Gå til innhold

TikTok og WeChat bannlyst i India


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde fortsatt ES File Explorer installert.

Skjønner ikke hvorfor ikke Google / Play Store kan gi en notifikasjon når de sparker applikasjoner ut av Play Store på grunn av sikkerhetsbekymringer. Og det er trippelt bekymringsverdig at det nå ligger 20+ apper der som etteraper ES File Explorer, for eksempel ved å kalle seg EZ File Explorer men bruke samme ikonet, der det står ES, ikke EZ. Det betyr at det ikke finnes noen prosess for oppfølging av sikkerhetsvurderingene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Kina er overhodet ikke nevnt i pressemeldingen fra den indiske regjeringen, men tidspunktet og det at det kun dreier seg om kinesiske apper, tyder på at det dreier seg om en politisk beslutning som følge av de nylige trefningene mellom kinesiske og indiske styrker i grensetraktene mellom de to landene.

Det kan jo være direkte sikkerhetspolitiske grunner. Og burde være en øyeåpner for andre land også.

Hvorfor overlates så mye slik kommunikasjon til det "frie" markedet med diverse innflytelse fra sine nasjoners myndigheter?

Burde ikke hvert land i prinsippet utviklet slike ting ikke-kommersielt, med åpen kildekode, og tilbudt sine egne innbyggere? Hvilket norsk organ burde i så fall stått bak utvikling av apper til norske innbyggere?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
5 minutes ago, Simen1 said:

Det kan jo være direkte sikkerhetspolitiske grunner. Og burde være en øyeåpner for andre land også.

Hvorfor overlates så mye slik kommunikasjon til det "frie" markedet med diverse innflytelse fra sine nasjoners myndigheter?

Burde ikke hvert land i prinsippet utviklet slike ting ikke-kommersielt, med åpen kildekode, og tilbudt sine egne innbyggere? Hvilket norsk organ burde i så fall stått bak utvikling av apper til norske innbyggere?

Du snakket aldri online med venner fra andre land? For meg er en viktig del av online kommunikasjon å holde kontakten med venner jeg møtte i utlandet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
8 minutes ago, Simen1 said:

Jovisst, men hvorfor mener du det skal bli vanskelig med forslaget mitt?

Du ville at hvert land skal utvikle noe slikt (og jeg antar tilby servere?) . Hvem har tilgang, og hvilket land skal vi velge hvis vi er fra fem forskjellige?

EDIT: Og det er litt vel mye bortkasta resusser at det skal utvikles 195 kommunikasjonsapper, én for hvert land. Det viktige er at man har et par gode tjenester med åpen kildekode (kan for eksempel være en tjeneste som lages via finansiering fra EU-prosjekt), og så kan man vurdere om hvert land har sin egen server. Det er tross alt det som ville vært det viktigste, siden man absolutt ikke har noen garanti på at serveren ikke kjører annen kildekode enn den som er åpen.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (41 minutter siden):

Du ville at hvert land skal utvikle noe slikt (og jeg antar tilby servere?) . Hvem har tilgang, og hvilket land skal vi velge hvis vi er fra fem forskjellige?

EDIT: Og det er litt vel mye bortkasta resusser at det skal utvikles 195 kommunikasjonsapper, én for hvert land. Det viktige er at man har et par gode tjenester med åpen kildekode (kan for eksempel være en tjeneste som lages via finansiering fra EU-prosjekt), og så kan man vurdere om hvert land har sin egen server. Det er tross alt det som ville vært det viktigste, siden man absolutt ikke har noen garanti på at serveren ikke kjører annen kildekode enn den som er åpen.

Man trenger ikke finne opp hjulet på nytt 194 ganger om det er basert på åpen kildekode slik jeg skrev. Det handler mer om språk og kultur-tilpasning. Videre så er det ikke sånn at jeg foreslår 195 kommersielt konkurrerende apper med hver sine lukkede "univers". Åpen kildekode, og underforstått, åpne API, bør gjøre at appenes servere snakker sammen på kryss av landegrenser, via Internett, som i et internasjonalt nettverk. Altså et motstykke til de store kommersielle selskapene som forsøker å binde brukerne inn i hver sine egne lukkede systemer med minimalt med samfunksjon med konkurrerende systemer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
9 minutes ago, Simen1 said:

Man trenger ikke finne opp hjulet på nytt 194 ganger om det er basert på åpen kildekode slik jeg skrev. Det handler mer om språk og kultur-tilpasning. Videre så er det ikke sånn at jeg foreslår 195 kommersielt konkurrerende apper med hver sine lukkede "univers". Åpen kildekode, og underforstått, åpne API, bør gjøre at appenes servere snakker sammen på kryss av landegrenser, via Internett, som i et internasjonalt nettverk. Altså et motstykke til de store kommersielle selskapene som forsøker å binde brukerne inn i hver sine egne lukkede systemer med minimalt med samfunksjon med konkurrerende systemer.

Nå ror du deg ganske langt bort fra "hvert land utviklet (..) slike ting".

 

Lenke til kommentar

"Burde ikke hvert land i prinsippet utviklet slike ting ikke-kommersielt, med åpen kildekode, og tilbudt sine egne innbyggere?"

Mye av hensikten med åpen kildekode er å slippe å finne opp hjulet på nytt. Åpent betyr at andre land, eller hvem som helst, får tilgang på kildekoden og kan benytte seg av den i tråd med f.eks GPL.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
8 minutes ago, Simen1 said:

"Burde ikke hvert land i prinsippet utviklet slike ting ikke-kommersielt, med åpen kildekode, og tilbudt sine egne innbyggere?"

Mye av hensikten med åpen kildekode er å slippe å finne opp hjulet på nytt. Åpent betyr at andre land, eller hvem som helst, får tilgang på kildekoden og kan benytte seg av den i tråd med f.eks GPL.

Det finnes mye åpen kildekode som konkurrerer mot annen åpen kildekode. Har du hørt om BSD vs. Linux, KDE vs. GNOME, vim vs. emacs, etc etc.? Det at det er åpen kildekode sier ikke at du ikke vil ha konkurrenter. Det er ørten og en vindusbehandlere som er åpen kildekode, og ørten og to chatteklienter som er åpen kildekode. At du henviser til at det skulle være åpen kildekode før du har sagt at "hvert land" skal utvikle sier egentlig ingenting.

Fra originalinnlegget var det aboslutt ikke klart at du tenkte deg en felles standard, faktisk sier innlegget det motsatte. 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Man burde egentlig laget en åpen standard som f. Eks er sip basert for kommunikasjonen. Så kan det sendes meldinger mellom forskjellige domener (f eks openchat.niege.no). Så kan man utvikle chatteklienter i hvert land og at landene er ansvarlige for et ordentlig identifisering av brukerne. På den måten kan man rute meldinger mellom brukere i forskjellige land.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (På 30.6.2020 den 11.50):

Du ville at hvert land skal utvikle noe slikt (og jeg antar tilby servere?) . Hvem har tilgang, og hvilket land skal vi velge hvis vi er fra fem forskjellige?

Nå tar @Simen1 saken litt langt, men han har et poeng. Problemet er den vanvittige sentraliseringen av internett i moderne tid — at alle skal være avhengig av kommersielle aktørers servere. Nå til dags kalt skytjenester. At alle skal være sau… forbrukere, fullstendig prisgitt kommersielle tjenestetilbydere. Pokker heller, selv bilen min vil «ET Phone Home (to Manufacturer)» Noe jeg har satt en stopper for. 

 

DARPA-nett, og dermed Internet, er tuftet på åpne protokoller. Der hvert Universitet satte opp sine egne servere som håndterte sine brukere, og der de ulike serverne visste om og pratet seg i mellom for utveksling av brukerinteraksjon. På åpent format. Dette fungerte aldeles utmerket frem til «Assholes OnLine» dukket opp, og viste oss hvem som egentlig befolker verden.
 

Beviset for at dette åpne systemet fungerte er selve eksistensen av internett. Som er den største kommersielle suksesshistorie siden det Ostindiske Kompani. Men som alt annet kommersen tar i, ble etterhvert også Internett korrumpert og monopolisert. Sågar rasert, politisert og overvåket. Og der står vi nå. (Med 'Diskusjon.no' lokalisert på sentrale servere, nå eid av VG…)

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne standarden finnes allerede. Den heter XMPP og er åpen kilekode.

Jeg skjønner ikke hvor denne idéen om at åpen kildekode skulle være noen garantist for interoperabilitet kommer fra. Det finnes knapt noe område hvor det er så stor fragmentering og konkurranse som i åpen kildekode-universet. For hvert gitt problem du kunne tenke deg å løse, finnes det omtrent et titalls konkurrerende åpen kildekode-løsninger, og det popper opp nye omtrent annenhver måned.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
16 minutes ago, henrikwl said:

Jeg skjønner ikke hvor denne idéen om at åpen kildekode skulle være noen garantist for interoperabilitet kommer fra. Det finnes knapt noe område hvor det er så stor fragmentering og konkurranse som i åpen kildekode-universet. For hvert gitt problem du kunne tenke deg å løse, finnes det omtrent et titalls konkurrerende åpen kildekode-løsninger, og det popper opp nye omtrent annenhver måned.

"Det er greit at noen har skrevet det før, men denne gangen skriver vi det en gang for alle skikkelig i Rust". Relatert xkcd

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (21 minutter siden):

"Det er greit at noen har skrevet det før, men denne gangen skriver vi det en gang for alle skikkelig i Rust". Relatert xkcd

Ja, den tegneseriestripa der har vel omtrent fanget essensen av åpen kildekode. ?

Men, to be fair: det gjelder vel ikke egentlig kun åpen kildekode, det er vel en egenskap ved standarder og interoperabilitet generelt.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
4 minutes ago, henrikwl said:

Men, to be fair: det gjelder vel ikke egentlig kun åpen kildekode, det er vel en egenskap ved standarder og interoperabilitet generelt.

Ja, jeg tror også litt av greia er at terskelen er ganske lav for å starte et hobbyprosjekt for noe som allerede finnes, heller enn å designe et helt nytt konsept. 

Jeg tror det folk ofte misforstår er at åpen kildekode ikke nødvendigvis betyr at flere kan samarbeide om koden -- det kommer helt an på hvordan prosjektet ledes. Og å lede et prosjekt med mange utviklere spredt rundt om i verden med helt motstridende mål for koden er vanskelig.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...