Gå til innhold

Diesel kan ikke være rimeligere enn landstrøm: Staten må ta bedre grep


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig med artikkel her. Rart hvordan regjeringen vi har i dag ikke evner å lage en faktisk plan for hvordan vi skal nå våre målsetninger. Masse løst snakk om ditt og datt, men særdeles lite handlekraft, visjoner og faktiske delmål her. Ikke det at rødgrønnt var noe bedre i sin tid, men finner det rart at plan og kalkulatorpartiet Høyre ikke evner å være mer konkrete her.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Landstrøm er som regel rimelig lave ytelser ofte mindre enn 1MW. Slik nettleie slår bena ut under eletrifisering. Mange skip har store batteripakker og med slike effekt tariffer vil få bruke landstrøm til lading. De vil trenge flere MW for å lade et 5 til 10MW batteri på et kort havneanløp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Death-by-nettleie: Høy nettleie er et helt generelt problem i Norge.

Norsk Hydro truer nå med å slutte å investere i Norge pga høy nettleie, og de frykter at flere norske smelteverk kan komme til å flytte produksjon ut av landet pga høy nettleie (og høy strømpris).

.

Hver gang man bygger et vindkraftanlegg så øker nettleien i Norge (Statkraft betaler for ca 2/3 av den nett-oppgradering/utbygging som er nødvendig ved nye vindkraftanlegg).

.

Nå sliter man med høy nettleie, i neste omgang når nye utenlandskabler kommer på plass i 2020 og 2021, så kan man i tillegg også komme til å slite med høy strømpris. (Tyskland planlegger å legge ned sine resterende 7 atomkraftverk innen utgangen av 2022 og vil da trenge ca 50 TWh med strøm fra nye kilder - og ny kabel fra Norge kommer på plass i 2020-21).

.

Hvorfor kan man ikke finansiere nettutbygging på samme måte som man finansierer veiutbygging her i landet? Hvorfor må hele nettutbyggingen betales kun via avgifter? Er det EU og EØS som bestemmer at det skal være slik i Norge?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det koster mye penger å bygge ut for å legge til rette for høyt effektuttak. Dette blir spesielt synlig f.eks. for landstrøm, hvis utnyttelsesgraden av effektuttaket er lav. Dersom man ikke bruker effekten man abbonerer på blir nettleie en svært stor andel av den totale energikostnaden. Det er positivt at de reelle kostnadene og utfordringene med høy ladeeffekt, spesielt for tyngre kjøretøy/fartøy synliggjøres.

_

Det er mulig å utnytte nettilknytningen bedre, f.eks. ved å produsere hydrogen (som også kan konverteres til andre grønne energibærere). Da vil man kunne oppnå 100% utnyttelse av nettilknytningen, og potensielt lavere total energikostnad enn ved hurtiglading av batterier.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke landstrøm være dyrere enn diesel? 
 

Det er komplett urimelig om særinteresseaktøren Larvik havn skal tvinge nettselskapene til å subsidiere landstrøm til Larvik havns besøkende skip og sende regningen for disse subsidiene til småbarnsfamilier og eldre. Nettet er brukerfinansiert. Betaler noen mindre nettleie må andre betale mer. Nettleien må være kostnadsriktig fordi nettselskapene er monopoler. Eventuelle rabatter må være basert på reell nettmessig nytte, d.v.s. underbygge forhold som gir lavere nettkostnader og som alle nettkunder har glede av. Og det er opp til Statnett selv å vurdere om de har nettmessig nytte å ha kunder på utkoblebar tariff, ikke Larvik havn.

 

Ønsker Larvik havn å subsidiere landstrøm til sine besøkende skip, så kan de gjøre det selv. Det er bare for styreleder i Larvik Havn Even Brovik å åpne egen lommebok. Men det er kanskje lettere og mer beleilig å dytte regningen over på andre....  

Endret av Tor Hansen3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, Lab Roy said:

Hver gang man bygger et vindkraftanlegg så øker nettleien i Norge (Statkraft betaler for ca 2/3 av den nett-oppgradering/utbygging som er nødvendig ved nye vindkraftanlegg).

Kraftverket skal betale halvparten, sovidt eg hugsar.  (Gjeld kraftverk med konsesjonetter juni 2018 elns.)  Uansett er vindkraftverk betre enn vasskraftverk i so måte.  Vindkraftverk er veldig store, slik at du får mykje ny produksjon pr krone investert i nettet.  80% av norske vasskraftverk er på mindre enn 10 MW.  Det er under tre vindturbinar.  Dei skal og koplast til nettet.

5 hours ago, Lab Roy said:

Nå sliter man med høy nettleie, i neste omgang når nye utenlandskabler kommer på plass i 2020 og 2021, så kan man i tillegg også komme til å slite med høy strømpris. (Tyskland planlegger å legge ned sine resterende 7 atomkraftverk innen utgangen av 2022 og vil da trenge ca 50 TWh med strøm fra nye kilder - og ny kabel fra Norge kommer på plass i 2020-21).

Tyskland har ofte negativv straumpris og om vinteren er ofte prisen iTyskland lågare enn i Noreg.  I Danmark er prisen om vinteren nesten alltid lågare enn i Noreg.  Sidan vi har høgast forbruk om vinteren, går det nok ikkje den gjennomsnittlege straumrekninga over året mykje opp.  I tillegg gjev kablane store inntekter til Statnett, som går til å redusere nettleiga.

5 hours ago, Lab Roy said:

Hvorfor kan man ikke finansiere nettutbygging på samme måte som man finansierer veiutbygging her i landet? Hvorfor må hele nettutbyggingen betales kun via avgifter? Er det EU og EØS som bestemmer at det skal være slik i Norge?

Korleis har du tenkt deg at bompengar i straumnettet skal utformast?

 

Regjeringa har heldigvis redusert utbytet frå Statnett frå 50% av overskotet tl 25%.  Dei kunne godt ha redusert til null.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Tor Hansen3 said:

Hvorfor kan ikke landstrøm være dyrere enn diesel? 

Det går vel mer på realitetene rundt prisene av drivstoffet.
Ser mange av illustrasjonene på elbilstrømmen skal ligge på  en plass mellom 2-5kr per "liter", sammenlignet med prisen på både drivstoff og diesel. Det skal nå sies at en del av prisen er avgifter, men det blir da underlig at landstrøm skal være dyrere enn en dyrere energikilde.
2020-05-18%2012_19_58-Presentasjon1%20-%

Så da blir det noe som skurrer. Forbruksdiesel er subsidiert med avgiftsfritak, men det er fortsatt noe som skurrer når gapet er såpass stort.

Lenke til kommentar
del_diablo skrev (1 time siden):

Det går vel mer på realitetene rundt prisene av drivstoffet.
Ser mange av illustrasjonene på elbilstrømmen skal ligge på  en plass mellom 2-5kr per "liter", sammenlignet med prisen på både drivstoff og diesel. Det skal nå sies at en del av prisen er avgifter, men det blir da underlig at landstrøm skal være dyrere enn en dyrere energikilde.
2020-05-18%2012_19_58-Presentasjon1%20-%

Så da blir det noe som skurrer. Forbruksdiesel er subsidiert med avgiftsfritak, men det er fortsatt noe som skurrer når gapet er såpass stort.

Landstrøm har helt andre kostnadsdrivere enn diesel, og kostnadsdriverne er relativt uavhengige. Ser derfor ikke at det skal være en kobling mellom dieselpris og pris for landstrøm. Siden landstrøm har større stedsavhengige kostnader enn flytende drivstoff er der naturlig med større prisvariasjoner fra sted til sted for landstrøm.

Endret av Tor Hansen3
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...