Gå til innhold

Audi har lansert versting-versjonen av E-Tron


Anbefalte innlegg

oophus3do skrev (4 timer siden):

Det du snakker om er at sprekere biler oftere har flere uhell, og har ingenting med torque vectoring å gjøre. 

Det å ha individuell kontroll per dekk vil gjøre mye for muligheten i å skifte vekt der man vil ha den for å øke sikkerheten. Understyring og overstyring kan løses uten å rette opp bilen først f.eks. 

 

Understyring og overstyring er da lett å rette opp. Slakk av på gassen og la antisladd-systemet gjøre jobben sin etter at du dreit deg ut på din. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jens Kr. Kirkebø skrev (Akkurat nå):

Sprekere biler? Er 4WD biler i snitt sprekere enn 2WD-biler? Det har jeg ikke lagt merke til ihvertfall. Den høyere ulykkesfrekvensen for 4WD kommer vel i hovedsak av at folk føler seg tryggere i disse bilene og derfor kjører på mindre marginer (kjører raskere i sving osv.). Det samme kan vel fort skje med 3-motors e-tron. Om den akselererer bedre i sving på vinterføre pga. dette så blir den kjørt raskere i sving og kan fort havne i flere ulykker. Så jeg tviler sterkt på at dette vil ha noen som helst positiv effekt på sikkerheten. 

Ja, i elbilene så blir dem naturlig nok ofte sprekere siden man inkluderer motorer for å få drift på akslingen man normalt sett tidligere ikke hadde drift på. 

De marginene du snakker om, er menneskelige feil, og har ingenting med teknologien å gjøre, forutenom at folk overvurderer sine egne evner som sjåfører, mens de støtter seg på teknologien. <-- Høres kjent ut, angående AutoPilot. 

Fordelen med en 3 motors e-Tron vs 2 motors e-Tron er jo at man får ordentlig Torque Vectoring mellom bak-dekkene. Det i seg selv trenger ikke omhandle akselerasjon, da det også omfatter bedre kontroll under deakselerasjon. Alle former for vektoverføring vil være enklere å manipulere med dette. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 minutt siden):

Understyring og overstyring er da lett å rette opp. Slakk av på gassen og la antisladd-systemet gjøre jobben sin etter at du dreit deg ut på din. 

Antisladd systemet vil være enda bedre med direkte kontroll med 1 motor per hjul, fremfor 1 motor per aksling. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (3 minutter siden):

Sikkerhetsmessig har alle nyere biler med ESP individuell kontroll per hjul. Antisladd-systemene bremser det hjulet som behøver brems. Individuelt pådrag per hjul har kun med ytelse å gjøre, ingenting med sikkerhet. 

Ja, men ikke i samme hastighet og kontroll. Rallysjåførene f.eks snakker veldig varmt om fremtidens rally-biler siden de vil ha en motor per dekk, og mulighetene man har med det som man ikke hadde tidligere. Man kan rett og slett "forme" bilens karakter i mye større grad enn man kunne tidligere, gjennom den kontrollen de nå får. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (4 timer siden):

Ja, men ikke i samme hastighet og kontroll. Rallysjåførene f.eks snakker veldig varmt om fremtidens rally-biler siden de vil ha en motor per dekk, og mulighetene man har med det som man ikke hadde tidligere. Man kan rett og slett "forme" bilens karakter i mye større grad enn man kunne tidligere, gjennom den kontrollen de nå får. 

Rally-biler har ca. null relevans for normal kjøring på vei. Evt. kjører du som en galning ;)

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (9 minutter siden):
oophus3do skrev (5 timer siden):

Antisladd systemet vil være enda bedre med direkte kontroll med 1 motor per hjul, fremfor 1 motor per aksling. 

Antisladd-systemet bruker bremsene. Og de styres individuelt per hjul. 

Som tar mye lengre tid, enn hva man vil oppleve med torque vectoring. 

 

Jens Kr. Kirkebø skrev (8 minutter siden):

Rally-biler har ca. null relevans for normal kjøring på vei. Evt. kjører du som en galning ;)

Ekstremt mye teknologi fra motorsport havner hos vanlige forbrukere nettopp fordi man øker sikkerheten med det. Så jeg finnes ikke enig. Om en rally-sjåfør mener man får bedre kontroll over bilen og kjappere respons over hva han ønsker å gjøre, til bilen gjør det han ønsker den skal gjøre, så vil selvfølgelig det gjelde for oss også. Om du kun er avhengig av fører-assists for å redde deg, så er det på tide å ta en tur til glattkjøringa igjen. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (5 timer siden):

Som tar mye lengre tid, enn hva man vil oppleve med torque vectoring. 

 

Ekstremt mye teknologi fra motorsport havner hos vanlige forbrukere nettopp fordi man øker sikkerheten med det. Så jeg finnes ikke enig. Om en rally-sjåfør mener man får bedre kontroll over bilen og kjappere respons over hva han ønsker å gjøre, til bilen gjør det han ønsker den skal gjøre, så vil selvfølgelig det gjelde for oss også. Om du kun er avhengig av fører-assists for å redde deg, så er det på tide å ta en tur til glattkjøringa igjen. 

Som sagt, om du kjører slik at du trenger denne typen respons utgjør du antageligvis en fare for deg selv og andre i trafikken. Jeg kjører rolig og pent, har vel ikke vannplanet på 25 år og har 75% bonus på jeg vet ikke hvor mange år, men det er ihvertfall tosifret. Har ikke bruk for assists sånn sett, men det er kjekt at de er der. 

Og nei, det tar ikke mange millisekundene å aktivere bremsene på et hjul. Du klarer neppe å gjøre det så mye raskere med motoren at det har noen betydning i praksis. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (7 timer siden):

Som sagt, om du kjører slik at du trenger denne typen respons utgjør du antageligvis en fare for deg selv og andre i trafikken. Jeg kjører rolig og pent, har vel ikke vannplanet på 25 år og har 75% bonus på jeg vet ikke hvor mange år, men det er ihvertfall tosifret. Har ikke bruk for assists sånn sett, men det er kjekt at de er der. 

Og nei, det tar ikke mange millisekundene å aktivere bremsene på et hjul. Du klarer neppe å gjøre det så mye raskere med motoren at det har noen betydning i praksis. 

Dette har absolutt ingenting med måten jeg eller du kjører på. Det er et faktum at torque vectoring kan gi høyere sikkerhet i produktet vs eldre andre biler. Det sier seg selv, på samme måte som ESP forbedres over tid den også, men ESP vil ikke kunne være like kjapp og reaktiv som TV vil være med like mange muligheter. 

Du får nekte på dette så mye du vil, men det blir ikke mindre sant selv om du ikke forstår hvorfor eller hvordan slikt kan utnyttes. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (På 1.7.2020 den 20.55):

Særlig!

Tre motorer handler om at dette blir en gøyere bil å kjøre for dem som setter pris på aktiv kjøring. ?

 

På tide med full MVA

Og så billig som batteri er blitt nu; ca $ 100/kWh => gi støtte på 50 000,- til batteri. Resten i en batteri-bil er jo så mye enklere og billig.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 2.7.2020 den 14.33):

Ja, men ikke i samme hastighet og kontroll. Rallysjåførene f.eks snakker veldig varmt om fremtidens rally-biler siden de vil ha en motor per dekk, og mulighetene man har med det som man ikke hadde tidligere. Man kan rett og slett "forme" bilens karakter i mye større grad enn man kunne tidligere, gjennom den kontrollen de nå får. 

Hvilke rally-sjåfører sier dette? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (8 timer siden):

Hvilke rally-sjåfører sier dette? 

De som nå etterhvert tester elbilene som vil bli kravet innenfor rallyX. I tillegg så har Rimac noen stilige videoer ute med sjåfører fra ulike motorsports grener. 

Alle er vel enig i at sikkerhetssystemer har forbedret seg over tid? Hva er grunnen til forbedringene? Finner man svaret på dette, så forstår man hvorfor torque vectoring er neste steg. Tesla får jo dette de også på sin Plaid setup, og jeg tipper Tesla også leker med tanken om elmotor til hvert hjul etterhvert. 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (22 minutter siden):

Hvem? 

Husker ikke navnene siden jeg aldri trudde jeg ville måtte pugge dem, og jeg gidder ikke se de samme filmene om igjen for å tilfredsstille nitpickinga di. 

Søk opp Rally Cross, RallyX, WRC electric, Rimac og undersøk det. Det er stilige filmer å se, og viser fordelen av elmotoren vs fossile motoren i motorsport. Det er du vel interessert i? 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 timer siden):

Husker ikke navnene siden jeg aldri trudde jeg ville måtte pugge dem, og jeg gidder ikke se de samme filmene om igjen for å tilfredsstille nitpickinga di. 

Søk opp Rally Cross, RallyX, WRC electric, Rimac og undersøk det. Det er stilige filmer å se, og viser fordelen av elmotoren vs fossile motoren i motorsport. Det er du vel interessert i? 

Du har tidligere sagt at du driver aktivt med motorsport, og nå "husker du ikke" hvem det er som har sagt det du sier de har sagt? Hmmm mm? Du ljuger, det er greia. Det er derfor jeg "nitpicker", forkledningen din der du har "peiling" eksisterer ikke. Men for all del, hvilke rally-sjafører snakker *varmt* om topic? 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (25 minutter siden):

Du har tidligere sagt at du driver aktivt med motorsport, og nå "husker du ikke" hvem det er som har sagt det du sier de har sagt? Hmmm mm? Du ljuger, det er greia. Det er derfor jeg "nitpicker", forkledningen din der du har "peiling" eksisterer ikke. Men for all del, hvilke rally-sjafører snakker *varmt* om topic? 

Det er fordi ingen av dem har vært kjente medie folk i motorsport som gjør at jeg ikke husker navnene. Det finnes tross alt noen folk i det segmentet. Hvorfor ikke bare se videoene selv med et søk? Rimac har jo en egen YT kanal som faktisk er ganske interessant. 

 Du kan godt mene at jeg juger. Merkelig sted å juge på når vi snakker om et argument som gir elbilene en fordel over eldre fossile drivverk. Torque Vectoring vil kunne reagere mye kjappere enn ABS og TC systemer. Er du ikke enig i det? 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...