Gå til innhold

Norge er verdensmester i elbil – men ikke i nærheten av å nå egne elbilmål


Anbefalte innlegg

1 minute ago, Nidar2 said:

Du har nok betalt endel kronasjer indirekte for å få lading og montering i garasje, men man liker å tro man har fått det gratis ?

Man får en langt hyggeligere pause om man slipper å stå i ladekø og betale det hvite ut av øyet på en ionity.

Får alltid gode avslag når man kan prute på listepriser :) Både på besinbil, elbil og hva annet det måtte være. Handler om å utnytte markedet og konkuransen mellom leverandørene.

Ellers koser jeg meg med elbil, det må jeg virkelig si og ser frem til resten av landet kommer etter.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Har opplevd ladekø én gang i løpet av 3 år med elbil. Det varte 5 minutter. Jeg kjører derimot ofte forbi bensinstasjoner der folk står og fyller. Det er helt normalt. Har forresten stått mye i diesel-kø. Ofte 5-10 minutter ca annenhver mandag morgen når prisen var på sitt laveste. Jeg er veldig fornøyd med å slippe det.

- Har aldri opplevd at noen plundrer med laderen i en fellesgarasje eller lignende.

- Kjøp av lader hever boligverdien mer enn prisen på laderen. Helt grei investering, selv for folk som ikke har elbil.

- Jeg har opplevd fastfrosset ladeluke. Det løser seg med en varm hånd og + 10-20 sekunder. Har også opplevd fastfrossede dørhåndtak, vindu og bakluke både på elbil, dieselbil og bensinbiler. Det er noe som hører til vinteren og skyldes kulde, ikke batteriet.

- Har aldri hørt om noen som i praksis har betalt mer for strøm enn for diesel, men jeg har lest påstanden i media, i et svært søkt scenarie.

- Folk som flytter til leilighet uten lademulighet har nok enten ikke elbil, eller lader på jobb, eller planlegger å sette opp lader senere.

- Du fniser mye du Nidar. En skikkelig fnise-fniser.. :p

Endret av Simen1
  • Liker 7
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (På 2.7.2020 den 15.22):

Om elbiler er like gode som bensin og dieselbiler så trenger de ingen fordeler. Full bompenger, moms, vektavgift og tilsvarende avgifter på hurtigladerne som på bensin og dieselpumpene, samt tilsvarende avgifter på batteriet som på en tilsvarende bensinbil har på CO2 utslipp burde være null problem for elbilene, om de er like gode. Men det er de jo ikke. De er dyre og har dårlig rekkevidde, noe som gjenspeiles i salgene utenfor Norge.

Ja, kor ofte må du kjøre meir enn 400km uten stopp? Det er ikkje forsvarlig kjøring. Rekkevidde er ikkje noe spm lenger. Problemet er at folk redd for forandring. 

Prøv å forestille deg om vi hadde kun el-biler og oppdaga bensin. Du kjørte el heile ditt liv. Så fikk du tilbud.
Kjøp bensin. Du øker non-stopp rekkevidde frå 350km til 700km. Du skal kunne "hurtigfylle" på 5min vs 20min med elbil.
Men du må rekne med dårligere akselerasjon, vektfordelling, høyre tyngdepunk. Du må også betale 50% meir for bensin og det vil koste meir i reparasjoner. Du vil også ødelegge miljøet meir enn med el.

Kor mange trur du hadde gått for bensin då?

Realiteten at el-bilene er meget gode nå. Ytterst få har behov for meir rekkevidde. Det er ikkje like stort utvalg (endå), men det kjem.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (13 minutter siden):

Man får en langt hyggeligere pause om man slipper å stå i ladekø og betale det hvite ut av øyet på en ionity.

Noe som gjelder 99,99..% av ladepausene som foretas her i landet. Du finner sikkert også sære tilfeller der noen har betalt over 20 kr/l for bensinen, som du kan fnise av.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
aomt skrev (5 minutter siden):

Realiteten at el-bilene er meget gode nå. Ytterst få har behov for meir rekkevidde. Det er ikkje like stort utvalg (endå), men det kjem.

Realiteten er at de aller fleste ikke har mulighet for hjemmelading. Det å lade har blitt veldig dyrt og det har vært en eksplosiv prisøkning de seneste årene, mon tro hva årene som kommer vil bringe? Når man må betale kr. 330.000 for en relativt moderat elbil, hvor mye hadde den ikke kostet med moms og andre avgifter? Elbil kan ikke sammenlignes med fossilbiler.

 

Lenke til kommentar
aomt skrev (13 minutter siden):

Prøv å forestille deg om vi hadde kun el-biler og oppdaga bensin. Du kjørte el heile ditt liv. Så fikk du tilbud.
Kjøp bensin. Du øker non-stopp rekkevidde frå 350km til 700km. Du skal kunne "hurtigfylle" på 5min vs 20min med elbil.
Men du må rekne med dårligere akselerasjon, vektfordelling, høyre tyngdepunk. Du må også betale 50% meir for bensin og det vil koste meir i reparasjoner. Du vil også ødelegge miljøet meir enn med el.

Kor mange trur du hadde gått for bensin då?

Veldig bra scenarie! Det er nok veldig få av de som har elbil med 300+km rekkevidde som ønsker seg tilbake til eksosbil. Det er en engangs og enveis overgang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Veldig bra scenarie! Det er nok veldig få av de som har elbil med 300+km rekkevidde som ønsker seg tilbake til eksosbil. Det er en engangs og enveis overgang.

Prøv å legg inn de samme avgiftene på en elbil - tror det er veldig mange som da heller velger å kjøpe bensinbil. Dette ser vi fra andre europeiske land. Det er pris som er avgjørende.

Når det gjelder bruk så koster det fort kr. 6 pr. mil å lade en elbil på hurtiglader. En dieselbil som fyller til kr. 12 pr. liter og bruker en halvliter på mila koster det samme.

(Nei, langt fra alle har mulighet til å lade hjemme).

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (14 minutter siden):

Realiteten er at de aller fleste ikke har mulighet for hjemmelading.

Dette må være fordommene som snakker til deg. Det er ganske uvanlig at folk ikke har mulighet for hjemmelading. Av de jeg kjenner som bor i blokk, rekkehus og eneboliger så kan jeg ikke komme på en eneste som ikke har mulighet for å skaffe hemmelader hvis de vil. Du må gjerne prøve å dokumentere påstanden "de aller fleste..", så vi alle får se hvor realitet det er.

Nidar2 skrev (17 minutter siden):

Det å lade har blitt veldig dyrt og det har vært en eksplosiv prisøkning de seneste årene,

Det har ikke vært noen eksplosiv økning de seneste årene. Prisene ligger nå som før på rundt 3-4 kr/kWh på hurtigladere og rundt 2-2,5 kr/kWh på hjemmeladere, inkludert nedbetaling av selve laderen, hvis man lader ~10 000 km i året.

Nidar2 skrev (20 minutter siden):

Når man må betale kr. 330.000 for en relativt moderat elbil, hvor mye hadde den ikke kostet med moms og andre avgifter?

Sånn rent hypotetisk altså? Rent hypotetisk kunne f.eks bensin og diesel kostet 100 kr/l. Jeg foreslår at vi holder oss til realiteten.

Nidar2 skrev (22 minutter siden):

Elbil kan ikke sammenlignes med fossilbiler.

Jeg som har mye erfaring med begge deler kan godt sammenligne. Hvor mye praktisk sammenligningsgrunnlag har du?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Veldig bra scenarie! Det er nok veldig få av de som har elbil med 300+km rekkevidde som ønsker seg tilbake til eksosbil. Det er en engangs og enveis overgang.

Mange som finner ut at etter 300 km så har man godt av en halvtimes pause uansett. Jeg tror langturer på tvers av landet måtte vært en månedlig affære for at jeg i det hele tatt skulle begynt å utelukke elbiler pga. rekkevidde.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Man skal IKKE kjøre rundt og leite! Bilen skal kunne fortelle deg hvor den nærmeste ledige laderen (som virker) befinner seg, og geleide deg dit. Alternativt så kan en app gjøre det, men nå skal man jo ikke sitte og fikle med telefonen mens man kjører.

Dersom alt er i bruk, skal bilen også fortelle om kor det er kortast kø? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (20 minutter siden):

Prøv å legg inn de samme avgiftene på en elbil - tror det er veldig mange som da heller velger å kjøpe bensinbil. Dette ser vi fra andre europeiske land. Det er pris som er avgjørende.

Om du gir elbilen like lang tid på å havne på effektive produksjonsmetoder som bensinbilen har fått. Hvilken bil trur du vil være billigst i f.eks 2030, eller om du vil krangle, 2040? Når en elbilplattform har fått justert seg på produksjonslinja i X år?

Samt hvor mener du personlig vi er ved de samme årene? Argumenterer du mot elbil fordi de er dyre idag, eller mener du elbilene totalt sett er tøys langt inn i fremtiden også?  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Simen, det er mulig du ikke har så mange venner, men om du ser rundt deg så ser du massevis av bygårder uten en eneste parkeringsplass. Mange av disse bygårdene har dårlig dimensjonerte elektrisk anlegg som ikke takler at alle skal lade bilen heller. Selv om bygården vil bytte el-anlegg stopper det i nærmeste trafo som nettselskapet nekter bytte ut. Men uansett så finnes ikke nok parkeringsplasser. 

Nye boligblokker bygger ikke lenger en plass pr. leilighet slik som for få år siden. I dag tilbys nye leiligheter helt uten parkeringsplasser fordi bykjernen skal være bilfri. Det er dog like vanskelig å få satt fra seg en bensinbil.

3-4 kr. pr. kWh er dyrere enn å fylle bensin/diesel

Realiteten er at elbiler ikke vil være like avgiftsfrie som i dag, og det er naturlig å tro det vil bli en enorm prisstigning. Batterier svekkes som vi stadig leser mens en dieselbil kan gå i årevis med minimalt vedlikehold. Leaf fra 2011 vil ingen lenger kjøpe og bilene må kasseres. Det er mye problemer med lading generelt og verken elektriker, bilprodusent eller ladeboksleverandør tar ansvar.

Jeg tror elbiler blir fremtiden, men om de ikke vært fritatt for avgifter ville det ikke vært solgt en eneste elbil her i landet.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (5 minutter siden):

Prøv å legg inn de samme avgiftene på en elbil - tror det er veldig mange som da heller velger å kjøpe bensinbil. Dette ser vi fra andre europeiske land. Det er pris som er avgjørende.

Nybilavgiftene kan deles inn i følgende fem komponenter:

1. Mva

2. Vektavgift

3. CO2-avgift

4. NOx-avgift

5. Vrakpant

Elbiler gjør det naturlig nok 0 på punkt 3 og 4.

Elbiler betaler allerede like mye vrakpant som eksosbiler

Da er det 1 og 2 igjen. Elbiler får nok en gradvis innføring av mva. Det kan bli utfordrende dersom det økes for raskt. Derfor er det veldig viktig å gå varsomt fram med økninger her. Vektavgift er relatert til utslippsavgiftene i 3 og 4. Biler uten eksosutslipp får naturlig nok redusert vektavgift. Biler med delvis elektrisk framdrift får delvis fradrag i vektavgifta.

Nidar2 skrev (18 minutter siden):

Når det gjelder bruk så koster det fort kr. 6 pr. mil å lade en elbil på hurtiglader. En dieselbil som fyller til kr. 12 pr. liter og bruker en halvliter på mila koster det samme.

Koster fort 6 kr/mil? Hvor har du det tallet fra? De fleste elbiler ligger rundt 1,8 kWh på mila og lader i snitt rundt 85% av strømmen hjemme til rundt 1 kr/kWh inkludert nettleie, fastledd, mva osv. Det betyr at de må betale 16,7 kr/kWh på hurtigladere for å komme opp på et snitt på 6 kr/mil. Her må det være fordommene som snakker til deg igjen. Jeg kan bare fortelle deg at det er ikke sånn det fungerer i praksis. Prøv og du vil finne ut av det du også.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (24 minutter siden):

Mange som finner ut at etter 300 km så har man godt av en halvtimes pause uansett. Jeg tror langturer på tvers av landet måtte vært en månedlig affære for at jeg i det hele tatt skulle begynt å utelukke elbiler pga. rekkevidde.

Bare på tvers? ;) Jeg kjører årlig på langs av landet og synes det er helt ok med elbil. Har ikke behov for sjeldnere pauser enn det jeg bruker å ta nå. I fjor ble det litt drøyt med 8500 km bilferie i løpet av 3 uker (bare 1500 km med familien), men med tanke på lading gikk det helt greit. Det ble heller litt mange timer bak rattet. I år prøver jeg noe kortere, delvis pga koronaen, bare 1200 km med familien. Vennetur rekker jeg neppe i år.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Nybilavgiftene kan deles inn i følgende fem komponenter:

1. Mva

2. Vektavgift

3. CO2-avgift

4. NOx-avgift

5. Vrakpant

Elbiler gjør det naturlig nok 0 på punkt 3 og 4.

Elbiler betaler allerede like mye vrakpant som eksosbiler

Da er det 1 og 2 igjen. Elbiler får nok en gradvis innføring av mva. Det kan bli utfordrende dersom det økes for raskt. Derfor er det veldig viktig å gå varsomt fram med økninger her. Vektavgift er relatert til utslippsavgiftene i 3 og 4. Biler uten eksosutslipp får naturlig nok redusert vektavgift. Biler med delvis elektrisk framdrift får delvis fradrag i vektavgifta.

Koster fort 6 kr/mil? Hvor har du det tallet fra? De fleste elbiler ligger rundt 1,8 kWh på mila og lader i snitt rundt 85% av strømmen hjemme til rundt 1 kr/kWh inkludert nettleie, fastledd, mva osv. Det betyr at de må betale 16,7 kr/kWh på hurtigladere for å komme opp på et snitt på 6 kr/mil. Her må det være fordommene som snakker til deg igjen. Jeg kan bare fortelle deg at det er ikke sånn det fungerer i praksis. Prøv og du vil finne ut av det du også.

Vipps, så innfører regjeringen av batteriavgift
Vipps, så ble det egen vrakpant for elbilbatterier

Eller noe annet - husk alle skal om få år kun kjøre kollektivt!

Jeg regner rundt 2 kWh på mila. 
Jeg regner kun lading på hurtigladestasjoner da mange ikke kan lade hjemme. De som kan lade hjemme har kjøpt lader til ti-tusener av kroner og gjerne bygd om hele sikringsskapet. De betaler store avgifter bare for å få faktura fra sameie eller borettslag, eller infrastruktureieren. Pris pr. kWh vil bli svært høy.

De som kjører lite elbil har ofte svært høye månedlige kostnader i sameiet. Gjerne høyere "fakturaavgift" enn det de fylte i drivstoff på sin fossilbil.

Lenke til kommentar
HF- skrev (32 minutter siden):

Dersom alt er i bruk, skal bilen også fortelle om kor det er kortast kø? 

Ideelt sett ja. Men dette har ikke Tesla (ennå). Uansett, så er det sjeldent kø og hvis man skulle være så uheldig å finne kø så er det jo bare å stille seg i køa i stedet for å kjøre hvileløst rundt og vente på at det skal stå "ledig hos .." på skjermen.

Det bruker å være grei rullering på laderne. Er det 10 ladestolper og folk lader i snitt 30 minutter så rykker man jo fram 1 plass i køa i snitt hvert 3. minutt. Er det 30 ladestolper så rykker man frem hvert minutt osv. Så ikke så rent ulikt det å stå i kø for å komme til bensinpumpa.

En annen ting Tesla ikke har er køordner på skjermen. De fleste har god køkultur, men det er jo alltids en og annen råtten tomat innimellom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (20 minutter siden):

Simen, det er mulig du ikke har så mange venner, men om du ser rundt deg så ser du massevis av bygårder uten en eneste parkeringsplass. Mange av disse bygårdene har dårlig dimensjonerte elektrisk anlegg som ikke takler at alle skal lade bilen heller. Selv om bygården vil bytte el-anlegg stopper det i nærmeste trafo som nettselskapet nekter bytte ut. Men uansett så finnes ikke nok parkeringsplasser. 

Så dårlig dimmensjonert el-anlegg er egentlig et ikke-problem fordi folk får ikke parkert der likevel, uansett om de har elbil eller eksosbil? Da løser jo problemet seg selv. Er noen så dum at de kjøper bil uten å ha noe sted å gjøre av den, så må man jo bare gratulere med tabben. Det er sikkert samme type mennesker som kjøper 7-seters sofa til ei stue som bare har plass til en 3-seter. Da fniser til og med jeg.. :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 time siden):

Realiteten er at elbiler ikke vil være like avgiftsfrie som i dag, og det er naturlig å tro det vil bli en enorm prisstigning.

Realiteten er at mva utgjør den største avgiften. Mva vil innføres gradvis og vil på 10+ år utgjøre opp til 25% prisstigning fra dagens nivå. Er 25% på 10 år enormt?

Nidar2 skrev (1 time siden):

3-4 kr. pr. kWh er dyrere enn å fylle bensin/diesel

 

Hvilket forbruk legger du til grunn for elbiler og eksosbiler her da? Stor el-SUV med henger i motvind og minusgrader vs liten riskoker i nedoverbakke og medvind?

Nidar2 skrev (1 time siden):

Batterier svekkes som vi stadig leser mens en dieselbil kan gå i årevis med minimalt vedlikehold.

Ja, batteri svekkes noe, men det er jo noe folk vet. Det krever ikke vedlikehold. Batteriet krever hverken oljeskift, nytt oljefilter, drivstoffilter, tennplugger, glødeplugger eller girolje. Ei heller uforutsigbare havari av girkasser og annen leamikk når de runder 200 000 km. Men elbiler trenger nye dekk, vindussplylevæske, viskerblader, 12V-batteri og den slags ting, akkurat som eksosbilene.

Nidar2 skrev (1 time siden):

Leaf fra 2011 vil ingen lenger kjøpe og bilene må kasseres.

Du må gjerne gi meg en om du har en til overs. Jeg betaler gladelig vrakpant for den. De mest slitte 2011-modellene går for rundt 50 000 kr på finn.

Nidar2 skrev (1 time siden):

Det er mye problemer med lading generelt og verken elektriker, bilprodusent eller ladeboksleverandør tar ansvar.

Har du noen eksempler eller erfaring å vise til? Regner med du har lang erfaring og eksempler i fleng så skråsikker som du er.

Nidar2 skrev (1 time siden):

Jeg tror elbiler blir fremtiden, men om de ikke vært fritatt for avgifter ville det ikke vært solgt en eneste elbil her i landet.

Land uten avgiftsfritak for elbiler selger også elbiler. Riktignok ikke like mange som her i landet, men noen er det nå. Derfor er det viktig å opprettholde avgiftsfritak ennå en stund.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Realiteten er at mva utgjør den største avgiften. Mva vil innføres gradvis og vil på 10+ år utgjøre opp til 25% prisstigning fra dagens nivå. Er 25% på 10 år enormt?

Dette vet du ingenting om, og det kan bli langt mer. Mange fordeler ble tatt bort over natten i kommunenorge.

Simen1 skrev (2 minutter siden):

Hvilket forbruk legger du til grunn for elbiler og eksosbiler her da? Stor el-SUV med henger i motvind og minusgrader vs liten riskoker i nedoverbakke og medvind?

En helt normal bil i Golf-størrelse.
Se tidligere post.

Simen1 skrev (3 minutter siden):

Ja, batteri svekkes noe, men det er jo noe folk vet. Det krever ikke vedlikehold. Batteriet krever hverken oljeskift, nytt oljefilter, drivstoffilter, tennplugger, glødeplugger eller girolje. Ei heller uforutsigbare havari av girkasser og annen mekanikk når de runder 200 000 km. Men elbiler trenger nye dekk, vindussplylevæske, 12V-batteri og den slags ting, akkurat som eksosbilene.

Ja, jeg vil tro en elbil er rimeligere å drifte de første ti årene. Men mange sliter med hyppige verkstedbesøk selv om feilen ikke er alvorlig og utbedres på garanti.

Simen1 skrev (6 minutter siden):

Du må gjerne gi meg en om du har en til overs. Jeg betaler gladelig vrakpant for den. De mest slitte 2011-modellene går for rundt 50 000 kr på finn.

Pris på finn er langt unna hva man faktisk får for bilen, om man i det hele tatt får solgt den.

Simen1 skrev (7 minutter siden):

Land uten avgiftsfritak for elbiler selger også elbiler. Riktignok ikke like mange som her i landet, men noen er det nå. Derfor er det viktig å opprettholde avgiftsfritak ennå en stund.

Ja, men da vil trolig elbilene bli så dyre at folk heller velger fossilt. Særlig fordi ekstrakostnadene til hjemmelading OG hurtiglading blir enorme.
 

Simen1 skrev (33 minutter siden):

Så dårlig dimmensjonert el-anlegg er egentlig et ikke-problem fordi folk får ikke parkert der likevel, uansett om de har elbil eller eksosbil? Da løser jo problemet seg selv. Er noen så dum at de kjøper bil uten å ha noe sted å gjøre av den, så må man jo bare gratulere med tabben. Det er sikkert samme type mennesker som kjøper 7-seters sofa til ei stue som bare har plass til en 3-seter. Da fniser til og med jeg.. :)

Mange parkerer bilen i gaten.
Jeg er enig i at man kommer langt med 10A lading om man har eldre bolig. Topp moderne ladeutstyr trengs som oftest ikke.

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 3.7.2020 den 14.54):

Jeg sammenligner ikke med en ICE. Vi snakker om en PHEV med 95% elektrisk ferdsel gjennom sin levetid. Da vil det ha store utslag å kjøre med 100kWh batterier vs 20kWh om den alene kan stå for 95% av ferdselen. 

Du glemmer alle utslippene forbundet med hydrogenblindveien. Så ja, batteri er fortsatt mye bedre enn hydrogen på utslipp.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...