Gå til innhold

Epost og sikkerhet


Anbefalte innlegg

Bruker Gmail og har gjort det i over ti år. Av det jeg ser er det jo en del dirigert reklame basert på googlesøk og hva som verre tenkes kan. Om konsekvensene noengang blir noe mer enn dirigert reklame, hvem vet? Men hvorfor ta risken, det er jo bare gratis epost som en kan få så mange andre plasser...

Hva så med alternativene. Skal en først tenke sikkerhet, hva med protonmail o.l.? Kjenner ikke til de tekniske detaljene rundt slikt. Kryptert epost, mye der jeg ikke forstår. En forståelse som sikkert er feil, det har ikke så mye hensikt med krypteringsnivå hvis ikke både mottaker og avsender har et eller annet sånt aktivert? Behovet er ikke å diskutere noe topp-hemmelig med noen få innvidde. Det er vanlig bruk der en får og mottar epost fra gud og hvermann. Har det da mindre betydning med teoretiske muligheter for å høye krypteringsnivåer? Fikk dette inntrykket ut fra det jeg har lest om dette.

Er klar over at jeg stiller mange "dumme" spm. Noen ressurser som forklarer dette enkelt, youtube videoer el.l.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gmail - det er gratis å lage Google-kontoer; dermed kan du ha så mange gmail-kontoer du vil, og til en viss grad motvirke sporing / rettet reklame - hvis du klarer og leve med ulempen det medfører å bruke flere gmail-kontoer på en trygg måte.
epost og kryptering - kun nyttig hvis både mottaker og avsender har det, og har utvekslet nøkler på en trygg måte.

Lenke til kommentar

Opprette flere gmail-kontoer er jo forsåvidt unødvendig, da man i praksis har "uendelige" e-post aliaser med èn gmail.

feks.

[email protected] kan også brukes som → [email protected] → [email protected]
eller
[email protected] → [email protected] → [email protected]

osv. Alt vil havne i din primære gmail-innboks. 

Mottar ikke så veldig mye epost, er i all hovedsak autuogenererte eposter fra nettsider. Vanlig 1 til 1 kommunikasjon foregår stort sett over andre kanaler (bortsett fra jobb, men der har jeg jo egen epost til). Så for min del er det ikke noe poeng i å styre med krypterte eposter ol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...