Gå til innhold

Norge er verdensmester i elbil – men ikke i nærheten av å nå egne elbilmål


Anbefalte innlegg

Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

Ikke enig. Om man skal få ladet opp hybriden igjen mens man er inne og handler eller har andre ærend bør den ta minst 11kW lading. Helst 22kW. Om man baserer seg kun på lading hjemme vil man kjøre mer på bensin/diesel enn nødvendig. 

Om man har 75 km elrekkevidde, hva er poenget med å lade bare man skal en tur på butikken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jens Kr. Kirkebø skrev (5 timer siden):

Den turen innom butikken kan være i slutten av en 60km lang pendlertur til jobben (uten lademulighet der) og man skal kanskje ut og kjøre mer ganske snart. Eller man stikker i butikken rett etter jobb, 65km hjemmefra. 

Kan du tegne og forklare på et kart?

Lenke til kommentar
uname -l skrev (3 timer siden):

Kan du tegne og forklare på et kart?

Du skjønte ikke forklaringen? ;) Om man har 30km til jobbben og stikker innom butikken rett før man er hjemme igjen har man allerede brukt opp mesteparten av den elektriske rekkevidden. Da er det greit å få fylt opp igjen mens man er inne og handler slik at man kan kjøre elektrisk også resten av dagen (f.eks unger som skal kjøres hit og dit). Det er da nok av tilfeller der man kan trenge mer enn 75km elektrisk rekkevidde uten at man får ladet noe særlig av betydning hjemme i løpet av dagen. En 22kW lader gjør at man kan fylle på bra med strøm på den tiden man bruker på å handle.

Også på tur til hytta vil en rask lader hjelpe. Er det 20 mil til hytta og man stopper og gjør innkjøpene etter 8-12 mil kan en rask lader bety forskjellen på å kjøre 37,5% eller 75% av turen elektrisk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (37 minutter siden):

Du skjønte ikke forklaringen? ;) Om man har 30km til jobbben og stikker innom butikken rett før man er hjemme igjen har man allerede brukt opp mesteparten av den elektriske rekkevidden. Da er det greit å få fylt opp igjen mens man er inne og handler slik at man kan kjøre elektrisk også resten av dagen (f.eks unger som skal kjøres hit og dit). Det er da nok av tilfeller der man kan trenge mer enn 75km elektrisk rekkevidde uten at man får ladet noe særlig av betydning hjemme i løpet av dagen. En 22kW lader gjør at man kan fylle på bra med strøm på den tiden man bruker på å handle.

Det stemmer, jeg skjønner det ikke. For hele forutsetningen er at man velger en PHEV med elrekkevidde som dekker dagligbehovet. Det inkluderer de to-tre kilometerne fram og tilbake til butikken.

Lenke til kommentar
Ole Petter Pedersen skrev (23 timer siden):

Trendlinjen er dagens vekst i prosentpoeng framskrevet. Så kan det skje ting framover som kan endre bildet, både de faktorene du nevner, eller for eksempel at momsfritaket fjernes. Så hvor bratt eller slakt det blir, får vi se. Men om vi skal vurdere hvor langt vi har kommet, synes jeg det er vanskelig for eksempel å forutsette at VW ID3 eller Tesla Model Y vil føre til forbedringer. Vi har jo allerede vært gjennom to-tre år med vesentlige forbedringer i bilkvalitet og ikke minst antall tilgjengelige modeller. Men det blir spennende å se. Uansett er vi inne i en kritisk fase, og da er det naturlig å sjekke: Hva forteller tallene oss akkurat nå.

Artikkelen har mange gode poenger men trendlinjen må ha blitt satt opp av en matematiker som ikke har fått med seg at det har vært en koronaepidemi og har null kunnskaper om elbilmarkedet! Hovedsaken er at det er enorm usikkerhet med hensyn til hva som skjer med utbredelsen av elbiler. At en har et poeng en vil ha frem og tegner en trendlinje i tråd med det, er ikke uvanlig, men ikke særlig saklig.

Opp til utgangen av 2019 har elbilmarkedet vært dominert av seks bilmodeller, tre kombibiler med moderat pris (Leaf, e-Golf og i3), en ekstrem sedan (Tesla Model S) en ekstrem SUV (Model X) og en sedan (Model 3). Sedaner er fremmede fugler i dag og så godt som ingen SUV'er og stasjonsvogner har vært tilgjengelige. Allikevel har  disse få modellene solgt i 180.000 eksemplarer (av totalt 268.000 frem til slutten av 2019). Nå som markedet eksploderer med hensyn til nye modeller av alle slag i løpet av et halvt år, vil vi ha en helt ny situasjon. Dette i tillegg til at de tre kombiene har fått utvidet sine rekkevidder betraktelig, gjør at jeg forventer en eksplosjon i salget av elbiler til høsten og neste år. Legg også til at elbiler stadig mer nærmer seg fossilbile i produksjonskost.

En kan tenke seg at mange som ikke har egen parkeringsplass (folk i bygårder og i boligblokker) vil kvie seg for å kjøpe en elbil. Her må en stor innsats gjøres slik at alle har tilgang til egen ladeplass. Men dette forholdet behøver ikke ha så mye å si for nybilsalget, for det er ikke folk fleste som kjøper ny bil (jeg har aldri gjort det!). De som kjøper nye biler er de med god økonomi, som har bil gjennom jobben og pensjonister! Alle andre kjøper Norges mest kjøpte bil, bruktbilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, om man nå har et kjøremønster som gjør at man må avslutte et par dager i uka med noen kilometer på diesel/bensin så er det ikke noen klimakatastrofe. Det kan jo ikke være et mål at dieselen blir så gammel på tanken at det gror dieseldyr i den. Jeg tror 75 km elektrisk rekkevidde på PHEV-en passer noen utmerket.

For å ta meg selv som eksempel: 10 kWh hadde i teorien vært nok til å elektrifisere ~60% av min årlige kjørelengde. For å nå 100% må jeg godt over 50 kWh.

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 7/2/2020 at 3:22 PM, FrihetensRegn said:

Om elbiler er like gode som bensin og dieselbiler så trenger de ingen fordeler. Full bompenger, moms, vektavgift og tilsvarende avgifter på hurtigladerne som på bensin og dieselpumpene, samt tilsvarende avgifter på batteriet som på en tilsvarende bensinbil har på CO2 utslipp burde være null problem for elbilene, om de er like gode. Men det er de jo ikke. De er dyre og har dårlig rekkevidde, noe som gjenspeiles i salgene utenfor Norge.

Elbiler er fortsatt i en rivende utvikling og samfunnet er fortsatt preget av fordommer mot elbil. Ergo trenger man insentivene en god stund fremover.

Bare snakk om elbil med de som ikke eier det så får man et inntrykk av kunnskapsnivået.
Personlig mener jeg PHEV er en distraksjon som gjør bilens konstruksjon unødvendig komplisert. Ja det er flott for småkjøring som man gjør en del av men da kan man like greit gå helelektrisk.

Det eneste argumentet jeg ser for å gå for noe annet enn elektrisk er om man:
1. Trenger hengervekt på over 1600kg og ikke kan bruke over en halv million på bil (veldig forståelig)
2. Ikke har noen lademuligheter hjemme og må drive å kjøre rundt på let etter ledige hurtigladere
    Fremfor å fylle kanskje 1 gang i uken (fossil) blir det da en rutine at man ofte må "fylle" hver dag.
3. Kjører mer enn 15 mil i hverdagen. De fleste elbiler i dag har god rekkevidde både sommer og vinter.
    Mange husstander har også 2 biler og det er ingenting i veien med å ha 2 elbiler med høy og lav rekkevidde.
4. Bor i et området hvor ladeinfrastruktur på veinettet er dårlig utbygd (noe som var tilfelle når jeg kjøpte min første elbil)

Det siste punktet er fint mulig å leve med men gjør det til noe ulempe å ha elbil da ting må planlegges i noe grad. De første årene med elbil fra ca. 2011 krevde mer planlegging, nå krever det nesten ingen selv om jeg skal langt da ladeinfrastruktur har eksplodert i vekst.

Det er en ny måte å tenke bil på ja, men jeg er veldig glad for at jeg gjorde skiftet tidlig. Går man over til elbil i dag er også lærekurven mye lavere enn den var for 10 år siden.

Endret av Theo343
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (9 timer siden):

Det eneste argumentet jeg ser for å gå for noe annet enn elektrisk er om man:

Du glemte god plass. Mange av de SUVene og stasjonsvognene mange nordmenn liker i dag har meget god bagasjeplass og benplass. Man kan legge ned setene og få enda mere plass. Mange har kanskje vurdert elbil, men kommer frem til at de blir vanskelig å kjøpe en elbil til under 500 000 kr som også har like god plass som en Passat eller Mondeo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, FrihetensRegn said:

Du glemte god plass. Mange av de SUVene og stasjonsvognene mange nordmenn liker i dag har meget god bagasjeplass og benplass. Man kan legge ned setene og få enda mere plass. Mange har kanskje vurdert elbil, men kommer frem til at de blir vanskelig å kjøpe en elbil til under 500 000 kr som også har like god plass som en Passat eller Mondeo.

Bruktbil er litt "skummelt" for mange på elbilfronten men model x er nok en fin bruktbil.

Det jeg liker best med å være elbileier er at det er omtrentlig bekymringsløst vedlikeholdsmessig. På 10 år har jeg ikke hatt en eneste hendelse med mine elbiler mens jeg har hatt 5-6 tilfeller på samt tid hvor jeg må redde andre i familien med fossilbil.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv med det vi vet om modeller tilgjengelig i 2020-2022 er det begrenset hvilke elbil-segmenter som er dekket.

Vi har en Volvo V50 og en V70. Masse plass i bagasjerommet - som vi trenger ofte. Når vi er ute på tur må vi ha med barnerullestol og kanskje mer utstyr også. Der har blant annet en Model X fått prøvd seg. Den gikk inn, men av alle biler vi har hatt rullestolen i, er bagasjerommet til Model X desidert dårligst egnet. Høye kanter og ujevnt gulv, stolen ble liggende og vippe i trafikken. 

Skal jeg rangere elbiler etter "best egnet familiebil" for de som trenger litt bagasje, kommer helt klart e-tron bedre ut av det. E-Niro har jeg ikke sett, ser ut til å ville fungere men er bare sånn måtelig imponert over det jeg ser i fotoene. ID.4 tror jeg blir mer bestefar-klassen (crossover/SUV med coupe-form). Peugeot E-2008 får skryt som rimelig familiebil, men har også bare et halvt bakhjul med lengde bak bakdøra.

På toppen at det rett og slett ikke finnes noen e-Mondeo eller e-V70, tar jeg meg heller ikke råd til å kjøpe bil nyere enn tre år. Så da er det lenge til jeg får gått over - selv om jeg vil. Det gjelder heller ikke bare elektriske biler - tradisjonelle stasjonsvogner blir stadig vanskeligere å finne i en skog av crossovers med avrundet bagasjerom. Men det er uansett ikke jeg som velger min neste bil, vi trenger HC-bil...

Endret av tommyb
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det dukker nok opp noe i din sjanger etter hvert også. Kanskje Nissan e-NV200 er det nærmeste per i dag? Ellers høres det ut som kommende Mercedes-Benz EQV eller Peugeot e-Traveller kan være noe i din sjanger. Mye bedre rekkevidde, høyere kvalitet, plass etc, men en del dyrere da.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

E-Tron er bedre bagasjemessig enn Model X? Den e-tron jeg så med familie på 4 på tuckfors åpnet alt og det så ut som det var veldig lite bagsjeplass. De hadde spedd på med en skiboks som så litt overlastet ut. Lite nok til at jeg miste litt interesse for den med tanke på at det er så stor bil.

Men jeg har ikke studert de nøye, kun 3-4 meter fra bilen og sett andre ta ting inn og ut.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Theo343 said:

E-Tron er bedre bagasjemessig enn Model X? Den e-tron jeg så med familie på 4 på tuckfors åpnet alt og det så ut som det var veldig lite bagsjeplass. De hadde spedd på med en skiboks som så litt overlastet ut. Lite nok til at jeg miste litt interesse for den med tanke på at det er så stor bil.

Men jeg har ikke studert de nøye, kun 3-4 meter fra bilen og sett andre ta ting inn og ut.

Legger du ned setene på Model X har du 2180 liter med plass.
Og 187 liter under panseret.

E-Tron har 1755 liter med setene nede, og man får kansje plass til ladekabelen under panseret om den ikke er så stor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Lynxman skrev (15 minutter siden):

Jeg må snart fylle dieselbilen igjen. Det er noe skikkelig dritt. Skjønner ikke hvorfor noen absolutt må ha det sånn at de må stå og fylle bilen på en stasjon i fremtiden. Når jeg får elbil skal jeg vinke til alle som står og fyller.

De kan vinke lengre når du lader bilen

Endret av Dubious
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...