Gå til innhold

Ny Elbil til rundt 320 000,- Hvilken skal jeg velge?


Evil-Duck

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Evil-Duck skrev (På 2.7.2020 den 21.36):

Prøvde Ioniq før jeg kjøpte leafen å likte den godt, men det er ikke å skubbe under en stol av leafen er en betydelig kvikkere og mer engasjerende bil å kjøre som og var største grunnen til jeg faktisk endte opp med en leaf. Det nevnt hadde jeg ikke tenkt så mye på Ioniq før du nevner det, har jo komt ny modell med større batteri nå så mulig jeg må ta meg en prøvetur igjen :) 

Nå har jeg ikke lest hele tråden her, men jeg kjøpte nylig helt ny 2020 modell Ioniq etter å ha prøvd en rekke ulike modeller. Nå hadde jeg nok et litt annet behov enn deg, da vi trengte plass til barnevogn og barnesete, men uansett.

Modellene jeg prøvde var VW E-Golf, Tesla Model 3, Hyundai Kona og Peugeot E-2008. Kan skrive litt om hvilke vurderinger jeg gjorde i den grad det kan være til hjelp for deg.

E-Golf ble raskt uaktuell da den hadde for lite bagasjerom, samt at den raskt ble veldig dyr om man ønsket litt utstyr. 

Tesla model 3 LR: Her var åpningen på bagasjerommet veldig liten, så det var upraktisk å lirke en vogn inn der. Den ble derfor raskt uaktuell. Den ble også nylig satt opp i pris og kom på rundt 550 000 kr med vinterdekk. Det syntes jeg rett og slett ikke at den var verdt. Hvis hurtiglading var et stort behov hadde jeg nok tenkt annerledes. Er også noe skeptisk på kundeservicen til Tesla etter diverse skriverier. Ikke sikkert at det stemmer, men det har en viss psykologisk effekt uansett. 

Hyundai Kona: Med topp utstyr ligger denne på rundt 400 000 kr. Dessverre fikk vi ikke plass til barnevogn i bagasjerommet i denne, og den ble derfor uaktuell for oss. Den ble også litt skjelven under akselerasjon. Men dersom rekkevidde og/eller hurtiglading var viktigere enn bagasjeplass hadde jeg nok valgt denne.

Peugeot E-2008: Her prøvde jeg topp modellen som lå høyt på 300 000-tallet i pris, nærmere 400 000 om jeg ikke husker feil. Dette er en bil som er lett å falle for ved første øyekast da den har et fint utseende og et fancy "3D dashbord" osv. Om man skal ha en SUV og ikke er avhengig av bagasjeplass, hadde jeg myeh eller valgt Kona. Ellers var E-2008 veldig sammenlignbar med bilen jeg faktisk kjøpte, og som jeg skriver litt om til slutt.

Hyundai Ioniq: Her betalte jeg vel 326 000 kr for helt ny og topp utstyrt 2020 modell. Denne bilen kom også med understellsbehandling. Med på kjøpet fikk jeg også mattesett og bagasjeromsmatte, samt første service gratis. Den har klart best bagasjerom av bilene jeg prøvde, og ligger langt under Peugeot E-2008 i pris. Når vi først sammenligner så har også Ioniq ventilerte seter, elektriske seter, oppvarmet ratt mm. Dette er utstyr som Peugeot E-2008 ikke hadde.

Hvis man sammenligner 2020 modellen med forrige modell så er det første man vil se at bilen har et nytt design foran med nye lykter og ny "grill". Setter man seg inn i bilen så har instrumentpanelet fått seg en makeover. Spesielt legger man merke til ny og større touch-skjerm på 10,25". Bilen er nå også på nett og kan styres via Hyundai sin app. I bagasjerommet har man fått et ekstra lite rom på siden med plass til ladekabel. Rekkevidden har økt fra 220 km til 311 WLTP, noe jeg opplever som meget realistisk etter 3 uker med bilen. I finværet som vi har hatt i det siste tror jeg også at den hadde gått et stykke lenger enn dette. 

Sammenlignet med Peugeot E-2008 så får man samme rekkevidde og mer utstyr, til en betraktelig lavere pris, riktig nok i en mindre fancy innpakning. Noen minus er litt tregere hurtiglading enn de beste bilene, samt at bilen ikke er godkjent for takboks. Om man greier seg uten dette, så tror jeg dette er et veldig godt valg. Jeg er i alle fall veldig fornøyd så langt! 

 

Håper dette kan være til noe hjelp :)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Jeg takker og bukker for godt og utfyllende svar @H-Frame :) . Mine krav til bil liner nok ikke helt opp med dine som du og nevner, jeg kunne fint klart meg med Honda E eller i3 rent praktisk, men er akkurat denne ulykken jeg nylig har vært igjennom som gjør meg skeptisk til å gå over til en mindre bil. Ioniq er nok på alle måter den mest fornuftige bilen å gå for her noe jeg og klart innser,  men Peugeoten er en bil den litt mer ufornuftige siden av meg liker best. Men det blir etterhvert flere runder med prøvekjøringer så for en se hvilken bil jeg etterhvert forelsker meg :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (16 minutter siden):

Jeg takker og bukker for godt og utfyllende svar @H-Frame :) . Mine krav til bil liner nok ikke helt opp med dine som du og nevner, jeg kunne fint klart meg med Honda E eller i3 rent praktisk, men er akkurat denne ulykken jeg nylig har vært igjennom som gjør meg skeptisk til å gå over til en mindre bil. Ioniq er nok på alle måter den mest fornuftige bilen å gå for her noe jeg og klart innser,  men Peugeoten er en bil den litt mer ufornuftige siden av meg liker best. Men det blir etterhvert flere runder med prøvekjøringer så for en se hvilken bil jeg etterhvert forelsker meg :) 

Kan godt forstå det. Jeg kan være enig i at Peugeot er fin rent designmessig, men sett bort fra det så er motor, rekkevidde osv. mer eller mindre identisk. I tillegg så får man mer utstyr og mer plass i Ioniq, til en langt lavere pris. Da var valget enkelt. Ioniq fikk man også mer eller mindre "på dagen" i den konfigurasjonen man ønsket, mens på Peugeot var det flere måneders leveringstid. 

Rent sikkerhetsmessig så har Ioniq også 5 stjerne i Euro NCAP. Her får man autonome bremser med frontradar og kamera, man får filskifteassistent, adaptiv smart cruise Control, mm. Så sikkerhetsmessig opplever jeg den som veldig bra. Spesielt er filskifteassistenten som sørger for at man holder seg i sin veibane veldig god synes jeg. Så sikkerhet hadde jeg ikke vært bekymret for i denne bilen, her er den nok på linje med Peugeot, om ikke bedre. Ioniq er heller ingen liten bil, uten at jeg har sjekket mål så vil jeg tro at den er litt større enn Peugeot. Men noe lavere er den jo. 

Som en liten bonus er også forsikringsprisen på Hyundai Ioniq BETYDELIG lavere enn på de andre nevnte bilene. Jeg betaler nå under halvparten for forsikring (toppkasko) som det jeg hadde gjort for E-2008. Hvis vi sammenligner med Tesla så betaler jeg ca 1/6 i forsikring nå enn det en Tesla model 3 hadde kostet. 

Jeg fulgte derfor fornuften når jeg valgte. Nå jeg prøvd begge de aktuelle bilene, og spørsmålet du må stille deg er om du er villig til å betale 70-80 000 kr mer for en bil som er dårligere på alle mulige måter, men som har et finere design. Dersom du likevel skulle helle mot Peugeot E-2008 så er du skremmende nært en Hyundai Kona i pris. Hyundai Kona fremstår da for meg som et mye bedre kjøp på alle mulige måter. Den har betydelig lenger rekkevidde, kraftigere motor, mer utstyr, bedre opplevd kvalitet (etter min mening). Så da anbefaler jeg deg virkelig å prøve den. 

Og før noen spør så kan jeg si at jeg ikke har noen som helst tilknytning til Hyundai utover at jeg nylig kjøpte en Ioniq ?

 

Lenke til kommentar

Du må jo ha en sinnsykt god avtale på forsikring? Betaler 7400kr i året på min Model 3 med 16000km årlig kjørelengde. Blir vel sånn 1200kr i året om din forsikring koster 1/6 del av det.

Vet ikke hva superkasko vil innebære da eller hvor mye kjørelengde du har.

Både Ioniq og Kona er vel gode greier. Annbefaler å få prøvekjørt litt og kjenne på magefølelsen.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ganske overrasket at man fikk IONIQ på dagen. Historisk sett så har det vært ekstreme ventetider fra Hyundai.

Ang. forsikring så var Model 3 var ganske dyr å forsikre da jeg sjekket pris. Nå betaler jeg 7300kr/året for full kasko på 25000 km med 70% bonus. Model 3 kostet over det dobbelte (16692kr/året), så forsikringskostnader er ikke noe å fnyse av når man velger bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Gavekort said:

Ganske overrasket at man fikk IONIQ på dagen. Historisk sett så har det vært ekstreme ventetider fra Hyundai.

Ang. forsikring så var Model 3 var ganske dyr å forsikre da jeg sjekket pris. Nå betaler jeg 7300kr/året for full kasko på 25000 km med 70% bonus. Model 3 kostet over det dobbelte (16692kr/året), så forsikringskostnader er ikke noe å fnyse av når man velger bil.

Kun spurt den lokale banken da eller? Sparebank1 skulle og ha fantasipris på min bil.

Prøvde en helt ny Model 3 Long Range på TOCN sin forsikringskalkulator og kom på 9487kr i året for 25000km der (uten bonus)

Har vel litt høy egenandel og kansje ikke like gode villkår som andre? Men billig om man ikke har tenkt å kræsje.

https://tocn.coverclub.no/BilforsikringTesla

Man slipper jo heldigvis en del ekstra utgifter med Elbil da. Husker jeg måtte betale 500kr ekstra på min gamle dieselbil bare fordi den ikke hadde partikkelfilter.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Kun spurt den lokale banken da eller? Sparebank1 skulle og ha fantasipris på min bil.

Prøvde en helt ny Model 3 Long Range på TOCN sin forsikringskalkulator og kom på 9487kr i året for 25000km der (uten bonus)

Har vel litt høy egenandel og kansje ikke like gode villkår som andre? Men billige om man ikke har tenkt å kræsje.

Storebrand

bilde.png

Gjensidige

bilde.png

Lenke til kommentar
Complexity skrev (59 minutter siden):

Du må jo ha en sinnsykt god avtale på forsikring? Betaler 7400kr i året på min Model 3 med 16000km årlig kjørelengde. Blir vel sånn 1200kr i året om din forsikring koster 1/6 del av det.

Vet ikke hva superkasko vil innebære da eller hvor mye kjørelengde du har.

Både Ioniq og Kona er vel gode greier. Annbefaler å få prøvekjørt litt og kjenne på magefølelsen.

Betaler nå 2040 kr / år for Ioniq med den beste forsikringen, såkalt "kasko best" eller "topp kasko" som det også heter. Tesla lå på det nivået som Gavekort viser over og oppover. Nå sjekket jeg selvsagt ikke alle selskaper, men hos de store var det dyrt!

Endret av H-Frame
Lenke til kommentar

IONIQ koster for meg 7944kr/året hos Storebrand med 6000kr egenandel, e-2008 koster 7296kr/året (edit: Glemte å justere til 25.000km)

Man må også huske på at kasko er et produkt med verdi, og at småselskaper kan være upålitelige når man skal bruke forsikringen.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Just now, H-Frame said:

Betaler nå 2040 kr / år for Ioniq, Tesla lå på det nivået som Gavekort viser over. Nå sjekket jeg selvsagt ikke alle selskaper, men hos de store var det dyrt!

Da har du ordnet deg en vanvittig god avtale. Har du kansje husforsikring og slikt hos samme selskap?

Ja de store er dyr på Tesla, spesielt om den har en P i navnet sitt. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Gavekort said:

IONIQ koster for meg 7944kr/året hos Storebrand med 6000kr egenandel, e-2008 er billigere og koster 5112kr/året.

Man må også huske på at kasko er et produkt med merverdi, og at småselskaper kan være upålitelige når man skal bruke forsikringen.

Absolutt, her må man kansje velge litt om man vil leve dyrt og problemfritt eller billig og kansje litt pjeskete.
Jeg har gått for billig da jeg etter snart 13 år bak rattet aldri har måtte kontakte forsikringen for noe annet enn bytte eller oppsigelse.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134
Complexity skrev (11 minutter siden):

Absolutt, her må man kansje velge litt om man vil leve dyrt og problemfritt eller billig og kansje litt pjeskete.
Jeg har gått for billig da jeg etter snart 13 år bak rattet aldri har måtte kontakte forsikringen for noe annet enn bytte eller oppsigelse.

Det er jo når det smeller du vil ha god hjelp, ikke når du betaler månedlige fakturaer. Men ja, Tesla er dyrt å forsikre, jeg betaler mer for min model 3 performance enn jeg gjorde for min M2.

Lenke til kommentar

Jeg har og kjørt uten å hatt behov for forsikring i 11 år, fremtil det smalt skikkelig på mandag og da er jeg fantastisk glad at jeg hadde topp forsikringen til Tryg. I praksis betyr det at jeg får fabrikks ny bil på forsikringen eller tilsvarende kontantoppgjør på en snart 2 år gammel bil :) 

 

H-Frame skrev (21 timer siden):

Jeg fulgte derfor fornuften når jeg valgte. Nå jeg prøvd begge de aktuelle bilene, og spørsmålet du må stille deg er om du er villig til å betale 70-80 000 kr mer for en bil som er dårligere på alle mulige måter, men som har et finere design. Dersom du likevel skulle helle mot Peugeot E-2008 så er du skremmende nært en Hyundai Kona i pris. Hyundai Kona fremstår da for meg som et mye bedre kjøp på alle mulige måter. Den har betydelig lenger rekkevidde, kraftigere motor, mer utstyr, bedre opplevd kvalitet (etter min mening). Så da anbefaler jeg deg virkelig å prøve den. 

Jeg kjøper mesteparten av argumentasjonen din utenom det jeg har streket under. Ioniq har et kjempeproblem sammenlignet med peugeoten og dette er ladefart, her tar dessverre Ioniq 2.gen jumboplassen mens peugeot plattformen (2008, 208 , DS3, Corsa) er en av klassens beste, så det kommer jo an på hva en prioriterer, for min del er ikke dårlig hurtiglading noen nødvendig dealbreaker men er jo kjekt å ha en bil som en effektivt kan bruke på langtur om fristelsen skulle dy seg :) 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel snarere om det er nok, og ikke bedre. Det er viktig å identifisere kompromisser man inngår, men jeg tror hverken e-2008 eller IONIQ kommer til å plage deg noe særlig med rekkevidde og ladefart, så da er det viktigere at man føler på hvilken bil man liker best.

Det er ingenting som heter gratis lunsj når det kommer til bil. Begge bilene er ekstremt presset på pris, og har balansert bilen på hver sin måte for å gi det beste for pengene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 timer siden):

Jeg kjøper mesteparten av argumentasjonen din utenom det jeg har streket under. Ioniq har et kjempeproblem sammenlignet med peugeoten og dette er ladefart, her tar dessverre Ioniq 2.gen jumboplassen mens peugeot plattformen (2008, 208 , DS3, Corsa) er en av klassens beste, så det kommer jo an på hva en prioriterer, for min del er ikke dårlig hurtiglading noen nødvendig dealbreaker men er jo kjekt å ha en bil som en effektivt kan bruke på langtur om fristelsen skulle dy seg :) 

Jeg er enig med deg i det med hurtigladingen. Men la merke til at du skrev dette tidligere: 

  

Evil-Duck skrev (På 2.7.2020 den 21.45):

Jeg liker i3 og teknologien som sitter i denne, veldi kult at den har "carbon tub" og liker ellers det meste med bilen, men det er akkurat dette med størrelsen som gjør meg skeptisk som du sier. Ellers liker jeg det meste med bilen.

Ingen dealbreaker i for seg selv, den ene gangen i året jeg skal kjøre 60+ mil låner jeg meg heller en bil som takler lange turer bedre. 

Hang meg derfor ikke opp i akkurat denne detaljen. Det var faktisk akkurat dette med hurtiglading som gjorde at jeg brukte lang tid på å bestemme meg, men jeg kom som deg frem til at jeg sannsynligvis sjelden/aldri kommer til å ha behov for hurtiglading. Jeg fikk installert hjemmelader, og her trenger jeg ikke å lade mer enn en gang i uken, kanskje sjeldnere også, ved mitt daglige bruk. 

Jeg har forstått det som at Ioniq har mulighet for 70 kw hurtiglading i teorien, men i praksis er det noe med plassering av batterier og varmeutvikling som gjør at bilen lader saktere. Når det er sagt så føler jeg at dette problemet med hurtiglading på Ioniq er litt overdrevet. I NAF sin ladetest så ladet Ioniq 181 km på 30 minutter, mens E-2008 greide å lade 232 km på samme tid. Det gir deg 51 km mer på 30 minutter med Peugeot. Skal man virkelig merke forskjell må man over på Tesla model 3 LR, som i samme test ladet 456 km på 30 minutter, altså nesten dobbelt så raskt som Peugeot  E-2008 igjen. Men da snakker man også en helt annen prisklasse.

Så igjen, nå som Hyundai har kampanje på Ioniq så mener jeg at den gir mye mer for pengene enn Peugeot. Etter denne tankerekken så stod det til slutt mellom Tesla Model 3 LR, og Hyundai Ioniq for meg. Jeg kom frem til at jeg verken trengte rekkevidden eller hurtigladingen som Teslaen kunne by på. Når bagasjerommet i Teslaen i tillegg var mindre praktisk, og prisforskjellen på de to bilene var på nesten 225 000 så var det mest fornuftig å velge Ioniq. 

Nå forsøker jeg ikke å overbevise deg om noe her, jeg forklarer bare litt hvordan jeg tenkte :)

I den grad "kvalitetsfølelse" er viktig, så må jeg jo si at Peugeot opplevdes som langt mer "plastic fantastic" enn alle de andre bilene som er nevnt. Så til omtrent samme pris så mener jeg fremdeles at Kona er et mye bedre valg, om ikke bagasjeplass er det viktigste.

Håper igjen at det kan være til hjelp, og ønsker deg masse lykke til med ny bil! :) Håper du gir en lyd fra deg her når valget er tatt :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...