Gå til innhold

Ny Elbil til rundt 320 000,- Hvilken skal jeg velge?


Evil-Duck

Anbefalte innlegg

1 minute ago, Gavekort said:

Veldig god rekkevidde også. Eneste er at den kanskje er litt kostnadsredusert.

Utrolig mye bugs i software i starten. Det har blitt fikset en del nå og det kommer flere oppdateringer.

Men det er en kinabil ja, og det merkes nok. Men 75kW lading, kurrant rekkevidde og 5 stjernet i NCAP gjør det til en kurrant bil til prisen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, Gavekort said:

Veldig imponerende bil for 240k, men man bør definitivt sitte i en slik og kjenne på den.

Man må leve med at det kan ta 6-7 sekunder fra man trykker på skjermen til det skjer noe ja.

De har spart kraftig visse plasser.

Men skal vist være helt kurrant bil å kjøre.

Teslabjørn eier jo faktisk en slik og har bøttevis av videoer på youtube om man skulle lure på noe om den.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (12 timer siden):

Hei! 

Mandag måtte dessverre min 2018 40kwh Leaf bøte med livet i et ublidt møte  i en 80 sone front mot front i en Volvo XC60. Denne opplevelsen ga meg en helt ny respekt for Leafen og ingeniør arbeidet som er lagt bak sikkerheten til denne bilen da jeg utrolig nok kom fra det hele uten kritiske skader. På ingen måte skadefri og jeg har nok en lang vei opp og frem før jeg får en normal hverdag igjen for si det på den måten, men gitt hastighet og kollisjonen er det helt utrolig at det gikk så bra. 

Denne opplevelsen har naturlig nok gjort at jeg kommer til å sette sikkerhet og NCAP rating høyere enn noe annet. Så for øyeblikket graviterer jeg faktisk mot enda en ny leaf, problemet her er Chademo porten som trekker ned en ellers fantastisk bil. Tenker da å brainstorme litt her for å se å motta noen tips rundt alternativ. Budsjettet mitt er som tittelen sier 320 000 da det er dette jeg får igjen med forsikringen å jeg er ikke interessert i å bruke betydelig mer enn det. 

utelukkede biler grunnet ikke topscore i NCAP er Corsa E, 208 E , DS3 E og BMW i3 . 

Bilen som kanskje vekker mest interesse er Honda E men denne har enda ingen NCAP rating enda og er tross alt en særdeles liten bil som og gjør meg skeptisk i forhold til dette 

Krav til bilen:

5 stjernet Euro NCAP 

absolutt minimum 200 km WLTP rekkevidde 

Helst CCS port

Ellers har jeg egentlig lite krav, intet behov for noen stor bil. Men jeg innser nok at jeg har malet meg inn i et hjørne og at eneste alternativet for vil bli enda en Leaf.. Men er åpen for tips om det er noe jeg har oversett :)

Først og fremst; Takk og pris at det gikk såpass bra som det gjorde. Ønsker deg en rask og god restitusjon.

Bil; jeg tenker koreansk. Kia e-Niro eller e-Soul. Alternativt Hyundai Ioniq eller Kona. 4 gode biler som greit erstatter Leaf'en.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (9 timer siden):

Veldig imponerende bil for 240k, men man bør definitivt sitte i en slik og kjenne på den.

Fikk mine foreldre til å kjøpe en slik, luksusutgaven med panorama soltak, skinnseter osv for 270k.

Den har sinnsyke mengder med utstyr som man ofte bare finner på dyrere biler slik som autopilot og krasjdeteksjon med bremsing.

Mine foreldre har kjørt 10.000km allerede og de elsker den. Selv syntes jeg interiøret og kvaliteten gir en god følelse og jeg merker ikke at det er en kinesisk bil. Men hva betyr vel det lenger? Volvo XC90 T8 med 400 hester er også en kinabil.

 

Kan anbefale MG ZS EV på det varmeste. Den er også veldig stille inni mtp veistøy. Min  2017 Golf GTE bråker langt mer :)

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Først og fremst; Takk og pris at det gikk såpass bra som det gjorde. Ønsker deg en rask og god restitusjon.

Bil; jeg tenker koreansk. Kia e-Niro eller e-Soul. Alternativt Hyundai Ioniq eller Kona. 4 gode biler som greit erstatter Leaf'en.

Takker for omtanke :). Koreanerene er litt utenfor prissjiktet mitt utenom Ioniq , men skal se om jeg får testet denne :) 

Complexity skrev (10 timer siden):

Hva med MG ZS EV? Som det ironisk nok reklameres for her.

Ligger vel under budsjettet ditt og har 5 stjerner i NCAP.

Screenshot_20200702-225509.jpg

Skal legge den til i listen over biler jeg må prøvekjøre, samme forhandler så DS3 så får slått to fluer i en smekk :)   

Gavekort skrev (10 timer siden):

Renault ZOE hadde 5 stjerner i 2013, men er usikker på om det har endret seg siden da.

https://www.euroncap.com/en/results/renault/zoe/8889

Prøvekjørte Zoe i 2018, syns det var en litt kjedlig bil, men har jo komet ny utgave av denne så kan jo ta meg en prøverunde med denne og :)

kremt skrev (10 timer siden):

Sett på E-Soul? Finnes noen lett brukte fra ca 330,-

Har sett på det ja men designet treffer meg ikke helt, men virker ellers som en fantastisk bil :) 

Gavekort skrev (10 timer siden):

Vil anbefale å sitte i en DS3 E-tense før man vurderer den. Jeg ble skikkelig skuffet av interiørkvaliteten og grillen i Fisher-Price plast. Stylingen i interiøret er subjektivt, men jeg synes det var litt som ei dameveske.

Har prøvekjørt DS7 når broderen skulle ha seg ny bil, var imponert over denne men blir vel en bil i en litt annen klasse.

 

Ellers takker jeg og bukker for alle innspill så langt 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut som om volvoen kom over i motsatt kjørefelt? Hvordan i huleste greide den det?

Angående sikkerhet, så vet jeg ikke hvilke funksjoner Leaf, i3 og de andre bilene nevnt har, men utover vanlig score på tester kan man også se på individuelle sikkerhetstiltak biler har.

Audi Etron har:

  • Varmesøkende kamera for elg(og fotgjengere) i mørket (Kan beregne om den er på kollisjonskurs og skal kunne bremse selv).
  • Bremser selv opp automatisk om den tror det er fare for kollisjon
  • Når den tror det er fare for kollisjon strammer den setebeltene så du dras godt inn i setet

Varmesøkende kamera får man kanskje ikke til en bil mellom 300.000 og 400.000, men noe av de andre tingene er det kanskje håp for?

PS:
Forresten, husk også at det visstnok ikke sier så mye om hvordan bilen ser ut etterpå for sikkerheten.
Biler lages visst for å disintegreres i front, for å ta av for kreftene før de når føreren. I så måte kan en helt uskadd bil i 80km/t kunne være verre enn en "smadret" en ved kræsj.
Utifra bildene ser det nesten ut som om Volvoen har fått større synlige skader enn Leafen.
Hvis det er tilfellet kan du muligens ha sluppet lettere fra det fordi volvoen tok unna en større del av kollisjonskreftene

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke spekulere så mye i skyldspørsmål foruten å konstatere at jeg var den uskyldige part, det var 3 biler involvert en som kastet seg i grøften forran meg, om den styrte unna volvoen som kom inn i feltet hans eller om volvoen styrte unna for at han kom inn feltet hennes og videre traff meg vet jeg ikke, og etterlater denne vurderingen til etterforskningen :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (16 minutter siden):

Jeg vil ikke spekulere så mye i skyldspørsmål foruten å konstatere at jeg var den uskyldige part, det var 3 biler involvert en som kastet seg i grøften forran meg, om den styrte unna volvoen som kom inn i feltet hans eller om volvoen styrte unna for at han kom inn feltet hennes og videre traff meg vet jeg ikke, og etterlater denne vurderingen til etterforskningen :)

Skjønner det. Mye stygg kjøring, så håper skurken blir tatt, om det viser seg at det var en årsak.


Mer angående hvordan biler skal se ut etter kollisjon:
https://www.sintef.no/siste-nytt/hvordan-fa-til-en-perfekt-kollisjon/

Jo mer sammenkrølla rekkverket og fronten på bilen er, jo bedre. Da har disse tatt imot støyten fra kollisjonen og forskånet menneskekroppene inni kupeen. Delen av bilen der folkene sitter skal være like hel.

 

I så måte kan det som sagt hende(utifra bildene) at Volvoens design og materialer var bedre enn Leafen og indirekte hjalp deg ?

Lenke til kommentar

Angående safety rating så kan du begrense deg til Adult Occupant og Safety Assist om du ikke vil være for vanskelig. På førstnevnte så er det ofte marginale forskjeller mellom de bilene som tar sikkerhet seriøst.

2017 5-serie har 91%

2017 Volvo V90 har 95%

2013 Renault ZOE har 89%

2018 Nissan Leaf har 93%

osv.

Lenke til kommentar

Etter å  ha sett mye og gjort en del research selv syns jeg Peugeot E-2008 per nå virker mest interessant.Vet det jo ikke sikkert før en får prøvekjørt selvfølgelig men specs er ganske greit opp min gate og bilen veier rundt det samme som leafen med rundt samme safety rating der det teller. Samt at prisen treffer blinkskudd med budsjettet mitt.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 4
Lenke til kommentar

For utstyrsjunkier som meg så mener jeg GT Line er sweetspottet.

Man bør i hvert fall ha 360 parkeringssensorer og LED-nærlys på en ny bil, noe man får på GT Line. Vil også anbefale proximity keyless og adaptiv cruisecontroll. Førstnevnte er litt bling, men det er utrolig herlig å slippe å rote frem nøkler når man skal legge varer i bagasjerommet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja ACC er noe jeg har nødt å ha, har hatt det de siste 5 årene i bilene jeg har eid så blir nok ikke lett å gå tilbake til vanlig CC. Så da spørs det om det fort blir like greit å gå rett på GT pakken når en skal begynne å legge til enkelt komponenter igjen. Men for ta den samtalen med selgeren når den tid kommer, leveringstid og eventuelle lagerbiler er og et faktum så.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...