Gå til innhold

Bytter ut min iPhone 7. Gå for 8 Plus eller XR eller vente på nyere?


Anbefalte innlegg

Har hatt min iPhone 7 i tre år nå, tror jeg. Vurderer å bytte, men vil ikke ha de største (6,5" skjerm) eller dyreste. Da er det ikke så mange å velge mellom.

Jeg vurderer 8 Plus og XR fordi prisen kan være akseptabel. Og fordi jeg vil ha litt større skjerm. Men jeg er også usikker på hvor stor skjerm jeg vil ha. Vil samtidig ha telefonen minst mulig i størrelse. Sånn sett ser XR ut som et bedre alternativ enn 8 Plus. iPhone X hadde kanskje vært enda bedre, men prisen avskrekker litt. Må jo kanskje velge 256 GB da.

Jeg har brukt bare 33 GB av mine 128 GB tilgjengelig på min mobil idag. Men nyere mobiler bruker vel mer lagringsplass til bilder og videoer pga høyere oppløsning? Usikker på om jeg faktisk klarer meg med bare 64 GB. Isåfall kunne jo prismessig både XS og 11 kanskje være aktuelle?

Lurer også på erfaringer med bruk av nyere iPhone uten Touch Id. Jeg skifter mye mellom nettleser og apper. Syns det er greit å bare dobbeltklikke på hjemknappen og så bytte. Blir ikke dette litt mer knotete på mobiler uten? (samme med det å åpne fra låst tilstand)

Hva med 5G? Noen av disse som er klar for bruk i 5G nett?

Til dere som holder dere oppdatert på nyere mobiler: er det noen nyere iPhone i sikte i nær fremtid som det finnes litt infor om allerede?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får XS 64 for under 7k, og XS er en mye bedre telefon enn XR, både ytelse, skjerm og kamera er bedre. Dersom du kan greie deg med samme skjermstørrelse som i dag, er SE (2020) et alternativ til ca 5,5k, da får du innmaten til 11 i en 8'er, og beholder både homeknapp og fingerprint. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har 8 Plus, og er veldig fornøyd. Den kommer ikke til å bli byttet ut på en god stund enda. Men bare et obs. Den er veldig bred. Så pass bred at man har litt problemer å finne en god måte å holde den på. Den er f.eks. over 2mm bredere enn selv Galaxy s20 ultra med 6,9 tommers skjerm. 

Lenke til kommentar

Jeg er mye mer komfortabel med touch ID enn Face ID. Mye enklere og raskere. Så jeg har vært innom både iPhone XR og iPhone XS, men endte til slutt på iPhone 8 igjen. Den får god plass i lomma, jeg kan betjene den med en hånd, og den er like bra som de andre på stort sett alt. Ville bare dele min erfaring.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Sharpings said:

Jeg er mye mer komfortabel med touch ID enn Face ID. Mye enklere og raskere.

Har ikke Face ID blitt raskere og bedre? Jeg er fortsatt på iPhone 8, men har Face ID (eller tilsvarende) på Microsoft Surface Go og Huawei T5 nettbrett. Den på Go er treg, men Go (1. gen) er en gammel modell. På T5 er den rask og stabil, men sliter i dårlig lys. Jeg har ikke bestemt meg for om det blir SE (2020) eller XS på meg neste gang. 11 (og senere i år 12) synes jeg er for dyr. 

Lenke til kommentar

iPhone 12 med skjerm 6,7 tror jeg er lite aktuelt. Blir uansett svindyr.

SE (2020) er uaktuell rett og slett pga skjermstørrelsen. Ellers hadde jeg nok kjøpt den.

Kamera og ytelse betyr ikke så mye for meg. Størrelse, pris og lagringsplass betyr mer. Men som sagt, når det gjelder lagring så er jeg usikker på hvor mye jeg trenger.

 

Lenke til kommentar
zanta skrev (På 30.6.2020 den 8.40):

Du får XS 64 for under 7k, og XS er en mye bedre telefon enn XR, både ytelse, skjerm og kamera er bedre. Dersom du kan greie deg med samme skjermstørrelse som i dag, er SE (2020) et alternativ til ca 5,5k, da får du innmaten til 11 i en 8'er, og beholder både homeknapp og fingerprint. 

XS 64 kan være aktuell. Ser ut som fin størrelse på den. Men jeg vet ikke om det holder med 64 GB. Har som sagt brukt ca 33 GB på min 7 som er brukt i 3 år. Kjøper jeg ny mobil og skal ha den i 2-3 år, er jeg redd 64 GB kan bli for lite.

Kanskje jeg må ta en gjennomgang på min 7er og se om det er mye unødvendige apper og bilder jeg kan slette. Og så ta ei vurdering.

Lenke til kommentar
zanta skrev (På 30.6.2020 den 19.54):

Har ikke Face ID blitt raskere og bedre? Jeg er fortsatt på iPhone 8, men har Face ID (eller tilsvarende) på Microsoft Surface Go og Huawei T5 nettbrett. Den på Go er treg, men Go (1. gen) er en gammel modell. På T5 er den rask og stabil, men sliter i dårlig lys. Jeg har ikke bestemt meg for om det blir SE (2020) eller XS på meg neste gang. 11 (og senere i år 12) synes jeg er for dyr. 

Selve opplåsningen er rask nok den, men du må uansett sveipe oppover for å få tilgang til hjemskjermen. På en iPhone 8 eller SE 2020 så kan du legge inn fingeravtrykk og trykke en gang på knappen og vips, der er hjem skjermen uten fikling med sveiping. Jeg opplevde dessuten på min Xs at FaceID ikke kjente meg igjen dersom jeg hadde på solbriller, noe jeg ofte har på da jeg er yrkessjåfør.

Lenke til kommentar
tepe2 skrev (3 timer siden):

FaceID høres ut som noe fancy fancy greier som senker brukervennligheten ned til et nesten uakseptabelt nivå. Et skritt i feil retning.

Hvis du har 2 eller flere apper åpne samtidig, hvordan er det da å bytte mellom disse med FaceID?

Veldig enkelt, savner ikke touch ID :) 

personlig synes jeg ikke den senker brukervennlighet noe, veldig greit å se notifications også, bare se på telefonen så kommer det opp hva/hvem sendt noe , hvis du skal åpne bare å sveipe opp :) 

er mange som klager på den extra sveipinga da, men personlig skjønner jeg ikke hvorfor ..  

når det gjelder lagring , hatt 128gb på 6/7 var mer enn nok, 64gb var nok på 6s+ men merkelig nok X og 11pro har det vært på grensen, godt over halvparten bilder og vids.  Og sist personlig ikke kjøpt 8/8+ da de begynner å bli noen år gamle og prisen er ikke langt unna en Xs/11

og bytte mellom apper nesten sømløst, bare å holde nederst på skjermen og sveipe litt opp, så dukker appene :)

Endret av bbios
Lenke til kommentar

Mine vurderinger rundt hvorfor jeg kjøpte 8 Plus, som jeg mener fortsatt er relevante.
16:9 format. (Dette er fortsatt mest utbredt på youtube og tv serier)
16:9 Gir en bred skjerm som ikke er så høy. Bredden gir mer plass og teksten blir større. (hvor høy telefon trenger man egentlig?)
Over iPhone Xr og 11 som gjerne er alternativene da Pro blir blir i dyreste laget så har den høyere oppløsning på skjerm og Zoom kamera. Optisk zoom blir for min del ganske mye brukt
Touch id er veldig kjapp og enkel.
Landskapsmodus på hjemskjermen. Bilen min har inegrert telefonholder som kun er i liggende retning. Plus modellene er de eneste iPhone som har liggende hjemskjerm. Selv ikke 11 Pro har dette.
Den vil motta oppdateringer i mange år enda.
A11 bionic er fortsatt en meget kapabel CPU som ligger over bl.a. Oneplus 8 Pro og Galaxy S20 i geekbench
https://browser.geekbench.com/mobile-benchmarks
 

Lenke til kommentar
bbios skrev (17 timer siden):

er mange som klager på den extra sveipinga da, men personlig skjønner jeg ikke hvorfor ..  

Er vel litt fordi man ofte må sveipe 3-4 ganger, ettersom man kanskje ikke treffer helt riktig de første gangene. Sånt irriterer meg, må jeg nok bare innrømme.

Lenke til kommentar
Sharpings skrev (51 minutter siden):

Er vel litt fordi man ofte må sveipe 3-4 ganger, ettersom man kanskje ikke treffer helt riktig de første gangene. Sånt irriterer meg, må jeg nok bare innrømme.

Kjenner ikke igjen det problemet sjøl,

men skjønner jo de som sliter med d at d irriterer. 

sveipe man fra bunnen, 100% accurate :) 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, edyrli said:

Mine vurderinger rundt hvorfor jeg kjøpte 8 Plus, som jeg mener fortsatt er relevante.

Både 7 Plus og 8 Plus er fortsatt gode alternativer, hvis prisen er riktig. Modellen med 32 GB kan bli for lite for mange, men det finnes alternativer med 64/128/256 GB også. Sjekk outlet hos Elkjøp og Power.

Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg synes ikke prisen er riktig på noen av iPhone sine modeller. Ingen av dem støtter 5G heller. Så ikke særlig fremtidsrettet å kjøpe iPhone nå. Men hvis jeg kjøper nå, så tror jeg det blir XR. Litt større enn jeg liker, men får den med 128 GB til 7.490,-. Størrelsen på XS liker jeg bedre, men blir såpass mye dyrere.

Ser ut til at det kommer ny iPhone snart, med støtte for 5G og.......kanskje Touch Id innebygd i skjermen. Det hadde jo vært noe. Men vet ikke om jeg klarer å vente. Usikkert når de nye kommer.

https://www.businessinsider.com/apple-iphone-12-rumors-5g-release-camera-specs-2019-6?r=US&IR=T#it-may-have-apples-touch-id-fingerprint-sensor-built-into-its-screen-11

 

AppleTId.png

Lenke til kommentar

 

Tror det er lite sannsynlig at touch id kommer tilbake i noen av modellene som lanseres i høst. 5G kommer nok i høst men jeg vil tro det ikke har så mye å si om man mangler dette i et par år fremover siden 5G-nettet såvidt er utbygd. Jeg husker med 4G at jeg hadde det avslått på de første mobilene mine som kom med 4G da det sjelden var 4G-dekning der jeg oppholdt meg og det stjal batteri ved å søke etter dekning mobilen rundt 90% av tiden aldri ville finne. Men selvfølgelig, om 5G-utbyggingen skjer i rasende fart fremover kan det være relevant, men det er jo ikke aktuelt med iPhone i dag om du absolutt må ha 5G. Da må du vente til høsten. 

Min samboer brukte iPhone XR i ca ett år og var veldig fornøyd med den. Selv om hun gikk fra en betraktelig mindre mobil i fysisk størrelse, iPhone 7, så ble hun vant til størrelsen etter kort tid og nå er det ikke noe problem å leve med en 11 Pro Max som er enda større. Overgangen til FaceId var ikke noe stor greie, hun ble vant med det etter kort tid. Personlig liker jeg det bedre enn TouchId etter å ha brukt FaceId siden iPhone X´en i samspill med ulike Android-mobiler som har fingeravtrykkleser. Det jeg liker ved det er at det sjelden feiler og når jeg jobber på gården er jeg ofte skitten på hendene som får fingeravtrykkleseren til å feile mens FaceId ikke har noe trøbbel, selv når jeg er innpakket med hette pga regnvær. Men det er nok en smakssak, begge har sine styrker og svakheter.

Sveiping mellom apper fungerer greit på 11 Pro Max´en min men jeg sveiper normalt opp og holder for å komme til oversikten over åpne apper når jeg hopper mellom dem, fremfor å sveipe mellom dem med side-sveip med mindre jeg kjapt skal hoppe frem og tilbake mellom to åpen apper.

Jeg ville valgt iPhone XR eller XS om jeg skulle ha en rimelig, om man kan kalle noen av iPhonene for rimelig, mobil fra Apple med gode spesifikasjoner som er kraftig nok til å holde koken i flere år fremover. Om du kan strekke deg til en iPhone 11 så får du hovedsakelig et bedre kamera, særlig nattmodus og en ekstra vidvinkellinse. Utover det er det ikke stor forskjell mellom 11 og XR. Siden XS har OLED-skjerm så vil den ha bedre kontrast, dypere sortnivå og bedre lysstyrke men du skal ikke kimse av kvaliteten på LCD-skjermene i XR og 11´eren. For lagringsplass ville jeg prøvd å holde meg til minimum 128 GB for å være fremtidsrettet og om du kommer til å filme litt i 4K men jeg kjenner flere som klarer seg fint med 64 GB mens jeg selv føler 256 GB er absolutt minimum for lagringsplass. 

 

Lenke til kommentar
Sharpings skrev (På 1.7.2020 den 20.09):

Selve opplåsningen er rask nok den, men du må uansett sveipe oppover for å få tilgang til hjemskjermen. På en iPhone 8 eller SE 2020 så kan du legge inn fingeravtrykk og trykke en gang på knappen og vips, der er hjem skjermen uten fikling med sveiping. Jeg opplevde dessuten på min Xs at FaceID ikke kjente meg igjen dersom jeg hadde på solbriller, noe jeg ofte har på da jeg er yrkessjåfør.

I forhold til det med solbriller, så kan man lagre to FaceID-profiler. Så man kan lagre en med solbriller på og en uten. Kompis som kjører MC har en med hjelm f.eks.

Lenke til kommentar

Takker for tips og innspill her. Har iallefall bestemt meg for en ting: Jeg skal ha 128 GB lagring.

Ved kjøp nå, står det mellom XR og 11. XS blir rett og slett for dyr, siden jeg må opp på 256 GB. Men kan hende jeg venter til nye modeller kommer nærmere slutten av året.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...