Gå til innhold

I dag fjernes Norges siste bemannede bomstasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234
Mannen med ljåen skrev (41 minutter siden):

Flott. Hva med bomringene rundt Stavanger, Forus og Sandnes?

Den er jo livsnødvendig og helt avhengig av bilisme for å få finansiert alle tiltakene for å gjøre det umulig å komme frem med bil på Nord-Jæren. Det var jo her FNB fikk gjennomslag for sitt hjertebarn, bompenger for elbilister, sånn at den bomringen er jo verneverdig nesten bare på grunn av det. 

Lenke til kommentar

Så selv med Autopass koster det 4 millioner å hente inn netto 16 millioner. Dvs. 20% kostnad for å få inne pengene. Nok et eksempel på at bompenger er en helt hinsides ueffektiv måte å beskatte på. På tide å avvikle ordningen og bruke arbeidskraften på noe mer produktivt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
xyzæøå skrev (45 minutter siden):

Så selv med Autopass koster det 4 millioner å hente inn netto 16 millioner. Dvs. 20% kostnad for å få inne pengene. Nok et eksempel på at bompenger er en helt hinsides ueffektiv måte å beskatte på. På tide å avvikle ordningen og bruke arbeidskraften på noe mer produktivt.

Særlig når Autopass har fått monopol på å drive bomstasjoner. Monopol er aldri kostnadseffektivt.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Roger Hansen skrev (20 minutter siden):

Hva i all verden går 4 millioner til ?

Bidrag til drift av Autopass-systemet. Dvs. produksjon og utsending av brikker, fakturering, oppfølging av manglende betaling med inkassovarsler, innkreving av brikker som ikke lengre skal være i bruk, utbytte til Autopass-eierne, utskiftning av kameraer og utstyr som feiler, programvarelisenser, strøm til bomstasjonene, reprasjoner av ting som går i stykker: alt fra kollisjoner, til kråkereir, korrosjon, fuktskader, bytte utslitte skilter, male opp felter på nytt etc, tilsyn av utstyr, bytte batterier i UPS-er, skifte lyskilder, betale nettlinje/4G, lobbyering, vedlikeholde nettsider, kundeservice, revisor, drive innsalg av nye stasjoner, kontorleie, rekvisita, biler som brukes i tjenesten osv.

Da kommer selvsagt bygging og riving av bomstasjoner i tillegg. Graving i forbindelse med tilpassing av veien, røranlegg til kabler, kabler, stolper og "bom" over veien der kamera og lys henger, solceller eller kabling helt til nærmeste sted å hente strøm fra, eventuell utvidelse av veien osv. Riving/nedmontering av nedbetalte stasjoner.

Sikkert mer som jeg ikke kommer på i farta. Poenget er bare at det er en svært ineffektiv måte å inndrive penger til å bygge landets infrastruktur. Jeg sier ikke at vi ikke trenger disse veiene, men vi burde finne mer effektive måter å finansiere de på. F.eks kreves ingenting av det jeg nevnte over for å kreve det inn via en flat 0,0x% økning i inntekstskatten i stedet for via Autopass.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
xyzæøå skrev (1 time siden):

Så selv med Autopass koster det 4 millioner å hente inn netto 16 millioner. Dvs. 20% kostnad for å få inne pengene. Nok et eksempel på at bompenger er en helt hinsides ueffektiv måte å beskatte på. På tide å avvikle ordningen og bruke arbeidskraften på noe mer produktivt.

Hvor får du 16 millioner fra? 

Lenke til kommentar

Bommene rundt Stavanger er jo nesten effektive nå. I "gode" gamle dager sendte de hele styret, pluss diverse andre, på studieturer til syden for å se på bomringer der (kanskje også golfbaner og vingårder, hvem vet), og siden styrelederen fikk ta med seg konen på USA-tur var det jo klart at hele styret måtte få ta med seg sine partnere på styrets julebord.

Selv har jeg bare opplevd i ett styre at vi hadde noe som minnet om julebord, og da uten partner. Tydelig at jeg sitter i feil styrer. For et styr.

Lenke til kommentar

AutoPass er et privat selskap, og selv med 20% av inntektene så går de i underskudd, mener jeg å ha lest.

Kostnadene kan reduseres veldig mye om det blir krav med  brikke på alle kjøretøy
Lastebiler, uansett hvilket land de kommer fra, har krav om autopass brikke, og det vanker store bøter om de ikke har brikke, 10k+.

Skjønner ikke hvorfor det skal være så stor forskjellsbehandling mellom lastebiler og mindre biler

Endret av Dubious
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

AutoPass er et privat selskap, og selv med 20% av inntektene så går de i underskudd, mener jeg å ha lest.

Hvor får du 20% fra? 

 

Dubious skrev (1 time siden):

Skjønner ikke hvorfor det skal være så stor forskjellsbehandling mellom lastebiler og mindre biler

Fordi utenlandske transportselskaper spekulerer i stor stil på å bryte norges (og EØS sitt) lovverk når de kjører her og stikker fra regninger og utgifter om de kan. 

Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (58 minutter siden):

Hvor får du 20% fra? 

 

Fordi utenlandske transportselskaper spekulerer i stor stil på å bryte norges (og EØS sitt) lovverk når de kjører her og stikker fra regninger og utgifter om de kan. 

https://motor.no/bompenger-samferdsel/innkreving-av-bompenger-koster-730-millioner/104055

Jeg er ikke så veldig god i matte, men 730 millioner i utgifter og inntekt på 10.2 milliarder er nesten 10%?
Etter noen Google søk, så ligger utgiftene mellom 10% og 40%!

Så har vi:
Ved utgangen av 2017 hadde bompengeselskapene 52 milliarder kroner i gjeld. Effektiv lånerente var på 2,74 prosent.

Norske vogntog er også påkrevd å ha bombrikke
Hvor mange utenlandske turister er det som stikker av fra regningen?

Lenke til kommentar
Dubious skrev (23 minutter siden):

https://motor.no/bompenger-samferdsel/innkreving-av-bompenger-koster-730-millioner/104055

Jeg er ikke så veldig god i matte, men 730 millioner i utgifter og inntekt på 10.2 milliarder er nesten 10%?
Etter noen Google søk, så ligger utgiftene mellom 10% og 40%!

Så har vi:
Ved utgangen av 2017 hadde bompengeselskapene 52 milliarder kroner i gjeld. Effektiv lånerente var på 2,74 prosent.

Norske vogntog er også påkrevd å ha bombrikke
Hvor mange utenlandske turister er det som stikker av fra regningen?

Tallene fra artikkelen du viser til tilsvarer 7%. 

Lån? Selvsagt har bompengeselskapene lån. Det er jo derfor vi har bompengeselskaper? 

Alle norske biler som brukes i næring, med noen unntak, er også omfattet av loven om påbudt brikke ja. Mener du de burde vært unntatt? Det er sikkert ikke lov å forskjellsbehandle uansett. 

Utenlandske turister kan forhåndsbetale, bruke noen brikker de muligens har fra før, registrere seg hos EPC eller får regning fra EPC i ettertid. Jeg vil tro en del stikker av fra regningen? Men de som betaler får jo oftest full takst og ikke times fordel så spørsmålet blir jo hvordan man lager regnestykket. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...