Gå til innhold

Gjengestag eller lange skruer som passer i kamera


Anbefalte innlegg

tenkte dette var beste plassen å spørre.

Kamerafester har samme type skrue som noe utstyr jeg trenger å feste, 1/4-20 gjenger.

Noen som kjenner til hvor jeg kan skaffe ett gjengestag, eller ca. 5cm lang bolt med slike gjenger?

Kjøpte noe Netatmo utstyr hvor de kun kan festes med slikt, og det følger ikke med. De selger feste ved siden av til over 300,- som alle klager på blir ødelagt hver gang man må bytte batteri. Hadde holdt med bolt igjennom ett bord for min del.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PROuser skrev (På 3.7.2020 den 22.08):

Hei

Kan skaffe Gjengestag med UNF 1/4 20 gjenger som er 91,4cm langt til 100 kr stk. Elforzinket.

Tar ca 3-4 dager å skaffe.

Vet du hvilke leverandører som har det, har en god del leverandører via jobben jeg kan bruke.

Thunderhead skrev (På 4.7.2020 den 10.33):

Jeg klarer ikke helt å se for meg hva du skal bruke denne gjengestanga/lange bolten til da det er begrenset hvor dypt hullet den skal skrues inn i vil jeg tro? Det finnes mye skrue-dingsebomser i fotobutikkene som har 1/4" gjenger.

Ett gjengestag kan kappes til ønsket lengde, og ha mer tilovers til en senere gang.. Har ikke noe med hvor langt inn i komponenten det skal, men hvor komponenten skal festes. Ett gjengestag gjør at jeg kun trenger ett hull og litt lim.

Lenke til kommentar

Legg merke til at det er 1/4-20 UNC du skal ha, ikke UNF.

UNF (fine) er vel strengt tatt 1/4-28 vel. Altså 28 gjenger per tomme, og UNC (coarse) er 20 gjenger per tomme.

Jeg sliter faktisk med akkurat det samme selv. Hadde noen bolter i riktig dimensjon, men i går måtte jeg ta ned netatmo måleren, da pipehatten jeg festet de til vibrere så i vinden at regnmåleren målte enormt mye regn, selv om det ikke regnet. Og det virbrerte også så mye at de skrudde seg selv ut. Bor i nærheten av Lillesand, så det blåser jo relativt kraftig nå da... 

Min plan nå er å kjøpe et mastrør på biltema, feste det til pipen (altså oppover pipa, ikke bare hatten på toppen). Så 3d-printe en brakett for å sette på røret der jeg bruker de boltene jeg brukte sist for å feste målerene.

Jeg tror også man kan bruke M6, men da med 1,25 stigning på gjengene. Standard er 1,0, så pass på å få riktig her. (M6 1,25 er bare nesten riktig altså, så mulig de vil skru inn litt trått. Egentlig skulle du hatt M6 1,27 for å få helt likt som 1/4-20, men man får jo ikke M6 1,27).

Biltema har boks med 1/4-20 bolt, hvis du kan bruke det. Det er jo litt unødvendig å kjøpe en boks med forskjellige tommers-skruer når man bare trenger 2 da, men men...

Husk at du skal ha boksen med UNC da: https://www.biltema.no/bygg/festeelementer/bolter/skruesortiment-pafyllingssett-88-stk-2000020830

IMG_20200702_200542.jpg

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar
mongojarle skrev (4 timer siden):

Legg merke til at det er 1/4-20 UNC du skal ha, ikke UNF.

UNF (fine) er vel strengt tatt 1/4-28 vel. Altså 28 gjenger per tomme, og UNC (coarse) er 20 gjenger per tomme.

Biltema har boks med 1/4-20 bolt, hvis du kan bruke det. Det er jo litt unødvendig å kjøpe en boks med forskjellige tommers-skruer når man bare trenger 2 da, men men...

Husk at du skal ha boksen med UNC da: https://www.biltema.no/bygg/festeelementer/bolter/skruesortiment-pafyllingssett-88-stk-2000020830

 

Takk for linken. De skal funke fint. Det er faktisk akkurat de du viser bilde av jeg skal feste selv.

Ville bare ikke si det, da jeg regnet med posten ville bli flyttet siden det ikke er direkte med kamera å gjøre.

Lenke til kommentar

Hvis du fortsatt sliter med å finne det du skal ha, så kan du får et stålrør på 1.90m av meg. Det er 19mm i diameter. Den er gjenget med M6 i enden. Du må bare betale frakt eller komme å hente det.

Jeg har også tegnet to fester for Netatmo-sensorene for denne stanga. Har selv printet det der de står ved siden av hverandre, så kan ta bilder av den. Lurer på om jeg liker den der de er over hverandre bedre da...
 

overhverandre.PNG

sidenhverandre.PNG

IMG_20200712_150551.jpg

Endret av mongojarle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...