Gå til innhold

Fractal Design Define R6 - "Purity" (NAS)


Anbefalte innlegg

Disclaimer: computer nickname subject to change.

EDIT:
Skiftet navn: fra "BalROG" til "Purity" pga. 100 % kobberkjøler.

Bildelink:
https://1drv.ms/u/s!AuFMZD__7mN2lBr4q45VKFLLz1MD?e=rXIc5e

Jeg er ikke fornøyd med ytelsen jeg får fra "Ghost" ved selv enkle oppgaver - som f.eks. ALT som involverer Windows Explorer...så jeg har bestemt meg for å ta steget med å bygge enda en PC; en NAS-variant som skal holde på alle harddiskene, inkludert HighPoint Rocket640L-diskkontrolleren som jeg tror er årsaken til hele problemet.

PC-en skal også være koblet til stue-TVen og benytte denne som skjerm til filmvisning, streaming og konsoll emulering (NES, SNES, GBA, N64 etc.), og til dette formålet ser jeg ikke behovet for en dedikert GPU.

I et forsøk på å gjøre det hele "on the sheep" prøver jeg å benytte meg av så mange deler fra "lageret" som mulig - og planen er å endelig få brukt 1 av de 3 Thermalright TRUE Copper-kjølerene jeg har hatt liggende helt siden Microplex fortsatt var åpen.

Hvilket innebærer å få stablet en 2256 gram kjøler (med 2 vifter og viftebraketter; ikke bare vifteklips) på hovedkortet uten at dette gjør som Titanic. Så snart hovedkortet er på plass i kabinettet skal jeg ta noen mål og lage en støttekloss i furu.

Komponentliste:

 

- Asus ROG Strix B365-G Gaming mATX
- Intel Core i5 9600K
- Corsair TX 850
- 2x Noctua NF-A14 PWM 140 mm

Komponenter som skal overføres fra nåværende maskin (Ghost) / lager:

 

- Windows 10 Pro OEM
- Lian Li PC-V1020A Silver
- Thermalright TRUE Copper
- Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 MHz 32GB, 4x 8 GB CL15
- 2x Noctua NF-A14 iPPC 2000 140 mm
- 2x Noctua NF-F12 iPPC 2000 120 mm
- Noctua NT-H1 thermal paste
- Samsung 860 EVO 250 GB SSD (OS)
- Seagate Enterprise Capacity v4 6 TB
- 3x Seagate Enterprise Capacity v6 10 TB
- Western Digital Black 4 TB
- HighPoint Rocket 640L

Utvalgte gamle disker jeg har hatt liggende i årevis:
- Western Digital Blue 500 GB
- Western Digital Blue 750 GB
- Western Digital Green 1 TB
- Western Digital Black 2 TB

Såklart, bygget har allerede ikke gått som planlagt: etter nøye leting fant jeg hovedkortet jeg (trodde jeg) ville ha. Jeg brukte naturligvis Komplett til å søke opp komponenter, da dem "har alt". Og siden jeg var så godt fornøyd med Asus ROG Strix Z390-F Gaming i kontor-PCen til min mor tenkte jeg å gå for noe liknende her.

Søkte på Asus, Intel 1151 sokkel og sorterte etter pris: fant så ASUS ROG Strix B365-G GAMING. Dette var mATX, men jeg konkluderte etter betenkningstid at dette ikke gjorde noen ting. Det hadde utgangene jeg ville ha - DVI, HDMI og nok USB-porter - og SATA-portene jeg trengte. Samt 4 DIMM-plasser.
Jeg søkte litt mer på nettet og fant ASUS ROG Strix B365-F GAMING (ATX) som var det jeg aller helst ville ha og med marginal prisforskjell.

Gjorde et nytt søk på Komplett etter F-Gaming, men uten at jeg merket det ble jeg bare videreført til G-kortet. Trodde dette var F-kortet og bestilte uten å se mer på saken. Først når sendingsbekreftelsen kom så jeg den bokstavforskjellen. :hm:

EDIT:
FIKS spoiler-tags! Så jeg slipper å måtte ta ting innom Word for å fikse på det! Og overstående får bare stå i fet skrift / feil font siden forumet ikke takler å fikse det - er copy-paste fra forumet til Word og tilbake. Å lime inn igjen uten formatering dreper også linker. Og jeg gidder ikke rette opp mer enn jeg må. Det gamle forumet fungerte helt fint - med BBKode-modus!

 

IMG_7007_.jpg

IMG_0193_.jpg

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir noen jallaløsninger denne gangen, men...helt i tråd med hvordan jeg bygger denne PC-en.

Bare det virker så gir jeg blaffen. ^^

Er noe skeptisk til monteringen av harddiskene i frontbrønnene - er 2 harddisker montert i en metallramme, montert i en modifisert metallbrakett som igjen er montert med bare 2 skruer i kabinettet.
...Og ingen gummiringer eller noe som helst vibrasjonsdempende noe sted.

Men bare diskene overlever til jeg får sett hva som er på dem så kan de gå på skroten for min del. Er bare 2 gamle 750 GB og 500 GB WD disker.

IMG_0207_.jpg

IMG_0212_.jpg

IMG_0206_.jpg

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Dette er såklart opp til hver enkelt, men er det noen generell oppfatning om hvor mye lagringsplass en hjemme-NAS bør ha, evt. ett minstekrav til lagringsplass?

Har pr. nå 33 TB fordelt på 7 disker i den, med en 10 TB til på bestilling. Så 42 TB (må bytte med en 1 TB disk) vil bli endelig lagringsplass i hjemme-NASen.

Gikk igjennom  en stabel gamle disker for å finne fyllstoff, men 6 av dem var defekte på en eller annen måte (totalt 5250 GB), og å bruke 1 TB disker føles litt bortkastet. Bruker nå bla.a. 3 stk. 1 TB disker for å få "brukt dem opp" (siste 500 GBen gadd jeg ikke engang sjekke).

Er plass til 2 disker til i 5,1/4" rommene, men jeg vil egentlig helst ikke ha noen snurredisker der oppe, uten mulighet for noen vibrasjonsdemping.

Saken er at jeg lurer veldig på å kjøpe meg enda et Fractal Design Define R6-kabinett, billigste variant (~1600 Kr.) - har allerede masse ekstradeler til det, inkludert harddiskholdere, da jeg kjøpte Define R6 til ny-PCen. Og dette kabinettet rommer 11 stk. 3,5"-enheter, opp fra 7 stk. i løsningen jeg har valgt sålangt.

EDIT:
Define R6 bestilt.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

En liten oppdatering for de 2 som har spurt om denne PC-en. ^^

Alt er flyttet fra det opprinnelige planlagte Lian Li PC-V1020A til et Fractal Design Define R6 Black.

Gikk for R6 av flere grunner: det støttet flere disker enn V1020 (fra 7 til 11), det svarte kabinettet hadde hvite PCI-braketter jeg ville ha i mitt eget R6 White (som kom med svarte braketter...), og R6 er - på alle måter - mer moderne (V1020 var laget for Intel 775-socket).

Har også byttet ut noen vifter - prøvde først med, vel, diverse vifter, men å ha dette stående bak TV-en fikk det hele til å høres ut som et durende ekkokammer.

Så da ble det fra Corsair ML120 til Noctua A14 foran og bak, og en A12 på CPU-en (hvor jeg ikke hadde noen vifte fra før - F12 iPPC med low-noise adapter viste seg å ikke virke).

Samme ThermalRight TRUE Copper CPU-kjøler, og med samme elektroteipkledde trekloss for å holde den 2 Kilo kjøleren oppe. :p

EDIT:
I tilfelle det ikke var opplagt fra bildene, kabelføringen er stort sett gjort etter "IDGAF"-prinsippet.

IMG_0365_.jpg

IMG_0367_.jpg

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...