Gå til innhold

Her ruller de ut elbilladere på tilhengere for å takle ferietrafikken


Anbefalte innlegg

51 minutes ago, Sturle S said:

230V/40A er 9,2 kW.  Var det ikkje eit triks for å få eldre Tesla med dobbelladar til å lade med meir enn 32A på 230V ved å kople ein av fasane til både L1, L2 og L3 og den andre til N elns?  Jens Kr. Kirkebø veit sikkert dette..  Trefaseladaren er i prinsippet sett saman av tre einfaseladarar.

Er det ikke slik det praktiseres i USA? En fase inn som splittes til hver enkelt lader inni bilen. Laderne bilene kommer med der har jo ikke mange pinner akkurat, og de hurtiglader vel som oss bare med mere strøm og lavere spenning. Antar det er akkurat samme ladere i bilene som selges her så burde vel fungere å koble likens.

 

telsa super charger.png

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I USA er det ikke vanlig med 3 fas i boliger. De har basert seg mye mere på en fas fra fordeling og ut, og heller kjørt mere strøm på den ene en fasen. Du får i alle fall 40~50 A på utekontakt med en fas der borte.

Et raskt søk på div maskinforum osv vil gi deg en haug med kreative løsninger for å konvertere fra en til tre faser....

Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Er det ikke slik det praktiseres i USA? En fase inn som splittes til hver enkelt lader inni bilen. Laderne bilene kommer med der har jo ikke mange pinner akkurat, og de hurtiglader vel som oss bare med mere strøm og lavere spenning. Antar det er akkurat samme ladere i bilene som selges her så burde vel fungere å koble likens.

Ja, det stemmer.  Eg meiner å hugse at eg las rapport frå ein som hadde gjort det, men det er minst fem år sidan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PGRO_490 skrev (5 timer siden):

NAF mener at staten må ta et større ansvar enn i dag for å få på plass den nødvendige ladeingrastrukturen.

Som mange andre har uttalt, staten har og skal ikke ha noe med dette å gjøre. Det er markedet som skal regulere dette

Jeg er elbilist og helt enig. Vil de ha hurtigladere der oppe, så får de som bor der ta ansvar og begynne å kjøpe elbiler. Det var sånn det begynte her i sør. Man kan ikke bygge ut hurtigladere for de 100 turistene som skal opp dit ila de samme 2 ukene i sommer.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Klykken- said:

Ingen som kommenterer at laderne er plassert på én side av hengeren og såpass tett. Dvs at hvis 10 biler skal lade samtidig vil det bli et rimelig langt kabelstrekk for noen. De fleste T2-kablene som leveres med bilene er vel opp til 5m lange.

Det står nå vitterlig at det er 20 ladere. Det er bare 10 på den ene siden. Du kan gjette hvor resten er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Nordland said:

Det virker også som hengeren er utformet av noen som ikke har kjørt særlig mye elbil, for det vil uansett være umulig for 10 biler å stille seg opp og koble seg til med standard 5 meter type-2 kabel de fleste har. I praksis vil jeg tro maks 3-4 biler får koblet seg til hver side med 10 ladere - til gjengjeld betyr det at alle vil få 7.4 kW.

 

Hengerne er nå ikke utformet for dette formålet heller. Det står i artikkelen, for de som gidder å lese før de kommenterer. De er laget for et konkret formål, å dekke ladebehovet for følgebilene i Arctic Race. Da hadde de et behov for ekstremt kompakte og mobile enheter og trengte ikke bry seg om hva som er "standard lengde" på ladekabel. De kunne selv velge at de vil ha 150 meter kabel, om de ville.

Så hengerne er meget godt utformet for det formålet de var laget til. Så kan man bare være glade for at noen var våkne nok til å se at de også kunne brukes på andre områder, når det primære bruksområde uteble.

Endret av Benny Flaggstang
  • Liker 2
Lenke til kommentar
PGRO_490 skrev (13 timer siden):

NAF mener at staten må ta et større ansvar enn i dag for å få på plass den nødvendige ladeingrastrukturen.

Som mange andre har uttalt, staten har og skal ikke ha noe med dette å gjøre. Det er markedet som skal regulere dette

Staten har gitt fritak for mva og avgifter for å få færre fossilbiler. Då bør dei også legge til rette for at det ønska produktet (elbil) kan brukast. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (12 timer siden):

Tror det kunne være mulig med litt flere enn det, hvis man organiserer litt. Med 5m kabler tror jeg det kan være mulig med så mye som 7 biler på hver side, og en bak, altså 15 totalt. For å få 7 biler på hver side har man da en Tesla med bakenden inn helt til venstre og en e-tron med frontenden inn helt til høyre (eller f.eks i3 med bakenden inn). Da klarer man å få omkring 4 meter spenn ut til hver side. Da har man omkring 10 meter i mellom disse to bilene der man kan plassere fem andre biler.

Dette er nok absolutt maks man kan få plass til med 5m kabler, men 5-6 bør være relativt lett å få til.

Teslaene blir vel også levert med 7,5m kabler. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, Trestein said:

Er ikke Finnmark full av tesla ladere?

Ingen som er i drift riktig enda.

Vet ikke om de jobber på sprengt med å få montert noen nå. De fikk vel satt opp en i svolver i full fart nå for å hjelpe på litt der.

https://www.tocn.no/2020/06/apning-av-ny-superlader-i-svolvaer-lofoten/

Men det hjelper jo ingen andre enn Tesla eiere da.

 

Screenshot_20200702-072621.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

USA har 230V split-phase, dvs at de har to "faser" med 115V (mellom hver fase L1/L2 og N) og samtidig kan dette brukes som 230V (mellom fasene L1 og L2, her benyttes ikke N). 230V brukes til kraftkrevende utstyr. For el-bil kan en da benytte enten 230V lader eller to 115V ladere.

Lenke til kommentar
IoH skrev (11 timer siden):

USA har 230V split-phase, dvs at de har to "faser" med 115V (mellom hver fase L1/L2 og N) og samtidig kan dette brukes som 230V (mellom fasene L1 og L2, her benyttes ikke N). 230V brukes til kraftkrevende utstyr. For el-bil kan en da benytte enten 230V lader eller to 115V ladere.

Nesten korrekt, men nominell spenning i USA er 120V/240V. 

Lenke til kommentar
On 7/1/2020 at 11:19 AM, Simen1 said:

Om jeg har forstått rett er det 10 ladere på hver side av tilhengeren. Rent praktisk ser jeg for meg at det er plass til 4 biler ved siden av hverandre på hver side av hengeren, alle med under 5m kabel-lengde, og plass til 1 bil bak hengeren. Altså totalt 9 biler. Det er sikkert ugunstig å stå og lade på den siden der draget og beskytteren over inntaktskablene er.

Jepp, dårlig planlagt. De kunne f.eks bygget to hengere med 10 på hver i stedet for én med 20, og dermed fått flere steder å sette ut ladere.

Endel biler kommer med 7,5 meter som standard. Bla. Model 3.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...