Gå til innhold

Hvilken type byggingeniør passer meg best


Anbefalte innlegg

hei.

Jeg ønsker å bli byggingeniør. Jeg har fagbrev som tømrer, og ønsker å bli ingeniør grunnet min interesse bak alt det praktiske ved denne jobben, slik at en jobb som kan kombinere disse to som ingeniør hadde vært perfekt. typ prosjeksjef ell.

Det jeg lurer på er hvilken studieretning jeg burde spesialisere meg i etter hvert. Konstruksjonsteknologi har pirret min interesse, men alle disse retningene som er mulige å velge blir litt forvirrende for meg. Spesielt siden flere sier at man kan gå alle retingene, og fortsatt jobbe på de samme stedene.

Noen som har tips til hvilken retning som kunne passet best for meg her?

Tilleggsspørsmål: hvilken retning passer best hvis planen er å starte et eget byggefirma.

 

Sleng gjerne med egne erfaringer og tips, om NTNU eller UiO er best for denne utdanningen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Du finner kanskje ut litt etterhvert hvilke fag du liker best, og dermed innenfor hvilken retning du burde spesialisere deg. Men ønsker du å bli prosjektsjef eller starte eget firma bør du gå retningen Bygg -og anlegg. Da vil du ha behov for mer økonomi -og administrasjonsfag, analyse, kalkyle, prosjektplanlegging osv., heller enn større fordypning innen mekanikk.

Hvilken retning du går kan delvis påvirke hvilke steder du kan jobbe, men går du konstruksjonsteknikk eller Bygg -og anlegg kan du jobbe hos entreprenør. Tar du en bachelor, er det veldig få fag som skiller, da man gjerne bare har ett år på spesialiseringen.

Valg av skole: NTNU er mest anerkjent og vil kanskje gi deg et fortrinn i en jobbsøkerprosess. Er det UiO eller OsloMet som har byggingeniør i Oslo? Kompetansen på OsloMet har nok sikkert økt de siste årene, spesielt med tanke på opprettelsen av det nye master-programmet.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...