Gå til innhold

Leier inn dieselaggregat til maskintester. Strøm er for dyrt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Testing av tungt utstyr er effektkrevende, men pågår bare i korte perioder. Likevel kan det slå hardt ut på nettleia. Illustrasjonsbilde fra testing av A-kran med løftekapasitet på 250 tonn fra STX Euorope Langsten.

Er vel 10 år siden det var noen bedrift som het STX Euorope Langsten...

Lenke til kommentar

Aggregat består forenklet forklart av en (diesel)motor og en (el)generator. Er det ikke rimeligere å leie inn et passe stort skip? Det har jo begge deler og frakten er mye enklere. F.eks har hurtigrutene bare ligget i dvale ved kai noen måneder nå.

Ellers så ser jeg idiotien i at nettselskapene ikke kan tilby spesialavtaler for slike tilfeller, der verftet får billig effekt forutsatt at det brukes i et tidsvindu med typisk god overskuddskapasitet i nettet. F.eks på natt eller når nærliggende industri har en bunn i sitt forbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (40 minutter siden):

Aggregat består forenklet forklart av en (diesel)motor og en (el)generator. Er det ikke rimeligere å leie inn et passe stort skip? Det har jo begge deler og frakten er mye enklere. F.eks har hurtigrutene bare ligget i dvale ved kai noen måneder nå.

Ellers så ser jeg idiotien i at nettselskapene ikke kan tilby spesialavtaler for slike tilfeller, der verftet får billig effekt forutsatt at det brukes i et tidsvindu med typisk god overskuddskapasitet i nettet. F.eks på natt eller når nærliggende industri har en bunn i sitt forbruk.

Godt at næringslivet også reagerer på effekttariffer som er galskap satt i system (3 timer med høy effekt koster like mye som 300 timer med samme effekt).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (4 minutter siden):

Godt at næringslivet også reagerer på effekttariffer som er galskap satt i system (3 timer med høy effekt koster like mye som 300 timer med samme effekt).

3 timer med høy effekt krever større utbyggings kostnader enn 300 timer med lav effekt. Såklart er det dyrere. Kostnaden skal havne hos de som forårsaker at nettet må utvides, ikke de som har lav last. 

 

Slik er det alle andre plasser i verden, men med nettleie er det grusomt... 

 

Jeg er iallefall lei av å betale overpris på nettleien pga storforbrukerne og ser frem til effekt prising, og regningen havner der den burde være. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 timer siden):

3 timer med høy effekt krever større utbyggings kostnader enn 300 timer med lav effekt. Såklart er det dyrere. Kostnaden skal havne hos de som forårsaker at nettet må utvides, ikke de som har lav last. 

 

Slik er det alle andre plasser i verden, men med nettleie er det grusomt... 

 

Jeg er iallefall lei av å betale overpris på nettleien pga storforbrukerne og ser frem til effekt prising, og regningen havner der den burde være. 

Hvor mye går an å misforstå det som skrives? Les det jeg skriver en gang til! Jeg skrev: "3 timer med høy effekt koster like mye som 300 timer med samme effekt"). Altså 300 timer samme høye effekt som de 3 førstnevnte timene. At det går an!

Endret av Ketill Jacobsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her burde vi rett og slett få ein fungerande marknad, som for straum. Del døgeret inn i kvarters-slot og la kundane by på effekt for kvart kvarter. So lenge det er ledig kapasitet bør prisen vere symbolsk. Kanskje negativ til tider, fordi nettet av og til kan få auka overføringskapasitet totalt ved å ta ut meir effekt i eit spesifikt område. Når det faktisk ikkje er ledig kapasitet, vil effekten gå til høgstbydande. Det må vere kav om at inntekene då vert brukt til re-investering i nettet.

Evt kan vi vekkje opp att det gamle framlegget om nodeprising av straum, som kombinerer ein straum- og effektmarknad på ein heilt genial måte. Verda var dessverre ikkje moden då ei samling av elkraftingeniørar og økonomar kom fram til den heilt geniale måten å prise straum på.

Endret av Sturle S
Lenke til kommentar
2 hours ago, uname -l said:

Kan man ikke bare gjøre som med vindmøllene? De som forårsaker milliardbeløp i utgifter til å få økt kapasiteten slipper å betale, mens regninga sendes til norske husstander?

Det vart endra for to år sidan for kraftverk (inkludert vindurbinar).

Endret av Sturle S
Lenke til kommentar

En ting er om det er enkelt å koble seg til strømnettet. Ofte må det flere uker med høyspent bygging til for å overføre strøm til maskiner. Skal maskinene brukes på båter er det ofte 60hz. Spenning kan også være et problem. Klart det er enklere med en kontainer som leverer 2MW og kjøre 4 timer på fullt for å se om ting virker. Det verste er at det ofte er like vanskelig å få testet generatorer. I stedet for å kjøre strøm inn på nettet må man leie inn kontainerene med motstander og ta strømmen ut som varme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (4 timer siden):

Hvor mye går an å misforstå det som skrives? Les det jeg skriver en gang til! Jeg skrev: "3 timer med høy effekt koster like mye som 300 timer med samme effekt"). Altså 300 timer samme høye effekt som de 3 førstnevnte timene. At det går an!

Det du sier gir ingen mening, det er ingen offisielle forslag som fungerer som dette. Om det er tilfelle for gartnerne må de jo håpe på at høringsnotatet snarest går igjennom og de slipper slike tulle ordninger.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Det du sier gir ingen mening, det er ingen offisielle forslag som fungerer som dette. Om det er tilfelle for gartnerne må de jo håpe på at høringsnotatet snarest går igjennom og de slipper slike tulle ordninger.

Det er jo slik det har vært hele tiden. Storforbrukere betaler en lav nettleie pr kWh og et større beløp basert på de tre timene med høyest forbruk den måneden. Bruker man 50kW i snitt, og 80kW peak i tre timer betaler man effektavgift for 80kW den måneden.

Gjør man derimot en test og bruker 700kW i 6 timer den måneden må man betale for 700kW, er man ordentlig heldig og den treffer fra 2100 til 0300 i månedskiftet må man betale for 700kW i to måneder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 timer siden):

3 timer med høy effekt krever større utbyggings kostnader enn 300 timer med lav effekt. Såklart er det dyrere. Kostnaden skal havne hos de som forårsaker at nettet må utvides, ikke de som har lav last. 

 

Slik er det alle andre plasser i verden, men med nettleie er det grusomt... 

 

Jeg er iallefall lei av å betale overpris på nettleien pga storforbrukerne og ser frem til effekt prising, og regningen havner der den burde være. 

Ikke hvis de tre timene med høy effekt blir plassert i en tid på døgnet med lavt forbruk i nettet, eller med overskudd av solstrømi nabolaget. Da fører det til mindre behov for nettutbygging enn om det tas ut lav effekt når nettet allerede er høyt belastet.

Om jeg lader bilen med 3kW i morgenrushet så er det mer belastende enn om jeg lader med 11kW når det er mye ledig kapasitet. 

2 biler på veien kl 0400 bidrar mindre til kø enn 1 bil kl 1600...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (11 timer siden):

Det er jo slik det har vært hele tiden. Storforbrukere betaler en lav nettleie pr kWh og et større beløp basert på de tre timene med høyest forbruk den måneden. Bruker man 50kW i snitt, og 80kW peak i tre timer betaler man effektavgift for 80kW den måneden.

Gjør man derimot en test og bruker 700kW i 6 timer den måneden må man betale for 700kW, er man ordentlig heldig og den treffer fra 2100 til 0300 i månedskiftet må man betale for 700kW i to måneder.

Ja selvfølgelig, privat nettleie og bedrift er såklart forskjellig. her er det absolutt jeg som blingser. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...