Gå til innhold

Flere hundre annonsører dropper Facebook i global boikott i juli


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Tåkefyrste said:

Ja de må bare komme med en liste over hvilke selskaper så jeg vet hvilke jeg skal boikotte. Det er ingenting "hatespeech" over hva Trump har skrevet/sagt. Dette er enkelt og greit bare snøflak som ikke tåler meninger de ikke er enige i.

For noe tull! Trump kommer gang etter gang med nedlatende karakteristikker av andre. Er det noen som ikke tåler meninger de ikke er enige i så er det nettopp Trump. Hvorfor skulle han ellers ha noe behov for å kalle andre for dophuer, dysfunksjonelle, patetisk, etc.? Nettopp slik navnkalling er «hatespeech» og vitner om en helt fraværende evne til å ha en saklig diskusjon.

...eller synes du det er helt akseptabelt at en president skriver

Quote

Crazy Joe Scarborough and dumb as a rock Mika are not bad people, but their low rated show is dominated by their NBC bosses. Too bad!

og at det er helt fritt for hat? Du mener det er god grunn til å bruke karakteristikk som «crazy» og «dumb as a rock»?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Ernie said:

og at det er helt fritt for hat? Du mener det er god grunn til å bruke karakteristikk som «crazy» og «dumb as a rock»?

https://www.britannica.com/topic/hate-speech

Du kan ta en titt på definisjonen å se om den passer. Jeg synes ikke det kvalifiseres som "hate speech" å kalle noen "dumb as a rock".

Jeg synes ikke noe om at annonsørene skal få diktere hvor annonsepengene går når de annonserer på en side. Det er opp til nettsiden å bestemme om noe bryter med retningslinjene, og det burde aldri være nok å være på "feil" politisk side for å miste annonsepenger, slik som blir mer og mer vanlig nå.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
53 minutes ago, Tåkefyrste said:

https://www.britannica.com/topic/hate-speech

Du kan ta en titt på definisjonen å se om den passer. Jeg synes ikke det kvalifiseres som "hate speech" å kalle noen "dumb as a rock".

Jeg synes ikke noe om at annonsørene skal få diktere hvor annonsepengene går når de annonserer på en side. Det er opp til nettsiden å bestemme om noe bryter med retningslinjene, og det burde aldri være nok å være på "feil" politisk side for å miste annonsepenger, slik som blir mer og mer vanlig nå.

Så du synes ikke at annonsører selv skal bestemme hvor de annonserer? Det er jo rimelig spesielt må jeg si. Hva er det som gjør at du veit bedre hvor disse annonsørene bør annonsere? Hvis man er uenig i hvordan plattformen drives og fremstilles så står man selvsagt fritt til å trekke annonsene sine. Noe annet ville vært fullstendig feil. Som alt annet så betaler eller støtter man ikke noe man er uenig i. I dette tilfellet så praktiserer man et sett regler for Trump og et annet for alle andre. Det er naturlig nok ikke akseptabelt, og som annonsør har man ingen forpliktelse til å støtte opp under dette eller fortsette å annonsere.

Eksemplet mitt var bare noe jeg kjapt fant som ikke var så alt for ille. Det finnes selvsagt langt bedre eksempler, og det veit du forhåpentligvis grundig godt allerede. Riktignok, du unngår å svare på hvorfor Trump på død og liv må bruke slikt språk. Det er helt uverdig og respektløs språkbruk av en statsleder. Uansett, hvis vi derimot må starte med teskje modus her:

Her har du en fra 16 timer siden

Quote

I will Veto the Defense Authorization Bill if the Elizabeth “Pocahontas” Warren (of all people!) Amendment, which will lead to the renaming (plus other bad things!) of Fort Bragg, Fort Robert E. Lee, and many other Military Bases from which we won Two World Wars, is in the Bill!

«Pocahontas» er en okay karakteristikk av andre?

Han har også foreslått at valgte representanter han er helt uenig med «drar tilbake til hjemlandet». Dette på tross av at noen av de han rettet det mot er født og oppvokst i USA.

Quote

So interesting to see “Progressive” Democrat Congresswomen, who originally came from countries whose governments are a complete and total catastrophe, the worst, most corrupt and inept anywhere in the world (if they even have a functioning government at all), now loudly......

....and viciously telling the people of the United States, the greatest and most powerful Nation on earth, how our government is to be run. Why don’t they go back and help fix the totally broken and crime infested places from which they came. Then come back and show us how....

....it is done. These places need your help badly, you can’t leave fast enough. I’m sure that Nancy Pelosi would be very happy to quickly work out free travel arrangements!

Dette var rettet mot Alexandria Ocasio-Cortez, Ilhan Omar, Rashida Tlaib og Ayanna Pressley. AOC er f.eks. født og oppvokst i New York, men det er kanskje ikke rasistisk å påstå at hun ikke er amerikansk og bør «dra tilbake til hjemlandet»? Det samme gjelder forøvrig Obama også, men det har vel ingenting å gjøre med rasisme, ikke sant?

Uttalselse i forbindelse med valgkampen:

Quote

When Mexico sends its people, they’re not sending the best. They’re not sending you, they’re sending people that have lots of problems and they’re bringing those problems with us. They’re bringing drugs. They’re bringing crime. They’re rapists… And some, I assume, are good people

Naturlig nok problemfritt å kalle meksikanere for kriminelle og voldtektsmenn. Ingen rasisme å se her nei...

Her har vi en av utall meldinger hvor han forsvarer seksuelle overgrep:

Quote

26,000 unreported sexual assults in the military-only 238 convictions. What did these geniuses expect when they put men & women together?

Han uttalt som kjent at det var «fine people on both sides» om protester som inkluderte nynazister på den ene siden. Ingenting galt med det såklart?

Han har også sagt han betaler advokatregninga til folk som banker opp støttespillere av politiske motstandere. Det har vel selvsagt ingenting med «hatespeech» å gjøre, ikke sant?

Forhåpentligvis skjønner du poenget her. Mannen sprer eder og galle. Det skulle bare mangle at platformene endelig reagerer når annonsørene setter hard-mot-hardt her. Man kan selvsagt ikke la slike ting gå upåaktet hen, spesielt når vanlige mennesker ikke slipper ustraffet unna med å uttale den samme gørra.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
6 hours ago, Snikpellik said:

Å kalle alle meksikanere for voldtektsmenn er vel litt mer enn drittslenging? Bare et av etterhvert mange eksempler.

Det har han aldri sagt, men det er fortsatt mange som sprer denne villedende informasjonen. Han snakka om ulovlige innvandrere når han nevnte dette, men folk fortsetter å vri det til at han snakket om alle meksikanere.
 

Det ER mange voldtektsmenn blant ulovlige meksikanske innvandrere, noe historier gjenfortalt av folk som har tatt seg over grensen lett bekrefter. Så jeg skjønner ikke kontroversien.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Tåkefyrste said:

Det har han aldri sagt, men det er fortsatt mange som sprer denne villedende informasjonen. Han snakka om ulovlige innvandrere når han nevnte dette, men folk fortsetter å vri det til at han snakket om alle meksikanere.
 

Det ER mange voldtektsmenn blant ulovlige meksikanske innvandrere, noe historier gjenfortalt av folk som har tatt seg over grensen lett bekrefter. Så jeg skjønner ikke kontroversien.

...og der har vi nettopp "hatspeech". Hvordan i alle dager kan du ha grunnlag for å si at det er mange voldtektsmenn blant ulovlige meksikanske innvandrere? Har noen gjennomført forskning på det, eller er det basert på ren observasjon? Hvis det er sistnevnte, hvordan har du eller de som påstår dette korrigert for "observer bias"? For å dra en sammenligning så kan jeg si at mange norske menn er voldtektsmenn, noe historier gjenfortalt av folk som har levd blant nordmenn lett bekrefter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...