Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utbetalt for lite feriepenger?


5YN6PQB1

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg jobber som lærer. Forrige år jobbet jeg 100% fram til august da jeg gikk ut i foreldrepermisjon. Årslønnen min var 504000.

Jeg hadde foreldrepermisjon fram til ca mars i år, da jeg tok ulønnet permisjon frem til slutten av juni i år.

Da jeg fikk feriepenger utbetalt i år skjønte jeg lite (har lagt ved skjermdump av lønnslipp). Jeg regnet med at jeg skulle få utbetalt rundt 50K i feriepenger, men fikk bare 11K (Det dekker jo knapt husleie!). 

Har tatt kontakt med økonomiavdelingen i kommunen som jeg jobber i, og de sier dette er riktig, og at jeg ikke skal ha noe mer utbetalt. De kom med en lang avhandling om hvorfor dette var riktig og jeg nærmest var "dum" som ikke skjønte at dette måtte være riktig.

Kan noen forklare meg hvorfor dette er "riktig" utbetaling, eller hvorfor det må være feil.

 

Dersom dere trenger fleire opplysninger som kan være relevante for saken så bare kom med spørsmål, så skal jeg svare så godt jeg kan.

Takk på forhand.

 

lønnslipp.png

Endret av 5YN6PQB1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper det er pga. foreldrepermisjonen og at arbeidsgiver i ditt tilfelle ikke forskutterer feriepengene for den perioden.

"Under foreldrepermisjon ved fødsel eller adopsjon er det også NAV som dekker feriepenger av foreldrepengene. Men, du får ikke full opptjening mens du er i foreldrepermisjon. Dersom du tar ut foreldrepermisjon med 100 prosent stønad dekker NAV de 12 første ukene. De 15 første ukene dekkes dersom du tar foreldrepermisjon med 80 prosent stønad. NAV dekker feriepenger med 10,2 prosent. For de som fylte 59 år i løpet av fjoråret, er satsen 12,5 prosent.  

Det er i utgangspunktet NAV som utbetaler disse feriepengene. Men mange arbeidsgivere forskutterer disse pengene til deg som arbeidstaker, og får penger refundert fra NAV."

https://www.arbeidslivet.no/Arbeid1/Arbeidsmiljo-og-HMS/Hva-har-du-rett-pa-i-feriepenger/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (5 minutter siden):

Tipper det er pga. foreldrepermisjonen og at arbeidsgiver i ditt tilfelle ikke forskutterer feriepengene for den perioden.

"Under foreldrepermisjon ved fødsel eller adopsjon er det også NAV som dekker feriepenger av foreldrepengene. Men, du får ikke full opptjening mens du er i foreldrepermisjon. Dersom du tar ut foreldrepermisjon med 100 prosent stønad dekker NAV de 12 første ukene. De 15 første ukene dekkes dersom du tar foreldrepermisjon med 80 prosent stønad. NAV dekker feriepenger med 10,2 prosent. For de som fylte 59 år i løpet av fjoråret, er satsen 12,5 prosent.  

Det er i utgangspunktet NAV som utbetaler disse feriepengene. Men mange arbeidsgivere forskutterer disse pengene til deg som arbeidstaker, og får penger refundert fra NAV."

https://www.arbeidslivet.no/Arbeid1/Arbeidsmiljo-og-HMS/Hva-har-du-rett-pa-i-feriepenger/

Men om så stemmer, så skulle jeg vel fått utbetalt ca 12% av feriegrunnlaget fra kommunene frem til august da jeg gikk ut i permisjon?, og det tilsvarer vel en del mer en 11K? (ca 25K etter mindre utrekninger)?

Lenke til kommentar
5YN6PQB1 skrev (35 minutter siden):

Men om så stemmer, så skulle jeg vel fått utbetalt ca 12% av feriegrunnlaget fra kommunene frem til august da jeg gikk ut i permisjon?, og det tilsvarer vel en del mer en 11K? (ca 25K etter mindre utrekninger)?

Feriepengene dine er jo på 57 156kr. Så trekker de lønn for 5 uker ferie som er på 48 461kr.
Så får du jo betalt lønn som vanlig når du faktisk har ferie.

Lenke til kommentar

Det mangler vel vanlig lønn i regnestykket? Skal du trekkes for ferie så skal du og ha utbetalt lønn som vanlig. 

Hele poenget med å trekke for ordinær ferie som er første posten i oppsettet ditt er jo at det skal kompensere for at du har fått utbetalt lønn når du egentlig ikke skulle hatt noe siden du var på ferie. 

Lenke til kommentar

Ja, her er det nok den ulønnede permisjonen som har forårsaket forvirringen din, TS.

Det vanlige i juni er at lønnsutbetaling og ferietrekk omtrent nuller hverandre ut, og at man dermed sitter igjen med hele feriepengeutbetalingen. Når du har ulønnet permisjon i perioden så faller jo lønnsutbetalingen bort.

Lenke til kommentar

Under det offentlige er det jo vanlig at man i juni får:
Full lønn + feriepenger - trekk for 5 uker ferie(gitt at man har 5 uker)

Har man ubetalt permisjon faller jo lønn bort slik at man ender med:
Feriepenger - trekk for 5 uker ferie(gitt at man har 5 uker)
Så, det ser riktig ut ja..

Svante1 skrev (16 minutter siden):

Gitt at du tar ferien din i hele august

Når man tar ferie har vel lite å si for utbetalingen i juni?

Lenke til kommentar
aklla skrev (19 minutter siden):

Når man tar ferie har vel lite å si for utbetalingen i juni?

Det stemmer, men hadde TS hatt kontroll på det så hadde det ikke vært nødvendig å starte denne tråden. Derfor spørsmål til ham for å synliggjøre at pengene som savnes vil bli utbetalt senere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svante1 skrev (6 minutter siden):

Det stemmer, men hadde TS hatt kontroll på det så hadde det ikke vært nødvendig å starte denne tråden. Derfor spørsmål til ham for å synliggjøre at pengene som savnes vil bli utbetalt senere. 

Da missforstod jeg deg litt :)

Lenke til kommentar

Da ser det ut som om dette er riktig og at jeg må klare meg på knekkebrød og smør resten av sommeren :).

Men et oppfølgingsspørsmål, for en del år siden hadde jeg to års ulønnet permisjon fra same jobb. Etter to år i permisjon hadde jeg ikke tent opp noe feriepenger. Da fikk jeg beskjed at jeg ikke skulle ha mindre utbetalt i feriemåneden enn det en normal månedslønn ville vært, så da fikk jeg til min store overaskelse ca 30K inn på konto.

Burde da ikke same regel gjelde her?

 

Lenke til kommentar
5 hours ago, 5YN6PQB1 said:

.... for en del år siden hadde jeg to års ulønnet permisjon fra same jobb. Etter to år i permisjon hadde jeg ikke tent opp noe feriepenger. Da fikk jeg beskjed at jeg ikke skulle ha mindre utbetalt i feriemåneden enn det en normal månedslønn ville vært, så da fikk jeg til min store overaskelse ca 30K inn på konto.

Burde da ikke same regel gjelde her?

Det er ingen regel som sier dette. Dersom du ikke tok ut ferie etter at du var tilbake etter permisjon, skal du ha vanlig lønn. Dersom du tar ut ferie, skal du trekkes i lønn for den tiden du ikke jobber.

Lenke til kommentar
zanta skrev (2 timer siden):

Det er ingen regel som sier dette. Dersom du ikke tok ut ferie etter at du var tilbake etter permisjon, skal du ha vanlig lønn. Dersom du tar ut ferie, skal du trekkes i lønn for den tiden du ikke jobber.

Takker for svar. Har jeg forstått det riktig at siden jeg hadde permisjon frem til august og starter da rett på jobb, så får jeg ikkje tatt ut ferie (selv om det i praksis var ferie inne i denn permisjonsperioden), så da fikk jeg vanlig lønn i juli?, men om permisjonen hadde gått frem til f.eks 20 juni, slik at jeg kunne tatt ut ferie i juli så skulle jeg blitt trekt i lønn (noe som i dette tilfelle ville resultert i minus utbetaling eller noe slikt?).

Lenke til kommentar
6 minutes ago, 5YN6PQB1 said:

Takker for svar. Har jeg forstått det riktig at siden jeg hadde permisjon frem til august og starter da rett på jobb, så får jeg ikkje tatt ut ferie (selv om det i praksis var ferie inne i denn permisjonsperioden), så da fikk jeg vanlig lønn i juli?, men om permisjonen hadde gått frem til f.eks 20 juni, slik at jeg kunne tatt ut ferie i juli så skulle jeg blitt trekt i lønn (noe som i dette tilfelle ville resultert i minus utbetaling eller noe slikt?).

Det stemmer, du får ikke lønn når du ikke jobber. Dersom du hadde ulønnet permisjon til utgangen av juli, og startet jobb 1. august, ville du fått lønn hver måned fra august til desember, med mindre du tok ut ferie etter permisjonen. Dersom du startet i jobb 1. august, men tok ferie hele september, ville du fått lønn i august, oktober, november og desember. Dersom du hadde opptjent feriepenger året før, ville disse bli utbetalt i (vanligvis) juni, mens du var i permisjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...