Gå til innhold

Begrunnelse for kjøp av våpen, søknad


Gjest

Anbefalte innlegg

Har lyst på en rifle til å skyte med på blink, rett og slett som hobby fordi våpen er interessant

Tenkte å starte med en sallongrifle

Kan jeg oppgi at jeg ønsker å bruke våpenet til skytetrening, blinkskyting og få godkjent søknad? Eller må man jakte eller være med i en skyte klubb?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes nok i utgangspunktet kun én lovlig grunn til å anskaffe salongrifle, det er jakt.

I Norge kan man stort sett si at det finnes to godkjente årsaker til å erverve våpen, det er jakt og konkurranse.

I tillegg kommer "samling", men det er så mye stress at det er nok uaktuelt, ettersom det kreves årevis med møter i finstasen hos NVS.

For langvåpen til konkurranse, så vil det stort sett dreie seg om våpen til ting som skiskyting eller dynamisk sportskyting.
Innen dynamisk sportskyting kreves det vanligvis langt medlemskap og mye aktivitet, før du får kjøpe våpen, av åpenbare grunner, samt at salongrifle er nok heller ikke særlig brukbart til sportskyting i det store hele.

For håndvåpen er konkurranse generelt eneste gyldige grunn til erverv, og det kreves selvfølgelig medlemskap i klubb, at våpen kan brukes i konkurranse, at man ikke har andre våpen som kan brukes i samme gren osv. (reservevåpen tillates ofte ved økt aktivitet).

For andre typer langvåpen, som salongrifle, som generelt er jaktvåpen, så må du søke om våpenet for jakt.
Det kreves at du har bestått jegerprøve og at du har godkjent våpenskap for å oppbevare våpenet.

I teorien, dersom du kan vise til konkurransegren hvor salongrifle brukes, og du har medlemskap i klubb som driver med slik skyting, så kan du søke om salongrifle til konkurranse.

Jeg vet ikke om det finnes noe slikt, har aldri hørt om det, og det er trolig vanskeligere enn å bare ta et jegerprøvekurs.

Når du så har en .22 til jakt, så kan du selvfølgelig trene så mye du vil (på skytebane, i trygge omgivelser).

På skyteklubber får man ofte låne våpen inntil man selv oppfyller kravene for erverv, dersom du kontakter en lokal jegerforening, som kanskje har skytebane i nærheten, er det mulig de kan hjelpe deg litt med å komme i gang, inntil du selv oppfyller kravene.

Det finnes også intensivkurs for jegerprøven, som bare tar noen dager, samt at du må bestå prøven hos den lokale kommunen e.l.

Endret av 0laf
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
On 6/30/2020 at 1:37 AM, 0laf said:

Det finnes nok i utgangspunktet kun én lovlig grunn til å anskaffe salongrifle, det er jakt.


 samt at salongrifle er nok heller ikke særlig brukbart til sportskyting i det store hele.

 ikke har andre våpen som kan brukes i samme gren osv. (reservevåpen tillates ofte ved økt aktivitet).

I teorien, dersom du kan vise til konkurransegren hvor salongrifle brukes, og du har medlemskap i klubb som driver med slik skyting, så kan du søke om salongrifle til konkurranse.

Jeg vet ikke om det finnes noe slikt, har aldri hørt om det, og det er trolig vanskeligere enn å bare ta et jegerprøvekurs.

Det er mer enn bare jakt som tillater salongrifle.
Du har BR50 i Norges Benkeskytterforbund, Mini-Rifle i dynamisk skyting, innendørs skyting bane i DFS, ISSF bane skyting, Metallsilhuett har diverse .22lr grener.

 

@Malerifaen  Det er mange muligheter, men det viktigste og enkleste steget er å finne en klubb og skytebane i nærheten av deg.

Å kjøpe en salongrifle er ikke vanskelig, og du må ikke ha jegerprøven om målet ditt er trening/baneskyting :)

 

(ja jeg svarer på en flere måneder gammel tråd, jeg har ikke vært logget inn her på bortimot 10 år)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 30.6.2020 den 14.39):

Start med luftgevær
Krever kun at du er over 18 år

Startet med luftpistol selv, og gikk lei

Har hatt luftgevær siden jeg var barn

SaJo skrev (På 30.6.2020 den 15.01):

Sjekk www.dfs.no - der finner du info om konkurranseskyting, og din nærmeste klubb ?

Det er flere enn du tror som bruker .22 til sport- og konkurranseskyting.

Det er også link til en liten YouTube-snutt om det frivillige Skyttervesen nede på sida.

Tusen takk!

Carl Volt skrev (8 timer siden):

Det er mer enn bare jakt som tillater salongrifle.
Du har BR50 i Norges Benkeskytterforbund, Mini-Rifle i dynamisk skyting, innendørs skyting bane i DFS, ISSF bane skyting, Metallsilhuett har diverse .22lr grener.

 

@Malerifaen  Det er mange muligheter, men det viktigste og enkleste steget er å finne en klubb og skytebane i nærheten av deg.

Å kjøpe en salongrifle er ikke vanskelig, og du må ikke ha jegerprøven om målet ditt er trening/baneskyting :)

 

(ja jeg svarer på en flere måneder gammel tråd, jeg har ikke vært logget inn her på bortimot 10 år)

Egentlige grunnen for å skaffe skytevåpen er som nevnt hobby delen av det, det andre lille delen er potensielt selvforsvar. Var en vekker i vår da norge slo seg av og det ble raskt kamp om matressurser. Vet det er flåsete og sikkert idiotisk.

Har lyst etter testing av sallong, da gjerne en 22/10 (?) , Gå for en ar15 type 308 eller noe 

Men dette skjer ikke nå, grunnet situasjon, men om noen år. Uansett takk for hjelpen! 

Lenke til kommentar
5 hours ago, Malerifaen said:

Egentlige grunnen for å skaffe skytevåpen er som nevnt hobby delen av det, det andre lille delen er potensielt selvforsvar. Var en vekker i vår da norge slo seg av og det ble raskt kamp om matressurser. Vet det er flåsete og sikkert idiotisk.

Har lyst etter testing av sallong, da gjerne en 22/10 (?) , Gå for en ar15 type 308 eller noe 

Men dette skjer ikke nå, grunnet situasjon, men om noen år. Uansett takk for hjelpen! 

Selvforsvar med skytevåpen er (jeg er ikke en advokat) per definisjon lov, MEN du har ikke lov til å erverve våpen med selvforsvar som formål. 

Ruger 10/22 kan kjøpes med jegerprøven.


Å lære seg det og høste av naturen og forvalte de flotte naturressursene vi har i norge er et edelt mål, ingenting å kimse av det.


Erverv av AR15 er en prosess som tar minimum 2 år å gjennomføre ettersom det forbundet som forvalter eierskap har en minimum karantenetid for nye eiere på 24 måneder, uten unntak. Dette er tid som går fort unna om man er legitimt interessert i den flotte sporten som er dynamisk skyting.

 

Som sagt tidligere, finn en skytebane med klubb nærmest mulig deg for å få mest mulig informasjon.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Carl Volt skrev (7 timer siden):

Selvforsvar med skytevåpen er (jeg er ikke en advokat) per definisjon lov, MEN du har ikke lov til å erverve våpen med selvforsvar som formål. 

Ruger 10/22 kan kjøpes med jegerprøven.


Å lære seg det og høste av naturen og forvalte de flotte naturressursene vi har i norge er et edelt mål, ingenting å kimse av det.


Erverv av AR15 er en prosess som tar minimum 2 år å gjennomføre ettersom det forbundet som forvalter eierskap har en minimum karantenetid for nye eiere på 24 måneder, uten unntak. Dette er tid som går fort unna om man er legitimt interessert i den flotte sporten som er dynamisk skyting.

 

Som sagt tidligere, finn en skytebane med klubb nærmest mulig deg for å få mest mulig informasjon.

Det visste jeg ikke, to år går fint, rugeren holder for meg i utgangspunktet. Bruken av dette blir å ta seg søn/lør tur å skyte blink og så gjøre det som en utflukt med evnt kone/kompis 

Tilleggs spørsmål; er det bare å reise til en skytebane og henge opp en blink når det passer en? Gitt at det er på dagtid (kl 10.00 - 18.00) , men skal sjekke ut lokale klubber

Lenke til kommentar
2 hours ago, Malerifaen said:

Det visste jeg ikke, to år går fint, rugeren holder for meg i utgangspunktet. Bruken av dette blir å ta seg søn/lør tur å skyte blink og så gjøre det som en utflukt med evnt kone/kompis 

Tilleggs spørsmål; er det bare å reise til en skytebane og henge opp en blink når det passer en? Gitt at det er på dagtid (kl 10.00 - 18.00) , men skal sjekke ut lokale klubber

Det kommer ann på skytebanen, jeg vet noen skytebaner har begrensninger for hvilke kaliber som kan benyttes hvilke dager, og andre åpningstider, så det varierer fra plass til plass. 

 

Har ikke AR15, men har en halv-automatisk AK47 variant jeg skyter konkurranse med, kan absolutt anbefale Dynamisk Sportsskyting som en kul skytesport, her en videosnutt fra en match jeg skøyt i fjor i Hokksund;

 

Lenke til kommentar
Carl Volt skrev (6 timer siden):

Det kommer ann på skytebanen, jeg vet noen skytebaner har begrensninger for hvilke kaliber som kan benyttes hvilke dager, og andre åpningstider, så det varierer fra plass til plass. 

 

Har ikke AR15, men har en halv-automatisk AK47 variant jeg skyter konkurranse med, kan absolutt anbefale Dynamisk Sportsskyting som en kul skytesport, her en videosnutt fra en match jeg skøyt i fjor i Hokksund;

 

Rått! Nesten rart å se slikt i Norge. Ser moro ut! Den kan ikke ha vært lett å få tak i, eller jeg har ikke sett noe til ak47  i norske butikker. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...