Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Nytt bygg - Ettårsbefaring


Anbefalte innlegg

Hei,

Kjøpte ifjor en leilighet i et helt nytt bygg. Det ble ferdigstilt sommeren 2019.

Forrige uke hadde jeg ettårsbefaring.

Såvidt jeg har skjønt, så skal bygget overholde TEK 10 da det ble godkjent av kommunen i 2016 (før TEK-17 kom).

Befaringen som ble utført, skulle ifølge utbygger bli utført av en nøytral takstmann. Min opplevelse var at denne takstmannen absolutt ikke var nøytral, men hadde interesser hos utbygger.

Jeg hadde en del punkter å klage på:

-Terassedør, her startet "glasset" ca 40cm over gulv. Ifølge TEK10 skal det da være sikkerhetsglass om jeg ikke tar feil. Takstmann mener at bygget ble prosjektert før disse reglene kom, og at det da ikke gjelder. Jeg mener at når bygget ble prosjektert har ingenting å si. Det er godkjenningen fra kommunen som har noe å si, og dette var i 2016. Da gjelder TEK10.

-Beslag fra kledning terasse mot terasse. Her skal det være minimum 6mm klaring mellom beslag og første terassebord. Dette for drenering av vann. Takstmann mener samme sak som over.

-Gliper over taklister. Her kan jeg forstå at det er noe skjønn, da treverk vil bevege på seg. Synes dog at noen av sprikene er ganske stor og lurer på hva kravet er her? Noen som vet?

- Skruer på kledning. Tømrer har skrudd kledningen sammen (skal være sånn..) men de har også benyttet blyant for å markere hvor alle skruene skal være. I utgangspunktet trodde jeg at dette var sprekker som var dannet av skruene, men viste seg jo å være blyant som ikke er fjernet. Jeg mener dette er latterlig dårlig. Jeg kan leve med at det kanskje er litt i noen terassebord som jeg må fjerne, men takstmann mente at jeg bare kunne viske det bort med et viskelær. Skal det være slik når man kjøper et nytt ferdig bygg? Skal man viske vekk blyant fra kledningen? 

-Skjeve rør til blandebatteri dusj. Rørene innvendig i veggen hvor blandebatteriet til dusjen er, er skjev. Noe som resulterer i at dusjen også er skjev. I tillegg hadde de i første omgang montert feil dusj, noe som resulterte i at de måtte installere en ny og da måtte borre gjennom membranen. Dette er ikke tilstrekkelig ordnet (bare sprøytet inn noe silikon når det ble gjort, ca 6mnd siden). Her var takstmannen våken og reagerte, dog kun på membranen, ikke på at dusjen var skjev. Burde jeg ikke kunne kreve en dusj i water på et helt nytt bygg? 

-Oppvarming. 70kvm leilighet (69,6..) og eneste oppvarming er varmepumpe i stue, samt ventilasjon med mulighet for varme. Er dette tilstrekkelig? Jeg har jo selvfølgelig kjøpt inn gulvstående elektriske ovner, men det var jo et absolutt behov da varmepumpe + ventilasjonsvarmen er i minste laget om vinteren.

- Maling flasser av lister. Dette reagerte han også kjapt på og listene vil byttes. 

Det er nok noen flere punkter også som jeg ikke kommer på pr nå.

Skal sies at takstmann presterte å si at jeg ikke burde kjøpe et "klasse C" bygg, forventningene mine var "klasse A". Hadde jeg kjøpt tilsvarende bygg i "klasse A" ville det vært en økning i pris på 80% ifølge takstmann.
Har prøvd å google dette, men jeg kan ikke se at det er spesifikke klasser innenfor byggkvalitet? 

Etter at jeg fikk dokumentasjon av kommunen på når bygget ble godkjent bygget har jeg sendt krav til utbygger om en ny ettårsbefaring med nøytral takstmann som lovet. Jeg sa også at jeg kunne engasjere takstmann men da vil kreve tilbake mine kostnader. Dette har jeg dog ikke lyst til da jeg er svært skeptisk til utbygger.

 

Spørsmålet er hva jeg bør gjøre her. Har jeg en god sak? Skal sies at utbygger får dagsbøter av kommunen grunnet prosjektet, da vann og avløp ikke er tilstrekkelig utført.. 
Virker å være en cowboy bedrift som ikke gjør alt etter boken. 

Skal jeg hente ta kostnaden og hente inn en nøytral takstmann eller blande inn en advokat først evt? 


Takker for all hjelp.

 

Edit: Kanskje dette passer bedre under "juss"? Isåfall kan moderator flytte den..

Endret av simen929
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søknader sendt før 1. juli 2010 ble behandlet etter tidligere regelverk for hele tiltaket.

Fram til 1. juli 2011 kunne tiltakshaver velge å følge ny eller gammel TEK, i "særtilfelle" også etter 1. juli 2011.

Tiltaksklasse (f.eks. B eller C) bør stå i kontrakten din. Dersom det ikke står i kontrakten bør det stå i søknadspapirene som ble sendt til kommunen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er det jo TEK-10 som gjelder vil jeg anta når bygget er godkjent i 2016 og det ikke står noe spesifikt i søknaden om rammetillatelse.

Det står ingenting i søknaden til kommunen om tiltaksklasse ei eller i kontrakten. Ifølge takstmann var det klasse C dersom annet ikke var spesifisert. Jeg mener dog likevel at uansett hvilke klasse det er, så skal jobben gjøres ordentlig. Slik jeg oppfattet han så var klasse C de fleste boliger i Norge, samt at det i klasse C ikke var like store krav til arbeid utført, så lenge det var innenfor krav og funksjonelt.

I mine hører høres dette helt latterlig ut. Ta f.eks ene kjøkkenvinduet mitt. Fra utsiden ser det skjevt ut. Fra innsiden ser det helt OK ut. Det fungerer helt OK med åpne/lukke. Skal et helt nytt bygg kunne leveres med skjeve vinduer så lenge de kan åpnes/lukkes? 

Kanskje jeg overreagerer, men dersom jeg hadde fått en splitter ny bil med store stygge merker i setene hadde jeg reagert. Det fungerer jo å sitte i de, men det ser jo ikke bra ut. Hvorfor skal ikke det samme gjelde bolig? 

Lenke til kommentar

Er dette en blokkleilighet? Mitt inntrykk er at i bygninger med mange leiligheter i samme bygning, så er kvaliteten generelt sett lavere. Arbeiderne skal jo inn, gjøre sitt arbeid så raskt og rimelig som mulig, og så over til neste leilighet. Repitisjonsarbeid på akkord. En enebolig eller tomannsbolig vil jeg tro har høyere standard på utført arbeid enn en "masseprodusert" leilighet. I borettslaget der mamma bor har nylig alle badene blitt rehabilitert. Arbeidet er ikke bra utført, men er omtrent som man kan forvente når 500+ leiligheter skal ha nytt bad på samme tid. 

Jeg tror ellers du har litt for høye forventninger i forhold til hva du kan forvente av en masseprodusert leilighet. Husk at slike leilighetskomplekser som regel er bygget så raskt og rimelig som mulig, slik at utbyggeren får best mulig fortjeneste. Er noe helt annet når du bygger eller pusser opp din egen bolig.

Lenke til kommentar

dette med blyantstreker på bordkledningen er tull fra din side. slik som der høres ut hvor nøye du er, skal du være glad de har streket for å få spikrene spikret pent på rekke, da dette vises godt hvis det ikke blir gjort. Å male (evnt. olje) bordkledningen skal jo uansett gjøres, og da forsvinner dette.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Klomsensjøl skrev (På 3.7.2020 den 17.05):

dette med blyantstreker på bordkledningen er tull fra din side. slik som der høres ut hvor nøye du er, skal du være glad de har streket for å få spikrene spikret pent på rekke, da dette vises godt hvis det ikke blir gjort. Å male (evnt. olje) bordkledningen skal jo uansett gjøres, og da forsvinner dette.

Dette er ferdige paneler og de skal ikke behandles. Ser at jeg kanskje skrev litt feil på dette punktet i åpningposten. Det er altså skruer som panelet er festet med, ikke kledningen. 

Eksempelbilde

Det er panelene som er på den "hvite" delen på midten der. Eksempelet er ikke min leilighet og panelet er ikke plassert samme sted, men det viser hvilke type panel det er snakk om.

Kanskje det er tull fra min side.. Men utbygger har vinglet utrolig mye og gitt fra seg alvorlig lite informasjon i kjøpsprosessen og etter overtakelse. I samtale med dem når vi planlagte tillegg til leiligheten var de meget imøtekommende og jeg spurte om ca overleveringsdato. Jeg fikk da beskjed om at de ikke hadde noe nøyaktig, men at jeg kunne komme tilbake til dem om 1-2 måneder. Dette gjorde jeg, men jeg fikk ikke noe svar verken på telefon eller e-post. Jeg purret dem ca 20 ganger, på 3 forskjellige ansatte over ca 4 mnd. Det var først når jeg møtte opp på kontoret deres ca 1 mnd før jeg måtte flytte ut fra leiligheten jeg hadde (ettersom jeg ikke fikk noe informasjon måtte jeg bare satse på å si opp leieavtalen min) at daglig leder tok tak i det og ga meg en dato jeg kunne forholde meg til.

Etter overtakelsen ble det like stille når jeg henvendte meg til dem. Så kanskje jeg er litt irritert og at det går ut over hva jeg reklamerer på. Men det er vel bare naturlig? 

Uansett; når jeg får beskjed om at BYGGEKRAV ikke ville bli utbedret fordi det ikke var et krav når bygget ble godkjent som prosjekt, ble jeg fly forbanna. Dette var en "nøytral" takstmann som ikke skulle ha noen interesse hos utbygger ifølge dem. Disse byggekravene kom i 2010. Det ble søkt om godkjenning av prosjektet i 2016. Det ble ferdig bygget i 2019.

Så igjen, kanskje jeg er vanskelig. Men med historikken bak synes jeg ikke at jeg er så vanskelig. Det hadde vært noe annet dersom de hadde vært lett å forholde seg til. 

Endret av simen929
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...