Gå til innhold

Erstatte kobber med fiber?


Anbefalte innlegg

Går dette an? Det er lagt inn kobber til huset, men Telenor vil ha meg over på fiber. Jeg har forhørt meg med naboer om luftstrekk / graving, men de går ikke med på dette ?  Hverken Get/Telia eller Telenor vil tilby meg en trådløs løsning.

Noen som har et godt forslag her? (og nei, jeg er ikke interessert i div estiske/finske SIM-kort løsninger).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke utlansk simkort? har du høyt forbruk er det eneste mulig om du vil ha det billig, uansett kan jo vurdere telia X eller ice er jo bedre med treg nett en ingen nett, selv om det er frusterende.

Hva har du for mobilavtale? godt mulig du kan kjøpe flere GB ekstra?

Men over på svaret, det er mulig å ha kobber under 500 meter og fremdeles få brukbar hastighet, problemet er ofte kobberet er delt og det lange strekk. Selv om det muligens ikke er særlig invistering i lengden hjelper det litt om du har kort kobberkabel på ytelsen.

G.fast klarer rundt 1 gigabit på lengde under 500 meter.

For problemet med fiber er vel ofte gravtilatelse, og det må være splitter i området som er ledig.

Nå sies det i september 2022 er antakelig siste frist for mye i bærum\oslo for kobberet da de blir lagt ned så godt mulig du må vente til det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg må presisere: spørsmålet er: kan man erstatte kobberet med fiber uten å grave? Dvs, trekke ut kobber, blåse inn fiber.

Jeg har ingen løsning pr idag, Telenor vil ikke la meg overta DSL-linjen fra forrige eier. Så jeg er stuck med en 4G-løsning inntil videre.

Lenke til kommentar
karving skrev (1 minutt siden):

Jeg må presisere: spørsmålet er: kan man erstatte kobberet med fiber uten å grave? Dvs, trekke ut kobber, blåse inn fiber.

Jeg har ingen løsning pr idag, Telenor vil ikke la meg overta DSL-linjen fra forrige eier. Så jeg er stuck med en 4G-løsning inntil videre.

Det skal vel kunne gå ann såfremt telenor har en fiber node i nærheten. Ellers er det aktører som tilbyr trådløst bredbånd ved hjelp av antenne.

Lenke til kommentar

Tviler på at kobber ligger i rør, og ihvertfall ikke rør som en kan blåse fiber inn i

Hva er det naboene ikke vil godta?
De må også over på fiber, så de blir tvunget til å grave og da kan det bli billigere om flere går sammen, evnt. om det er mange boliger, hvor de graver gratis om X antall skriver seg opp for fiber

Lenke til kommentar
karving skrev (10 minutter siden):

Jeg må presisere: spørsmålet er: kan man erstatte kobberet med fiber uten å grave? Dvs, trekke ut kobber, blåse inn fiber.

Jeg har ingen løsning pr idag, Telenor vil ikke la meg overta DSL-linjen fra forrige eier. Så jeg er stuck med en 4G-løsning inntil videre.

Problemet er hvis rørene er gamle og utslitte råtne funger de dårlig å blåse fiber, man kan jo prøve men man risikerer å måtte grave. Hvem skal ta regningen der. Så er vel ofte slik de graver istedenfor selv om det godt mulig teknisk kunne gjenbruke rørene.

Sitat

Hva er det naboene ikke vil godta?
De må også over på fiber, så de blir tvunget til å grave og da kan det bli billigere om flere går sammen, evnt. om det er mange boliger, hvor de graver gratis om X antall skriver seg opp for fiber

De kan fint si nei, desverre ender det med at VDSL\DSL tilbudet forsvinner og andre må gå for coax eller mobilt bredbånd istedenfor.

Høres ut som du ikke har mye alternativer en å flytte, hvis utlands simkort er uaktuelt, finnes jo VPN så er jo teknisk mulig å ungå spærrer med video. Jeg syns internett er så viktig at jeg kan ungå nrk og tv2 sumo hvis jeg fikk mere data for pengene.

Finnes jo satelittløsninger

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/2G4A2l/lanserer-50-mbit-s-bredband-via-satelitt

Men vil jo si 4g\5g er vesentlig bedre.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 minutter siden):

Tviler på at kobber ligger i rør, og ihvertfall ikke rør som en kan blåse fiber inn i

Hva er det naboene ikke vil godta?
De må også over på fiber, så de blir tvunget til å grave og da kan det bli billigere om flere går sammen, evnt. om det er mange boliger, hvor de graver gratis om X antall skriver seg opp for fiber

Boligen vår ligger i "andre rekke" fra gaten, så naboene i "første rekke" har hhv Get og Telenor fiber inn til seg. Men de vil ikke godta graving inn til oss eller luftstrekk over deres eiendom....

Lenke til kommentar
karving skrev (2 minutter siden):

Boligen vår ligger i "andre rekke" fra gaten, så naboene i "første rekke" har hhv Get og Telenor fiber inn til seg. Men de vil ikke godta graving inn til oss eller luftstrekk over deres eiendom....

Grav i veien?
Regner med at dere har rett til å bruke veien
Evnt. ta kontakt med advokat for de kan ikke nekte deg å grave ned fiber på deres tomt om det er eneste vei

Lenke til kommentar
Dubious skrev (12 minutter siden):

Grav i veien?
Regner med at dere har rett til å bruke veien
Evnt. ta kontakt med advokat for de kan ikke nekte deg å grave ned fiber på deres tomt om det er eneste vei

Tja, jeg er ikke helt komfortabel med å la dette bli advokatmat, vi har planer om å bli boende her en god stund + ha et godt forhold til våre naboer (ikke spør "så hvorfor lar dere ikke grave")

Lenke til kommentar
karving skrev (19 minutter siden):

Boligen vår ligger i "andre rekke" fra gaten, så naboene i "første rekke" har hhv Get og Telenor fiber inn til seg. Men de vil ikke godta graving inn til oss eller luftstrekk over deres eiendom....

Syns nå det var meeeeget urimlig at kun de får tilgang til fiber og at dere ikke får fordi de ikke kan akseptere en 10 cm grøft som blir dekket til igjen. 

Egoistisk er eneste ord jeg kan tenke meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Softis12 skrev (9 minutter siden):

Syns nå det var meeeeget urimlig at kun de får tilgang til fiber og at dere ikke får fordi de ikke kan akseptere en 10 cm grøft som blir dekket til igjen. 

Egoistisk er eneste ord jeg kan tenke meg.

Hva i første omgang høre med naboene hvordan løsning de tenker seg? om de vil dele trådløs eller det kan finnes løsning? Eller er det slik når man ikke eier boligen selv eller leier ofte det problemet er men naboen skulle nekte er vel litt spessielt, godt mulig man kan grave 150 meter lengere fiber men problemet blir kanskje dyrere en det billigste alternativet?

karving skrev (11 minutter siden):

Tja, jeg er ikke helt komfortabel med å la dette bli advokatmat, vi har planer om å bli boende her en god stund + ha et godt forhold til våre naboer (ikke spør "så hvorfor lar dere ikke grave")

Tror det er vanskelig å dømme naboene å forby fiber på grunnlag av egen eiendom, beste er å bruke offentlig vei der det er mulig, hvis det ikke er mulig må man finne andre løsninger, ganske utrolig slike saker havner i domstolen. Teoretisksett hvis det 1,5 mål ( 1500 meter bør det finnes måte å bruke gjenvære kabel. Er bare synd g.fast utstyr ikke er så lett tilgjengelig. For må være utrolig man må flytte på grunn av man ikke får fiber fordi naboen nekter. Tror telenor har betingelser at fiber er telenor eiendom så man kan ikke nekte telenor å dele fiberen med andre, problemet er hvis gravingen blir vesentlig ulempe for naboen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Har du kobber via luftspenn i dag, eller er det gravd ned? En del steder er det vel slik at den gamle kobberkabelen erstattes med fiber (eller koaks for den saks skyld hvis det er det i området) - altså en kabel erstattes med en annen, eller kanskje buntes i luftspennet.

Egentlig forstått det slik at der DSL ikke lengre er tilgjengelig, og det ikke er andre opsjoner tilgjengelig heller, skal man kunne få fast bredbånd via mobilnettet.

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Softis12 said:

Syns nå det var meeeeget urimlig at kun de får tilgang til fiber og at dere ikke får fordi de ikke kan akseptere en 10 cm grøft som blir dekket til igjen. 

Egoistisk er eneste ord jeg kan tenke meg.

Ja, det er forskjell på folk. Min nabo lot meg grave over hans plen, og godtok også at det går et rør med fiber fra hans boks på veggen der hans fiber i utgangspunktet kom, rundt huset og videre ned i plenen og over til meg. 

Grøfta jeg hadde gravd for å legge rør var ikke synlig etter et uker...

 

Lenke til kommentar
NULL skrev (7 minutter siden):

Egentlig forstått det slik at der DSL ikke lengre er tilgjengelig, og det ikke er andre opsjoner tilgjengelig heller, skal man kunne få fast bredbånd via mobilnettet.

Er det ikke ganske idiotisk? man burde vertfall ikke nekte VDSL\coax før fiber er byttet ut, for det ender vel som regel med telenor mister kunder, men hvem bryr seg.

Største problem her er det ikke finnes oversikt over hvor det er fiber gjerne høyhastighet for er ofte slik har man ikke fiber bør man ikke leie før det er på plass. Eller kjøpe bolig for den gang skyld. Før det er i ordnen.

Fleste driter vel i om det ikke er synlig etter 1 uke?

Sitat

 

Min nabo lot meg grave over hans plen, og godtok også at det går et rør med fiber fra hans boks på veggen der hans fiber i utgangspunktet kom, rundt huset og videre ned i plenen og over til meg. 

Grøfta jeg hadde gravd for å legge rør var ikke synlig etter et uker...

 

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Softis12 skrev (1 time siden):

Syns nå det var meeeeget urimlig at kun de får tilgang til fiber og at dere ikke får fordi de ikke kan akseptere en 10 cm grøft som blir dekket til igjen. 

Egoistisk er eneste ord jeg kan tenke meg.

Jeg er ganske sikker på at naboen ikke har lov til å nekte dette, uten at jeg har sjekket opp regelverket nå i farta.

Lenke til kommentar
karving skrev (1 time siden):

Boligen vår ligger i "andre rekke" fra gaten, så naboene i "første rekke" har hhv Get og Telenor fiber inn til seg. Men de vil ikke godta graving inn til oss eller luftstrekk over deres eiendom....

Uten at jeg kjenner forholdene så virker det meget smålig av naboene å nekte deg internett for en slik bagatellmessig ting som en liten grøft over tomta.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at de ikke kan nekte dere å grave over deres tomt hvis det er eneste vei. 
Og svaret på spørsmålet ditt er nei, det går ikke an å trekke ut kobberkabelen og blåse fiber inn der. 

Jeg ville ha lagt det fram med naboene dine, at det er eneste mulighet, ellers vil du ikke ha noen tilgang til internett i framtiden. Om de ikke godtar det får du bare kjøre på uansett. Hvis de er såpass vrang og ikke ser din side så hadde jeg gitt blaffen og ikke brydd meg om hva de synes. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...