 at 6:59 PM, Mr_Spock said:

Det er visse man ikke burde høre på. Problemstillingen er ikke enten ingen forbindelser med utlandet vs forbindelser med utlandet. Vi har hatt utenlandsforbindelser i mange, mange tiår. Det er tøyseargumentasjon.

 

Problemstillingen er om vi trenger flere utenlandsforbindelser - og hva som skjer med prisen da. Med andre ord har du helt rett.

Fleire kablar mellom Noreg og utlandet vil gje mindre svingningar over året.  Til dømes er straumprisen i Danmark generelt lågare enn i Noreg om vinteren.  Fleire kablar til Danmark vil difor gje litt høgare sommarprisar og litt lågare vinterprisar.  Høgare sommarprisar gjer at vi slepp å sende vatnet forbi turbinane, og kan produsere meir kraft.

On 7/3/2020 at 6:59 PM, Mr_Spock said:

Videre sparer man noen millioner i nettleie - men vi må betale milliarder mer for strømmen. 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2019/12/10/195633002/nve-tall-for-northconnect-kan-fa-4-milliarder-hoyere-stromregning-hvert-ar

Den journalisten har jo store problem med grunnleggjande rekning.  Sjekk straumrekninga di.  Når brukar du mest straum?  Om sommaren eller om vinteren?  Slik prisendringane fordeler seg over året vert auken i straumrekningane veldig mykje mindre enn journalisten påstår. 

 

I tillegg meiner eg NVE ikkje har teke høgde for den veldige auken i vindkraft i Skottland.  Skottane har jo allereie hatt periodar med negative prisar, fleire år før NVE la til grunn at det kunne skje.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ellen Viseth skrev (På 3.7.2020 den 14.25):

Saken her er jo at alle magasinene er stappfulle...

Aluminiumsindustrien har langtidsavtaler (ofte 10 år og mer) på strøm.

Magasinene har vært fullere før på samme tid og er ikke på 75% enda, men det fylles svært raskt nå. Aluminiumsindustrien mistet jo gullavtalene for nettleie nå så det blir nok ikke så veldig billig lengre. Hydro mener de taper 250 millioner på den endringen.

Lenke til kommentar

I natt mellom 2 og 3 er straumprisen 0 (gratis straum) i heile landet og mellom 4 og 5 er prisen for fyrste gong i historia negativ, -9,6 øre/kWh i NO1, NO2 og NO5 og heile Sverige, Danmark og Nederland.  Det er berre å stille bilen til å lade 100% då folkens!  NO3 og NO4 får ikkje negativ pris.

Endret av Sturle S
Lenke til kommentar
15 hours ago, Sturle S said:

I natt mellom 2 og 3 er straumprisen 0 (gratis straum) i heile landet og mellom 4 og 5 er prisen for fyrste gong i historia negativ, -9,6 øre/kWh i NO1, NO2 og NO5 og heile Sverige, Danmark og Nederland.  Det er berre å stille bilen til å lade 100% då folkens!  NO3 og NO4 får ikkje negativ pris.

Litt regnefeil hos deg: 96 øre/MWh = 0,096 øre/kWh. Altså den er negativ med veldig nær null.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...