Gå til innhold

Ny Elbil til rundt 320 000,- Hvilken skal jeg velge?


Evil-Duck

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
30 minutes ago, Hanhijnn said:

Ja billigste som ligger på finn koster 420 tusen.

Dette var vel den billigste til 380 tusen men annonsen er innaktiv nå.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=185538554

En long range faktisk, men den er importert så får ikke benyttet superchargers i Norge.

Men tror mange gjorde gode kjøp i fjor når man fikk SR+ helt ny for 370 laken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Dette var vel den billigste til 380 tusen men annonsen er innaktiv nå.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=185538554

En long range faktisk, men den er importert så får ikke benyttet superchargers i Norge.

Men tror mange gjorde gode kjøp i fjor når man fikk SR+ helt ny for 370 laken.

Ja den dukket ikke opp i mitt søk i dag. Men ikke noe dårlig kjøp det der vel. Litt over 320 tusen da...

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Gavekort said:

Det er ingen upris, men det er vesentlig forskjell på å kjøpe en ny elbil og en to år gammel elbil med 31.000 på telleren.

Jeg tror vi prøver litt vel hardt å få Model 3 til å passe inn i denne tråden.

To år gammel importert elbil. Den har litt andre ulemper også som f.eks dårligere seter enn de som ble solgt i Norge.

Men helt enig i at Model 3 blir for dyr, som var poenget mitt til 60watt.

Driver faktisk selv å ser litt etter elbil til rundt 400k nå som ny firmabil, men det må bli en "suv" aktig en med god app, adaptiv cruise (Til 0km\t for køkjøring) og god rekkevidde. Skulle helst hatt 4x4 og krok i tillegg men det ser ut til at man må vesentlig opp i pris da..

Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Driver faktisk selv å ser litt etter elbil til rundt 400k nå som ny firmabil, men det må bli en "suv" aktig en med god app, adaptiv cruise (Til 0km\t for køkjøring) og god rekkevidde. Skulle helst hatt 4x4 og krok i tillegg men det ser ut til at man må vesentlig opp i pris da..

e-Soul er vel litt eh "SUV-aktig"...? Kona electric og e-Niro enda mer.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Hanhijnn said:

e-Soul er vel litt eh "SUV-aktig"...? Kona electric og e-Niro enda mer.

Joda har de på vurderingslisten. Spesielt Kona.

Men de er jo litt "gamle og kjedelige".. 

Får jo en toppspeccet Peugeot e-2008 for 355000, men den er jo og litt kjedelig og har vel knapt app. Får jo en Mustang Mach E for rett over 400 og den virker jo ganske snasen, men virker som at alle har problemer med sine helt nye elbiler om dagen og frister ikke å kjøpe en problembil.

Nei får vurdere litt mer.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Joda har de på vurderingslisten. Spesielt Kona.

Men de er jo litt "gamle og kjedelige".. 

Får jo en toppspeccet Peugeot e-2008 for 355000, men den er jo og litt kjedelig og har vel knapt app. Får jo en Mustang Mach E for rett over 400 og den virker jo ganske snasen, men virker som at alle har problemer med sine helt nye elbiler om dagen og frister ikke å kjøpe en problembil.

Nei får vurdere litt mer.

Ja kan nok være en god idé å sitte litt på gjerdet, for å se hvor hvordan de nye modellene fungerer i praksis.

Volvo kommer vel med sin Volvo XC40 Recharge Pure Electric nå, som skal få en rekkevidde på 417km. Men den blir vel å koste rundt 600 tusen... https://www.dinside.no/motor/sa-langt-kan-den-kjore-pa-strom/72906711

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Hanhijnn said:

Ja kan nok være en god idé å sitte litt på gjerdet, for å se hvor hvordan de nye modellene fungerer i praksis.

Volvo kommer vel med sin Volvo XC40 Recharge Pure Electric nå, som skal få en rekkevidde på 417km. Men den blir vel å koste rundt 600 tusen... https://www.dinside.no/motor/sa-langt-kan-den-kjore-pa-strom/72906711

Ja det blir nok litt i overkant.. Blir den og produsert i Kina? Polestar 2 er jo nermest en katastrofe og er vel basert på samme greia..

Men X40 ser veldig bra ut.

De nye VW bilene ser jo og veldi bra ut på papiret, men ID.3 er jo stappet med feil så skeptisk til dem og.

Skal man først gamble på noe så ser jeg for meg XPeng G3. Den er i det minste stappet med gadgets og finesser man kan ha det morsomt med mens man venter på bergningsbilen 😅

Edit: Den kommer med CHAdeMO.. Da utgår nok den og..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Kajac said:

Hva er galt med CHAdeMO?

Frykter at den kan bli temmelig vanskelig å oppdrive om en 5-10 år.. Tillogmed Nissan går over til CCS..

Edit: En enkel adapter ville løst hele problemet da. Men det virker det ikke som om noen er interessert i å lage.
Litt ironisk når det finnes adapter andre veien (fra CHAdeMO ladestasjon til CCS)

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 timer siden):

Driver faktisk selv å ser litt etter elbil til rundt 400k nå som ny firmabil, men det må bli en "suv" aktig en med god app, adaptiv cruise (Til 0km\t for køkjøring) og god rekkevidde. Skulle helst hatt 4x4 og krok i tillegg men det ser ut til at man må vesentlig opp i pris da..

For det det er verdt kan jeg vertfall så langt gå god for UVO appen til kia, enormt mye bedre enn nissan sin på alle måter , enda ikke opplevd nedetid. Den store testen kommer dog ikke før det blir minus grader ute og alle skal skru på varme samtidig om morgenen. Ellers har 2021 modellen av E-Soul mulighet for krok opp til 300 kilo, ikke mye å skryte av, men det er jo det det er :p . Ellers er E-Soul like mye "SUV" som Kona da det stort sett er samme bilen, men kan være enig i at Kona ser litt mer SUV aktig ut. 

Av alle biler jeg prøvde i prosessen her var kia og hyundai sin infotainment (samme typen) overlegent alt annet, liker veldig godt den widget baserte tilnærmelsen de har for hjemskjermen hvor du kan ha oppe 3 forskjellige widget samtidig, eksempelvis 1 for kart, 1 for android auto og en for batteri info slik som dette :

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

En kan og velge hvilken "widgets" en ønsker å ha fremme og posisjonen på dissse. Å gå fra Nissan leaf sin infotainment føltes litt som å hoppe 10 år frem i tid kan en si :p . Ellers oppleves infotainmenten som fin og snappy med mye swiping, pinch zoom og slikt vi i er vandt til fra mobilene våre. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Evil-Duck said:

For det det er verdt kan jeg vertfall så langt gå god for UVO appen til kia, enormt mye bedre enn nissan sin på alle måter , enda ikke opplevd nedetid. Den store testen kommer dog ikke før det blir minus grader ute og alle skal skru på varme samtidig om morgenen. Ellers har 2021 modellen av E-Soul mulighet for krok opp til 300 kilo, ikke mye å skryte av, men det er jo det det er :p . Ellers er E-Soul like mye "SUV" som Kona da det stort sett er samme bilen, men kan være enig i at Kona ser litt mer SUV aktig ut. 

Av alle biler jeg prøvde i prosessen her var kia og hyundai sin infotainment (samme typen) overlegent alt annet, liker veldig godt den widget baserte tilnærmelsen de har for hjemskjermen hvor du kan ha oppe 3 forskjellige widget samtidig, eksempelvis 1 for kart, 1 for android auto og en for batteri info slik som dette :

 

En kan og velge hvilken "widgets" en ønsker å ha fremme og posisjonen på dissse. Å gå fra Nissan leaf sin infotainment føltes litt som å hoppe 10 år frem i tid kan en si :p . Ellers oppleves infotainmenten som fin og snappy med mye swiping, pinch zoom og slikt vi i er vandt til fra mobilene våre. 

Er Kia sin bedre enn Hyundai sin? Hyundai sin har ikke akkurat fått så mye skryt..

https://www.tu.no/artikler/stian-ble-truet-med-soksmal-etter-at-han-laget-egen-app-til-hyundais-elbil/499207

Trenger i hovesakt bare noe som kan starte forvarming så er ikke såå kresen på appen bare den er stabil.

Krok opp til 300Kg blir nok ubrukelig for oss. Ingen av hengerne våre veier under 300Kg så får ikke dratt dem tom engang 😛 Så enten må det være litt vekt eller så får man klare seg uten.

Skjermen så ganske bra ut ja. Ett av de bedre designene der ute. VW sitt nye design ser ut som det er laget for barn, både interiørmessig og UI messig.

Bilen burde forøvtig støtte lading fra 3fase og. Det virker det jo faktisk ikke som alle gjør..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den som forårsaket ulykken har selvfølgelig skylden, men fytti rakkeren hvor mange dårlige veier det er her i landet og vi som bilister betaler syke summer hvert år og det bygges for dårlig og for sakte..... uansett håper det går bra med deg og alle involverte..

 

Angående elbil er det ikke mye å velge mellom spør du meg, alle har enten for lite rekkevidde eller for dårlig ladefart eller svært høyt forbruk eller overpriset i forhold til verdien og forbruket.

 

Helt ærlig ville ikke jeg ha kjøpt elbil helt enda, tro meg har e-golf 2018 modell, fin bil og lettkjørt, lite vedlikehold og super bil å bruke i byen og til/fra jobb, men har også en god dieselbil og den bruker jeg når jeg skal på langtur rett og slett.

 

Jeg føler at verdifallet er ganske stort på elbiler fordi denne teknologien er raskt voksende, kanskje har det bremset opp litt i utviklingen og produksjonen pga. korona, men dette vil skyte opp i været etter hvert som normalen kommer. Ja verdifallet på diesel og bensinbiler er også stort, men du kan kjøpe en 3 år gammel "ny" bil med fortsatt mye garanti igjen og som er billigere etter 3 år, men som fortsatt kan kjøre de 1000-1200km på en tank akkurat som den var ny. Det kan du ikke med elbil, batteriene degraderer seg med 1-2% hvert år så du får mindre rekkevidde rett og slett, spesielt om du hurtiglader mye. Men dette kommer det en fiks på om 5-10 år, så bedre å vente spør du meg.

 

Grunnen er raskt voksende batteriteknologi. Hadde det vært sånn at det gikk an å oppgradere batteriene, ja så pipa hadde vært en annen sak. Men elbiler er ikke gode nok på langtur, spesielt ikke når det er styggere og kaldere vær, også har du mangel på ladestasjoner i tillegg, det bygges ikke raskt nok enda. 

Dette er min erfaring og mening, jeg har prøvd mange elbiler, ja dem er kule og har mange teknologiske oppfinnelser, men det har også bensin og dieselbilene. Hybrid hadde jeg styrt unna langt mer enn vanlig el, bensin og dieselbil

Lenke til kommentar
Complexity skrev (13 minutter siden):

Er Kia sin bedre enn Hyundai sin? Hyundai sin har ikke akkurat fått så mye skryt..

https://www.tu.no/artikler/stian-ble-truet-med-soksmal-etter-at-han-laget-egen-app-til-hyundais-elbil/499207

Trenger i hovesakt bare noe som kan starte forvarming så er ikke såå kresen på appen bare den er stabil.

Krok opp til 300Kg blir nok ubrukelig for oss. Ingen av hengerne våre veier under 300Kg så får ikke dratt dem tom engang 😛 Så enten må det være litt vekt eller så får man klare seg uten.

Skjermen så ganske bra ut ja. Ett av de bedre designene der ute. VW sitt nye design ser ut som det er laget for barn, både interiørmessig og UI messig.

Bilen burde forøvtig støtte lading fra 3fase og. Det virker det jo faktisk ikke som alle gjør..

 

Bluelink til hyundai og UVO til kia er mye det samme så eventuelle dårlige og gode erfaringer fra bluelink kan nok direkte overføres til UVO. Det er dog vesentlig å få med seg at det er et helt nytt system de har kjørt på det siste året+ så erfaringer fra eldre hyundai er nok ikke like aktuelt. Appen fungerer vertfall veldig bra for meg nå, er kjapp og fin sammenlignet med Nissan sin, men den virkelige testen kommer ikke før kulda setter inn :) 

Kia E-Soul og sikkert E-Niro og Kona uten å ha sjekket de to sistnevnte får du bestille med 11 kw 3 fase lading, dog som ekstrautstyr, standard er 7,2 kw 1 fas.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Evil-Duck said:

Bluelink til hyundai og UVO til kia er mye det samme så eventuelle dårlige og gode erfaringer fra bluelink kan nok direkte overføres til UVO. Det er dog vesentlig å få med seg at det er et helt nytt system de har kjørt på det siste året+ så erfaringer fra eldre hyundai er nok ikke like aktuelt. Appen fungerer vertfall veldig bra for meg nå, er kjapp og fin sammenlignet med Nissan sin, men den virkelige testen kommer ikke før kulda setter inn :) 

Kia E-Soul og sikkert E-Niro og Kona uten å ha sjekket de to sistnevnte får du bestille med 11 kw 3 fase lading, dog som ekstrautstyr, standard er 7,2 kw 1 fas.

Takker for informasjonen. Vil nok hjelpe.

Kjenner jeg kansje er litt bortsjemt som Tesla eier selv. Hadde for meg at 3fase var standard på alle biler i dag, men enda en ting man må passe på å få med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...