Gå til innhold

Norge er verdensmester i elbil – men ikke i nærheten av å nå egne elbilmål


Anbefalte innlegg

7 minutes ago, uname -l said:

Ok, så passer elbil for deg da. Det er ingen som påstår at PHEV er optimalt for ethvert nisjebehov og fullstendig dekker alle disse påfunnene dine.

Folk har veldig ulike behov og køyremønster.  Mykje tyder på at ladehybridar i realiteten har høgare utslepp enn dei betaler for, og dei er ingen garanti for utsleppsreduksjon.  Elbilar garanterer utsleppsreduksjon.

7 minutes ago, uname -l said:

Det blir spennende med Toyota RAV4 Prime som har 18,8 kWh batterikapasitet og 75 km WLTP-rekkevidde. Den får også uttak for 220V som høres veldig praktisk ut. Det er vel ikke alle elbiler som har det?

Nei, ikkje alle.  Eg har sjølv ein inverter som eg kan kople på 12V når eg har bruk for det, men det er nokre år sidan sist eg brukte han.  I staden har eg ein dimp som kan konvertere 12V til det meste av likespenning til berbare PCar og liknande.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sturle S skrev (40 minutter siden):

Folk har veldig ulike behov og køyremønster.  Mykje tyder på at ladehybridar i realiteten har høgare utslepp enn dei betaler for,

Det virker som du hele tiden baserer deg på tyske firmabiler hvor bensinen er gratis og strømmen er grisedyr. For ladehybrider i privat eie her i Norge(sjekk hvilken geografi artikkelen handler om), så er mitt inntrykk at man oppnår WLTP eller bedre utfra de jeg kjenner og leser om. Det mangler god og oppdatert statistikk, men om man tar utgangspunkt i statistisk kjøremønster og sunn fornuft så tyder det meste på at utslippsreduksjonen er minst like høy som det reklameres for. WLTP baserer seg på at omtrent 50% av kjøringen er landevei/non-urban.

Sturle S skrev (40 minutter siden):

Elbilar garanterer utsleppsreduksjon.

Nei, om man tar hensyn til produksjonsutslipp så er det ingen garanti i det hele tatt. Hvis de ekstra 60 kWh som trengs for å gjøre bilen helektrisk brukes lite så vil reduksjonen bli negativ. Og om man skulle få en gevinst i det hele tatt så er CO2-reduksjonen den dyreste som er å oppdrive. Og det er garantert.

Endret av uname -l
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 minutt siden):

Nei, om man tar hensyn til produksjonsutslipp så er det ingen garanti i det hele tatt. Hvis de ekstra 60 kWh som trengs for å gjøre bilen helektrisk brukes lite så vil reduksjonen bli negativ. Og om man skulle få en gevinst i det hele tatt så er den CO2-reduksjonen den dyreste som er å oppdrive. Og det er garantert.

I tillegg så beregner man ikke CO2 utslipp ved resirkulasjonen av batteriene. Argumentet om at batteriene lever lengre en bilene hjelper lite, når de uansett før eller siden må knuses, sorteres og smeltes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, uname -l said:

Hva er dette for en tankegang? Mener TU at det ikke er mer verdi i en ladehybrid enn at de som eier en senere kan tenke seg elbil? Dette er jo helt sprøtt når massevis av eiere melder om 80, 90 og 95 prosent reduksjon i drivstofforbruk.

Hvis man bruker ladehybrider "rett" kan de være effektive. Hvor mange er det som ikke gidder dette og kjører hybriden uten å lade?

Men ren elbil er det ingen tvil om at man kjører 100% utslippsfritt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, uname -l said:

Det virker som du hele tiden baserer deg på tyske firmabiler hvor bensinen er gratis og strømmen er grisedyr. For ladehybrider i privat eie her i Norge(sjekk hvilken geografi artikkelen handler om), så er mitt inntrykk at man oppnår WLTP eller bedre utfra de jeg kjenner og leser om.

Då har du ikkje lese kommentarane frå ladehybrid-eigaren her i tråden.  Han har ei anna oppfatning.  Over halvparten av nyregistrerte bilar er firmabilar i Noreg og.  Skal dei betale fulle avgifter kanskje, so gamblar vi på at ladehybrid-eigaren her tek feil om private?

8 minutes ago, uname -l said:

Det mangler god og oppdatert statistikk, men om man tar utgangspunkt i statistisk kjøremønster og sunn fornuft så tyder det meste på at utslippsreduksjonen er minst like høy som det reklameres for. WLTP baserer seg på at omtrent 50% av kjøringen er landevei/non-urban.

Det manglar ikkje statistikk.  Bilprodusentane har full oversikt.  Men dei publiserer nesten aldri statistikken.  Når dei gjer det er dei svært selektive med kva dei publiserer.  Kvifor det trur du?  Kan det vere at avgiftsrabatten er større enn det er grunnlag for?

8 minutes ago, uname -l said:

Nei, om man tar hensyn til produksjonsutslipp så er det ingen garanti i det hele tatt. Hvis de ekstra 60 kWh som trengs for å gjøre bilen helektrisk brukes lite så vil reduksjonen bli negativ. Og om man skulle få en gevinst i det hele tatt så er den CO2-reduksjonen den dyreste som er å oppdrive. Og det er garantert.

Du har garantert ingen faktiske forbrukstal å underbyggje den påstanden med.  Ein elbil sparer inn produksjonsutsleppa veldig fort.  For ein ladbar hybrid kan det slå begge vegar, men dess lengre levetid han har dess høgare vert utsleppa.  Med mindre du kastar ut eksosmotoren.

 

Elbilar har og andre fordelar, som at dei i fylgje Statnett er ein ekstremt billig måte å regulere kraftnettet på.  Då trengst litt batteri og fleksibilitet.  Med ein ladehybrid må ein lade heile tida for å kunne spare noko særleg.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 time siden):

Det blir spennende med Toyota RAV4 Prime som har 18,8 kWh batterikapasitet og 75 km WLTP-rekkevidde. Den får også uttak for 220V som høres veldig praktisk ut. Det er vel ikke alle elbiler som har det?

Hadde ikke de vanvittig lav produksjonskapasitet? 4000 stk i 2020 eller noe sånt? Og allerede et par uker etter lansering stanset de bestillinger for resten av året? Skal se om jeg finner tilbake til artikkelen jeg leste.

 

Edit: Toyota Suspends Orders For RAV4 Prime Three Weeks After Launch

Edit: Fikk et par treff til: 1 og 2

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Hadde ikke de vanvittig lav produksjonskapasitet? 4000 stk i 2020 eller noe sånt? Og allerede et par uker etter lansering stanset de bestillinger for resten av året? Skal se om jeg finner tilbake til artikkelen jeg leste.

Tror det var USA. Vet ikke årsaken, men jeg vil tippe at Europa og CARB-stater prioriteres.

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (5 minutter siden):

Elbilar har og andre fordelar, som at dei i fylgje Statnett er ein ekstremt billig måte å regulere kraftnettet på.  Då trengst litt batteri og fleksibilitet.  Med ein ladehybrid må ein lade heile tida for å kunne spare noko særleg.

Ladehybrider klarer seg fint med 3 kW. Det er elbilene med høyeffektslading som krever infrastrukturutvidelser.

Lenke til kommentar
1 minute ago, uname -l said:
8 minutes ago, Sturle S said:

Elbilar har og andre fordelar, som at dei i fylgje Statnett er ein ekstremt billig måte å regulere kraftnettet på.  Då trengst litt batteri og fleksibilitet.  Med ein ladehybrid må ein lade heile tida for å kunne spare noko særleg.

Ladehybrider klarer seg fint med 3 kW. Det er elbilene med høyeffektslading som krever infrastrukturutvidelser.

Du forstod ikkje poenget.

 

Ingen har høgeffektslading heime.  Om 1000 ladar på 2 kW og er fleksible på tidspunktet, er det 2 MW reguleringskraft tilgjengeleg.  Ladehybridar er sjeldan fleksible på tidspunktet.  Dei må lade under middagen for å unngå å køyre på bensin når ungane skal rett på foppalltrening etterpå.  Om ladinga då vert kutta, vert det veldig dyr regulering for eigaren.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Både elbiler og plugin-hybrider må være tilkoblet for at de skal kunne bidra til å regulere kraftnettet. Dessuten er det en del utfordringer med å mate strøm tilbake i et nett. (Vern, forrigling, spenning på et anlegg når strømmen eksternt kobles ut etc). Derfor har jeg mer tro på forbruks-regulering enn  på tilbakemating.

Enig med @uname -l på at ladehybrider ikke trenger hurtigladenettverk. Batteriene er ikke store nok til å takle høye effekter, samt at rekkevidden er for kort for å kjøre langt elektrisk. Ladehybridene passer derimot utmerket for de som kjører mye lokalt og lite langkjøring, uten å gi slipp på muligheten for langkjøring. Rene elbiler faller i to grupper: De som er uegnet for langkjøring og de som er egnet. Kun sistnevnte trenger hurtiglader-infrastruktur. Alle tre variantene trenger derimot sakteladere for å gi mening.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (5 minutter siden):

Dei må lade under middagen for å unngå å køyre på bensin når ungane skal rett på foppalltrening etterpå.  Om ladinga då vert kutta, vert det veldig dyr regulering for eigaren.

Da får man bare inkludere de ekstra kilometerne til Ekeberg-sletta i det daglige behovet som elrekkevidden må dekke. Må ikke være så veldig vanskelig det her.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Simen1 said:

Både elbiler og plugin-hybrider må være tilkoblet for at de skal kunne bidra til å regulere kraftnettet. Dessuten er det en del utfordringer med å mate strøm tilbake i et nett.

Kvifor skal du mate straum inn i nettet?

 

Elbilar er eit alternativ til dagens manuelle ordning med utkoplbar last.  Raskare, billigare og meir fleksibel både med omsyn til effekt og geografisk lokalisering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (18 timer siden):

https://www.nrk.no/trondelag/lav-andel-elbiler-i-statlige-selskaper-1.15072529

Hvorfor skal jeg kjøpe elbil, når elbil ikke er bra nok for staten?

Flere av de eksemplene de trakk fram hadde over 10% elbilandel, altså likt eller mer enn resten av befolkningen. Statnett hadde tross alt et fornuftig svar. Det der er dårlig journalestikk fra NRKs side. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Memento scientiam said:

Flere av de eksemplene de trakk fram hadde over 10% elbilandel, altså likt eller mer enn resten av befolkningen. Statnett hadde tross alt et fornuftig svar. Det der er dårlig journalestikk fra NRKs side. 

Sovidt eg kan sjå var det berre Posten som hadde over 10%?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (15 minutter siden):

Kvifor skal du mate straum inn i nettet?

Elbilar er eit alternativ til dagens manuelle ordning med utkoplbar last.  Raskare, billigare og meir fleksibel både med omsyn til effekt og geografisk lokalisering.

Beklager, jeg tok utgangspunkt i at du mente V2G når du skrev om regulering av nettet. Med forbruks-regulering er vi enige. :)

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

I tillegg så beregner man ikke CO2 utslipp ved resirkulasjonen av batteriene. Argumentet om at batteriene lever lengre en bilene hjelper lite, når de uansett før eller siden må knuses, sorteres og smeltes. 

Men når batteriene resirkuleres så har de jo allerede minimert CO2-utslipp, særlig i forhold til fossilbiler. Så jo, at batteriene lever lengre enn bilene hjelper faktisk mye.

Man får aldri eliminert CO2-utslipp helt, så kommentaren din bommer som vanlig.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (33 minutter siden):

Sovidt eg kan sjå var det berre Posten som hadde over 10%?

Posten har 14%. NRK har 10%. På Dagsrevyen tok de fram 4, om jeg husker rett, der posten og NRK var to av dem. Forsvaret ligger også på listen, med lav andel. Hadde vært nyttig å få vite hva slags kjøretøy de har inkludert derfra. 

Endret av Memento scientiam
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (39 minutter siden):

Flere av de eksemplene de trakk fram hadde over 10% elbilandel, altså likt eller mer enn resten av befolkningen. Statnett hadde tross alt et fornuftig svar. Det der er dårlig journalestikk fra NRKs side. 

«Fremtiden er elektrisk», er slagordet til Statnett, mens 10 av deres 513 biler elektriske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (8 minutter siden):

Men når batteriene resirkuleres så har de jo allerede minimert CO2-utslipp, særlig i forhold til fossilbiler. Så jo, at batteriene lever lengre enn bilene hjelper faktisk mye.

Man får aldri eliminert CO2-utslipp helt, så kommentaren din bommer som vanlig.

Jeg sammenligner ikke med en ICE. Vi snakker om en PHEV med 95% elektrisk ferdsel gjennom sin levetid. Da vil det ha store utslag å kjøre med 100kWh batterier vs 20kWh om den alene kan stå for 95% av ferdselen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...