Gå til innhold

Nå bestilles verdens første utslippsfrie bulkskip – av Felleskjøpet og Heidelberg [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Republic_(1853_clipper)

 

flere hundre år gammel teknologi dette. 

bare et eksempel på en clipper i samme tonnasje. 

eldrift på et skip er ikke nædvendig når man har vind. 

vi var mye bedre muligheter for å lage moderne rigging i dag og med elektriske vinsjer, self tacking og furling sails trenger man ikke mye mannskap for å seile   

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

TU har fått noe innsikt i prosjektet. Det er snakk om et bulkskip på rundt 5.000 dødvekttonn og rundt 100–110 meters lengde. Det skal ikke bruke biodrivstoff, men må basere seg på et 100 prosent rent drivstoff. Hydrogen eller ammoniakk, framstilt uten CO2-utslipp, peker seg dermed ut som mest aktuelt.

Er vanskelig å tilfredsstille de kravene utenfor Hydrogen i en eller annen form. Skipet skal frakte korn fra Oslo til Vestlandet, samt sand, pukk og grus på tilbakeveien. 

Det som er spennende her, er jo at utlysningen går motsatt vei av det vi normalt ser ellers. Det er eierene av lasten som pusher nullutslipp mot verft i å komme med beste løsning. Om det er CHG, LHG eller NH3 er altså fritt frem. Eventuelt kryptonitt, som de spøkte med. ^^

Sitat

Han påpeker på hvor viktig det vil være for å få ned utslipp. Ifølge IMO er det 86.000 skip på over 500 bruttotonn i verden. Men bare 20 prosent av skipene, bidrar med hele 80 prosent av skipenes samlede klimagassutslipp.

Bare å få igang dette så kjapt som overhodet mulig, også får man håpe at flere ser på prosjektet og finner ut at de kan kombinere behovene og kutte flåten med 2 i enkelte områder, som her. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
56 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Som gir CO2-utslipp. Så det svarer ikke på kravet.

Biogass reduserer klimagassutslepp.  I staden for at metan frå rotnande gjødsel og kompost går rett ut i atmosfæra, samlar dei inn gassen.  Ved forbrenning vert han til CO2, som er ein svakare klimagass.  Difor vert biogass rekna som eit nullutsleppsdrivstoff, akkurat som andre biodrivstoff med mykje høgare reelle utslepp.  Alle gamle landfyllingar har forresten anlegg for å samle opp og forbrenne metan frå rotnande avfall under bakken, av same grunn.  CO2 frå forbrenninga har mindre klimaeffekt enn metan.

 

I teorien kan biogassen brukast som naturgass til hydrogenproduksjon med dampreformering, men då får du betre verknadsgrad ved å bruke biogassen direkte i ei brenselcelle.  Hynion skriv at dei damp-reformerer biogass for å produsere hydrogen til sine hydrogenstasjonar.  Eg veit ikkje om det er meint som skryt eller om det er for å understreke kor meiningslaust hydrogendrift er samanlikna med biogass.  Det er i alle fall billigare enn elektrolyse, om du på død og liv må ha hydrogen.

Endret av Sturle S
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (32 minutter siden):

Biogass reduserer klimagassutslepp.  I staden for at metan frå rotnande gjødsel og kompost går rett ut i atmosfæra, samlar dei inn gassen.  Ved forbrenning vert han til CO2, som er ein svakare klimagass.  Difor vert biogass rekna som eit nullutsleppsdrivstoff, akkurat som andre biodrivstoff med mykje høgare reelle utslepp.  Alle gamle landfyllingar har forresten anlegg for å samle opp og forbrenne metan frå rotnande avfall under bakken, av same grunn.  CO2 frå forbrenninga har mindre klimaeffekt enn metan.

Slik er det også med matavfall. Om du råtner det ned til metan tell ikkje utsleppet. Men om du brenn det for å lage straum og varme, då tell plutselig utsleppet. Biodrivstoff baserer seg i stor grad på tøysematte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (23 timer siden):

Som gir CO2-utslipp. Så det svarer ikke på kravet.

Målet er størst mulig reduksjon av CO2-utslippene frem mot 2050, og dersom kravet til 0-utslipp hemmer teknologi som i virkeligheten reduserer utslippene mest, burde politikerne tenke seg om noen ganger til.

Dette mener jeg er tilfelle med alternativet "Metanol". Gjenbruk av CO2 fjerner dieselbilene fra veien, og CO2-utslippene fra Klemetsrud kommer i stedet for. I dag er det slik at både Klemetsrud og dieselbilene slipper ut CO2.

Ved å regne på metanolalternativet finner vi at det kan føre til over 70% reduksjon i CO2-utslippene, og er et realistisk drivstoff som er i bruk, er sikrere enn bensin og har en logistikk som ligner på diesel og bensin. CO2 får med metanol en verdikjede, og vil ganske sikkert bli tatt i bruk i stort omfang.

Denne våren kunne Statkraft tjen mange milliarder dersom de hadde et anlegg for metanolproduksjon, i stedet for å selge strømmen til under 10 øre/kWh. Med 20 øre/kWh vil LCOE for metanol blitt ca kr 3,-/liter.

Lenke til kommentar

Matematikk kjære TU, matematikk!

«Skal flåten fornyes, må det i gjennomsnitt bygges 10–50 nye skip hvert år og tilsvarende mange skrotes.»

100 skip på 10 år gir et gjennomsnitt på 10.

«10 til 50» er ikke et gjennomsnitt

Ellers håper jeg både på utslippsfrie skip og mer frakt av gods sjøveien

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Håper politikerne kan se at teknologien og ressursene til ovrgang fra fossil til 0-utslipp faktisk finnes i Norge. Det er bare å sette igang på sjø, bane og vei!

Det er her "karbonfangst" pengene bør settes inn. Reduksjonen i utslipp per krone ville være av en helt annen størrelsesorden. Samtidig som man styrket den industrien som kan levere det Europa vil ha. CCS er halmstrået som fossilindustrien klamrer seg til, og det er greit om de kan betale det selv. Men at dette skal beslaglegge ressurser som kan brukes til langt mer effektive og varige løsninger, og at det skal betales av skatteyterne - det er et politisk feilgrep som knapt kan forklares!

Lenke til kommentar
HF- skrev (På 3. juli 2020 den 12.36):

Slik er det også med matavfall. Om du råtner det ned til metan tell ikkje utsleppet. Men om du brenn det for å lage straum og varme, då tell plutselig utsleppet. Biodrivstoff baserer seg i stor grad på tøysematte. 

En svært stor del av Tysklands el produksjon kommer fra biomasse. Ca 45twh eller 7% av forbruket. Om Norge kunne kommet opp i 10% av energi bruk av biomasse hadde det vert 15TWh. Dessuten bruker man spillvarme fra forbrenningen dobles tallet.

Biodrivstoff har også fordelen med at det kan lagres. 5,4 MWh i en kubikkmeter som veier 430kilo. Fyres den inn i moderne maskiner kan man oppnå over 90% virkningsgrad fordelt 50/50 på strøm og varme. 

Potensialet er stort, prosessen er enkel og råstoff har vi mye av. Alt fra avfalls deponi til kloakkrenseanlegg og skogs avfall.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...