Gå til innhold

Støysvak X570 ITX Build med AMD Ryzen 9 3900X / Noctua NH-D15 / RTX 2070 / 32GB. Budsjett ca 26 000


Anbefalte innlegg

  • Datamaskinen skal benyttes til semiproff videoredigering 4K (Adobe Premiere 14.2 og Davinci Resolve) + enkel bruk av Aftereffects. Videre må den kunne benyttes til musikk/lydproduksjon (ca 60 samtidige VST instrumenter/effekter).  Har lenge hatt lyst til å lære meg Blender og rendering så da er det også nevnt.
  • Budsjett: Ikke mer enn 26 000.-
  • Har skjerm, tast/mus, Focusrite Scarlett 2i2 3rd gen lydkort
  • Maskinen skal ikke overklokkes
  • Krav: AMD Ryzen 9 3900X
  • Krav: ITX-build - så liten og lydløs som mulig da den skal stå på en kontorpult
  • Krav: 32GB minne

Det er år og dag siden jeg satt sammen egen PC. Har sett "alt" av ITX-builds på Youtube og ser at det er  utfordringer i henhold til varme og kompatibel komponenter grunnet liten plass. Jeg spør derfor guruene her inne etter hjelp til å plukke de rette delene. Jeg har fått med meg at man trenger lommekniv og pinsett for å bygge PC så dette går helt sikkert bra.

Hovedkort: Valget står på enten Gigabyte X570 I Aorus Pro WiFi eller ASUS ROG Strix X570-I Gaming

CPUvifte: NH-D15 chromax.black (fordi den er helt sjukt digg å se på), eller kanskje noe helt annet? Innspill mottas med takk.

Minne: HyperX Fury DDR4 3600MHz 32GB 

Skjermkort: ASUS GeForce RTX 2070 SUPER DUAL EVO OC, eller kanskje noe helt annet?

Lagring: Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD + en snurredisk

Kasse: Fractal Define Nano S Black eller Fractal Design - Define Mini C, eller kanskje noe helt annet?

Kjøling: Cooler Master MWE Gold PSU 750W, eller noe helt annet?

 

Hva tenker dere ? Er komponentene kompatibel med hverandre? Er det bortkastet å gå for X570 PCI 4?

 

Følg oppdateringene på https://www.komplett.no/wishlist/shared/5178b18f-a154-4fc3-b0fc-f14ab7bcafc1 

Endret av TWO plus FIVE
Lagt til lenke til ønskelista
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det kun pga plass-problematikk at du må ha et lite bygg? Eller har du andre grunner til at du vil ha det smått også kanskje?

Min erfaring er at mini-maskiner er vonde å holde avkjølt, og dermed øker gjerne lydbildet noe. 

Med tanke på plassproblematikk, kan det være av interesse for deg å gå for en vegghengt maskin? Jeg tenker da på Thermaltake Core P3. Og så bytter du ut noctua'n med Arctic Freezer II 360 all-in-one kjøler. 

Bare et forslag altså :) Da vil du ha en åpen løsning som burde være lettere å holde med lav rpm på viftene (mindre støy). Det negative er selvsagt støvet vil bygge seg opp raskere. 

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Lian Li er good shit - de har virkelig dradd på i det siste. 

Det kabinettet skal ha plass til 165 cm høye tårn, så kanskje du klarer å få inn noctua'n du sikler på også? (den er vel 165 cm).

Du trenger vel slim vifter i bunn (15mm tykke).

Jeg er ikke helt solgt på temp'n som han i videoen over nevner. Cinebench er en veldig kort bench, så forvent noe høyere temp ved lange økter. Hele rommet du sitter i vil jo bli varmere, og alt må utligne seg liksom. 

Men samme det. Men gode vifter (noctua) så vil jo et slikt bygg bli flott det :)

Av strømforsyninger har jeg sansen for corsair rm750x, Du kan også ta en titt på nykommer fractal design ion+ hvis du finner den in-stock noen plass. Hvis du finner ut max effekt systemet ditt kan trekke, og dobler dette når du velger effekt i strømforsyning - så er sjansen stor for at viften på strømforsyning aldri starter (iallfall ikke ramper opp mye). Selvsagt gitt at viften på PSU har 0 rpm mode, noe de fleste har i dag.

Ser du må ha SFX for det kabinettet ja..

Av RAM ville jeg gått for g.skill, og funnet noen brikker som er samsung b-die (3600 CL16 kanskje)  Ryzen liker kjapp minne.

Snurredisk ville jeg droppa hvis du er ute etter å minimere støy.

Vedr skjermkort les reviews hvilke som støyer minst, og sjekk at det har 0 rpm mode når det ikke lastes (mange har dette i dag).

Husk å sette vifteprofiler. Spesielt på chipset viften til X570 hovedkortene som har vifte her. Disse støyer en del .. Sett den til silent eller noe.

Endret av Kyrre S.
Lagt til mer info
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må vel også legge til at du kan se på B550 hovedkort. Kan godt være det er mer en godt nok, og at du sparer litt penger. Finnes mye info og video om dette. (B450 VS B550 VS X570 liksom)

Og, hvis det er noe hold i ryktene, kan det være vi ser nye skjermkort til høsten - hvis du vil vente da. 

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Kyrre S. Det med å se nærmere på B550 var ingen dum ide. Tusen takk for flott tips.

Etter tips fra forumet  har jeg endret oppsettet til::

  • Lian Li TU150 Tempered Glass - Black
  • ASRock B550 Phantom Gaming-ITX/ax
  • Noctua NH-U12A
  • Noctua NF-A12x15 PWM 120mm
  • G.Skill TridentZ Neo DDR4-3600 C16 DC (AMD) - 32GB (Sliter med å finne 3600 Samsung B-die ram)
  • Samsung 970 EVO Plus Series MZ-V7S1T0BW 1TB
  • Samsung 860 EVO Series MZ-76E1T0B 1TB
  • Corsair SFX series SF600 Strømforsyning (PSU) - 600 Watt - 92 mm - 80 Plus Gold sertifisert
  • MSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X Trio HDMI 3xDP 8GB
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
THREE plus TWO skrev (På 4.7.2020 den 12.22):
  • G.Skill TridentZ Neo DDR4-3600 C16 DC (AMD) - 32GB (Sliter med å finne 3600 Samsung B-die ram)

Her er noen eksempler på 32GB med Samsung B-die:

https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-Neo-DDR4-3600-C16-DC-32GB/2791940

https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-RGB-DDR4-3600-C16-DC-32GB/2818604

Kyrre S. skrev (På 4.7.2020 den 13.19):

Tridentz neo er samsung b-die

Ikke nødvendigvis, de som ble plukket ut her er Hynix CJR eller Hynix DJR

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (På 17.7.2020 den 11.50):

Ikke nødvendigvis, de som ble plukket ut her er Hynix CJR eller Hynix DJR

Huff da. Jeg syntes det er vanskelig å vite hva man får noen ganger siden brikker med samme navn/serie kommer fra ulike produsenter. Man må nesten spotte det vba serienummer.

Brikkene som er plukket her vil uansett fungere helt ok, man mister kanskje bare litt på oc. 

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...