Gå til innhold

Ny Elbil til rundt 320 000,- Hvilken skal jeg velge?


Evil-Duck

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Evil-Duck said:

https://www.tu.no/artikler/her-er-nissans-nye-elbil/496031 

Og med det går Nissan og over til CCS standarden og siste spikeren i kista til Chademo har vel blitt  slått inn. Så da for jeg prøve å se det positive i situasjonen at jeg kom meg bort fra det uten stort økonomisk tap :)

Ja var litt overaskende at Nissan gikk over til CCS, men det gjorde jo plutselig den nye bilen deres brukbar. Kjøling på batteriet var også på tide. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (På 14.7.2020 den 17.13):

Da har jeg hatt meg en god runde med litt prøvekjøringer :)  

Følgende biler ble prøvekjørt :

Kia E-Soul

Kia E-Niro

Peugeot E-208 (da de ikke hadde 2008 demobil ledig)

Hyundai Ioniq 

Og Inntrykket jeg sitter igjen med er at Kia bilene virkelig er mye bil for pengene, og så langt heller jeg utrolig nok kraftig mot en E-Soul.. Jeg klarer ikke å bli helt fortrolig med bakenden men det var en sabla go bil å kjøre, ACC og Autosteer var overlegent alt annet jeg prøvde, Interiøret fremsto som langt mer premium enn jeg først hadde inntrykk av på bildene, og infotainmenten var en maktdemonstrasjon, utrolig smooth logisk oppbygd og fikk all den infoen en kunne trenge via den. 

Det som dog virkelig solgte meg på kiaen var når jeg vred opp stereoen litt, det var virkelig mye futt! for en som kjørte store deler av ungdomstiden sin i en bil hvor bagasjerommet så slik, så skal det mye til for å imponere meg: 

327235_10150291595556290_2034704186_o.jpg?_nc_cat=101&_nc_sid=2c4854&_nc_ohc=jyNANE3fbEYAX9YoS8A&_nc_ht=scontent.fosl3-2.fna&oh=0ba71d231372eab3a6f15653a5265c4b&oe=5F32FD7A

Men imponert ble jeg! Følte meg plutselig 10 år yngre å som en råner igjen en periode. 

Peugeot'en var vel kanskje største skuffelsen for meg. Utrolig fin plass å være men føltes ikke like solid ut som Kia'enne. Infotainmenten syns jeg var litt klunky og til tider lite responsiv, men design og utfornming på interiøret var dog spot on. Videre opplevdes den som ganske daff etter å ha kjørt kiaenne rent akselrasjonsmessig, synst og at ACC rotet litt på denne sammenlignet med Kia. 

Hyundai Ioniq hadde mye de samme styrkene som kiaenne, virkelig flott og bra bil å kjøre, men tror nok det var den daffeste og kjedligeste av bilene jeg kjørte i dag. Lite rekkevidde gjør og at denne ikke blir så veldi aktuell, vertfall ikke med det pristilbudet jeg har på Kia E-Soul nå. 

Så ut fra dagens prøvekjøringer ligger jeg faretruende nær å skrive kontrakt på en Mørkegrå Kia E-Soul exclusive , men håper på å få meg en Ålesunds tur å få prøvekjøre DS3 E-Tense før jeg tar en endelig avgjørelse :) 

Hvordan opplevde du veistøy, dekkstøy, vind osv i bilene? Det har mye å si for komfort og opplevd kvalitet

Lenke til kommentar
Malerifaen skrev (16 timer siden):

Hvordan opplevde du veistøy, dekkstøy, vind osv i bilene? Det har mye å si for komfort og opplevd kvalitet

Nå fikk jeg ikke testet bilene på noe annet enn en 80 sone, men ingen hadde noe betydelig med vind eller dekkstøy støy som jeg registrerte som plagsomt vertfall. Men jeg klarer nok ikke å gi deg noe svar på hvilken bil som var best eller dårligst da det var noe jeg ikke hadde så stort fokus på egentlig. Men jeg har jo kjørt Nissan Leaf 40kwh i 2 år som siest å være en av de beste når det kommer til støyisolasjon i coupeen så at jeg ikke ble plaget av vei og vindstøy i noen av bilene må vel sees på som positivt uten at jeg hadde noe stort forhold til det når jeg prøvekjørte.'

edit: Men i forhold til kvalitetsfølelse i coupeen i forhold til materialer og følelse av å lukke dører osv syns jeg faktisk kiaenne kom best ut, hyuindaien på en andre plass hvor jeg la meg i merke at hele dørpanelet på innsiden flekset litt når jeg slo igjen døren. Peugeot var rent estetisk den peneste men ellers føltes det litt billig ut.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Husk hva jeg sa om E-Soul, at du virkelig burde prøve den. Den klart mest moderne bilen i Kia/Hyundai gruppen der den er fersk av året. Kona og Niro er 3-4 år gamle kombinerte fossil plattformer, men de er veldig bra biler de også. E-Soul er bare hakket mer moderne på mange ting. NB, har ikke selv prøvd E-Soul, men det burde jeg kanskje. Mange som skriver bra om den hvertfall som har hatt både Kona og Niro før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (2 timer siden):

Husk hva jeg sa om E-Soul, at du virkelig burde prøve den. Den klart mest moderne bilen i Kia/Hyundai gruppen der den er fersk av året. Kona og Niro er 3-4 år gamle kombinerte fossil plattformer, men de er veldig bra biler de også. E-Soul er bare hakket mer moderne på mange ting. NB, har ikke selv prøvd E-Soul, men det burde jeg kanskje. Mange som skriver bra om den hvertfall som har hatt både Kona og Niro før.

Ja du endte jo opp med å ha helt rett! Værste var vel at jeg bare såvidt gadd å prøvekjøre den, så det taler jo greit for hvor godt inntrykk soul gjorde :) 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da ble det jo bil til slutt. Eller, jeg fikk den ikke med meg hjem siden Veivesenet hadde rotet til noen greier med importpapirene så forhandler fikk ikke registrert den i dag når jeg kom og skulle hente den ? . Fikk dog låne E-Soul demobilen frem til greiene med veivesenet blir ordnet, så ganske grei løsning enn så lenge. 

Bilde av bilen min ?

116878568_10157106556581290_9167049926077379381_o.jpg?_nc_cat=102&_nc_sid=825194&_nc_ohc=Ub_BgVCsZSIAX_vOsiA&_nc_ht=scontent.fosl3-1.fna&oh=2e4c157bd435b2aa2fd01d6cc35da1b8&oe=5F4969FA

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
1814_ skrev (58 minutter siden):

Heldigvis gikk det bra med deg

Off-topic,  prøvde han en forbikjøring? 

Hun prøvde seg ikke på noen forbikjøring nei, kom bare plutselig over i mitt felt uten noe mål å mening sliksett. Har enda ikke fått noen forklaring på hvorfor hun gjorde det, om det var et illebefinnende eller om det var uaktsomhet som gjorde det. 

Lenke til kommentar
8 hours ago, Evil-Duck said:

Hun prøvde seg ikke på noen forbikjøring nei, kom bare plutselig over i mitt felt uten noe mål å mening sliksett. Har enda ikke fått noen forklaring på hvorfor hun gjorde det, om det var et illebefinnende eller om det var uaktsomhet som gjorde det. 

Dette er jo heldigvis noe som blir vanskeligere med fremover som bilene følger mere med selv. Regner med Soul (og kansje Leafen og?) Ville tatt kontrollen og styrt bilen tilbake i ett sånt tilfelle. 

Lenke til kommentar

Nei, den ville ikke det. LKAen i disse bilene fungerer bare på godt merkede veier uten svinger av betydning. Og hvis du tar hånda av rattet i mer enn 10 sekunder vil den bare slå seg av og la bilen fortsetter fremover i samme fart som før. Antikollisjonssystemet ville neppe gjort noen særlig forskjell heller, da det nødvendigvis må filtrere ut stort sett alt av møtende trafikk for ikke å slå ut hver gang du kjører på veier uten midtdeler.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Dette er jo heldigvis noe som blir vanskeligere med fremover som bilene følger mere med selv. Regner med Soul (og kansje Leafen og?) Ville tatt kontrollen og styrt bilen tilbake i ett sånt tilfelle. 

Såfrem det er greit merkede linjer hadde både leafen og kiaen LKA som ville prøvd å styre bilen tilbake i feltet ja.

Olethros skrev (1 time siden):

Nei, den ville ikke det. LKAen i disse bilene fungerer bare på godt merkede veier uten svinger av betydning. Og hvis du tar hånda av rattet i mer enn 10 sekunder vil den bare slå seg av og la bilen fortsetter fremover i samme fart som før. Antikollisjonssystemet ville neppe gjort noen særlig forskjell heller, da det nødvendigvis må filtrere ut stort sett alt av møtende trafikk for ikke å slå ut hver gang du kjører på veier uten midtdeler.

Du mikser LKA og LFA . LKA er alltid aktiv og har ingenting med om du holder i rattet eller ikke, denne vil prøve å styre bilen tilbake i feltet ditt om du begynner å skli over. LFA eller Pro Pilot som nissan kaller det har på leaf svært høye krav for veimerking, men kiaen sin LFA er overaskende effektiv selv der merkingen ikke er helt topp. Det stemmer heller ikke at de bare kobler ut, om du ignorerer all pipingen og advarslene som du får i leaf vil den først bremse 3 ganger kjapt etter hverandre for å eventuelt prøve å vekke sjåføren , om du fortsatt ikke tar i rattet vil den sakte men sikkert gå ned til 0 men fortsatt holde seg innefor linjene. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser at i alle fall Kona har en fallback til LKA og ikke bare slår av systemet helt som den gjør i Ioniqen ja. Regner med at den nye Soulen også har denne i så fall. Men stoppe bilen gjør den fremdeles ikke.

Uansett hva du kaller det finnes det ingen "nødmodus" som faktisk tar kontroll og vrenger rattet til høyre om du først har havnet i feil felt som jeg tolket Complexitys post til å mene.

 

 

 

Lenke til kommentar

Ahh, de har kansje enda litt å jobbe med da.

Det er iallefall større sjanser for at dette ikke ville skjedd om bilen som kom i motgående felt hadde noe slikt, enn ingenting som jeg antar den ikke hadde. Sovnet sjoføren eller var det bare uoppmerksomhet?

Bilen min tar over bare jeg havner litt for nært veikanten så antok slikt var ganske standard :p

Lenke til kommentar

 

Olethros skrev (1 time siden):

Uansett hva du kaller det finnes det ingen "nødmodus" som faktisk tar kontroll og vrenger rattet til høyre om du først har havnet i feil felt som jeg tolket Complexitys post til å mene.

Vel, det er jo teknisk sett det LKA gjør, om du begynner å skli over i motsatt felt så napper den rattet litt tilbake for å få deg tilbake i ditt felt igjen, så om det var uoppmerksomhet som gjorde at hun kom over i feltet mitt kunne nok LKA potensielt ha reddet dagen. Om en har et illebefinnende eller vrir bilen over i feil fil med rattet er det dog begrenset hvor mye LKA kunna ha hjulpet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...