Gå til innhold

Norge er verdensmester i elbil – men ikke i nærheten av å nå egne elbilmål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lynxman skrev (34 minutter siden):

Jeg må snart fylle dieselbilen igjen. Det er noe skikkelig dritt. Skjønner ikke hvorfor noen absolutt må ha det sånn at de må stå og fylle bilen på en stasjon i fremtiden. Når jeg får elbil skal jeg vinke til alle som står og fyller.

I starten vil det føles som en befrielse og du kan trekke på smilebåndet hver gang du passerer en bensinstasjon. Etter hvert normaliseres følelsen av å slippe å fylle. Så forsvinner automatikken i å flytte blikket til prisskiltene når man passerer de. Litt som filmrull til kameraet i butikken, eller musikk-kasettene. På et eller annet tidspunkt forsvant de fra bevisstheten. Selv om de sikkert var i salg mange år etter at digitalkameraene/CDene kom.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Dubious said:

Tar omtrent like lang tid å fylle som det tar å plugge inn og ut ladekabelen

Da snakker du om et dårlig opplegg.

Når jeg har parkert bilen i garasjen tar det mindre enn 5 sekunder til å plugge laderkabelen inn: pluggen/kabelen henger ned fra garasjehimlingen ca 40-50 cm fra bilens ladeport. Når jeg går ut av bilen er jeg 1.5 m fra ladeporten. Tilsvarende når jeg skal frakoble.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bernt2 skrev (6 timer siden):

Var på tur tidligere. Ble lading på hjemveien. Rakk såvidt ei pølse og en skvett kaffe, så hadde vi nok i massevis til resten av turen hjem ??

Jeg synes TM3 lader for fort. Man bør slippe å stresse når man er på langtur. Maten, drikken og turen skal nytes - ikke bare overstås.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Dubious said:

Tar omtrent like lang tid å fylle som det tar å plugge inn og ut ladekabelen

Tror folk glemmer litt at de fleste som kjører elbil i dag har eid fossilbil før.

Savner absolutt ingenting med å eie dieselbil. Stå i kø på pumpen, få stinkende diesel på handa fordi handtaket er tilgriset, se at hundrelapper flyr avgårde.. 

Nei mye bedre å kunne fylle bilen til småpenger uten alt griset.

Nå har jeg såpass stort batteri på min at det ikke er spesielt ofte jeg må plugge i laderen heller.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg skal vurdere å bytte ut min 1 liter på mila dieselbil når Cybertruck kommer, da det er den eneste elbilen som har truffet på alle punkter
Jeg skriver "vurdere" fordi vi har fått svært lite informasjon om bilen i det hele tatt kommer til Norge, med tanken på alle vinklene, og det er stor sjanse for at en må ha C1 for å kjøre den.
Har C så ikke noe problem for meg, men...

Lenke til kommentar
HF- skrev (40 minutter siden):

Det trengs flere ladestasjoner, og dei enkelte bør vere store. Om et tettsted har fem stasjoner med femten uttak er det pes å kjøre rundt og leite etter kort kø i forhold til om det var to med sju og åtte. 

I kontekst av bensinstasjoner og offentlige ladestasjoner så skjønner jeg den bekymringen. Men i kontekst av Teslas navigasjon, der man kan se antall ledige ladestolper i sanntid, på alle nærliggende ladestasjoner så ser jeg ikke helt problemet. Teslas navigasjon er langt i fra perfekt, men de ligger likevel langt fremme i brukervennlighet. Det er bare et spørsmål om tid før navigasjonen til andre modnes og får like bra eller bedre funksjonalitet.

Angående antall ladere på hver plass så er jeg enig i at det bør være mange. Men ett tettsted kan gjerne ha mer enn étt sted å lade, for å skape litt mangfold og konkurranse mellom spisesteder og andre tilbud rundt laderne. Så kan man velge om man vil stoppe der det bare er hurtigmat eller et sted med husmannskost.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (14 minutter siden):

I kontekst av bensinstasjoner og offentlige ladestasjoner så skjønner jeg den bekymringen. Men i kontekst av Teslas navigasjon, der man kan se antall ledige ladestolper i sanntid, på alle nærliggende ladestasjoner så ser jeg ikke helt problemet. Teslas navigasjon er langt i fra perfekt, men de ligger likevel langt fremme i brukervennlighet. Det er bare et spørsmål om tid før navigasjonen til andre modnes og får like bra eller bedre funksjonalitet.

Angående antall ladere på hver plass så er jeg enig i at det bør være mange. Men ett tettsted kan gjerne ha mer enn étt sted å lade, for å skape litt mangfold og konkurranse mellom spisesteder og andre tilbud rundt laderne. Så kan man velge om man vil stoppe der det bare er hurtigmat eller et sted med husmannskost.

Det burde vere ganske enkelt å forstå at det eksisterer flere merker enn Tesla. Ja fint å kunne velge fasiliteter i nærheita, men det viktigste er å få lade, det neste er ofte å kunne komme seg inn og gå på do. Om du finn en restaurant med vassgraut eller sild og poteter er du god

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (14 timer siden):

Tar omtrent like lang tid å fylle som det tar å plugge inn og ut ladekabelen

Betaler du ikke? Det tar jo lengre tid å dra kortet og taste koden enn å plugge inn og ut kabelen..

HF- skrev (13 timer siden):

Det burde vere ganske enkelt å forstå at det eksisterer flere merker enn Tesla. Ja fint å kunne velge fasiliteter i nærheita, men det viktigste er å få lade, det neste er ofte å kunne komme seg inn og gå på do. Om du finn en restaurant med vassgraut eller sild og poteter er du god

Jeg tenkte mer på kjøttkaker, potet, brun saus og tyttebærsyltetøy. Men kan godt omformulere meg til indisk vs italiensk vs amerikansk. Poenget er bare at man får noe å velge mellom. Jeg er altså ikke fornøyd med utvalget sånn det er i dag på mange strekninger.

Cafeeiere er neppe så interessert i at ladetiden krympes til få minutter. De vil jo gjerne ha kundene der lenge nok til at de kjøper noe å spise og drikke og kort nok til at de ikke sitter og tar opp bord i det vide og det brede mens de tvinner tomler. Jeg tror det er en felles interesse med folk som er på langtur. Folk liker ikke å stresse, dytte pølsa ned på høykant og springe til bilen for å trekke ut ladekabelen før man får "overtredelsesgebyr". Indirekte liker folk heller ikke å betale for å ha unødvendig mange ladestolper så de kan stå der mye lengre enn faktisk ladetid heller. Ladestoppene bør med andre ord tunes så de varer ca 30 minutter, både av hensyn til cafeene og bilistene. Da får vi et kjøremønster for hvermansen som kan minne om yrkessjåførenes kjøre- og hviletids-bestemmelser. Jeg synes i hvert fall det er en betryggende tanke at uopplagte bilister må ta 30-minutters pauser av og til. Av samme grunn liker jeg heller ikke tanken på at framtidige elbiler skal få 1000+ km rekkevidde. Det bør holde med 4-5 timer i 100 km/t og kortere tid dersom hastigheten er høyere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 timer siden):

Det er bare et spørsmål om tid før navigasjonen til andre modnes og får like bra eller bedre funksjonalitet.

Lastet ned beta-versjon av Android Auto for ca 1 årr siden, og den har omtrent samme funksjon med sanntids stasjons data. Har fungert den ene gangen jeg har måtte hurtiglade, men kan anbeale folk å prøve. Kjekt å få bekreftet at den fungerer på flere nettverk, og at jeg ikke kun var heldig. 

https://www.apkmirror.com/apk/google-inc/android-auto/

Android Auto fantes ikke på Norsk app-store på den tid, men alt fungerer så lenge man laster ned installasjon og installerer manuelt. Appen blir også automatisk oppdatert. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
On 7/5/2020 at 2:09 PM, Theo343 said:

E-Tron er bedre bagasjemessig enn Model X? Den e-tron jeg så med familie på 4 på tuckfors åpnet alt og det så ut som det var veldig lite bagsjeplass. De hadde spedd på med en skiboks som så litt overlastet ut. Lite nok til at jeg miste litt interesse for den med tanke på at det er så stor bil.

Men jeg har ikke studert de nøye, kun 3-4 meter fra bilen og sett andre ta ting inn og ut.

Tja, ingen av dem har de store, firkantede bagasjerommene til en herregårdsvogn.

Det var formen på bagasjerommet som var upraktisk på den Model Xen vi satt på. Jeg tror taxien hadde tatt ut den doble bunnen, det var på ingen måte flatt. Og som taxi har han jo bagasjetrekket/"hattehylla" på som han måtte trekke unna, det vil jo ikke jeg bruke i min bil. Det var ikke bare å legge den inn, for å si det sånn, mye mindre egnet enn den "lille" V50en. Bagasjerommet er dypt men lavt bakerst. Dette bildet her viser vel sånn høvelig hvor godt egnet den er for en rullestol baki der:

Tesla_Model_X_Trunk_high.jpg

Og for å ha noe å måle mot, slik ser en stor V70 ut bak:

volvo-v70_3250_28.jpg

Men bildene lyver alltid litt. Bare dagslyset alene er nok til at det ser større ut. Når jeg ser bilder av E-tron bagasjerommet nå, så er formen den eneste fordelen, det er fortsatt veldig lite hvis man ser det fra siden. Disse to bildene skulle nesten ikke vært samme modell: 

26_copy.jpg?itok=YrEyyf9A

 og

01etronAbuDhabi82.jpg

Jeg har gått forbi en e-Tron på jobb mange ganger og den er stasjonsvogn-aktig men litt "eh, fortsatt kort" bak. Jeg er ikke i mål med å finne en direkte erstatter til Volvoene på papiret. Det er sikkert en grunn til at crossovers og SUVs har erstattet stasjonsvogner, men det er også slik at stasjonsvogner har sine egne fordeler. Størrelse og form på bagasjerom er én, og lavere innsteg en annen...

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (På 3.7.2020 den 15.43):

Problemet med den store majoriteten er at det slett ikke er sikkert de orker å plugge seg inn etter hver kjøretur. Og da blir hver PHEV kun bortkastede batteripakker.

Så det du sier er at kjøpere av PHEV'er er så velstående at de driter i bensinkostnadene? 

I tidligere undersøkelser har det vel kommet fram at privatperson ER flinke til å plugge inn og lade (siden de sparer masse penger på det), men at brukere av PHEV-firmabiler driter i drivstoffkostnadene, siden det er arbeidsgiver som betaler.

Så derfor mener jeg bestemt at man må skille mellom privat drift og firmakjøring når det kommer til PHEV.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
HF- skrev (17 timer siden):

Det trengs flere ladestasjoner, og dei enkelte bør vere store. Om et tettsted har fem stasjoner med femten uttak er det pes å kjøre rundt og leite etter kort kø i forhold til om det var to med sju og åtte. 

Man skal IKKE kjøre rundt og leite! Bilen skal kunne fortelle deg hvor den nærmeste ledige laderen (som virker) befinner seg, og geleide deg dit. Alternativt så kan en app gjøre det, men nå skal man jo ikke sitte og fikle med telefonen mens man kjører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Kanskje dette er stort nok? Eller for stort?

 

Eller denne?

 

Ja, 

jeg tenkte jeg skulle skrive et innlegg som svar på det forrige der du nevnte de to, og gå over de kassebilene som finnes. Det er et segment som har en viss framgang nå. Har bare ikke kommet så langt enda.

Lenke til kommentar
19 hours ago, Lynxman said:

Jeg må snart fylle dieselbilen igjen. Det er noe skikkelig dritt. Skjønner ikke hvorfor noen absolutt må ha det sånn at de må stå og fylle bilen på en stasjon i fremtiden. Når jeg får elbil skal jeg vinke til alle som står og fyller.

Det er helt nydelig å nesten aldri måtte dra innom en bensinstasjon :) Bare sette i pluggen når man går ut av garasjen, blir ikke enklere. Sim sala bim.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Man kan fnise av de som står i ladekø og lader mens man fyker forbi i bensinbilen. Man kan fnise av de som plundrer i fellesgarasjen med å få ladet bilen uten å vite hvor problemet er, og man fniser av de som gladelig betaler flere titusenvis av kroner for å få montert lader i garasjen. Man kan også fnise av de som ikke får opp ladeluken om vinteren. Man fniser av de som finner ut at det er dyrere å lade elbilen enn å fylle diesel. Man fniser av de som nylig har flyttet til ny leilighet uten lademulighet. Det kan være mye hazzle med elbil.

Lenke til kommentar

  

12 minutes ago, Nidar2 said:

Man kan fnise av de som står i ladekø og lader mens man fyker forbi i bensinbilen. Man kan fnise av de som plundrer i fellesgarasjen med å få ladet bilen uten å vite hvor problemet er, og man fniser av de som gladelig betaler flere titusenvis av kroner for å få montert lader i garasjen. Man kan også fnise av de som ikke får opp ladeluken om vinteren. Man fniser av de som finner ut at det er dyrere å lade elbilen enn å fylle diesel. Man fniser av de som nylig har flyttet til ny leilighet uten lademulighet. Det kan være mye hazzle med elbil.


Betalte ikke en krone for å få hverken lader eller montering i garasjen. Begge deler fikk man forhandlet med i pruting og pris :) Aldri slitt med å få opp ladeluka om vinteren, kanskje de samme slet med å få opp bensinlokket eller bildøra? Jeg fniser ikke hver gang jeg ser en som har fått stopp på fossilbilen langs veien (ser 1 omtrentlig hver eneste dag per 10ende mil).

Koser meg de få gangene jeg skal kjøre så langt at en liten strekk for kroppen blir lagt inn ved en hurtiglader. Godt å slå seg ned med en kopp kaffe og en avis da. Hvis man rekker kaffen da. Så er man opplagt og fin etter en pause til videre kjøring.

Endret av Theo343
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Betalte ikke en krone for å få hverken lader eller montering i garasjen. Begge deler fikk man forhandlet med i pruting og pris :) Aldri slitt med å få opp ladeluka om vinteren ? Kanskje de samme slet med å få opp bensinlokket eller bildøra? Jeg fniser ikke hver gang jeg ser en fossibil som har stoppet langs veien (ser minst 1 hver dag).

Koser meg de få gangene jeg skal kjøre så langt at en liten strekk for kroppen blir lagt inn ved en hurtiglader. Godt å slå seg ned med en kopp kaffe og en avis da.Så er man opplagt og fin etter en pause til videre kjøring.

Du har nok betalt endel kronasjer indirekte for å få lading og montering i garasje, men man liker å tro man har fått det gratis ?

Man får en langt hyggeligere pause om man slipper å stå i ladekø og betale det hvite ut av øyet på en ionity.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...