Gå til innhold

Bør vi forby sjokolade og potetgull?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ganske fascinerende. 

Alle vet at sjokolade og potetgull er dumt å spise, hvertfall i større mengder enn en neve. 

At folk spiser usunt koster sikkert samfunnet vårt en fantasillion kroner i helsemessige utgifter, folk drar på seg livsstilssykdommer, overvekt og gudene vet. 

Men det blir ramaskrik om vi gjør disse varene dyrere, for ikke å snakke om å forby dem. Folk må jo få velge selv! Om du vil spise på deg diabetes og blodtrykksproblemer så skal du ha rett til det! 

Og fellesskapet skal ta regningen. 

Jeg er heller ikke for noe forbud, jeg er altfor glad i snacks, men det er egentlig helt absurd. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (21 minutter siden):

Det er ganske fascinerende. 

Alle vet at sjokolade og potetgull er dumt å spise, hvertfall i større mengder enn en neve. 

At folk spiser usunt koster sikkert samfunnet vårt en fantasillion kroner i helsemessige utgifter, folk drar på seg livsstilssykdommer, overvekt og gudene vet. 

Men det blir ramaskrik om vi gjør disse varene dyrere, for ikke å snakke om å forby dem. Folk må jo få velge selv! Om du vil spise på deg diabetes og blodtrykksproblemer så skal du ha rett til det! 

Og fellesskapet skal ta regningen. 

Jeg er heller ikke for noe forbud, jeg er altfor glad i snacks, men det er egentlig helt absurd. 

Du sier noe her asså!

Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

Det er ganske fascinerende. 

Alle vet at sjokolade og potetgull er dumt å spise, hvertfall i større mengder enn en neve. 

At folk spiser usunt koster sikkert samfunnet vårt en fantasillion kroner i helsemessige utgifter, folk drar på seg livsstilssykdommer, overvekt og gudene vet. 

Men det blir ramaskrik om vi gjør disse varene dyrere, for ikke å snakke om å forby dem. Folk må jo få velge selv! Om du vil spise på deg diabetes og blodtrykksproblemer så skal du ha rett til det! 

Og fellesskapet skal ta regningen. 

Jeg er heller ikke for noe forbud, jeg er altfor glad i snacks, men det er egentlig helt absurd. 

Handler om porsjonskontroll. Kalorier inn og kalorier ut ikke noe hokus pokus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, :utakt said:

Det er ganske fascinerende. 

Alle vet at sjokolade og potetgull er dumt å spise, hvertfall i større mengder enn en neve. 

At folk spiser usunt koster sikkert samfunnet vårt en fantasillion kroner i helsemessige utgifter, folk drar på seg livsstilssykdommer, overvekt og gudene vet. 

Men det blir ramaskrik om vi gjør disse varene dyrere, for ikke å snakke om å forby dem. Folk må jo få velge selv! Om du vil spise på deg diabetes og blodtrykksproblemer så skal du ha rett til det! 

Og fellesskapet skal ta regningen. 

Jeg er heller ikke for noe forbud, jeg er altfor glad i snacks, men det er egentlig helt absurd. 

Jeg er delvis uenig i postuleringene dine.

Jeg tror som deg på at potetgull er usunt.  Potetgull usunne brente stoffer i seg, akrylamid. Ala det stoffet myndighetene var så ekstremt redd for at skulle lekke ut i naturen ved bygging av gardermobanen.

Sjokolade finnes i så utrolig mange varianter. Noen  har nesten ikke kakao. Noen har bare det hvite kakaofettet. Mens andre sjokoladetyper (mørkere) har stoffer som er sunne for helsen.

Det er vel ikke så lett å gå veien utenom sukker i sjokoladen. Det er jo derfor helsemyndigheter, kostholdsråd forklarer at man skal spise små mengde mørk sjokolade.

En annen sannhet er at sukker i form av sucrose (den typen de fleste av oss baker med og lager mat med) er næringsstoffet for at du kan overleve. Uten sukker så dør du rett og slett. Alle cellene i kroppen behøver sukkerarten glukose. Derfor har vi en veldesignet kropp som klarer å utnytte selv stivelse og få omgjort deler av den til glukose. Altså poteter er jo "langsomme" karbohydrater. Det finnes dessuten godstoffer i poteten som hjernemassen din er bygget opp av.

Poteter er altså enormt sunt, selv om potetgull ikke er det.

Skal man forby å leve i samme slengen? Jeg er i mot slike forbud.

Forby heller import av High Fructose Corn Syrup som bare leder til elendighet. Det kan denne mannen forklare en hel del om årsakene rundt at kan være lurt:

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Softis12 said:

Handler om porsjonskontroll. Kalorier inn og kalorier ut ikke noe hokus pokus.

Nei det er "tilnærmet umulig" med porsjonskontroll i våre dager. Sjekk video ovenfor, som forklarer hvorfor. Ihvertfall for amerikanere så er det det. Porsjonskontroll er noe som må ansees som svada plantet av landbruksinteressene som lever av å selge fruktosebaserte varer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (2 minutter siden):

Nei det er "tilnærmet umulig" med porsjonskontroll i våre dager. Sjekk video ovenfor, som forklarer hvorfor. Ihvertfall for amerikanere så er det det. Porsjonskontroll er noe som må ansees som svada plantet av landbruksinteressene som lever av å selge fruktosebaserte varer.

Det er vanskelig ja, men ikke umulig. Kaloriinnholdet står på alle dagligvarer.

Lenke til kommentar
Just now, Softis12 said:

Det er vanskelig ja, men ikke umulig. Kaloriinnholdet står på alle dagligvarer.

Dersom du kjøper amerikanerinspirerte matvarer (fastfood) som er full av fruktose (inspirert av president Richard Nixon, som la an til et stabilt oppsving av jordbruket) så kan du glemme den tankegangen. Er forklart i video ovenfor som nevnt før.

Endret av G
Lenke til kommentar
1 minute ago, Softis12 said:

Det er vanskelig ja, men ikke umulig. Kaloriinnholdet står på alle dagligvarer.

Mattypen vi diskuterer nå har den egenskapen at den lurer folket til å spise mer enn de burde. Det er ikke alle som kan si at "ok, idag skal jeg bare ta 30 gram sjokolade, også blir det ikke mer før neste uke". Potetgull og sjokolade er mat enkelte personer kan bli ahvengig av. Litt som nikotinholdige varer og enkelte narkotiske stoffer. Havner man i denne spiralen kan det være vanskelig å stoppe.

Lenke til kommentar
Thor. skrev (Akkurat nå):

Mattypen vi diskuterer nå har den egenskapen at den lurer folket til å spise mer enn de burde. Det er ikke alle som kan si at "ok, idag skal jeg bare ta 30 gram sjokolade, også blir det ikke mer før neste uke". Potetgull og sjokolade er mat enkelte personer kan bli ahvengig av. Litt som nikotinholdige varer og enkelte narkotiske stoffer. Havner man i denne spiralen kan det være vanskelig å stoppe.

Selvfølgelig. Jeg sier bare at man ikke kun kan skylde på at matvarer som chips og sjokolade er problemet. Det er mengden.

Lenke til kommentar

Fruktose har også den egenskapen at energien blir lagret som fett i kroppen, mens fruktose samtidig ikke påvirker på den negative feedback loop'en (negative tilbakemeldingsrundgangen). Hjernen fôret på fruktose tror at kroppen din opplever sult. Derfor så spiser du mer, dersom dietten din har mye fruktose i seg.

Alt er forklart i video ovenfor.

Edit:

Dessuten så kommer det skadelige restprodukter avsatt i leveren, et viktig organ du er avhengig av for å overleve, dette skjer ved omgjøring av fruktose til fettlagring.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (2 minutter siden):

Fruktose har også den egenskapen at energien blir lagret som fett i kroppen, mens fruktose samtidig ikke påvirker på den negative feedback loop'en (negative tilbakemeldingsrundgangen). Hjernen fôret på fruktose tror at kroppen din opplever sult. Derfor så spiser du mer, dersom dietten din har mye fruktose i seg.

Alt er forklart i video ovenfor.

Edit:

Dessuten så kommer det skadelige restprodukter avsatt i leveren, et viktig organ du er avhengig av for å overleve, dette skjer ved omgjøring av fruktose til brenning/fettlagring.

Den blir ikke lagret hvis du bruker den opp. Kalorier inn og kalorier ut.

Lenke til kommentar
Just now, Softis12 said:

Den blir ikke lagret hvis du bruker den opp. Kalorier inn og kalorier ut.

Fruktose lurer hjernen, forklarte det jo nettopp med at feedback loop'en mangler for dette stoffet. Kroppen takler ikke for store mengder av fruktose. Mens glukose derimot har en negativ feedback loop.

Glem kalorier inn og ut tankegangen, se videoen og vi behøver ikke dvele/diskutere dette noe videre. Jeg vil påstå at det jeg forklarer her vil gi deg enorme helsegevinster å være klar over. Verdt hvert eneste minutt av de 1,5 timene det tar å se hele videoen.

Endret av G
Lenke til kommentar

Mitt svar på spørsmål i emnetittel for denne tråden er et rungende Nei !!

Man kan ikke drive på videre å forby bort i fra de negative helseeffektene. Man må drive med påvirkning av bønder, matvarebransjen, og drive med informasjon om hva folk skal gjøre for å oppnå et bedre liv rundt dette med matinntaket og moderat sunn trening.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...