Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Menisskade i ung alder? Hva gjør jeg nå?


Gjest 0cb62...c5c

Anbefalte innlegg

Gjest 0cb62...c5c

Hei,

Jeg er en 28 år gammel mann som sliter med høyre kne. Under koronaen var jeg lite aktiv. Slet psykisk, og var mye tid på sofaen. Når det ble fint vær ute, så ble jeg veldig aktiv. Løpeturer her og der, sykling, styrketrening og alt mulig. Det føltes dog ut som om jeg hadde en litt rar belastning på kneet i blant. Som om jeg hadde skjev belastning, for jeg kunne kjenne ubehag på innsiden av høyre kne. Altså, innsiden som i venstre side av kneet. For en ukes tid siden så sa det stopp. Kneet ble veldig sårt, og jeg fikk panikk og holdt meg mye i sofaen. Fant også frem et slikt et bånd til å ha stramt rundt kneet, for bedre stabilisering. I tillegg har jeg begynt å gå med høyre kne lenger inn mot venstre kne, slik at jeg går mer rett framover fremfor at knærne går lenger ut mot siden idet jeg går. Jeg aner ikke om dette er bra for meg, men det forårsaker mindre smerter.

Nå kjenner jeg at jeg er redd for at det er en menisskade. Foreldrene mine har begge store kneproblemer, og mamma har vært ufør siden hun var min alder, mye grunnet kneproblem. Tanken på at jeg kanskje vil ha kneproblemer resten av livet mitt gjør meg rett og slett skikkelig lei meg. Jeg elsker å være i aktivitet, og alt av venner og nettverk jeg har er gjennom friluftsliv (lange fjellturer, klatring, toppturer). Jeg tenker at jeg burde oppsøke lege, men jeg er midt mellom to jobber og har flyttet fra byen jeg bodde, og skal flytte til en annen by om en måneds tid (er hjemme på bygda nå, hos foreldrene mine). Jeg må derfor vente med å oppsøke lege til jeg er i den nye byen, og må deretter trolig vente i lengre tid før jeg får behandling.

Delvis ønsker jeg bare å fortelle noen om hvor mye dette plager meg (har virkelig ikke lyst til å måtte leve et inaktivt liv), men jeg ønsker også råd til hva jeg kan gjøre. Jeg spør derfor følgende.

  1.  Kjenner noen til gode øvelser jeg kan gjøre for å bedre stabilisering av kneet og støttemuskulatur, og kanskje tilogmed redusere smertene?
  2. Bør jeg holde meg mest mulig i ro i sommer og frem til eventuell behandling/ekspertråd, eller kan jeg trene/dra til fjells hvis jeg klarer å holde meg noenlunde smertefri?
  3. Hvordan ser fremtidsutsiktene mine ut mtp. å leve et aktivt liv? Vil jeg måtte slite med mye smerter fra ung alder pga. kanskje slitasjegikt og annet?
  4. Har noen her hatt meniskproblemer og har erfaringer de har lyst å dele av?
  5. Er det noe annet jeg kan gjøre mens jeg venter på å oppsøke profesjonell hjelp?

Merker jeg blir skikkelig hypokonder av dette. Mest grunnet at foreldrene mine har slitt så mye med knær, og jeg regner med at jeg har samme anatomi som dem og kan være disponert for de samme problema. I tillegg har jeg de siste åra hatt et økende problem med høyre kneet mitt. I fjor var det litt ubehagelig, og delvis smertefullt når jeg skulle ned fra de aller høyeste fjelltoppene. Jeg lyttet til kroppen da, og roet ned turene en god stund, men så kom det tilbake veldig tidlig i år, og med verre smerter tross mindre belastning.

Regner med jeg har glemt noe, men da får jeg heller utfylle etterhvert. Tusen takk for alle svar.

Anonymous poster hash: 0cb62...c5c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om du har vondt i kneet, behøver det ikke å være menisken. Start med å gå til legen, få en vurdering og ev. henvisning til røntgen av kneet.

Hvis det ikke er menisken, kan andre behandlinger, som fysioterapi, hjelpe, eller riktig trening. Dersom det skulle være menisken, må operasjon vurderes. Dette er et veldig vanlig, og som regel uproblematisk, inngrep.

Jeg fikk operert menisken (fjernet mye av den) i det ene kneet, og alt funker helt fint nå. Kan løpe 10-15 km på asfalt et par ganger i uka uten problemer, og fotturer/fjellturer gir ingen problemer uansett distanse.

Lenke til kommentar
Gjest 0cb62...c5c

Har lest ganske mye på symptomer og forsøkt å sette meg inn i kneanatomi, og alt peker i retning av menisk. Men selvfølgelig, det kan være feil. Kneet er komplekst, og jeg er ingen ekspert.

Det som bekymrer meg med operasjon er at operasjon (fjerning av deler av menisken) gjør at man har mindre støtdemping til fremtiden. Det betyr at man kan få det fint en del år, men at faren for å få dårlig kne øker med alderen pga. slitasjegikt. Det skremmer meg ærlig talt, for hvis jeg har klart å få meniskproblemer i en alder av 28, så vil det kanskje være kort vei til slitasjegikt når jeg er i f.eks. 40-åra? Ellers er det forsåvidt fint å høre at kneet ditt er fint nå.

Anonymous poster hash: 0cb62...c5c

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Guest 0cb62...c5c said:

Har lest ganske mye på symptomer og forsøkt å sette meg inn i kneanatomi, og alt peker i retning av menisk. Men selvfølgelig, det kan være feil. Kneet er komplekst, og jeg er ingen ekspert.

Selvdiagnose er ikke bra. Gå til de som kan dette, og få hjelp derfra.

Jeg kjenner flere som har operert menisken, og ingen som har problemer med dette, selv mange år etterpå.

Lenke til kommentar

Enig med forrige taler. Selvdiagnostikk er ikke bra, du gjør det helt garantert feil. Gå til legen.

Ellers har jeg for meg selv en tommelfingerregel når det gjelder kroppslige vondter og aktivitet: jeg gjør så mye jeg kan uten at noe gjør for vondt, og uten at det blir verre. Det betyr at av og til må jeg bare ta det litt rolig i noen øvelser, mens av og til betyr det at jeg må holde meg i ro en periode.

Blir ting verre selv om jeg tar det med ro, eller skjer det ingen bedring uansett hvor rolig jeg tar det så er det på tide å komme seg til legen.

Lenke til kommentar
Gjest 0cb62...c5c
8 hours ago, henrikwl said:

Enig med forrige taler. Selvdiagnostikk er ikke bra, du gjør det helt garantert feil. Gå til legen.

Ellers har jeg for meg selv en tommelfingerregel når det gjelder kroppslige vondter og aktivitet: jeg gjør så mye jeg kan uten at noe gjør for vondt, og uten at det blir verre. Det betyr at av og til må jeg bare ta det litt rolig i noen øvelser, mens av og til betyr det at jeg må holde meg i ro en periode.

Blir ting verre selv om jeg tar det med ro, eller skjer det ingen bedring uansett hvor rolig jeg tar det så er det på tide å komme seg til legen.

Hvor lenge tenker du at du "tar det rolig" før du drar til legen? Jeg blir jo uansett stuck nå uten legetime inntil over sommeren, men likevel...

Anonymous poster hash: 0cb62...c5c

Lenke til kommentar
Gjest 0cb62...c5c skrev (1 time siden):

Hvor lenge tenker du at du "tar det rolig" før du drar til legen? Jeg blir jo uansett stuck nå uten legetime inntil over sommeren, men likevel...

Anonymous poster hash: 0cb62...c5c

Det kommer an på hvor vondt det gjør og i hvor stor grad det hindrer meg i hverdagen. Men generelt sett, hvis noe ikke har blitt noe bedre i løpet av en uke, selv om jeg har holdt akkurat det området i ro og ikke belastet det, så søker jeg nok hjelp med det. 

Lenke til kommentar
Gjest 0cb62...c5c
1 hour ago, Taurean said:

Sett igang prosessen med en gang. Ring fastlegen i morgen og organisér. Jo fortere, jo bedre.

Har enda ikke fastlege i byen jeg flytter til, og dette tror jeg ikke kvalifiserer til legevakta. Men, er på saken.

5 minutes ago, henrikwl said:

Det kommer an på hvor vondt det gjør og i hvor stor grad det hindrer meg i hverdagen. Men generelt sett, hvis noe ikke har blitt noe bedre i løpet av en uke, selv om jeg har holdt akkurat det området i ro og ikke belastet det, så søker jeg nok hjelp med det. 

Okei, skjønner. Er litt vanskelig å la være å belaste kne, og kneet er jo bedre enn det var forrige uke, så kanskje jeg venter litt til (eller, jeg må vente litt til uansett, siden jeg uansett ikke har fastlege ?).

Anonymous poster hash: 0cb62...c5c

Lenke til kommentar

Jeg har endelig tatt motet til meg og oppsøkt lege selv nettopp for problemer med høyre kne som jeg har hatt småproblemer i flere år, men som har blitt ille det siste året. Legen mistenker dessverre at det er menisk, og kunne kjenne at jeg har litt væskeoppsamling i høyre kne. Jeg har blitt henvist til MR av kneet og anbefalt fysioterapi. Legen sa egentlig, at man ikke opererer ved menisk lenger, og det er best å gå til fysio for behandling først, men hun ville likevel henvise meg til MR siden problemene mine er så langvarige og det var greitt å sjekke opp i det.

Håper du peller deg til legen fort og får sjekket opp. Situasjonen for meg nå er så ille at jeg har plager hver dag selv om jeg ikke gjør noe annet enn å gå til og fra jobb eller kjenner det dager jeg bare er hjemme og gjør ingenting enn å gå i leiligheten. Turen til og fra jobb er riktignok ganske bratt, men likevel. Er også ung som deg, fyller 30 år i år. Jeg har gått med småvondt i kneet i minst 5 år og tenk "skal snart oppsøke lege".

Jeg som deg, elsker å være aktivitet, lange fjellturer og har gjort det i flere år. For 5 år siden var jeg veldig aktiv, løp mila og deltok på 7-fjellsturen blant annet. Prøvde en liten fjelltur for 2 uker siden, men resultatet er at det gikk greitt opp med moderate smerter og jeg stivnet helt til på slutten og fikk vondt langt opp i hofta. Nedturen var ganske slitsomt. For det er slik det har utviklet seg også, jeg har begynt å få vondt i høyre hofte også, sannsynligvis pga. kneet og smertene og at jeg belaster hoften på en annen måte nå.

Før var jeg som deg, kun plaget innimellom ved lange fjellturer og overbelastninger. Nå har det gått fra overbelastning til hverdagsvondt. Skal nevnes at jeg skled på isen for rundt år og vrei kneet, så det er mulig jeg har skadet meg og det er er dette som gjør til at det er ille nå, men jeg hadde likevel småplager i det kneet før den tid. 

Griper man ikke tak i problemstillingen så risikerer man at det blir en så stor belastning at man får vondt hver dag uansett hva en gjør. 

Fysio høres ut som en god idè. Det er dessverre ikke sikkert at du blir henvist til MR med det første om du ikke har hatt så langvarige plager. Legen sa at siden jeg hatt plager såpass lenge så ville hun henvise meg, vet at de gjerne ser det an først, så da kan det være greitt å starte fysio eller både gjøre det og gå til legen.

Holder deg gjerne oppdatert på utviklingen min! Skal prøve å få fysiotime nå i sommer, men blir muligens vanskelig med tanke på ferieavvikling. Henvisningen ble sendt for 1,5 uke siden og har ikke fått tildelt time enda. Regner med at det er lang ventetid på MR, så er forberedt at det fort tar noen måneder.... 

Endret av Fnugle
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Fnugle said:

Legen sa egentlig, at man ikke opererer ved menisk lenger, og det er best å gå til fysio for behandling først, men hun ville likevel henvise meg til MR siden problemene mine er så langvarige og det var greitt å sjekke opp i det. 

Man opererer ikke med mindre det er nødvendig, da ethvert inngrep medfører en viss risiko. Nå er det 3-4 år siden jeg ble operert, og da ble det vurdert som eneste brukbare alternativ. Helt fin nå, trener flere ganger i uka, styrke og løping, og går lange turer i fjellet, helt uten problemer. 

Lenke til kommentar
zanta skrev (2 minutter siden):

Man opererer ikke med mindre det er nødvendig, da ethvert inngrep medfører en viss risiko. Nå er det 3-4 år siden jeg ble operert, og da ble det vurdert som eneste brukbare alternativ. Helt fin nå, trener flere ganger i uka, styrke og løping, og går lange turer i fjellet, helt uten problemer. 

Takk for svar og en solskinnshistorie. Jeg er så redd for at jeg må leve med plagene slik det er nå resten av livet og at de vil hemme aktiviteten min i hverdagen. Hadde du plager i hverdagen eller var det kun ved mye aktivitet? Har du prøvd fysio også?

Lenke til kommentar
1 minute ago, Fnugle said:

Takk for svar og en solskinnshistorie. Jeg er så redd for at jeg må leve med plagene slik det er nå resten av livet og at de vil hemme aktiviteten min i hverdagen. Hadde du plager i hverdagen eller var det kun ved mye aktivitet? Har du prøvd fysio også?

Husk at de historiene du finner på internett er fra de få som er uheldige. Alle de som har vellykkede operasjoner (som er de aller fleste) lar livet gå videre uten å legge ut noe som helst. Jeg merket det godt da menisken ble skadet under en akutt overbelastning, og det var plagsomt en stund før jeg gikk til lege, så til røntgen, og så operasjon. I mitt tilfelle var som nevnt fysio ikke noe alternativ, kun operasjon, men dette må vurderes når du får røntgen (ev. CT eller MR).

Jeg tror du bekymrer deg for mye over alt fælt som kan skje. Kom deg til legen, og følg rådene derfra. Må du opereres, er det sikkert 99,9 % sjanse eller bedre for at du blir bra igjen. 

Lenke til kommentar
zanta skrev (3 minutter siden):

Husk at de historiene du finner på internett er fra de få som er uheldige. Alle de som har vellykkede operasjoner (som er de aller fleste) lar livet gå videre uten å legge ut noe som helst. Jeg merket det godt da menisken ble skadet under en akutt overbelastning, og det var plagsomt en stund før jeg gikk til lege, så til røntgen, og så operasjon. I mitt tilfelle var som nevnt fysio ikke noe alternativ, kun operasjon, men dette må vurderes når du får røntgen (ev. CT eller MR).

Jeg tror du bekymrer deg for mye over alt fælt som kan skje. Kom deg til legen, og følg rådene derfra. Må du opereres, er det sikkert 99,9 % sjanse eller bedre for at du blir bra igjen. 

Takk for svar. Har allerede vært hos legen som har henvist meg til MR og anbefaler meg å gå til fysio enn så lenge. Legen fant litt væskeansamling i kneet og utifra min pasienthistorie mistenker hun at det kan være menisk. Legen anbefalte meg å bestille ny time etter at jeg har fått tatt MR, så skal vi vurdere veien videre da. Men er nok lang ventetid på MR, så blir nok en stund til.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Fnugle said:

Legen anbefalte meg å bestille ny time etter at jeg har fått tatt MR, så skal vi vurdere veien videre da. Men er nok lang ventetid på MR, så blir nok en stund til.

Du kan ta MR privat hvis du vil betale for det, eller har forsikring som dekker, da får du det raskere. Radiologen (den som vurderer røntgen/CT/MR) vil sende en uttalelse til legen din, som finner veien videre.

Lenke til kommentar
Gjest 0cb62...c5c
14 hours ago, Fnugle said:

snip

Takk for at du deler av dine problemer også! Jeg skal definitivt oppdatere denne tråden etterhvert som det utvikler seg. Er greit å ha et sted å "blogge" om probleme sine, og også greit å være to om problemet.

11 hours ago, henrikwl said:

Til dere som er redde for å bli sofabundet: treningskompisen min er 52 år, har 4 prolapser og har fjernet menisken i begge knær. Men han trener både knebøy, benkpress og markløft og har en aktiv jobb. Det meste kan jobbes med. 

Bra det finnes solskinnshistorier ihvertfall. Jeg er mest negativ siden foreldrene mine har slitt så mye, men så er de også ekstremt dårlige på å følge opplegg fra fysio. Og vet ikke om det var du som skrev det, men godt poeng det med at man stort sett hører fra dem hvor operasjon ikke var vellykket.

12 hours ago, zanta said:

Du kan ta MR privat hvis du vil betale for det, eller har forsikring som dekker, da får du det raskere. Radiologen (den som vurderer røntgen/CT/MR) vil sende en uttalelse til legen din, som finner veien videre.

Er det ikke mulig å få henvisning til privat MR via lege? Mener å ha hørt at f.eks. Aleris er privat og at fastlegen kan henvise dit.

Anonymous poster hash: 0cb62...c5c

Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest 0cb62...c5c said:

Er det ikke mulig å få henvisning til privat MR via lege? Mener å ha hørt at f.eks. Aleris er privat og at fastlegen kan henvise dit.

Du får undersøkelsen på samme sted, men dersom du betaler selv (eller har helseforsikring som dekker dette) får du time mye raskere, og gjerne på kveld/helg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...