Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sykemeldt over lengre tid - Hva skjer etter "maks" lengde på sykemelding?


Gjest 1596a...593

Anbefalte innlegg

Gjest 1596a...593

Er for tiden 80% sykemeldt, som vil si at jeg jobber fra 20% opp mot 100%, avhengig av hvordan kroppen har det / håndterer det.

Etter som jeg har forstått, så kan man være sykemeldt i maksimalt 49 uker uavhengig om det er 20% eller 100% sykemelding.

Etter disse 49 ukene, så blir man flyttet over på "APP"(?), altså arbeidsavklarings penger eller noe slikt.
Hvordan fungerer det i mitt tilfelle dersom jeg fremdeles er sykemeldt etter totalt 49 uker? 

Vil det i praksis være noen forskjell for meg, eller er det bare på "papiret" at jeg får penger fra et annet sted, men vil fortsatt kunne jobbe fra 20%-100% avhengig av formen? 

Jobben betaler for sykepengene, men søker det "refundert" av NAV i etterkant.

Noen som har peiling? :)

Anonymous poster hash: 1596a...593

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du søker aap, arbeids avklarings penger, dette kan du gå på i 3 år, du kan også få utvidet dette med 1 og 1 år vis du fortsatt er sjuk, eller gå over på uføretrygd. Ingen grunn til panikk du blir tatt vare på! 

Vær oppmerksom på at aap er 66% av tidligere inntekt og søk i god tid før sykeperioden utgår, når det kan være noe behandlingstid, spesielt nå om dagen.

Oprett en god dialog med fastlegen rundt dette, det er han som bestemmer dette og ikke nav..!

Man blir godt tatt vare på i Norge, heldigvis! 

Lykke til og god bedring! 

Lenke til kommentar
Gjest 1596a...593
ScandiFlick skrev (4 timer siden):

Du søker aap, arbeids avklarings penger, dette kan du gå på i 3 år, du kan også få utvidet dette med 1 og 1 år vis du fortsatt er sjuk, eller gå over på uføretrygd. Ingen grunn til panikk du blir tatt vare på! 

Vær oppmerksom på at aap er 66% av tidligere inntekt og søk i god tid før sykeperioden utgår, når det kan være noe behandlingstid, spesielt nå om dagen.

Oprett en god dialog med fastlegen rundt dette, det er han som bestemmer dette og ikke nav..!

Man blir godt tatt vare på i Norge, heldigvis! 

Lykke til og god bedring! 

Takk for utfyllende svar.

Det som bekymrer meg mest, er at jeg da potensielt får 66% inntekt. Ønsker jo ikke miste så mye inntekt pga jeg er sykemeldt. Men får  ta det videre med legen dersom det blir aktuelt, enda en stund til det blir aktuelt. :)

Anonymous poster hash: 1596a...593

Lenke til kommentar
Gjest 1596a...593 skrev (4 timer siden):

Takk for utfyllende svar.

Det som bekymrer meg mest, er at jeg da potensielt får 66% inntekt. Ønsker jo ikke miste så mye inntekt pga jeg er sykemeldt. Men får  ta det videre med legen dersom det blir aktuelt, enda en stund til det blir aktuelt. :)

Anonymous poster hash: 1596a...593

Vis du er forsikret mot arbeidsuførhet så vil forsikringen din dekke mellomlegget, altså de 33% resterende prosentene.. Verdt å sjekke! 

Lenke til kommentar
Gjest 1596a...593
ScandiFlick skrev (24 minutter siden):

Vis du er forsikret mot arbeidsuførhet så vil forsikringen din dekke mellomlegget, altså de 33% resterende prosentene.. Verdt å sjekke! 

Det tviler jeg sterkt på at jeg har. Jeg har noe forsikring via jobb, men skal undersøke hva det dekker, men har dog mine tvil.

Sykdommen min er ellers dødelig, så er jo en viss fare for at jeg allerede har strøket med om 1 år når sykemeldingen er over, men skulle jeg leve noen år til, men fremdeles "syk", så er det jo kjipt om lønna går ned til 66% :)

Har dog begrenset utgifter akkurat pr dags dato, så kanskje jeg bør se på hvordan jeg kan spare litt "buffer".

Men skal sjekke jobbforsikringen, just in case. takk for tipset igjen!

Anonymous poster hash: 1596a...593

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...