Gå til innhold

Her ruller de ut elbilladere på tilhengere for å takle ferietrafikken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234
Salvesen. skrev (17 minutter siden):

Er registrert flere lademuligheter på den strekningen?

Det er en rett etter Sandnessjøen og en rett før Bodø. Angivelig en Type 2 på en Joker et sted. Resten er på offentlige bygg for ansatte o.l Ingenting på mer enn 22kW.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Ja? Det er jo langt bedre enn tilhengeren som leverer opp til 3,7kW?

For all del, men skulle gjerne sett noen 50kW ladere på strekket der. E6 er godt dekket for transportetappene. Lite å finne av lademuligheter langs turistløypene.

Lenke til kommentar

"Tre slike ladehengere skal settes ut, og de har ladeuttak for 20 biler hver, hvor 10 kan lade samtidig. Dette er vekselstrømsladere av typen Easee, som leverer enfaselading på inntil 3,7 kilowatt. Tilhengerne forsynes med 230 volt og inntil 250 ampere. En samlet effekt på inntil 57,5 kilowatt fordeles mellom bilene."

Her er det mye som skurrer: 250A @230V 3~ gir 100 kW, ikke 57. 57 kW kan fint lade 20 biler, hvorfor begrense til 10? Hvorfor begrense ladeboksene til 3,7 kW når de kan levere 7,2 kW?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Elektroavdelingen skrev (14 minutter siden):

"Tre slike ladehengere skal settes ut, og de har ladeuttak for 20 biler hver, hvor 10 kan lade samtidig. Dette er vekselstrømsladere av typen Easee, som leverer enfaselading på inntil 3,7 kilowatt. Tilhengerne forsynes med 230 volt og inntil 250 ampere. En samlet effekt på inntil 57,5 kilowatt fordeles mellom bilene."

Her er det mye som skurrer: 250A @230V 3~ gir 100 kW, ikke 57. 57 kW kan fint lade 20 biler, hvorfor begrense til 10? Hvorfor begrense ladeboksene til 3,7 kW når de kan levere 7,2 kW?

Litt forvirrende info ja, her er litt bedre forklart fra polarkraft:

Ladeinstruksjon og kontaktinfo ved ladehengeren.

Gratis lading inntil bilen er fulladet. Etter det koster det 30 øre/min, eller 20 kr/t.

Betalingsløsningen er levert av Meshcrafts med Easee ladere på en mobilhenger. 10 stk ladepunkt, 230V/40A på hver lader. Dette vil gi maks effekt på 7,2 kW.

Døgnåpent frem til ca 22. august.

Status om ladekø kan sjekkes i appen SmartCharge - SmartCharge fra Meshcraft lastes ned fra AppStore eller Google Play.

https://polarkraft.no/aktuelle-saker/i-sommer-kan-du-lade-elbilen-din-pa-fredvang/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er fortsatt forvirrende. Jeg ser da vitterlig en rød (=400V) 125A plugg framme på hengeren, og et par blå (=230V) i samme størrelse. Går stert ut i fra at disse tar i mot 3-fase, ellers er det ennå mer som skurrer.

Ellers så har jo Easee lastdeling, så hvorfor begrense til maks 10 uttak av gangen? Og hvorfor bare maks 7,2 eller 3,6 kW? Poenget med lastdeling er jo at andre biler skal kunne "overta" overskuddskapasitet fra de andre.

Synd de krever registrering og apper. Ellers skulle jeg vurdert å avlegge et besøk på en av disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det virker også som hengeren er utformet av noen som ikke har kjørt særlig mye elbil, for det vil uansett være umulig for 10 biler å stille seg opp og koble seg til med standard 5 meter type-2 kabel de fleste har. I praksis vil jeg tro maks 3-4 biler får koblet seg til hver side med 10 ladere - til gjengjeld betyr det at alle vil få 7.4 kW.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Klykken- skrev (Akkurat nå):

Ingen som kommenterer at laderne er plassert på én side av hengeren og såpass tett. Dvs at hvis 10 biler skal lade samtidig vil det bli et rimelig langt kabelstrekk for noen. De fleste T2-kablene som leveres med bilene er vel opp til 5m lange.

5 meter bør jo rekke til baksiden av vognen? Men dårlig planlagt ja:/

Lenke til kommentar

Om jeg har forstått rett er det 10 ladere på hver side av tilhengeren. Rent praktisk ser jeg for meg at det er plass til 4 biler ved siden av hverandre på hver side av hengeren, alle med under 5m kabel-lengde, og plass til 1 bil bak hengeren. Altså totalt 9 biler. Det er sikkert ugunstig å stå og lade på den siden der draget og beskytteren over inntaktskablene er.

Jepp, dårlig planlagt. De kunne f.eks bygget to hengere med 10 på hver i stedet for én med 20, og dermed fått flere steder å sette ut ladere.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tror det kunne være mulig med litt flere enn det, hvis man organiserer litt. Med 5m kabler tror jeg det kan være mulig med så mye som 7 biler på hver side, og en bak, altså 15 totalt. For å få 7 biler på hver side har man da en Tesla med bakenden inn helt til venstre og en e-tron med frontenden inn helt til høyre (eller f.eks i3 med bakenden inn). Da klarer man å få omkring 4 meter spenn ut til hver side. Da har man omkring 10 meter i mellom disse to bilene der man kan plassere fem andre biler.

Dette er nok absolutt maks man kan få plass til med 5m kabler, men 5-6 bør være relativt lett å få til.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (59 minutter siden):

Tror det kunne være mulig med litt flere enn det, hvis man organiserer litt. Med 5m kabler tror jeg det kan være mulig med så mye som 7 biler på hver side, og en bak, altså 15 totalt. For å få 7 biler på hver side har man da en Tesla med bakenden inn helt til venstre og en e-tron med frontenden inn helt til høyre (eller f.eks i3 med bakenden inn). Da klarer man å få omkring 4 meter spenn ut til hver side. Da har man omkring 10 meter i mellom disse to bilene der man kan plassere fem andre biler.

Dette er nok absolutt maks man kan få plass til med 5m kabler, men 5-6 bør være relativt lett å få til.

Rart de ikke har laget skapet med utfellbare vegger, så kunne det stått biler på begge sider av "vingene". Da kunne man kanskje fått plass til 4-5 biler på hver side av "vingen". Og ved å bringe med egne ladekabler i de lengder som trengs, så trenger det ikke komme an på hvor lange kabler man har selv.

Enova harforresten forsøkt å få flere hurtigladere utplassert også utenfor E6, og forsøker igjen:

https://presse.enova.no/pressreleases/hurtiglading-i-nordland-enova-proever-paa-nytt-3015649

Håper inderlig det er noen som biter på denne gangen, da det nå viser seg enda viktigere enn før. Eller at kraftleverandørene ser på om de kan gjøre noe tilsvarende som de i Nord-Troms/Finnmark, der de rett og slett tok over ansvaret selv.

Dog, regner med Staten og Enova må grave dypere i lommene om dette skal bli en realitet. Nytter ikke at det ventes på at elbilandelen skal gå opp, når folk samtidig venter på ladetilbud før de tør kjøpe.

Og med tanke på at Staten og et tilnærmet samlet Storting ønsker (tilsynelatende) at elbiler skal erstatte ice-kjøretøy så snart som mulig, burde landsdekkende nett av ladere være av aller høyeste prioritet. Inkludert å sette krav til ladeanlegg ved alle nybygg, og større endringer. F.eks. der man ønsker bruksendring fra næringseiendom til boliger, og motsatt. Dessuten krav til drift av anlegg langs veien, at det som minimum må komme AC-lading innen en viss periode.

Lenke til kommentar
14 hours ago, RJohannesen said:

Betalingsløsningen er levert av Meshcrafts med Easee ladere på en mobilhenger. 10 stk ladepunkt, 230V/40A på hver lader. Dette vil gi maks effekt på 7,2 kW.

230V/40A er 9,2 kW.  Var det ikkje eit triks for å få eldre Tesla med dobbelladar til å lade med meir enn 32A på 230V ved å kople ein av fasane til både L1, L2 og L3 og den andre til N elns?  Jens Kr. Kirkebø veit sikkert dette..  Trefaseladaren er i prinsippet sett saman av tre einfaseladarar.

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (8 minutter siden):

230V/40A er 9,2 kW.  Var det ikkje eit triks for å få eldre Tesla med dobbelladar til å lade med meir enn 32A på 230V ved å kople ein av fasane til både L1, L2 og L3 og den andre til N elns?  Jens Kr. Kirkebø veit sikkert dette..  Trefaseladaren er i prinsippet sett saman av tre einfaseladarar.

Jeg har ikke hørt om noe triks for å få mer enn 32A på Tesla med dobbeltlader, men jeg har hørt om et triks for å få Tesla (model S) til å lade på 230V 3-fase selv om det er designet for å lade på 400V 3-fase. 230V har ikke N-leder slik 400V har. Laderen er konstruert sånn at den har 3 stk 1-fase ladere som står mellom hver sin fase og N. Med 230V 3-fase har man ikke N, så der må man erstatte N med noe. Det "noe" er en av fasene. Dvs. at den ene likeretteren settes ut av funksjon for å kunne gi en "kunstig" N-leder til lading med de to andre fasene. Jeg skal prøve å forklare det i tabellform:

400V (L1-L2-L2-N):

Likeretter A: L1-N

Likeretter B: L2-N

Likeretter C. L3-N

230V (L1-L2-L3):

Likeretter A: L1-L2

Likeretter B: L1-L3

Likeretter C. Ikke i bruk

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...