Gå til innhold

Bachelor i automasjon eller siv.ing.? HASTER (frist 1. Juli)


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg må omprioritere studieønsker innen 1. Juli og sliter med å vite hva jeg skal velge. Fra før av har jeg gått i lære og jobbet som automatiker og fyller nå i sommer 26. Jeg er ikke fra Trondheim.

 

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg vil velge elektroingeniør med spesialisering i automasjon og robotikk (https://www.ntnu.no/studier/bielektro/automatisering) eller en siv.ing. (elsys eller kyb). Dersom jeg går bachelor er jeg interessert i ta en master i på ntnu evt. I utlandet senere.

Noen som har erfaring med en av disse tre veiene (siv.ing., bachelor + master på ntnu, bachelor + master i utlandet)?

 

En av hovedbekymringene mine ved å gå siv.ing. Er alderen min og det sosiale. Slik jeg har hørt vil jeg mest sannsynlig være den eldste og det vil ikke være mange som er oppi den alderen. Jeg er en ganske sosial type og et av ankepunktene mot å flytte fra hjembyen min for å studere i Trondheim er å flytte vekk fra etablerte sosiale bånd og familie.

Er det noen som har erfaring med dette? Vil jeg bli gående alene på studie og må finne det sosiale utenom? For å komme inn har jeg tatt de fleste vgs fag på nett (askundervisning) og matten kun med lektor thue. Jeg kjenner jeg er rimelig lei av å sitte og jobbe alene..

Er litt redd for å komme i en sånn evig ond sirkel hvor jeg ikke treffer noen å knytte bånd til via studier, må jobbe alene, har ikke tid til å knytte bånd via hobbier osv.

 

En annen ting jeg lurer på er hvor hardt er egentlig siv.ing. ifht. En bachelor? Hvor mange timer i uken kan man regne med dersom man vil legge seg på en C eller bedre i snitt? Jeg søker 23/5 regelen og av realfag har jeg tatt R1 (5), R2 (4), FY1 (5) og KJ1 (6) og stresser litt med om jeg burde hatt FY2 og jobbet bedre med matten i forkant i tillegg til å ta KJ2 (som mange som studerer på allmenn gjør).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det å få deg venner kommer til å bli et problem. Selv om du blir en av de eldre i klassen kan du alltids melde deg inn i linjeforeninger og andre verv som ofte har minst like gode sosiale bånd.

Selv har jeg bakgrunn med bachelor i automasjon og master i kyb. Det er betydelig mer jobb på master enn på bachelor, men det spørs vel litt hvor mye du legger i det sjøl. Master er mye mer teoretisk og matten på kyb er noe av det vanskeligste på NTNU, men de aller fleste kommer seg gjennom det med litt arbeidsinnsats. Avhengig av hvor ambisiøs/smart du er så kan du regne med å bruke 8-10 timer om dagen på skolen på master og 5-6 timer på bachelor.

Endret av FendrlightBud
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...