Gå til innhold

Norge er verdensmester i elbil – men ikke i nærheten av å nå egne elbilmål


Anbefalte innlegg

Sturle S skrev (45 minutter siden):

Dersom nokon sparer 95% på ladehybrid, er det verkeleg ikkje miljøvennleg.  Då burde dei ha kasta ut eksosmotoren, clutch, girkasse, eksosanlegg og heile sulamitten, og brukt resurssane på stort nok batteri til å klare dei siste 5% og.

Du har fått forklart det mange ganger i detalj, og jeg gidder ikke gjenta det til noen som nekter å ta til seg fakta. Men kortversjonen er at batterier er kjempedyrt, mens eksosanlegg og sånt er veldig billig. Derfor blir det enormt mye merkost om man må femdoble batteristørrelsen bare for å dekke de siste 5 prosentene av kjøring. Veksten i salg av ladehybrider viser at din synsing om kost er totalt feil.. Til tross for hundretusener i ekstraavgifter så selger de bedre og bedre.

Et annet poeng er at veldig mange ikke gidder å legge ut på langtur hvor det er bilen, og ikke sjåføren, som bestemmer resierute og hvor, når og hvor lenge man må stoppe. Det viser at folk setter en verdi på frihet og sin egen tidsbruk.

Sturle S skrev (45 minutter siden):

Utan krav til lading er det ein reell risiko for at mange av dei ladbare hybridane som vert selde ikkje vert lada nok til at dei faktiske utsleppa samsvarer med dei teoretiske.  

Det koster en femtedel å kjøre på strøm og skulle man på trass kjøpe bensin allikevel så belastes man med så mye avgifter at staten kan kjøpe 5 ganger flere CO2-kvoter enn det man slipper ut. Denne risikoen din synes å være begrenset.

  

Sturle S skrev (45 minutter siden):

 No får ladbare hybridar svært høg avgiftsrabatt både for teoretiske utslepp og vekt.

Hvis myndighetene tok klimautslipp alvorlig så burde de vært mye lavere. For eksempel så har vi et bompengeregime som mangler enhver logikk.

Endret av uname -l
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sturle S skrev (4 timer siden):

Dersom nokon sparer 95% på ladehybrid, er det verkeleg ikkje miljøvennleg.  Då burde dei ha kasta ut eksosmotoren, clutch, girkasse, eksosanlegg og heile sulamitten, og brukt resurssane på stort nok batteri til å klare dei siste 5% og.

 

Korvidt ladbare hybridar reduserer utslepp eller ikkje er i beste fall kontroversielt.  Fleire rapportar seier at dei i realiteten har mykje høgare utslepp enn oppgjeve.  Volkmar Denner, sjefen for Bosch, snakka nyleg om risikoen fpr ein "hybridgate" (med referanse til "dieselgate") når fakta om reelle utslepp kjem ut.  Utan krav til lading er det ein reell risiko for at mange av dei ladbare hybridane som vert selde ikkje vert lada nok til at dei faktiske utsleppa samsvarer med dei teoretiske.  Det er mogeleg å gjere noko med dette gjennom programvare.  Til dømes at eksosmotoren nektar å starte dersom bilen er køyrt meir enn 20% på bensin eller diesel, eller at eigaren då må betale full avgift for bilen for å få godkjend EU-kontroll.  No får ladbare hybridar svært høg avgiftsrabatt både for teoretiske utslepp og vekt.

Jeg investerte i ladehybrid (Outlander) for et halv år siden. Til tross for stusselig elektrisk rekkevidde så er snitt så langt 0.36 liter/mil. Jeg førte aldri statistikk på den gamle outlanderen, men jeg vil tro at reduksjonen er minst 50%. Hobbyen er å oppsøke avsidesliggende fjell, med bagasje, hunder og helst ski, så vågde ikke gå for elbil denne gangen. Og det er jo bare Tesla som er i nærheten nå det gjelder rekkevidde for mitt bruk, og de har jo en del californialøsinger med dører og sånt som jeg ikke er interessert i å leve med når i tillegg må betale en arm for det. Har ikke hatt de lengste kjøreturene med outlanderen ennå, men ser ut til at sommer-landeveiskjøring ligger på 0.5 l/mil. Og så trekker småturene hjemmefra ned,  i stedet for opp. Selv om må fyre opp bensinmaskineriet på noen av dagsturene. Kjører også mye dårlige veier, gevinsten av hybrid er nok større dess dårligere veier en kjører, ved at en kan hente inn energi i nedoverbakker og bremsing før svinger. Startet på Leirvassbu forrige helg med "tomt" batteri, regenererte så pass i bakkene at kom forbi Lom før bensinmaskineriet startet.

Med tiden blir det nok elbiler som blir bra nok for dette bruket også. Bedre lademuligheter vil hjelpe litt også. Men det som hadde vært fullt mulig med dagens teknologi, hvis bilindustrien hadde giddet, er ladehybrid bygd som elbil med 200--300 km elektrisk rekkevidde, pluss en 30kW fossil motor som kan lade batteriet på lengre turer utenfor allfarvei. Da har en stort nok batteri-buffer til å komme opp på de fleste fjellveier, så en ikke trenger å dimensjonere fossilmotoren for bakkekjøring. Og nok batteri til å dekke det meste av dagsturer. Med firhjulstrekk og bra plass er det er turbilen jeg ønsker meg som er realistisk med dagens teknologi.

Endret av Egil Hjelmeland
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg synes at et romslig tak på innkjøpsavgiftene kan være en grei start på utfasing. Det vil også gi et insentament til å tilby mer elbiler i middelklassen, som er der det er størst huller nå.

For øvrig bør det ryddes opp i betalingsløsninger for hurtiglading. Slik jeg forstår det, så er SMS eneste mulighet dersom en ikke er kunde. SMS teller ikke som betalingsløsning for meg. Har jobbtelefon, vil tro at det blir lite populært hvis alt av hurtiglading havner på jobbens regning. Skulle tatt seg ut hvis bensinstasjoner opererte slik. Det burde være krav om at alle tar bankkort. Selv de minste pølsekiosker klarer jo det. Og hurtiglading er jo ikke akkurat svinbillig, så bank-accept kostnader er et dårlig argument. Sikker lettvindt med ladebrikke også, men da burde det virke på alle uten at en må registrere seg som kunde på alle mulige kjeder.

 

Endret av Egil Hjelmeland
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -l said:

Du har fått forklart det mange ganger i detalj, og jeg gidder ikke gjenta det til noen som nekter å ta til seg fakta. Men kortversjonen er at batterier er kjempedyrt, mens eksosanlegg og sånt er veldig billig. Derfor blir det enormt mye merkost om man må femdoble batteristørrelsen bare for å dekke de siste 5 prosentene av kjøring. Veksten i salg av ladehybrider viser at din synsing om kost er totalt feil.. Til tross for hundretusener i ekstraavgifter så selger de bedre og bedre.

Du kan truleg ta taxi dei siste fem prosenta for prisen av ein eksosmotor med heile sulamitten og alt de ekstra vedlikehaldet det medfører.

 

Dersom bilen køyrer 15000 km i året og brukar eksosmotoren ein gong i veka til totalt 5% av køyringa, vert kvar tur på eksosmotor i snitt 14 km.  Til det treng du kanskje 2,5 kWh større batteri.  For resursane som går med til å produsere alt eksosgreiene og kompleksiteten det legg til bilen bør du få minst 20 kWh.  Truleg meir.

Quote

Et annet poeng er at veldig mange ikke gidder å legge ut på langtur hvor det er bilen, og ikke sjåføren, som bestemmer resierute og hvor, når og hvor lenge man må stoppe. Det viser at folk setter en verdi på frihet og sin egen tidsbruk.

Eg har sagt det før, og eg kan gjerne repetere: Du har statistikken mot deg.  Av alle bilmerke i Storbritannia er det Tesla som har lengst årleg køyrelengde i snitt.  Dei slår alle eksosbilar.  Prøv å ta ein køyretur langt sør i Europa.  Dess lengre sør du kjem, dess større sjanse er det for at ein norsk bil du ser på vegen er ein elbil.  Eg var i Kroatia i fjor.  Fem av seks norske bilar vi såg var ein elbil (Tesla).  Den siste var ein Ford, ikkje ein ladbar hybrid.

 

Noko av poenget med elbilfordelane er å kompensere eigarane for slike ulemper.  Det er innbakt som ein kostnad.

Quote

Det koster en femtedel å kjøre på strøm og skulle man på trass kjøpe bensin allikevel så belastes man med så mye avgifter at staten kan kjøpe 5 ganger flere CO2-kvoter enn det man slipper ut. Denne risikoen din synes å være begrenset.

Vegtransport ligg utanfor kvotepliktig sektor. Her er forresten ein annan fordel med elbilar: Utslepp vert flytta frå kvotefri til kvotepliktig sektor.

Quote

Hvis myndighetene tok klimautslipp alvorlig så burde de vært mye lavere. For eksempel så har vi et bompengeregime som mangler enhver logikk.

Nei, for ladbare hybridar fører oss ikkje nærare målet om utsleppsfri vegtransport.  Tvert imot er dei avhengige av dobbel infrastruktur.

 

Eg har ikkje detaljert oversikt over salsstatistikken i Noreg, men i Tyskland er problemet at dei aller fleste ladbare hybridar som vert selde med statsstøtte vert kjøpt som firmabilar.  Dersom du har valet mellom å lade med eigen dyr straum eller køyre på bensin som firmaet betaler, kva trur du folk vel då?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (52 minutter siden):

Dersom bilen køyrer 15000 km i året og brukar eksosmotoren ein gong i veka til totalt 5% av køyringa, vert kvar tur på eksosmotor i snitt 14 km.  Til det treng du kanskje 2,5 kWh større batteri.  For resursane som går med til å produsere alt eksosgreiene og kompleksiteten det legg til bilen bør du få minst 20 kWh.  Truleg meir.

Du nekter å ta poenget med ladehybrider selv om det burde være åpenbart og du i tillegg har fått det forklart utallige ganger. Det er ikke sånn at man kjører 5% ekstra per dag. Man kjører på strøm til vanlig og så dekker forbrenningsmotoren resten når man drar på sjeldne langturer. Å drasse rundt på flere hundre kilo kjempedyrt batteri som ikke brukes i 95% av tiden er ren galskap og miljøregnskapet blir også negativt tatt i betraktning produksjonsutslipp.

Sturle S skrev (52 minutter siden):

Eg har sagt det før, og eg kan gjerne repetere: Du har statistikken mot deg.  Av alle bilmerke i Storbritannia er det Tesla som har lengst årleg køyrelengde i snitt. 

De fleste elbiler kjører mye og hovedgrunnen til dette er alle de som foretrekker å dra med seg to tonn bil på kontoret og da er elbil billigst. Tvinger man folk vekk fra denne totalt meningsløse geskjeften og over på kollektivt så vil bunnen falle ut av elbilsalget.

Sturle S skrev (52 minutter siden):

Eg var i Kroatia i fjor.  Fem av seks norske bilar vi såg var ein elbil (Tesla).  Den siste var ein Ford, ikkje ein ladbar hybrid.

Det virker som Kroatia er foretrukket Europa-mål for Tesla-eiere. Nok et bevis på at ladestasjoners plassering er dikterende for hvor man kjører.

Sist gang jeg kjørte i Europa så planla vi ingenting. Etter noen timers kjøring, og lenge etter at Teslaen din måtte hatt en tvungen og langvarig stopp, så fant vi ut at det var på tide å pisse og ta en matbit og da var det et passende sted 10 minutter unna i følge Google Maps. Det er sånn jeg foretrekker at bilferier fungerer.

Sturle S skrev (52 minutter siden):

Nei, for ladbare hybridar fører oss ikkje nærare målet om utsleppsfri vegtransport.  Tvert imot er dei avhengige av dobbel infrastruktur.

Den infrastrukturen har man allerede. Bensinstasjoner og stikkontakt hjemme. For rene elbiler er det en skrikende mangel på lynladere, hvertfall om referansen er den friheten man opplever med fossil.

Nullutslipp for all veitransport er veldig langt fram uavhengig av hva du og andre måtte mene. På veien så må man få inn kosteffektive løsninger for reduksjon og da er ladehybrid glimrende.

Sturle S skrev (52 minutter siden):

Eg har ikkje detaljert oversikt over salsstatistikken i Noreg, men i Tyskland er problemet at dei aller fleste ladbare hybridar som vert selde med statsstøtte vert kjøpt som firmabilar.  Dersom du har valet mellom å lade med eigen dyr straum eller køyre på bensin som firmaet betaler, kva trur du folk vel då?

Jeg er helt klart for at man har en firmabilordning hvor det lønner seg å lade hjemme. Det er meningsløst om bedriften betaler bensinen og at man må betale strømmen selv. Nå handler imidlertid denne artikkelen om Norge så da spiller det ingen rolle at det er dyr strøm i Tyskland pga den skakkjørte energipolitkken der.

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Egil Hjelmeland said:

Jeg investerte i ladehybrid (Outlander) for et halv år siden. Til tross for stusselig elektrisk rekkevidde så er snitt så langt 0.36 liter/mil.

... som er ganske mykje meir enn det offisielle forbruket til Outlander PHEV på 0,2 liter/mil.

 

Dette treng ikkje vere representativt, men det er nok eit døme på ein ladbar hybrid som har større utslepp enn han har betalt avgift for.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er skivebom å kalle dette for en skivebom. Og dere gir begrunnelsen for hvorfor selv. Norge har en andel elbiler som er størst i verden.

Det har vi paradoksalt nok pga av vår fossile velstand, uten tvil, ikke på grunn av politiske intensiver. 

Missforstå meg rett, jeg synes at, til tross for at elbiler forrurenser mest i produksjon, og til tross for batterienes tvilsomme opphav og termineringsprosess, så er elektrisk fremdrift alfa romeo for fremtiden og nutiden (selv om jeg gjerne skulle sett noe mer moderne på energilagrings fronten). Men Man kan for min del godt kutte momsen ved kjøp og salg (både nytt og gammelt) men ta betalt for bruk som bompenger etc.  

Men å kalle dagens og fortidens regjerings lenge varslede kutt for skivebom er bare TU(LL) og kun politisk mumbo jumbo. At TU redaksjone bruker posisjonen sin, og NITO og Teknas penger på politisk valgkamp for MDG etc liker jeg dårlig.

kutt heller ut forsøpplende vindturbin utbygginger. Og jobb mer med energieffektivisering av bygg og industri, og forsk heller mer på atomkraft. Dropp elektrifisering av sokkelen ( dere vil jo legge sokkelen brakk alikavell, tullinger, så det er i allefall rimelig bortkasta) og kjør på med kortreist gass. Og gi fingeren til parisavtaler, det er uansett  mer miljøvennlig å gjøre ting enn å prate bullsith på slike privatfly-messer anyway...

Endret av EremittPåTur
  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (3 timer siden):

Momsfritaket er det eneste som virkelig betyr noe i nybil-sammenhengen, men siden motivasjonen de nevner er inntekter til statskassa er det nok momsfritaket de stirrer hardest på. 

Elbiler bør få full moms og engangsavgift (CO2-utslippavgift og vektavgift). Det bør gis et fradrag på 1.400 kr per kWh batteri og ca 6 kg per kWh bør trekkes fra i vekten når vektavgift skal beregnes. Dette vil innebære en reduksjon i prisen på ca 100.000 for en bil som Hyundai Kona. Elbiler vil naturligvis slippe CO2-avgift også som er en stor post for fossilbiler.

En slik løsning bør tas i bruk for 2022 og dette året bør en bestrebe seg på at nyordningen ikke gjør for store utslag for hver enkelt bilmodell.

Med et slikt system støtter en teknologien i stedet for dagens vilkårlighet som gjør at en elektrisk Rolls-Royce får fradrag verdt millioner. Elbiler og ladbare hybrider vil dermed falle inn i samme avgiftssystem som alle andre biler. Verdier som 1.400 kr per kWh og 6 kg per kWh kan endres fra år til år i takt med at batterier blir billigere og lettere. Selve avgiftsstrukturen kan leve i mange titalls år.

Om målet om 100% elbiler i 2025 skulle bli vanskelig å oppnå, kan en endre på de to nevnte tall.

Å sette et eller annet tall for når moms skal slå inn, er i beste fall et populistisk forslag. Momssystemet er og bør være enkelt og en bør ikke innføre en slik bastardløsning. Dagens null-løsning er mer ryddig enn den foreslåtte merkverdigheten, som det vil bli et politisk slagsmål om hvert år med hensyn innslagspunktet for momsen.

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 time siden):

... som er ganske mykje meir enn det offisielle forbruket til Outlander PHEV på 0,2 liter/mil.

 

Dette treng ikkje vere representativt, men det er nok eit døme på ein ladbar hybrid som har større utslepp enn han har betalt avgift for.

Enig. Av de som har kjøremønster slik at ladehybrid forbruk matcher WLTP forbruk så kunne de fleste av de hatt elbil i stedet. Jeg hadde ikke illusjoner om å komme på WLTP forbruk, men har heldigvis  fått en betydelig gevinst. Jeg ville gjerne hatt skjerpede krav for avgiftslette som er mer realistisk i forhold til reelt kjøremønster for slike biler. For det kunne gitt meg mindre klimafiendtlige ladehybrider. Selv om ladehybrider ikke er endlösung, så er det en grei mellomløsning for en del "anvendelser". Og det krever ikke etablering av dobbelt infrastruktur, det bruker infrastruktur som allerede finnes.

Endret av Egil Hjelmeland
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, uname -l said:

Du nekter å ta poenget med ladehybrider selv om det burde være åpenbart og du i tillegg har fått det forklart utallige ganger. Det er ikke sånn at man kjører 5% ekstra per dag.

Det er eg veldig klår over.  Difor tok eg utgangspunkt i ein tur på bensin i veka, ikkje kvar dag.  Vi kan godt redusere til ein tur i månaden.  Då trengst 10 kWh batteri.  Startar du motoren sjeldnare enn det, kjem levetida til å kortast ned.  Bilmotorar må smørjast av og til, og det er ingen annan måte å smørje dei på enn å køyre dei.  95%-hybriden din har kanskje ein spesiell motor?  Uansett skal du jobbe lenge for å overtyde meg om at ikkje den bensinmotoren kunne vore erstatta med eitt 20 kWh større batteri og hurtiglading eller ein annan reisemåte eit par gonger i året.

1 minute ago, uname -l said:

Man kjører på strøm til vanlig og så dekker forbrenningsmotoren resten når man drar på sjeldne langturer. Å drasse rundt på flere hundre kilo kjempedyrt batteri som ikke brukes i 95% av tiden er ren galskap og miljøregnskapet blir også negativt tatt i betraktning produksjonsutslipp.

Ein ladbar hybrid som ikkje vert lada, vil og drasse rundt på eit digert batteri som i praksis ikkje vert brukt 95% av tida.  Dei får like stor avgiftsreduksjon som ein ladbar hybrid som vert lada heile tida.  Her ligg risikoen for "hybridgate".  Vi må ha garantiar for at vi får utsleppsreduksjonen vi betaler for.  Det har vi med elbilar.

 

No trur eg heller ikkje nokon kjøper elbil med batteri som dei berre brukar 5% av.  Då har dei kjøp feil bil.

1 minute ago, uname -l said:

De fleste elbiler kjører mye og hovedgrunnen til dette er alle de som foretrekker å dra med seg to tonn bil på kontoret og da er elbil billigst. Tvinger man folk vekk fra denne totalt meningsløse geskjeften og over på kollektivt så vil bunnen falle ut av elbilsalget.

Ingen bilar hamnar høgt på statistikken dersom dei primært vert brukt til og frå kontoret.  Då trengst anten ei hytte langt vekke eller lange bilferiar.

1 minute ago, uname -l said:

Det virker som Kroatia er foretrukket Europa-mål for Tesla-eiere. Nok et bevis på at ladestasjoners plassering er dikterende for hvor man kjører.

Kvar gong eg trur du har overgått deg sjølv i dumskap, klarer du sanneleg å trykke ned noko dummare!  Eg har køyrt gjennom 16 europeiske land til no i min Tesla.  Eg veit ikkje om noko land som eg har lyst å reise til som vi ikkje kan nå.  Vi reiste til Kroatia fordi ungane ville til syden og vi vaksne hadde avtalt å treffe andre i Austerrike, og på den måten fekk vi med oss både Austerrike og syden utan alt for mykje køyring.  Eg likte forresten Kroatia mykje betre enn Spania, og reiser gjerne attende.

1 minute ago, uname -l said:

Sist gang jeg kjørte i Europa så planla vi ingenting. Etter noen timers kjøring, og lenge etter at Teslaen din måtte hatt en tvungen og langvarig stopp, så fant vi ut at det var på tide å pisse og ta en matbit og da var det et passende sted 10 minutter unna i følge Google Maps. Det er sånn jeg foretrekker at bilferier fungerer.

Eg reiser ikkje på ferie med kone og tre ungar utan å ha planlagt ei einaste overnatting, og maset om mat og pissepause/beinstrekk kjem lenge før det er naudsynt å lade.  Har du hastverk tek du ikkje langvarige ladepauser.  Då tek du heller fleire korte med nesten tomt batteri for å få maks ladeeffekt.

1 minute ago, uname -l said:

Den infrastrukturen har man allerede. Bensinstasjoner og stikkontakt hjemme. For rene elbiler er det en skrikende mangel på lynladere, hvertfall om referansen er den friheten man opplever med fossil.

Det vert stadig lengre mellom bensinstasjonane, og det er like greitt.  Det er ein avlegs infrastruktur som moderne bilar ikkje har bruk for.  Lynladarar vert det berre fleire av.  Tesla byggjer hundrevis kvart år.  Ionity skal byggje 400 totalt.  Mange andre byggjer og ut lynladarar.

1 minute ago, uname -l said:

Jeg er helt klar for at man har en firmabilordning hvor det lønner seg å lade hjemme. Det er meningsløst om bedriften betaler bensinen og at man må betale strømmen selv. Nå handler imidlertid denne artikkelen om Norge så da spiller det ingen rolle at det er dyr strøm i Tyskland pga den skakkjørte energipolitkken der.

Eg har som sagt ikkje oversikt over salsstatistikken i Noreg, utover at litt over halvparten av nybilsalet er firmabilar.  Sist eg køyrde firmabil betalte firmaet for dieselen, men eg veit ikkje kva som er mest vanleg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (17 minutter siden):

Elbiler bør få full moms og engangsavgift (CO2-utslippavgift og vektavgift). Det bør gis et fradrag på 1.400 kr per kWh batteri og ca 6 kg per kWh bør trekkes fra i vekten når vektavgift skal beregnes. Dette vil innebære en reduksjon i prisen på ca 100.000 for en bil som Hyundai Kona. Elbiler vil naturligvis slippe CO2-avgift også som er en stor post for fossilbiler.

Det du foreslår er å erstatte ett regressivt avgiftsregime(moms) med et annet hvor støtten blir høyere dess dyrere, tyngre og høyere produksjonsutslipp en elbil har.

Ketill Jacobsen skrev (18 minutter siden):

Å sette et eller annet tall for når moms skal slå inn, er i beste fall et populistisk forslag. Momssystemet er og bør være enkelt og en bør ikke innføre en slik bastardløsning. Dagens null-løsning er mer ryddig enn den foreslåtte merkverdigheten, som det vil bli et politisk slagsmål om hvert år med hensyn innslagspunktet for momsen.

Man kan gjøre det veldig enkelt som i Tyskland og Spania. Ha et fast fradrag for elbiler og enda mer om de koster mindre enn en viss sum. Det vil oppfordre til produksjon og kjøp av billigere og mindre forurensende elbiler og bidra til at prisene kommer på et nivå som gjør at de blir mer utbredt. Som i parentes bemerket burde være målet her. For ladehybrider kan man ha den samme ordningen om de oppfyller visse kriterier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Elbiler bør få full moms og engangsavgift (CO2-utslippavgift og vektavgift). Det bør gis et fradrag på 1.400 kr per kWh batteri og ca 6 kg per kWh bør trekkes fra i vekten når vektavgift skal beregnes.

1 kWh batteri kostar bilprodusenten ca 1000 kroner, so då er det vel berre å lesse på!

Lenke til kommentar
2 hours ago, Ketill Jacobsen said:

Elbiler bør få full moms og engangsavgift (CO2-utslippavgift og vektavgift). Det bør gis et fradrag på 1.400 kr per kWh batteri og ca 6 kg per kWh bør trekkes fra i vekten når vektavgift skal beregnes. Dette vil innebære en reduksjon i prisen på ca 100.000 for en bil som Hyundai Kona. Elbiler vil naturligvis slippe CO2-avgift også som er en stor post for fossilbiler.

Batteriprodusentene vil i alle fall takke for sponsingen. Hvis jeg antar at batterier koster ca USD120 pr. kwh kommer jeg til at et billig tungbilchassis med 1-2000kWh i batterier påmontert burde bli gratis. De som kan sikre seg en slik kan sikkert finne noe å bruke den til. Det blir riktignok ikke så mange siden man tømmer produksjonskapasiteten ganske rakst.

Hvorfor er det egentlig en målsetning om å ha mest mulig batterier i en bil? Vi har vært over dette regnestykket før. De første 20-30km elektrisk rekkevidde er det som gir mest miljøgevinst. Nytten faller dramatisk med hver kWh man legger til utover å nå det.

Avgiftene bør ilegges basert på en forventet samfunnskostnad som i første rekke er knyttet til hva netto forurensing er. En modell for miljøfotavtrykk for produksjon, resirkulering og bruk er det man bør basere særavgiftene på, ikke på sekundære tekniske parametre. Å gi avgiftsfradrag pr. kWh gir omtrent like mye mening som å gi avgift på felgdiameter. Dette er bare en teknisk parameter, den sier ikke noe direkte om samfunnskostnad. Modeller som WLTP eller drivstofforbruk gjør det (alle er klar over at vi har vesentlige drivstoffavgifter i tilegg til innkjøpsavgifter ikke sant? )

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Geir Ove Olsen said:

Det må da gå an å gi like mye i støtte til billige biler som til dyre. Ja mer ressurs og energikrevende elbilene er jo mer gis idag i støtte. Hva er logikken?,Gi heller som kjøper elbil 100.000.

I så fall kjøper jeg opp hele beholdningen av noe som kan registreres som elbil som koster under 100000. Fire hjul og et elsykkelbatteri og drev på en ramme burde holde (Ironisk nok kan det være et svært så funksjonelt kjøretøy) . Er nok vanskelig å ikke begrense støtten basert på kostnaden.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (10 timer siden):

Om elbiler er like gode som bensin og dieselbiler så trenger de ingen fordeler. Full bompenger, moms, vektavgift og tilsvarende avgifter på hurtigladerne som på bensin og dieselpumpene, samt tilsvarende avgifter på batteriet som på en tilsvarende bensinbil har på CO2 utslipp burde være null problem for elbilene, om de er like gode. Men det er de jo ikke. De er dyre og har dårlig rekkevidde, noe som gjenspeiles i salgene utenfor Norge.

De trenger fordeler fordi batteriene fortsatt gjør dem dyrere å produsere. Når prisen kommer langt nok ned og de blir billigere så vil behovet for insentiver være lavere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Personbilsalget i norge består av nybilsalg og import, dvs etter at tal for juni 2020 er inne viser di totalt salg på 64 189 biler hittil i 2020. Av desse er 30 322 nullutslipp som utgjere ca 47,2 %. Nullutslipp personbiler er 01.07.2020 ca 290 000(260 000 + 30 000). Personbilsalget(nybilsalg og import) for juni var 12 501 og av desse nullutslipp 5 434, dvs 43,5 %. Veksten i markedsandel tek ikkje av, den er på hell halvvegs inn i 2020 nett som i 2019.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Geir Ove Olsen said:

Det må da gå an å gi like mye i støtte til billige biler som til dyre. Ja mer ressurs og energikrevende elbilene er jo mer gis idag i støtte. Hva er logikken?,Gi heller som kjøper elbil 100.000.

Det ville vere heilt bakvendt å gje små matpakkebilar meir støtte.  Dei er mykje billigare enn eksosvariantane med dagens ordningar, og er dei som er lettast å erstatte.  A- og B-segmenta er meir eller mindre fullstendig elektrifisert, og bilane so billige at folk heller kjøper ein liten elbil enn å ta bussen.  Når det er billigare å kjøpe bil enn å ta bussen, er det på tide å strame litt inn.

 

For større bilar er eksos framleis dominerande.  Det er der vi må setje inn den største innsatsen.  SUVar, 7-setarar og andre større bilar med firehjulstrekk og hengarfeste.

 

Det naturlege vil då vere å gjere det motsette av det du føreslår, nemleg å redusere elbilfordelane ved leggje på ei grunnavgift på x kroner pr bil eller å leggje avgifter på dei aller billigaste bilane fyrst.  Kina går den vegen delvis ved å setje krav til rekkjevidde for å få støtte.  Dei minste bilane har ganske kort rekkjevidde, og fell difor ikkje under støtteordningane.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...