Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nabo vil bygge seg helt inn på tomtegrense


Anbefalte innlegg

Som jeg har forstått er det regler for hvor nærme tomtegrense man kan bygge, og ulike avstander ettersom hva som skal bygges/settes opp. Jeg trodde dette var absolutte minimumsgrenser og ufravikelig. Men så dukket en nabo opp og sa han ville bygge på huset for å utnytte det han ser på som dødplass fra sin nåværende husvegg og frem til vår tomtegrense. Han mente det var lov om jeg gav tillatelse. Er det lurt og gi tillatelse til det? Nå vil det jo ikke hans hus komme i direkte konflikt med min garasje, men fremtidig eier av tomten min vil kanskje bygge ut eller flytte garasje og da vil det bli snaut med plass i mellom. Er det vanlig å inngå sånne avtaler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Femtekolonne skrev (33 minutter siden):

Nå vil det jo ikke hans hus komme i direkte konflikt med min garasje, men fremtidig eier av tomten min vil kanskje bygge ut eller flytte garasje og da vil det bli snaut med plass i mellom.

Hva er avstanden mellom naboens hus og din garasje og hva kommer den til å bli?

Lenke til kommentar

Mye nyttig info i den tråden
 

Sitat

Litt forenklet å si at kravet er 8 meter uansett. Kravet på 8 meter er et rent brannteknsik krav, dersom man ikke har prosjektert branntekniske løsninger. Med andre ord kan man bygge nærmere enn 8 meter, dersom man bygger med brannskille.

 

Hvordan har vedkommende tenkt å komme seg rundt huset/tomten for vedlikehold?
Kommer det en ny nabo og setter opp gjerde på grensen..

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

Det skal i utgangspunktet være 8 meter mellom lave byggverk (unntak for byggverk som sammen utgjør en bruksenhet og mindre tiltak). Kravet ivaretas som regel av avstandskravet i plan- og bygningsloven § 29-4 om 4 meters avstand til eiendomsgrensen. Avstandsregelen kan fravikes i reguleringsplan. I tettbygd strøk følger byggegrensen som regel eiendomsgrensen. Antar at det ikke er tilfellet i denne saken.

Kommunen kan gi tillatelse til at det bygges nærmere eiendomsgrensen enn 4 meter – forutsatt at naboen har avgitt avstandserklæring. I avstandserklæringen kan naboen enten godta at han selv ikke skal bygge nærmere grensen enn 8 meter eller han kan godta at tiltakshaveren bygger nærmere nabogrensen enn 4 meter, forutsatt at tiltaket oppføres i tråd med branntekniske krav. Hvis det sistnevnte alternativet velges, må tiltaket som oppføres bli oppført med branncellebegrensende bygningsdeler med en brannmotstand tilsvarende EI 30. Da vil det ikke være noen begrensninger på din tomt mtp. oppføring av tilbygg (inntil 4 meter fra grense) eller garasje (inntil 1 meter fra grense).

Vær imidlertid klar over at naboen din kan søke kommunen om dispensasjon fra avstandskravet. Denne kan kommunen innvilge om vilkårene for dispensasjon foreligger — uavhengig av om du samtykker eller ei. 

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...