Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg hadde høyeste bud på budrunde men fikk ikke bolig


Gjest f66a9...e96

Anbefalte innlegg

Gjest f66a9...e96

Hei!

Igår var jeg på en buderunde og vant den med 50 000 kr over det sistemann bød, likevel så fikk jeg ikke boligen. Megler mente at selger kan selv velge hvem han vil selge til.

 

Er dette lov?

Personen under man var heller ikke OBOS-medlem, eller hadde noen fordeler.

 

 

Anonymous poster hash: f66a9...e96

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest f66a9...e96

Budrunden var helt vanlig. Det var satt tid til kl 1300. Jeg hadde alt det økonomiske klar.

Jeg bød og motparten bød, så bød jeg rundt 1230, og motparten bød ikke noe mer.

Rundt kl 1215 så får jeg beskjed om at selger vil selge den personen under meg.

 

Hvis vi vrir på dette da, altså si jeg vil selge min bolig, så kontakter jeg to venner av meg og ber dem bli med i budrunden for å øke prisen. Vil dette være lov da?

Anonymous poster hash: f66a9...e96

Lenke til kommentar
Gjest f66a9...e96 skrev (6 minutter siden):

Hvis vi vrir på dette da, altså si jeg vil selge min bolig, så kontakter jeg to venner av meg og ber dem bli med i budrunden for å øke prisen. Vil dette være lov da?

Dette blir gjort idag og det er en gråsone 
Dine venner må ha kapital da seriøse meglere vil sjekke opp dette ved avgitt bud 

Lenke til kommentar
1 hour ago, grovetussen said:

Det er avtalefrihet i Norge, så det er vel lov å velge hvem man (ikke) vil selge til. 

Så lenge man ikke bryter § 186

Quote

 

§ 186. Diskriminering
Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som i ervervsmessig eller liknende virksomhet nekter en person varer eller tjenester på grunn av personens

a)    hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,
b)    religion og livssyn,
c)    homofile orientering, eller
d)    nedsatte funksjonsevne, såfremt nektelsen ikke skyldes manglende fysisk tilrettelegging.
På samme måte straffes den som av en slik grunn nekter en person adgang til en offentlig forestilling, oppvisning eller annen sammenkomst på de vilkår som gjelder for andre.

 

 

Lenke til kommentar
Gjest f66a9...e96 skrev (2 timer siden):

Megler mente at selger kan selv velge hvem han vil selge til.

 

Er dette lov? 

 

 

Anonymous poster hash: f66a9...e96

Som andre har sagt så er det lov å velge kven ein skal selge til (unntaket er diskriminering). 

Det vanlegaste er å inngå avtale med den som byr høgast, men ein må ikkje. 

Eit typisk eksempel på situasjonar der det er vanlig å inngå avtale med nest høgaste budgiver er der denne budgivaren er meir fleksibel på overtakinga, som f.eks at ein kan ta over umiddelbart eller det er greit å vente til neste år med å ta over. 

Av den grunn så kan det lønne seg å legge inn forbehold eller kommentar til budet. Kan du f.eks vise til at du har finansieringa i orden og kan betale med ein gong så stiller du sterkare enn dersom du må ta forbehold om at du får lån. Kjøper du dødsbo eller liknande så kan du få tilslaget med eit lavare bud dersom du er villig til å ta over huset urydda eller uvaska, eller kan kome med andre fordelar som sparer selger for tid eller kostnadar. 

Pengar er ikkje alt, det er andre ting som er av verdi også. Som selger så vil det f.eks være lite lurt å selge til ein kjøpar som krangler om detaljar alt på visninga, men ein slik kjøpar så må du rekne med at det går med mykje tid på ubegrunna reklamasjonar, så då kan det være fristande å gå for eit lavare bud frå ein kjøper som er meir samarbeidsvillig. 

Lenke til kommentar
Gjest f66a9...e96 skrev (1 time siden):

Hvis vi vrir på dette da, altså si jeg vil selge min bolig, så kontakter jeg to venner av meg og ber dem bli med i budrunden for å øke prisen. Vil dette være lov da?

Anonymous poster hash: f66a9...e96

Det skaper jo nye problemer også, om vennene dine vinner budrunden så er jo ikke budet til den under bundet lengre ettersom tidsfristen da har gått ut.

Kontakter megler en kjøper etter budfristen har gått ut for å tilby boligen kan fort budet ende betydelig lavere igjen. Og om denne budgiveren da ikke vil ha boligen alikevel, så har ikke selger noen kjøper lengre og må fort starte med ny visning og budrunde med de kostnadene det innebærer.

Om jeg byr på din bolig og setter frist til kl 12:00, og din venn byr over og setter frist til 12:30, så er ikke budet mitt bundet etter kl 12:00 lengre.

Om det er lov aner jeg ikke, men det er definitivt risikablet.

Lenke til kommentar

Som selger får man ofte bud med forbehold, og ønske om overtagelse på et gitt tidspunkt. Selger velger da beste bud, ikke nødvendigvis høyeste, og behøver ikke gi en forklaring til de som ikke får sitt bud akseptert. Som budgiver kommer man langt med å ha finansieringen klar, være fleksibel på overtagelse og inngi bud uten forbehold.

Lenke til kommentar
zanta skrev (1 minutt siden):

Som selger får man ofte bud med forbehold, og ønske om overtagelse på et gitt tidspunkt. Selger velger da beste bud, ikke nødvendigvis høyeste, og behøver ikke gi en forklaring til de som ikke får sitt bud akseptert. Som budgiver kommer man langt med å ha finansieringen klar, være fleksibel på overtagelse og inngi bud uten forbehold.

Er det ikke vanlig for megler å informere om slikt? Jeg hadde ett forbehold om overtagelse sist jeg kjøpte, megler ringte meg å sa at selger ikke kunne før type ett halvt år senere slik at jeg kunne revurdere forbeholdet, i stedet for å bare gi selge til de som ikke hadde ett slikt forbehold uten dialog..

Lenke til kommentar
Just now, aklla said:

Er det ikke vanlig for megler å informere om slikt? Jeg hadde ett forbehold om overtagelse sist jeg kjøpte, megler ringte meg å sa at selger ikke kunne før type ett halvt år senere slik at jeg kunne revurdere forbeholdet, i stedet for å bare gi selge til de som ikke hadde ett slikt forbehold uten dialog..

Såfremt det er tilstrekkelig med tid før budfrister utløper, vil megler forsøkt å avklare forbehold for at selger skal oppnå best pris (og megler høyere provisjon). Det jeg mente var at når selger har valgt sin kjøper, og denne ikke har det høyeste budet, behøver han ikke å forsvare dette valget for de(n) som har inngitt høyere bud. For selger er det beste bud som gjelder, ikke nødvendigvis høyeste bud.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor ikke flere bruker hemmelig (kjært barn har mange navn: konfidensielt bud, lukket bud) når de er i en budrunde. Spesielt om en er på «sitt siste bud» så må det jo være mye smartere av budgiver å legge det inn hemmelig enn åpent. 

Eksempel:
Takst: 2,1 millioner
- Kåre byr 2 millioner
- Jeg: 2,1 millioner
- Kåre: 2.2 millioner
- Jeg: Nå er jeg på grensa mi.. byr 2,3 millioner lukket bud

Selger må da velge på gå for mitt bud på 2,3 millioner eller Kåre sitt på 2,2 - eller droppe hele runden. Oddsen for å få noe må bli større?

Jeg sier ikke jeg liker ordningen, men når den først er der ute og fullt lovlig å bruke....

Endret av plex-
Lenke til kommentar

Det er heller ikke uvanlig med privatbud, dvs at en interessert kjøper gir bud direkte til selger uten at megler er involvert. Da gjelder hverken lovfestede frister (som budfrist senest kl 12 dagen etter siste annonserte visning) eller annet, kjøper tar valget selv. Kjøper informerer megler, som informerer andre interessenter/budgivere om at boligen er solgt. Kontrakt og finansielle transaksjoner håndteres vanligvis gjennom megler også ved aksept av privatbud.

Lenke til kommentar
  • ilpostino endret tittelen til Jeg hadde høyeste bud på budrunde men fikk ikke bolig

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...