Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg hadde høyeste bud på budrunde men fikk ikke bolig


Gjest f66a9...e96

Anbefalte innlegg

Gjest 8a2e8...7cc
Gjest f66a9...e96 skrev (På 30.6.2020 den 17.56):

Hei!

Igår var jeg på en buderunde og vant den med 50 000 kr over det sistemann bød, likevel så fikk jeg ikke boligen. Megler mente at selger kan selv velge hvem han vil selge til.

 

Er dette lov?

Personen under man var heller ikke OBOS-medlem, eller hadde noen fordeler.

 

 

Anonymous poster hash: f66a9...e96

Du nevner OBOS. Er du medlem og meldte du at du ville bruke retten innen fristen? 

Anonymous poster hash: 8a2e8...7cc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
19 hours ago, Herr Brun said:

Siden selger vanligvis ikke får vite hvem han selger til så er jo sjansen for det forsvinnende liten. 

Vet ikke hva som er vanlig her, men sist jeg solgte (høsten 2018) fikk jeg vite hvem som ga de enkelte budene. Mulig dette var fordi jeg kjørte alle visningene selv, og visste hvem som hadde meldt interesse.

Lenke til kommentar
zanta skrev (1 time siden):

Vet ikke hva som er vanlig her, men sist jeg solgte (høsten 2018) fikk jeg vite hvem som ga de enkelte budene. Mulig dette var fordi jeg kjørte alle visningene selv, og visste hvem som hadde meldt interesse.

Mulig jeg husker feil altså, men jeg mener vi fikk denne informasjonen kun etter budrunde. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Herr Brun said:

Mulig jeg husker feil altså, men jeg mener vi fikk denne informasjonen kun etter budrunde. 

Det er nok avhengig av hva som avtales mellom megler og selger, jeg fant ikke noe som "forbyr" dette. Det jeg fant var: "Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig", noe som indikerer at det ikke er uvanlig at denne info gis til selger.

Kilde: https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/forbrukerinformasjon-om-budgivning

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest f66a9...e96 skrev (På 30.6.2020 den 19.46):

Budrunden var helt vanlig. Det var satt tid til kl 1300. Jeg hadde alt det økonomiske klar.

Jeg bød og motparten bød, så bød jeg rundt 1230, og motparten bød ikke noe mer.

Rundt kl 1215 så får jeg beskjed om at selger vil selge den personen under meg.

 

Hvis vi vrir på dette da, altså si jeg vil selge min bolig, så kontakter jeg to venner av meg og ber dem bli med i budrunden for å øke prisen. Vil dette være lov da?

Anonymous poster hash: f66a9...e96

Ja, det skjer. Men det var ikke tilfellet i din case, med mindre du var vennen.

Lenke til kommentar
23 hours ago, zanta said:

Vet ikke hva som er vanlig her, men sist jeg solgte (høsten 2018) fikk jeg vite hvem som ga de enkelte budene. Mulig dette var fordi jeg kjørte alle visningene selv, og visste hvem som hadde meldt interesse.

Budjournalen fremvises både til selger og kjøper etter salg. Du kan som "taper" i en budrunde også spørre om å få en kopi og du får da en anonymisert. Dette er for at både kjøper og selger skal kunne følse seg sikre på at ting har gått i ordnete former.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...